Tegenwoordig gebruikt men uitsluitend een elektronische snelheidsregelaar.
Dit vanwege het gebruiksgemak en omwille van het feit dat men tegenwoordig ook meerendeels met li-po batterijen rijd.
Omdat men de elektronische regelaars van een li-po cut-off voorziet omdat 'n minimum voltage van 6V voor een li-po een kritiek voltage punt is.
Lager dan 6v en je li-po batterij kan stuk gaan, vandaar dat men nu dus voornamelijk van 'n elektronische regelaar gebruik maakt.
LET OP: dit is (dacht ik) enkel van toepassing op snelheidsregelaars die voor een brushless motor ontwikkeld zijn.
Het verschil met een mechanische en 'n elektronische regelaar is dat de snelheid bij een mechanische regelaar niet in een lineaire beweging gaat maar eerder in verschillende stappen.
Bij een elektronische regelaar is dit zeer mooi lineair en ook het voordeel geniet om 'n ingebouwde BEC te hebben die ervoor zorgt dat je ontvanger en stuur servo stroom krijgen.
Bij een mechanische moet je hierbij altijd met 'n extern batterijpakje van 6v werken (welk ervoor zorgt dat je meer ruimte op het chassis nodig hebt en voor meer gewicht zorgt).
Hopelijk geef dit meer uitleg op jou vraag.