logo 800 tailwag

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door René Verstegen, 28 mrt 2013.

  1. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb 2 jaar geleden tijdens 3D masters ff gevoeld hoe strak de balden van Tareq zaten, maar daar hag je gewoon 2 man voor nodig ;).

    volgens mij kan te strak haast niet.
     
  2. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Precies. Joop mijn reactie was gericht op het fenomeen 'wobble' bij lage toeren. Ik reageerde niet op de strakke / losse grips. Wobble ontstaat vaak door te zachte demping. Dfc kop of niet ;)

    Als je het filmpje bekijkt heeft Bert het over 2 dingen: demping + strakke grips, demping is wel degelijk van invloed op ontstaan van een wobble bij lage toeren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  3. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    die wobble heeft die van mij ook op lage toeren.. ik vind het niet hinderlijk.. je kunt er alles mee doen en vaak heb ik het alleen wanneer ik van hoover naar vliegen ga... daarna is het haast niet zichtbaar/merkbaar.... ik kan er verder alles mee wat ik op hoge toeren ook kan... ook mijn blades lijken haast vast gelast te zijn in de grips...
     
  4. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Het feit dat de swash megastroef loopt de eerste vluchten helpt ook niet echt..
     
  5. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    @gevaho: Daar kan ik mij wel iets bij voor stellen ;)

    @startrex: Ok snap het, maar dat stuk van de bladegrips heb ik dan gemist. Alles ging over de dampers en dan gaat hij over naar de aandrijving :confused:

    @MrRigid: Dat klopt, maar de Logo 800 staat er toch om bekend dat hij deze knik beweging maakt. Vandaar mijn voorstel om door middel van de banks in de Vbar andere gain waardes in te stellen voor de lage toeren. Misschien dat die oplossing wat verbetering kan brengen.
     
  6. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Zo heb ik het ook gedaan, ik heb er geen last van iig. Succes!
     
  7. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Nahgoed, ik ga met bankswitch eens kijken wat er gebeurt.

    Ik moet zeggen dat ik altijd beastx gevlogen heb, dit is mijn eerste v-bar.
    Ik ga er van uit dat de gain flink omlaag moet. Maar kan ik het ook te ver omlaag zetten met misschien vervelende gevolgen van dien? Stel ik pak waardes van 70 ( standaard in bank 0) 50 in bank1 en zelfs 30 in bank 2 of moet ik dit met kleinere stappen doen?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    gain op elevator en aileron is een stuk minder kritisch als bij de staart.
    te laag is niet zo erg, net als bij de staart. zelfs met hetzelfde zwabber vlieggedrag van dien.
    zeker de aileron is niet kritisch. alleen als je de heli over de aileron as ziet verdraaien weet je dat die gain te laag staat. maar is goed tegen te sturen.

    De elevator kun je in snelle vlucht vooruit goed zien.
    gaat de heli "dolfijnen" op het rechte stuk, staat de gain te laag.

    Zelf test ik vaak op te hoge gain door in hoover even een flinke ruk aan bv de elevator te geven, en ook abrupt weer los te laten. dus zelfde hadelswijze als bij de staart, alleen op een andere as
    zie je de heli nahobbelen, staat de gain wat aan de hoge kant.
    aileron as hetzelfde verhaal.

    alleen opletten met grof ophogen van de gain, een hunt op bv een elevator as is niet prettig om weer uit te komen, of om de heli neer te zetten (don't ask...)
     
  9. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo

    Ik zal er eens mee aan de slag gaan!
     
  10. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Eigenlijk gat dit het onderwerp voorbij, maar aangezien we hier toch al meerdere dingen geplaatst hebben die los staan van tail wag, heb ik er nog eentje die me verbaasde.

    Vriend van me, heeft ook een logo 800 xxtreme. Maar de riem aandrijving naar de staart. Staat bij hem veel strakker. Vreemd aangezien je hier niets aan kunt stellen.
    Het zit dus echt in de riem. Natuurlijk is het met woorden lastig te zeggen wat los is en wat strak. Ik zal straks eens een foto posten hoever ik de riem kan indrukken.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    zit er nergens een spanrolletje dan?
    zeker een riem moet je toch wel wat af kunnen regelen, naar mijn idee

    aan de andere kant, goed is goed...
    een riem kan best redelijk slap staan voor hij echt over gaat slaan
     
  12. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    De riem kan je niet stellen en zou gewoon goed moeten zijn. Bij Mikado hebben ze een jaar met de riem gevlogen zonder deze te vervangen en is dus behoorlijk duurzaam. Maar post is een foto en kan ik kijken of dit overeen komt met mijn Logo 700.

    Wel leuk om de kracht op de bladhouder eens te berekenen.

    Gegevens / aannames:
    - 700-size heli met een toerental van 2000 rpm
    - zwaartepunt ligt in het midden van het blad
    - gewicht per blad 190 gram
    - afstand as tot zwaartepunt is 0,40m

    De snelheid van het zwaartepunt = v = (π x d x n)/60
    (3,14 x 0,8 x 2000) / 60 = ~84 m/s

    De kracht op de bladhouder = F = m x v x v / r
    0,19 x 84 x 84 / 0,4 = 3.351N = ~342Kgf :cool:
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    regelmatig zie je die gasten eerst ff een klein vluchtje maken, waarna een collega de bladen even helemaal aandraait.

    wij doen dit doorgaans niet, en de bladen moeten zich dus zetten op de setting zoals wij hem aandraaien...
     
  14. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo

    Ik heb er maar een filmpje van gemaakt:
    http://members.ziggo.nl/nicole_francken/riemspanning.mov

    Misschien is het wel oke, maar die van een vriend van me staat veel strakker.
     
  15. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb het filmpje net bekeken en jouw riem staat net zo strak als die van mijn 700. Dus ik verwacht daar geen problemen mee.

    Wat je kan doen om te kijken of de riem tanden overslaat is de stand van de staartrotor in de gaten houden. De 800 heeft een verhouding hoofdrotor : staart van 1 : 5. Je staartrotor staat dus altijd in dezelfde stand. In het geval dat de riem overslaat veranderd de stand van de staartrotor ten opzichte van je hoofdrotor.
     
  16. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Ik zal het eens in de gaten houden. Vanavond weer eens vliegen eens kijken wat als ik iets aan de staart stand merk. Tot nu toe zo uit mijn hoofd niet omdat ik als ik mijn mainblades heb ingeklapt mijn staart altijd met 1 blad recht omhoog staat en het ander dus omlaag waardoor ik deze ook beide richting mainframe kan klappen.
     
  17. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Joop even een vraagje waar jij me mee kan helpen.
    Misschien zijn mijn flight skills wel het probleem, maar wat me opvald als ik bijvoorbeeld en rainbow doe, het moment zeg maar dat hij naar me toen komt, 80% tot 100% positief pitch, dan sla ik ineens de pitch rerug naar 80% tot 100% negatieve pitch. Maar op dat moment maakt mijn heli een soort van wobble. Ofja, weet niet hoe ik het moet uitleggen soort links rechts beweging op de aileron as.

    Zal dit de gain kunnen zijn? te laag te hoog? waardoor hij over compenseerd?

    Bij mede heli vliegers zie ik dit niet namelijk, dus ben benieuwd asl dit settings zijn of dat ik zelf meer moet simmen (A)
     
  18. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    denk idd een gain kwestie!
    maar ik laat het over aan de geleerde :p

    Nick
     
  19. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    ik denk dat dat deels het momentum is van je 800... die heeft aardig wat gewicht x koppel van de motor...en het ineens veranderen van vol pos naar vol neg... ook de mijne heeft hier iets last van, terwijl punch outs wel goed gaan...
     
  20. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Rene, het is en blijft altijd een beetje lastig inschatten wat iemand bedoeld. Maar hier even mijn gedachte:

    Wat betreft de gain voor de roll kan je het beste controleren door een scherpe stuurimpuls te geven en direct weer los te laten. Hangt de heli dan direct stil is de gain goed. Indien de Vbar overcompenseert staat de gain te hoog.

    Bij rainbows en tic-toc's is het de bedoeling dat je de heli opvangt met de pitch. Door abrupt de pitch te veranderen gebeurt er aerodynamisch nogal wat. De rotorbladen raken overtrokken waardoor er van alles kan gebeuren.

    Ik raad je aan om de heli rustig op te vangen. Na wat oefening zal dit steeds sneller en beter gaan.
     

Deel Deze Pagina