Servo twitch

Discussie in 'Electronica' gestart door Punie, 16 apr 2013.

  1. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik denk dat je het ergens in de tail onderdelen moet gaan zoeken, waarschijnlijk een kromme tail hub of iets dergelijks.

    Het zit niet in de FBL unit die is nagenoeg trillings immuun, dus iets mechanisch is er niet in de haak.

    Probeer eens de tail hub met de blades van je eigen heli over te zetten en dan te testen, kwestie van de borg schroef los en 2 linkjes losklikken.

    Kun je iig weer wat uitsluiten. Is de wag weg weet je waar het zit, evt met de slider kan ook. Ik heb anders geen idee.

    In de setup kan ook niks verkeerd, ik heb een 6HV ook met brain en heb de tail op verschillende manieren afgesteld gehad (rate mode hover methode, en gewoon centerslider 0 graden methode) altijd rete strak.
    Ik zeg om te voorkomen dat de gebruikelijke tips en tricks van de mede forummers weer komen met hun methodes, dat maakt voor jouw setup geen drol uit.

    Verder heeft de brain geen maximale P gain nodig net als andere gyro systemen, dus als je em afstelt tot aan high speed wag en dan paar klikken terug zoals meestal, kun je met de brain nog een stuk lager gaan en je I gain wat hoger zetten. Let op je piro constantheid, is die niet meer constant links en rechts om zit je te hoog met je I gain.

    Nogmaals ik denk er iets in je tail krom is dus enige wat je kan doen is parts wisselen en dingen uitsluiten.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    dit is een ontzettend moeilijk ding om eruit te krijgen.
    vaak is dit een combinatie van factoren, iig, er is niet zomaar 1 ding als oorzaak aan te wijzen.

    wel een rij oorzaken die er vaak mee te maken heeft:
    - speling in de aansturing. dit varieert van flex in de lange link tot speling op de bladegrips en andere aansturingspunten. gewoon de hele lijn dus van servo tot blad

    - trilling, sommige trillingscombinaties (vaak hoogfrequent) gooien de gyro van slag. misschien iets in de staart niet goed gebalanceert, druklagers in de staart kapot etc

    - mechanische gain niet correct. als de servo met erg weinig slag zijn werk doet, haal je een stuk "zelfoplossend" vermogen uit de lijn. daarnaast slijt alles verkeerd en te snel. maak de servoarm korter, en de gain in de zender kan omhoog.

    - kleinere staartbladen verlagen ook de mechanische gain. zelfde effect als hierboven.

    - soms is de servo kapot/versleten, zit de speling in de tandwielen.

    beetje vogelen, veel proberen en testen.
    meestal is speling of kapotte druklagers in de staart het punt
     
  3. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    kijk eens naar de thrust bearings, zitten die er goed in, kan zijn dat ze verkeerd om zitten , de grips zijn kunststof dus dat die krom zijn lijkt me niet .
     
  4. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Tailwag is 99% van de keren een mechanische beperking, dus software met rust laten en mechanisch zoeken. Om het probleem uit te sluiten kun je een andere servo proberen.
    Geen succes dan de tailblade holders eraf en de lagers checken. Anders ff op de koffie komen, fixen we dat probleem wel.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Wat ik in de film zie is:

    dat de sturing te strak loopt,
    ik zou de servo van de sturing los maken,
    en met de hand testen of alles goed loopt,
    dat is mijn idee,

    groetjes, Heli-Uwe
     
  6. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Erg knap dat jij dat kan zien ;)
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Mijn ervaring zegt, dat het om een mechanische beperking gaat,
    en dat zie ik,

    groetjes van Uwe
     
  8. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Bedankt voor de tips allemaal.

    Dat idee van Rogiër met koffie enzo lijkt me wel wat ;-)
    Kwestie van spare parts is dan ook al geen probleem.

    De eigenaar heeft de heli op dit moment mee naar huis dus kan ff paar dagen niets checken.

    Ik heb er ook aan gedacht om de staart van mijn 6hv erop te zetten maar dat hou ik liever als laatste optie.

    Mijn 6hv vliegt nu zo zalig dat ik het zonde vind om er iets af te slopen. Ik heb er nog maar een vlucht of 10 op zitten maar op die tijd ook 10 stappen vooruit gemaakt. Echt genieten gewoon.
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Leuk, weer alle standaard "sticky" verhalen. En prachtige termen die ik nog nooit gehoord heb ;) Iets zeggen om het zeggen is ook een kunst :p Hier zijn toch inmiddels wel standaard verhalen voor.... check dit, check dat, en zus, dan zo......

    Eerst aangeven dat iemand het mis heeft en dan vervolgens bevestigen dat je hetzelfde denkt... :rolleyes:

    Sorry, ben een beetje melig vandaag. Dus wat mij betreft zou ik voor de koffie in Berlicum gaan :cool: Ervaring genoeg aanwezig :D

    Goed, dan mijn Pippie en Kokkie verhaal ;)
    1) bouw het ding (en linkjes) volgens de handleiding (alsjeblieft het is een 6HV :thumbsup:, geen CopterX of zo)
    2) check op trilingen. Hoe mag ik niet meer zeggen ;)
    3) speling werk je zoveel mogelijk weg.
    4) loopt de boel stroef? Beter je best doen!
    5) hoofrotordbladen er af!!!!!
    6) link op de servo los, optoeren en VOELEN of het nog steeds soepel loopt.

    Alles goed? Dan gaan we dieper in op de PI regelaar. De D willen we namelijk niet :cool:

    En schieten maar op dit verhaal :snipersmile: :cool:

    Edit: Punie, natuurlijk niet je eigen 6HV slopen. Er zijn nog genoeg zaken om lekker mee te prutsen en over na te denken. Als je maar je tijd neemt.
     
  10. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    @JoopB

    Ik kan je alleen maar 100% gelijk geven dat mijn vragen al 10 keer beantwoord zijn in diverse topics.

    Ik heb al heel veel gelezen sinds ik met de hobby begon vorig jaar. En heel veel geleerd onder andere dankzij dit forum.

    Ik vind het wel ongelooflijk tof dat iedereen toch bereid blijft te helpen. Ik hoop ooit dat ik ook zoveel ervaring kan op doen dat ik anderen kan helpen.
    (lukt al aardig zolang het maar over de mcpx gaat ;-) )

    Op dit moment is het probleem vooral dat het niet om mijn eigen heli gaat waar ik vlug iets aan kan checken.

    Mijn vliegmaat vliegt langer dan mij maar is eigenlijk ook nog maar een beginneling die ik probeer te helpen.
    Ik heb hem erop gewezen dat deze 6hv te koop stond dus voel ik me er nu ook verantwoordelijk voor.

    Ik hoop morgen de heli terug in huis te hebben dan kan ik alles checken wat hier aangegeven is. Op die manier doe ik weer wat ervaring op, kom ik er dan niet uit word het toch echt wel koffie in Berlicum :)
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2013
  11. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ken de vorige eigenaar van de heli, en heb eerste hand ervaring hoe soepel alles loopt en hoe de afstelling is. Ik heb em alleen nooit zien vliegen dus ik durf er bijna geld op te zetten dat de tailhub krom is of er iets mis is met de thrust bearings in tail bladhouders.

    Daarom kan ik bij voorbaat al enkele van jullie goed bedoelde tips en adviezen uitsluiten :thumbsup:
     
  12. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Je meligheid is je vergeven, kan er de humor wel van inzien:p
     
  13. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Punie, mijn meligheid was zeker niet naar jou gericht. Je stelt duidelijke, volledige vragen en je geeft aan wat je al gedaan hebt. Dat kan ik (wij) alleen maar waarderen. :thumbsup: En zonder problemen geen leermomenten ;)
     
  14. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Deze voormiddag de tail as vervangen door een nieuwe en de tailblade houders eens uit elkaar gehaald en na gekeken.

    Ik heb het gevoel dat 1 bladehouder onder belasting wat stroever loopt dan het andere. Dit ga ik nog eens terug bekijken.

    Ik hou jullie op de hoogte. Hopelijk in de loop van de week eens wat minder wind om te kunnen testen.
     
  15. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik heb de tail nog eens zeer kritisch bekeken en zoals hier al aangehaald werd loopt 1 van de tailblade houders onder belasting net iets minder soepel dan de andere.
    Dit zou dus wel eens de oorzaak kunnen zijn.

    Ik heb ook als experiment wat met de Brain software zitten testen.
    Ik heb de I-gain iets verminderd en de tailwag is duidelijk minder.

    Bij stabiele hoover blijft de staart strak. Enkel na tail input waggelt hij nog 2 keer lichtjes waarna alles weer strak word.

    Ik had graag nog wat verder getest maar de eigenaar is tevreden. Hij is eigenlijk nog beginnend piloot en heeft aangeven dat hij de onderdelen wil vervangen bij de eerst volgende crash :rolleyes:

    Als het zover is deel ik mijn bevindingen hier met jullie.


    In elk geval bedankt voor het meedenken allemaal.
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Dat zou inderdaad mooi zijn :cool: Leren we allemaal weer van!
     

Deel Deze Pagina