Klassieke S-spant als zeilend RC model

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Johan de Vries, 3 apr 2013.

  1. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Onder 'Bouwverslagen Schepen' is er een begin gemaakt met het bouwverslag van een klassieke S-spant op basis van een polyester romp. Het gaat worden een RC bestuurd zeilend model in schaal 1 op 10, het model zelf meet 102 cm lengte over alles, met als voorbeeld zeiljachten als de Sturgeon, Trewes en Trintella. Er wordt gebouwd zonder bouwtekeningen en/of bouwbeschrijvingen maar uitgegaan van genoemde jachten welke in werkelijkheid wel kleiner zijn dan 10 meter l.o.a. maar mooie voorbeelden van dekindeling en tuigplan. De foto's tonen de vorderingen tot dit moment, heb al eens de Billing Boats Draak als statisch model gebouwd, maar aangezien dit mijn eerste zeilende model is zijn alle tips en aanwijzingen welkom!

    Veel lees en kijkplezier,

    Johan

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    in een huis
    Romp is oke maar de opbouw gaat optisch te groot worden , als je een model namaakt ,zo tezien trintella ga eens googelen dan vind je toch wel veel tekeningen info/foto`s die kunt downloaden dan zie je en kun je schaal technisch makelijker bouwen,zelfs de kleuren .
    hier een link
    trintella - Google zoeken
    dit in je brouwser kopieren,
    en dan zie je iets meer , en je kunt het ook uitprinten en opslaan als werkmap ,dat doe ik ook ,zoveel mogelijk info opslaan en dan een werkmap maken van foto`s en tekeningen die je op internet vind ,ja ik weet een hele hap ,

    maar sucses rexonamen
     
  3. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Kajuitdak klassieke S-spant

    Vandaag aan het getrapte kajuitdak van mijn klassieke kajuitzeiljacht gewerkt. Alleen het voorste deel waarin het vlucht- en ventilatieluik zich bevindt wordt vast gemonteerd, daarachter twee afneembare dakdelen, dit om de besturing en de zeilbediening bereikbaar te houden. De onderzijde van het voorste kajuitdeel is ook versterkt om de mast te ondersteunen, de mast gaat met een stut ook rusten op het vlak van de romp. De mast komt te staan achter het luikhoofd.

    [​IMG]

    De afweging die nog gemaakt gaat worden: 'wel of geen mastvoet met mastwangen?'
    De mogelijkheid is er ook nog om voor een doorgestoken mast te gaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.109
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Johan,

    Rexonamen heeft gelijk; als je een vel papier op de foto houdt om de waterlijn te simuleren, dan is de kajuit hoger dan de romp boven de waterlijn, zo'n groot hondenhok is dan ietwat buitenproportioneel...

    Als bijkomend nadeel komt je tuigage noodgedwongen hoger te staan wat gevolgen heeft voor de mate van helling onder zeil en de optiek.

    Groeten, Jan.
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    824
    Locatie:
    Hilversum
    Je gaat vrij vlot! Weet je al hoe je alle techniek in gaat bouwen? Wordt het een pure zeiler of komt er nog een hulp motor in?
     
  6. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Het gaat een zeilend model zonder hulpmotor worden, uitgerust met stuurservo en zeillier en daarvoor benodigde stroomvoorziening. Het model (casco) heeft nu een gewicht/waterverplaatsing rond de 1700 gram, op de waterlijn liggend kan er nog zo,n 2500 gram bij aan ballast, tuigage, ontvanger, servo en zeillier en natuurlijk afwerking. Op advies van ervaren modelbouwers wil ik een afneembare hulpkiel gaan bouwen om het zwaartepunt zo laag mogelijk te brengen en de zeileigenschappen te verbeteren.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Leggen van het strokendek

    Het stadium halverwege het leggen van het strokendek

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Verlijmen voetrail en kajuitingang

    Inmiddels is het strokendek gelegd en wordt de voetrail verlijmd. Heb ook besloten een te openen kajuitingang aan te brengen waardoor de zeilbediening met een oneindige lijn op rollen als geheel naar binnen kan. Het kajuitdak blijft daarbij ook afneembaar.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien is de opbouw dan wel iets te hoog, of niet, maar je maakt er wel wat moois van. :D
     
  10. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Strokendek gelegd, kajuitingang aangebracht

    Het strokendek is gelegd en het laatste deel van de binnenzijde van de voetrail wordt verlijmd, het deel boven de spiegel volgt nog. Daarna zal bovenop deze houten lijst zal het potdeksel worden gelegd. De opening in het kajuitdak is aangebracht, waarop het schuivende kajuitluik gaat komen.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Construeren schuifluik kajuitingang

    Begonnen met de constructie van het schuifluik

    Foto's spreken voor zich

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Kajuitingang met schuifluik en zetschot

    Kajuitingang in geopende en gesloten situatie

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Dekluiken en schuifluik

    Aanbrengen van dekluiken op kajuitopbouw en achterdek,
    alle luiken opgebouwd met mahonie lijstwerk.

    [​IMG] [​IMG]

    De kuipranden ontbreken nog, deze worden pas aangebracht na het verlijmen van het potdeksel. Door de kuipranden als laatste aan te brengen blijft er ruimte voor lijmklemmen om het lijstwerk aan te drukken bij het verlijmen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Verlijmen dek

    Dag Johan,

    Je maakt er iets moois van! Ik kan niet anders zeggen.

    Voor zover ik heb gezien is het dek inmiddels verlijmt met de romp. Als dat zo is, gaat het dan straks niet moeilijk worden om de zeilbesturing en andere zaken een plekje te geven onderdeks?

    Succes met bouw,

    Jan-Willem
     
  15. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Jan-Willem,

    Dank voor het compliment!

    Het dek is inderdaad al verlijmd maar het kajuitdak is in twee delen afneembaar. Het voorste deeltje is vast, deze is zo geconstrueerd dat deze sterk genoeg is om de neerwaartse druk van de mast op te vangen.

    Om de zeileigenschappen te verbeteren komt er een afneembare hulpkiel opgehangen aan twee RVS draadeinden in de romp/gestoken door twee aluminium pijpjes tot dekhoogte (ruim boven de waterlijn).

    De zeilwinch komt tussen deze twee verticale aluminium pijpjes te staan vanwege het gewicht dat zo centraal en laag mogelijk komt, een omlooplijn op een buiten de romp opgebouwde uithouder wordt zo ver mogelijk naar voren gestoken in de boeg. Maar hoe precies ben ik nog aan het uitdokteren.

    Volg overigens jouw bouwverslag ook met bijzondere belangstelling,

    Johan

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Netjes Johan, zou op ware grote ook een mooi schip zijn.
     
  17. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Zeilwinchsysteem

    Terwijl de werkzaamheden 'aan dek' wat kleinigheden ondergaan zoals het verlagen van de schuifluikrails (kon achteraf 3 mm lager) begonnen met het zeilwinchsysteem na verzamelen van onderdelen en systemen bestuderen (dank Jan-Willem voor de link). http://www.minisail-ev.de/mb/mb-02-03/mb-02-03.htm#a01

    Zeilwinch en batterijhouder komen tegenover elkaar te liggen, de gewichten van deze onderdelen komen nagenoeg overeen. In de voorpiek komt de keerrol, het spansysteem van de keerlijn begint te ontstaan in mijn hoofd.

    Overigens eerst van goedkoop hout een proefmodel gemaakt alvorens over te gaan tot het definitieve exemplaar. De batterijhouder van openingen voorzien om gewicht te besparen, ervoor zorgend dat er geen water in kan blijven staan en om te kunnen variƫren met de bedrading. Bovendien staat het sjiek en oogt het dat er werk van is gemaakt.

    Al met al tevreden met het resultaat, onderwijl kijkend naar de inhuldiging van Willem-Alexander tot koning. Historisch gezien ook belangrijk :music:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Johan,

    Je bent actief op deze mooie en bijzondere dag! Die link kwam trouwens van Wim, alias "Wim1951" op het Starlet bouwverslag (#137). Ik moet natuurlijk wel de bronvermelding zuiver houden anders krijgen we ruzie in het hok :)

    Vraagje: ik zie in je opstelling op het eindwiel geen systeem om de omlooplijn onder spanning te houden. Ga je dat anders oplossen? Zo ja hoe?

    Groet,

    Jan-Willem
     
  19. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    Johan,

    Met een stevig veertje in de lijn van de eindeloze schoot kun je deze prima op spanning houden. In mijn Smaragd werkt het als een tijger en dus komen er ook twee in mijn in aanbouw zijnde Atlantis. Wat mij betreft heel simpel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Suc6

    P.S. koop een paar ballonnetjes voor je batterijhouders :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    in een huis
    Dit werkt!! niet en zo tezien ook niet met gevaren ,tja droog test werkt alles , de schoten trekken de omloop omhoog en rukt de omloop v/d trommel , plus je touw is dik wat ook dubbeld op de trommel en dat vangt dat veertje niet op ,een oplossing is de omloop lijn in een buisje telaten lopen waar ook de schoot aan zit , en de omloop tordeerd wikkelt je schoten omheen .

    gr rexonamen
     

Deel Deze Pagina