Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

  1. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Waarom zou het niet werken? Is gewoon ppm signaal net als leraar leerling
     
  2. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
  3. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Dat is hott nieuws
     
  4. Medusa

    Medusa

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Breda
    Komt goed uit. Ik heb afgelopen vrijdag mijn MC20 binnen gekregen en vanmiddag kwam die hele aardige postbode ook nog de extra stuurknuppels brengen. Je begrijpt wel dat ik de hele avond bezig ben geweest om de stuurknuppels te monteren.

    Het zijn niet de stuurknuppels van Graupner. Mijn oude MC18/20 uit 1990 is uitgerust met een 3-standen schakelaar op een knuppel en een switch (drukknop) op de andere. Helemaal tevreden ben ik daar nooit over geweest.

    Maar er zijn alternatieven voor de peperdure exemplaren van Graupner en daar zijn verschillende uitvoeringen in mogelijk. Knüppelschalter und Knüppeltaster für Graupner, Jeti, Futaba und andere von RC Technik - RC Technik

    Ik heb voor de combinatie van een 3-standen schakelaar met een taster gekozen. De taster voor de korte motorbursts bij de F5B en de 3-standen schakelaar voor verschillende vliegfases. Het grote voordeel is dat je vingers altijd aan de stuurknuppel zitten. Het voelt best intuïtief aan, vind ik.

    Het is even prutsen maar de gebruikshandleiding is duidelijk. In dit geval vervangen de tasters de tasters aan de onderkant van de zender. De linker 3-standen schakelaar vervangt de linker 3-standen schakelaar (SW11/12) en op rechts is dat de rechter 3-standen schakelaar (SW5/6).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Ede
    Er staat weer een nieuwe update klaar op de site van Graupner, nu met automatische sensor herkenning.

    Hier

    Ga ik straks thuis even proberen :)
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ok, laat het ons weten!:)
     
  7. lauterbacher

    lauterbacher

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Winschoten
    Is het ook mogelijk om de telemetrie gegevens van de general air module in het mikrokopter schermpje te krijgen op een mc-32 ?
    Ik krijg het scherm er wel voor maar komt geen info in beeld.

    [​IMG]

    Al kreeg ik alleen maar de hoogte en spanning in dat scherm dan zou ik al blij zijn, en dat ik niet steeds op de knoppen moet drukken om van de een naar de ander scherm te gaan.
    Ik de tijd dat ik nog met een MK vloog was ik daar altijd zeer content mee.
     
  8. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Volgens mij als je de gewone software (niet mk versie) erop zet ik heb je wat je wilt.
     
  9. Sven-Boxmeer

    Sven-Boxmeer

    Lid geworden:
    15 mrt 2009
    Berichten:
    222
    ik heb nog niet het hele topic doorgelezen dus misschien is deze vraag al gesteld, hopelijk niet.

    Hoe hebben jullie je zwevers ingesteld? Ik ben mijn ASH aan het inprogrammeren en vraag me af wat de beste manier is. De ASH heeft een motor, 2 ailerons en 2 remkleppen. en een staart maar die inprogrammeren is geen probleem.

    De ailerons moeten op 2 en 5, motor kan op 1, de 2 remklepservos gaan dan op 6 en 7?

    Kan ik met bv een switch/vlieg fase wisselen dat de motor of de remkleppen op een knuppel zitten? Motor kan natuurlijk ook op een switch en de remkleppen dan altijd op de gas knuppel. Hoe doen jullie dat?
     
  10. lauterbacher

    lauterbacher

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Winschoten
    Die menu is toch specifiek voor de MK geschreven, en zou dus wanneer ik er de orginele firmware op zou zetten niet meer in zitten vrees ik.
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi,

    Gisteren was deze download 150 mb en nu 114 mb ook zit in de readme met de wijzigingen in deze versie nog de oude uit 2012?

    Ik snap het niet.

    Jan,
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik gebruik de gewone software, en daar zit een soortgelijk scherm;) er zijn in originele iets van 6 schermen. ikzelf gebruik diegene met enkel voltage, amperage en mah verbruik het meest;)
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Ede
    Blijkbaar hebben ze 'm te vroeg online gezet, het is inderdaad weer de oude.

    Ik ben er nog niet aan toegekomen om te testen, maar las her en der al dat het nog niet goed werkt.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.472
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ben geen held met programmeren, maar nadat ik mijn Epsilon grotendeels zelf had geprogrammeerd (simpel genoeg door de manual te volgen) heeft Arjan me geholpen om met een schakelaar te kunnen kiezen met de linker stick óf motor, óf kleppen te kunnen bedienen.
    Dus: het kán in elk geval...

    Wat ik heel leuk vond: Ik heb de programmering van de Epsilon weggeschreven naar de SD kaart, deze vervolgens in mijn computer gestopt en naar Arjan gemaild. Zo kon hij ernaar kijken en de schakeling verwezenlijken die ik wilde. Hij had het natuurlijk ook kunnen wijzigen en terugsturen, maar het was simpel dus dat hebben we telefonisch gedaan. Maar ik vond het een kick om de programmering van een model via internet door te kunnen geven!
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Via Skype zelfs. Als er anderen zijn die hulp zoeken en op dezelfde manier willen werken, PB me maar.
     
  16. Sven-Boxmeer

    Sven-Boxmeer

    Lid geworden:
    15 mrt 2009
    Berichten:
    222
    ik probeer het eerst zelf maar als ik er niet uit kom dan stuur ik je zeker een PB. Ik ga beginnen met de remkleppen op de gas hendel en de motor op een schakelaar en als dat lukt dan ga ik kijken of ik wisselbar kan maken via een schakelaar of vliegstand
     
  17. Medusa

    Medusa

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Breda
    De MC20 wordt standaard met de GR-24 ontvanger (12 kanaals) geleverd. Ik had nog een extra ontvanger besteld en die kwam gisteren binnen, de GR-16 (8 kanaals). De GR-16 is wat smaller en iets lichter dan de GR-24. Als ik het vergelijk met de nog oude 35 MHz ontvangers die ik heb zijn ze vrijwel hetzelfde qua afmetingen maar een stuk lichter. En, om eerlijk te zijn, vind ik de nieuwe ontvangers een hoog “speelgoed” uiterlijk hebben. De MC20 zelf wat minder en al heel wat minder dan de meeste handzenders waarbij ik me afvraag hoe lang zou duren voordat ik een schakelaar afbreek of anderzijds schade zou krijgen. Echt heel voorzichtig ben ik nooit met mijn zenders geweest.

    Overigens is de kast van de nieuwe MC20 veel stabieler dan die van mijn 23 jaar oude MC18/20. Dat komt voornamelijk omdat de kast bestaat uit 2 aan elkaar geschroefde kunststof delen i.p.v omgezet aluminium in combinatie met matig vastgezette kunststof zijkanten en een slechte constructie van de ophangbeugels. Wat dat betreft is de nieuwe MC20 een stuk beter.

    In de kit zit nog een USB kabel en een USB adapter, nodig om de zender en ontvanger te kunnen voorzien van de meest recente software. De zender had ik al aan het internet gehangen en met behulp van Firmware_Upgrade_grStudio. Version-2.8 automatisch laten updaten. Dat is een vrij eenvoudige handeling en was zonder veel uitzoekwerk of instructies makkelijk gedaan. Nu was het de beurt aan de beide ontvangers. Dat kostte wel het nodige uitzoekwerk.

    De instructiefilmpjes op YouTube zijn in zoverre verouderd dat de handelingen wel hetzelfde zijn maar de software is inmiddels vernieuwd. Het is hetzelfde Firmware_Upgrade_grStudio. Version-2.8 tool maar je moet even weten dat je in het basismenu naar [Device] moet gaan en dan kiezen voor [HoTT Device]. De ontvanger wordt beschouwd als een “HoTT Device” en dat wordt pas duidelijk als je het het proces begint. Het is absoluut noodzakelijk om de juiste volgorde aan te houden van aanzetten ontvanger, knopje indrukken en weer loslaten, ontvanger uitschakelen, knopje weer indrukken en ingedrukt houden gedurende minimaal 5 seconden nadat je tegelijkertijd de ontvanger weer aanzet.

    Als ik de voorgaande berichten lees vraag ik me af of het echt de laatste software is. Niet dat de modellen plotsklaps slechter zouden vliegen maar wellicht is het toch handiger om eerst de software naar de HDD te downloaden, te checken op actuele versie, en dan te installeren.

    Ik ontdekte een probleem bij de GR-16 ontvanger, iets puur mechanisch. Het kostte me een hoop tijd, geduld, moeite en eigenlijk teveel kracht om het stekkertje in de telemetrie ingang te krijgen. Het is gelukt maar dat zie ik me niet elke keer doen en er gaat een keer iets afbreken. Lindinger vanochtend opgebeld en het probleem uitgelegd. Ook dat ik per se 2 ontvangers moet hebben i.v.m. F5B wedstrijden en deze dus niet kan opsturen voordat ik een nieuwe heb. Dat was geen probleem. Ik moest wel het bedrag van de ontvanger storten (Versandfrei) en krijg dat weer terug nadat ik de “defecte” heb teruggestuurd en zij die in huis hebben. Kijk, zo kan dat ook en dat is een prettig idee.

    Alles heeft de update ondergaan en het werkt allemaal. Het programmeren is in vergelijking met de oude MC20 software uit 1990 kinderspel. Het is in ieder geval makkelijker te doorgronden en je hebt veel meer mogelijkheden. Toch moet ik nu eindelijk eens leren om eerst gebruikershandleidingen door te lezen voor ik enthousiast gewoon ga uitproberen of het me lukt. Het zal wel weer bij het goede voornemen blijven. De gebruikershandleiding heb ik tot nu toe nog niet veel nodig gehad. Het zit allemaal redelijk intuïtief in elkaar.

    Overigens gebruik ik Windows 8 en dat heeft tot nu toe in z’n algemeenheid nog niet tot problemen geleid met programmatuur of drivers. Niet voor de Graupner software en hardwaredrivers noch voor de Unilog software en hardwaredrivers.
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Ede
    Firmware info

    Het is bij Graupner altijd zo geweest dat je een compleet Firmware pakket kan downloaden.
    De versies zijn namelijk op elkaar afgestemd (Bijvoorbeeld V3 en V4, waarbij er van versie 4 een paar updates zijn geweest).

    Het kan zijn dat er een oude versie in apparatuur zit, maar houd er rekening mee dat je alles (zender/ontvanger/sensoren) moet updaten om het betrouwbaar te laten werken. (vergeet de reset van de ontvangers niet uit te voeren, dit is erg belangrijk en staat ook in de update manual)

    Wanneer je dit update pakket bewaard, kan je alles op het zelfde firmware niveau houden.
    Tot je wil upgraden naar weer een nieuwe versie, maar in de praktijk is dat niet altijd handig :)
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2013
  19. Sven-Boxmeer

    Sven-Boxmeer

    Lid geworden:
    15 mrt 2009
    Berichten:
    222
    ik heb de ASH 26 ingeprogrammeerd op de volgende manier:

    1e remklep op kanaal 1
    rolroeren, hoogte, richting op 2 t/m 5
    regelaar op 6 (stroomvoorziening)
    2e remklep op 7
    motor op 8

    om beide remkleppen te laten werken heb ik een mixer gebruikt die kanaal 2 naar 7 mixt, dit werkt maar kan het niet makkelijker? Is er geen standaard remklep optie aanwezig? ik kan natuurlijk ook een y-kabel gebruiken dan ben ik ook klaar.

    Omdat de motor niet meer op 1 zit krijg je geen gas-hoog melding meer, kan je die alsnog aanzetten? De motor zit nu op een switch en ik zou het graag horen als die verkeerd staat.

    Laatste vraag: om bv een speed stand of thermiek stand in te stellen moet je vliegfasen gebruiken als ik het goed begrijp, wordt de trimming van de 4 knuppels bewaard bij die fasen of moet je voor elke fase opnieuw trimmen?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, en die staat in het handboek uiterst zorgvuldig beschreven compleet met programmeervoorbeeld....:) Het is erg veel werk om alles over te typen. Welke zender heb je precies?

    Dat is als het goed is niet nodig. Je regelaar zal niet willen opstarten als je hem inschakelt met het gas niet in de 0-stand.

    De trims worden per vluchtfase opgeslagen. Dat is wel erg handig; je kunt het hoogteroer in de thermiekstand bijtrimmen met de trimschakelaar. Daarmee verloopt dan niet je hoogteroertrim in de andere vluchtfasen. Je kunt ook in het fasetrim-menu de hoogteroertrim aanpassen maar die is onder het vliegen natuurlijk niet direct op te roepen.
    Je moet er dus wel even om denken dat als je bijvoorbeeld je richtingsroer niet netjes recht staat en je dat bijtrimt met de trimschakelaar, je dat in alle vluchtfasen even apart moet doen.

    (om het aanschouwelijk te maken: als je in "normal' even al je trims een eindje uit het midden zet en dan naar "thermik" overgaat zul je zien dat ze ineens weer allemaal neutraal staan)
     

Deel Deze Pagina