hallo iedereen, gisteren een 2dehands rustler vxl gekocht. er zat een 7cels nimh pakket van traxxas bij. pakket gisteren geladen. vandaag na 5 min rijden (de 1ste testrit) is mijn nimh pakket ontploft. 1 van de cellen ligt er helemaal uit overal roet en debris in de wagen. ik vraag me nu wel af hoe het zit met de esc? is er de kans dat die mee in rook is opgegaan. ik heb helaas maar 1 batterij pack (nu niet meer) dus kan het niet testen. wat denken jullie?
Meestal zal er niks mis zijn met je reglaar. Wel netjes de zwarte zooi overal opruimen. Wat zijn de specs van de accu en met hoeveel ampere had je geladen ? Delta peak ? Met welke instellingen. Was de accu al extreem heet van de lader gekomen ? gelijk een mooi moment om op lipo over te stappen.
het draadje van de ontvanger naar de esc is doorgesmolten, heb net esc open gedaan en het draadje is tot aan de verbinding in de esc zelf doorgesmolten. er zit bovenaan in de esc zo een wit dopje dat ook wat bruinzwartgeblakerd is...
update, heb kabel van kapotte batt geknipt. esc eruit gehaald. via kabeltje heb ik een lipo van mijn 250heli aangesloten op de esc zonder motor (2s 850mah) en de esc gaat aan en uit, dat is toch al positief. het kabeltje van de esc naar ontvanger repareren zal een ander verhaal zijn. zoals ik al zei is het doorgesmolten tot in de esc met verbinding op printplaat. dus kabeltje zal vervangen moeten worden. zal ook een chirugische ingreep worden...
om een regelaar aan de praat te krijgen, zul je iets van 5 volt minimaal aan elkaar moeten frutsen maar de draad van de regelaar naar de ontvanger? zat die niet gewoon in de vlam, of is deze echt op zichzelf uitgefikt? foto's?
ik vermoed dat het draadje in de vlam zat. de batt die ontploft is, zit dichts bij de esc vlak aan dat kabeltje. de hitte is wss via het kabeltje de esc binnengedrongen.
Uit je verhaal maak ik op dat het kabeltje naar de ontvanger knel zat aan het accu-pack. Door trilling is de issolatie kapot gegaan en heeft uit-eindelijk kortsluiting veroorzaakt met de buitenkant van een accu-cel. In de toekomst je bekabeling door bescherming-kous laten lopen en niet te vast knellen door ty-raps. Heb je nog een foto van de schade? Mvg. Richard
Wow dat is wel erg. Eigenlijk heb ik tot nu toe nog geen ontploffingen gehad. Wel een motor die 84 graden werd. Maar gelukkig niet ontploft. Verder kan ik je niet helpen.
Vraagt de VXL setup niet teveel van de accu, die daardoor te heet is geworden, met dit als resultaat? Het kan wel, brushless met NiMh, maar dan moet je extreem goede cellen hebben, en niet te lang rijden. Ik heb een brushless Lazer ZX-5 die kwam met 2 NiMh pack en omdat er aparte stekkers aan zitten en de auto er verder super mee rijdt, heb ik dat tot op heden zo gelaten, maar na het rijden zijn de accu's net zo warm als dat ze net van de lader af zouden zijn gekomen, zelfs ondanks dat ik zo'n 7 minuten rijdt. Wat ook kan, is dat 1 cell in het pakket al slecht was, of op iets lagere spanning. Heb je het pakket maar 1 keer geladen, of een paar keer, en dan weer ontladen? Soms is dat nodig om verschillen in het pakket meer gelijk te trekken, en de cellen weer wat in conditie te brengen.
Ni-Mh cellen behoren niet te ontploffen. Die hebben een overdrukventiel dat opent als de inwendige druk oploopt. Er komt dan electrolyt naar buiten. De cel is dan defect. Als het ventiel niet heeft gewerkt, moet daar een reden voor zijn.
en die reden is?... zoals ik al zei ik heb de rustler vxl 2dehands gekocht. thuisgekomen, nimh pakket geladen met de lader Fusion NX85 naar buiten gegaan... toen was ik 3-4 min aan het rijden en de auto begon minder snel te rijden. vond ik al vreemd na 4 min rijden. toen heb ik nog 1 a 2 min doorgereden, toen plots megaknal en zwarte rook. einde verhaal... dat de nimh ontploft is kan me in principe niet echt deren was toch van plan om over te stappen op lipos (wanneer het budget daarvoor is) belangrijkste voor mij is dat de esc het nog doet. zou vrij idioot zijn om een nieuwe esc te kopen van 200 euro voor de 2dehands wagen die ik 200euro betaald heb. dan kon ik evengoed een nieuwe kopen... zoals ik al in voorgaande post gezegd heb, heb de esc getest met 2s lipo is wel maar 1 van 850mah. en de esc kan ik aan en uitzetten, dus hopelijk werkt die nog naar behoren
ik heb net de traxxas winkel gecontacteerd en zij kunnen niet helpen bij het herstellen van de esc. zij kunnen het doorgesmolten kabeltje niet repareren omdat dit verzonken zit in hars... kan ik het zelf repareren, iemand ervaring mee??? en hoe? ik hoop dat ik de soldering kan laten voor wat het is en eventueel een kabeltje te solderen tussen de beschadigde delen? ik zou de isolatie verwijderen en proberen met klein krimpkousje te kabel terug te isoleren en zoals ik al zei een stuk tussensolderen waar het kabeltje is doorgeknapt (dit is bij 1 van de 3 kleine kabeltjes het geval) is dit gewoon een standaard kabeltje zoals er aan een servo hangt? het lijkt me nogal idioot om de esc kapot te verklaren omwille van een doorgesmolten kabeltje...
Is dit een standaard geleverd pakket met 1 cel op de rug van een six-pack? Geef even je woonplaats op. Misschien woont er iemand in je buurt die een nieuw snoertje aan je esc kan solderen en even naar de accu etc. kan kijken om te zien wat de oorzaak kan zijn.
even een update: ik heb 2 dingen gedaan, nl traxxas gecontacteerd en de LHS in antwerpen. Traxxas zegt dat het voor mensen buiten de USA beter is om een nieuwe te kopen ipv gebruik te maken van de lifetime garantie simpelweg omdat de kosten uitdraaien op de prijs van een nieuwe. 50 dollar reparatie, verzendings en retourkosten naar USA, douanekosten... noem maar op. goede nieuws voor mij is dat de LHS in Antwerpen op hun beurt traxxas gecontacteerd heeft. en dat ik dus mijn ESC bij hen binnenbreng en zij sturen die dan mee met andere zaken die ze moeten terugsturen en dan word mijn ESC vervangen. Zal alleen een tijdje duren vrees ik. en mss nog een kost van 50 dollar zoals je die kan terugvinden bij de voorwaarden van de lifetime garantie. Maar op zich vind ik dat wel ok 50 dollar dan voor een nieuwe ESC voor mijn 2dehands wagen.