Maar nog geen antwoord op de vraag hoe de fc weet welke kant hij op moet om zijn positie te corigeren. Want zonder compas weet hij nog steeds niet wat de voor en achterkant is
jij nog geen reactie op je paar graden verdraaiing iets met pot en ketel ? Maar goed, ik geef me ongelijk wel even toe hoor, als dat is wat je wilt. En zo lijkt het wel... Soms zijn testen dus GEEN onderbouwing van de theorie/ praktijk, ook al gaat het in 100% van de gevallen op (iig hier) Annyway, hier (of int algemeen)bij mij zijn de gps modules klaarblijkenlijk al pre calibrated. En heb ik er geen merkbaar verschil gezien , als ik ze wel calibreer. (zie ook vinny zijn post ovber de eventuele uitleg waarom dit bij mij zou zou kunnen) Dat het wel nodig is blijkt uit vinny zijn andere post. als je een halve wereld verder gaat (st maarten) In het specifieke geval van de naza (dus niet de navigatie) gebruikt de naza wel zijn compas. Dit blijkt dus wel als je hem MEER dan een paar graden verdraait. (totzover niets nieuws) Dus ja , hij gebruikt zijn compas voor gps. Hij kijkt of de beweging welke gemeten word door de gps(omdat je verpalats, net als met auto navigatie) , overeenkomt met het compas. Zo niet dan compenseert hij dat. Jer zie ook dat je zolang je blijft hoveren er geen probleem is, pas als je een kan top gaat, dan beginne de problemen. En dit is bij een serieuse verdraaing van het compaqs. Test het maar eens, zet maar een 90 graden het compas verkeerd, wacht op een goede fix. en schakel van ati naar gps, zolang je perfect op je plek blijft, gebeurd er NIETS. Pas als hij via de gps (ook) merkt dat je beweegt, gaat het goed mis! De meesten stijgne op in gps, en dan zie je ook dat hij vanaf de start al een kant op wil.. eenmaal op die plek blijft hij dan wel perfect hoveren. Heel normaal gedrag voro gps. Hoe meer fixes hoe korter de "kruispunten".. Maar origineel was dat de vraagstelling niet.. Hier maakt calibratie geen verschil, of ik dat wel of niet doe.(wat daar de reden van is, is nu duidelijk) En ik melde ook al eerder dat je wel moet calibreren! Dit staat ook in de originele manual en in mijn bouwverslag
Dit is dus ook niet waar, ook in hover kan het fou gaan. Het moet zijn, het gaat goed zolang hij niet hoeft te corrigeren. Maar dat is niet altijd in hover Je laatste zin over opstijgen en g p s fix heeft hier niks mee te maken. Het gaat er om dat de naza moet weten wat de voorkant is, om te kunnen corrigeren. Gps voor de verlpaatsing te meten, compass voor waar neus is en dus waarheen tegen moet sturen.
Het lijkt hier wel een kleuterklas. Haal je gelijk via pb aub. Dan blijft het lezen van het forum tenminste leuk.
Je hoeft het niet te lezen. Ik vind dit best wel een belangerijke discusie. Waar andere ook van kunnen leren. Via pb heeft dat dus weinig zin.
Ben ik het eigenlijk wel een beetje mee eens, maar ik ga niet foute antwoorden ongereageerd laten, dan klopt er niks meer van
Ik heb de gains aangepast: Eerst de compas calibratie gedaan en daarna weer getest. In atti mode nog steeds erg instabiel. Hij reageert vreemd op de sticks. Soms lijkt het alsof hij een beetje "doorschiet". GPS mode leek het nog steeds helemaal niet te doen. Hij drifte gewoon weer weg. Ik heb geen idee wat ik nu verder aan moet passen. Als er een keer iemand zin/tijd heeft om hem met me te finetunen, dan graag.
In flight gaat dat nooit goed, en crash je meteen! want dan koppelt hij zijn gegevens van de 2 aan elkaar.. zie ook vorobeeld van de paar graden verdraaing. Maar goed ik houd er over op want ik druk me blijkbaar niet duidelijk uit voor de rest, en dat wekt irritatie op, bij beide partijen, en het is nog eens vreselijk ofttopic. Naza gebruikt de compas ook in gps mode, daar waren we met ons allen al achter.. Mocht ik tijd en zin hebben dan neem ik alles nog wel eens op op film,Dan kan ik laten zien wat ik bedoel , en wellicht voorkomen we zo misverstanden,en zien jullie dat et bij mij dus zo werkt, maar heel eerlijk denk niet dat dat binnenkort gebeurd.. Het mooie weer komt eraan.. dus dat word GENIETEN! @DJ41 De heigt gain zet die eens wat hoger ? Heb je hem al afgesteld zodat je bijna tegen occileren aan zit, ? Dus de gains zo hoog mogelijk zetten (max 10% per keer) (of remote gain proberen als dat kan op je zender) Assen lijkt me wat ver voor je, maar als je de reis er voor over hebt dan ben je welkom hier......
Hier geven ze hogere Gains aan voor de F550: Dit is o.a. te vinden op de ene laatste pagina van de handleiding.
Met de nieuwe firmware en gps mogen de gains idd hoger, lijkt dat ze dat nu wat aangepst hebben.... Netjes van ze.. soms zit ik nog wel op 180 tot 190... Zal ws te maken hebben dat ik alles nog balanceer.. Zeker dji props zijn slechte kouwgom dingen. Vlieg eigenlijk enkle op graupners,en dna mag de gain nog wat hoger... Maar gewoon afstellen tot het occileert, dan stapje terug, en klaar... (normaal gesproken) Voorbeeldje:
@ Psycho (Emil): Ik heb met Marten inmiddels afgesproken voor morgenavond. Is toch wel wat dichter bij. Maar ik stel je aanbod zeer op prijs. Voor het "raar" reageren zullen de gains instellingen inderdaad verkeerd staan. Het probleem met de GPS ben ik niet zo gerust op. Maar we zullen morgenavond wel zien.
Ja, Drenthe is mooi, maar ver weg Der zijn genoeg die je wel willen helpen en die ook daadwerkelijk echt weten wat ze doen... Zijn vaak wel dezelfden die zich "lenen" ervoor, maa rgoed, ik zeg altijd: it never hurts to help
Inderdaad, helpen doet geen pijn Hier alvast een kort verslag vanuit mijn kant... We zijn met een schone lei begonnen en hebben alles opnieuw in de zender geprogrammeerd. Naderhand ook de FailSafe van de zender/ontvanger goed ingesteld en vervolgens ook de DualRates ingesteld. Yaw staat op 50%, Roll & Pitch beide op 60%. Uiteraard is de DualRate schakelbaar gemaakt, wat tevens ook noodzakelijk is om te kunnen Armen. In ATTi Mode vliegt de Hexa zeer prettig en reageert die nu ook prima op de sticks. De oorzaak van een slechte GPS/Kompas werking is gelukkig ook gevonden. Helaas konden we geen GPS Lock krijgen, wat neerkomt dat we dit helaas nog niet getest hebben. Maar goed, ik heb er alle vertrouwen in dat dit wel goed gaat komen. De oorzaak van de GPS zat hem in de plaatsing/richting. Deze stond verkeerd om geplaatst. Dit is gecorrigeerd en zo ook de waardes in de Assistent Software opnieuw ingevuld. Al met al een zeer geslaagde avond. @ DJ41, Het was me een (z)waar genoegen en ik hoop dat je na de eerstvolgende GPS test, een goed werkende :alien:Hexa:alien: hebt.
Het was inderdaad een vruchtbare en gezellige avond. De problemen waren gelukkig geheel te wijten aan mijn onkunde en onervarenheid. Ik had natuurlijk alleen ervaring met de DJI Phantom en die is out-of-the-box gewoon al perfect ingesteld. Ik had de foutieve verwachting dat de hex dezelfde eigenschappen zou vertonen. Uiteraard vereist dat meer instellen/tunen. In Atii mode vliegt hij nu echt heel fijn. Dualrate was echt nodig, want anders is hij voor mijn smaak teveel "opgefokt". In de zaal bij Marten ging het in ieder geval prima. Helaas niet buiten getest nog, maar dat gaat zeker komen. De hoge gebouwen in Den haag zorgden ervoor dat we geen GPS fix konden krijgen. Het was al te laat om nog uitgebreid ergens anders te gaan testen. Wat me wel opviel; Je gaat met een multicopter naar buiten en meteen hadden we aanspraak van de vrouwtjes. Hoe bedoel je deze dingen zijn een chick-magnet. Hier nog een foto van gisteren. Hier zie je de Hex van Marten en mijn 4 vliegende lightsabers. (Die ik nog wel wat minder fel moet maken, maar daar had Marten ook al een goede tip voor.) Ook heeft Marten mij wat dingen laten zijn van Arduflyer/Mission Planner. Het zag er indrukwekkend uit. Wel een ton aan opties, maar we kunnen uiteraard bij de basis beginnen. Zeker een geslaagde avond! Marten bedankt!
En wat zijn die ideeën om die LED bak minder fel te krijgen? Volgens mij gebruik je 4s? Geinteresseerd!!!! HD
Hahaha, ja dat was inderdaad wel weer een grappige aanvaring De meest makkelijke oplossing, is om de LedStrips per kleur in serie te zetten. Uiteraard graag gedaan... En nu is het wachten op je ArduFlyer.
Net 2 lipo's buiten leeggezogen en ik kan je melden dat hij echt SUPER vliegt in GPS mode. Er stond een redelijk windje nog en hij zette zichzelf echt stil in de wind. De dualrates buiten is wel een ander verhaal. Buiten wil je hem juist wat meer op z'n donder geven. Echt een wereld van verschil. In 1 dag van een nerveuze drifter naar een strakke racebak. Marten: You the Man! Respect!
Kijk aan; Dit is echt top om te horen dat die nu ook met GPS goed vliegt Heb je RTL ook al via de FailSafe_Switch uitgeprobeerd ? Aankomend weekend ga ik ook eindelijk de ArduFlyer met de GPS functies testen. Ben benieuwd hoe dat die zal gaan presteren. Maar goed, die uitslagen zie je wel verschijnen in men ArduFlyer Quad topic. En als jouw ArduFlyer Quad klaar is, geef je maar een gil... Dan kunnen we tegen die tijd weer eens afspreken. Ik zou zeggen "have fun" met je Hexa