Waarom een snelheidsregelaar?

Ik heb pas een Tamiya F1 auto gekocht. Uiteraard moet ik hierbij nog een zenderset en servos bij kopen. In de beschrijving wordt echter ook een snelheidsregelaar genoemd. Kan iemand mij vertellen waarvoor die nodig is en of die ook per se nodig is? Ik dacht dat je met zender, ontvanger en servos hem kon aansturen namelijk
 
een snelheidsregelaar heb je zeker nodig, sterker nog, je kan niet zonder als je elektrisch rijdt. die is nodig om de snelheid van je motor te regelen en stroom aan je ontvanger te geven.
 
een snelheidsregelaar heb je zeker nodig, sterker nog, je kan niet zonder als je elektrisch rijdt. die is nodig om de snelheid van je motor te regelen en stroom aan je ontvanger te geven.

En heb je dan ook nog 2 servos nodig of heb je er dan maar 1 nodig, alleen voor de besturing?
 
De electronische regelaar voorziet de ontvanger ook van spanning. Hier is dus geen losse ontvangeraccu voor nodig.
 
Tegenwoordig gebruikt men uitsluitend een elektronische snelheidsregelaar.
Dit vanwege het gebruiksgemak en omwille van het feit dat men tegenwoordig ook meerendeels met li-po batterijen rijd.
Omdat men de elektronische regelaars van een li-po cut-off voorziet omdat 'n minimum voltage van 6V voor een li-po een kritiek voltage punt is.
Lager dan 6v en je li-po batterij kan stuk gaan, vandaar dat men nu dus voornamelijk van 'n elektronische regelaar gebruik maakt.
LET OP: dit is (dacht ik) enkel van toepassing op snelheidsregelaars die voor een brushless motor ontwikkeld zijn.
Het verschil met een mechanische en 'n elektronische regelaar is dat de snelheid bij een mechanische regelaar niet in een lineaire beweging gaat maar eerder in verschillende stappen.
Bij een elektronische regelaar is dit zeer mooi lineair en ook het voordeel geniet om 'n ingebouwde BEC te hebben die ervoor zorgt dat je ontvanger en stuur servo stroom krijgen.
Bij een mechanische moet je hierbij altijd met 'n extern batterijpakje van 6v werken (welk ervoor zorgt dat je meer ruimte op het chassis nodig hebt en voor meer gewicht zorgt).
Hopelijk geef dit meer uitleg op jou vraag.
 
Ik heb pas een Tamiya F1 auto gekocht. Uiteraard moet ik hierbij nog een zenderset en servos bij kopen. In de beschrijving wordt echter ook een snelheidsregelaar genoemd. Kan iemand mij vertellen waarvoor die nodig is en of die ook per se nodig is? Ik dacht dat je met zender, ontvanger en servos hem kon aansturen namelijk

Ja, die heb je nodig, anders heb je ook geen stroom voor de stuurservo, en kan je je motor niet aansturen.


Een snelheidsregelaar is gelijk een gaspedaal in een 1/1 auto, traploos, heb je die niet, dan rij je met een aan/uit knopje zoals in speelgoed-auto's à la Nikko, totaal niet soepel te rijden dus.

Mechanische snelheidsregelaars zijn uit de oudheid, voordat oa LRP met het electronisch systeem kwam.
 
Tegenwoordig gebruikt men uitsluitend een elektronische snelheidsregelaar.
Dit vanwege het gebruiksgemak en omwille van het feit dat men tegenwoordig ook meerendeels met li-po batterijen rijd.
Omdat men de elektronische regelaars van een li-po cut-off voorziet omdat 'n minimum voltage van 6V voor een li-po een kritiek voltage punt is.
Lager dan 6v en je li-po batterij kan stuk gaan, vandaar dat men nu dus voornamelijk van 'n elektronische regelaar gebruik maakt.
LET OP: dit is (dacht ik) enkel van toepassing op snelheidsregelaars die voor een brushless motor ontwikkeld zijn.
Het verschil met een mechanische en 'n elektronische regelaar is dat de snelheid bij een mechanische regelaar niet in een lineaire beweging gaat maar eerder in verschillende stappen.
Bij een elektronische regelaar is dit zeer mooi lineair en ook het voordeel geniet om 'n ingebouwde BEC te hebben die ervoor zorgt dat je ontvanger en stuur servo stroom krijgen.
Bij een mechanische moet je hierbij altijd met 'n extern batterijpakje van 6v werken (welk ervoor zorgt dat je meer ruimte op het chassis nodig hebt en voor meer gewicht zorgt).
Hopelijk geef dit meer uitleg op jou vraag.

Dank je wel. Kun je op een 540 motor ook een elektronische regelaar zetten?
 
Back
Top