Hexacopter voor luchtfotografie (heavy lift)

Discussie in 'Multicopters' gestart door PvdB, 9 mei 2013.

  1. PvdB

    PvdB

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Uden
    Dit is mijn eerste bericht op dit forum, ik zal me dus eerst even voorstellen.
    Ik ben Pascal, 20 jaar en woon in Noord-Brabant. In januari heb ik de opleiding Fotografische vormgeven aan de Fotovakschool afgerond, en nu ben ik bezig me te oriënteren op wat de fotografie-markt me te bieden heeft en hoe ik het verder in wil vullen.

    Een van de dingen die ik van het begin af aan al heb willen doen is luchtfotografie met behulp van een hexacopter. Ik heb al begrepen dat dit niet zo makkelijk is als het lijkt, maar toch wil ik de gok wagen. Ook al heb ik 0,0 ervaring met het bouwen van een hexacopter ben ik wel erg technisch ingesteld.

    Kortom: ik wil een hexacopter gaan maken die het gewicht van een camera gimbal + Canon EOS 5d MkII + lens kan dragen (ongeveer 2 kilo). Daar zullen uiteraard tegenslagen bij komen kijken en enorm veel oefenen en ervaring opdoen.
    Mijn budget is niet enorm groot, wat ook meteen de reden is dat ik ervoor gekozen heb om er zelf een te bouwen (dat probeer ik in ieder geval).
    Mijn budget zal rond de 700 - 1000 euro liggen.

    Ik heb al een tijdje rond zitten neuzen op dit forum en heb geen topics gevonden die op hetzelfde neerkomen, dus vandaar dit topic.

    De onderdelen die ik zelf in gedachten had (exclusief gimbal), zijn de volgende:
    - Turnigy H.A.L. Hexacopter Frame
    - 6x NTM Prop Drive 1200kv (inclusief accessory pack)
    - 6x Turnigy Multistar 30 Amp ESC
    - Multiwii and Megapirate AIO Flight Controller
    - NEO-6M GPS Module
    - Octocopter Power Distribution Board
    - propellors (3x standard, 3x reverse, nog geen idee welke)
    - Low voltage alarm
    - Radio receiver en Transmitter
    - Li-Poly accu, minstens 5000 mAh

    Nu mijn vragen:
    - Krijg ik hiermee die 2 kilo of meer omhoog?
    - Mis ik nog iets?
    - Welke propellors raden jullie aan?
    - Wat komt er nog meer bij kijken? (programmeren, afstellen en dergelijke)

    Ik merk zelf al dat er een hele hoop bij komt kijken, dus ik ben al zwaar aan het overwegen om eerst een kleine quad-copter te bouwen (met een aantal onderdelen die ik in de hexa kan gebruiken), om ervaring op te doen.

    Wat zouden jullie mij adviseren?

    Bedankt voor de hulp!
     
  2. traxxasfreak

    traxxasfreak

    Lid geworden:
    2 mei 2013
    Berichten:
    104
    Twee kilo is wel heel zwaar...
     
  3. denkisnaa

    denkisnaa

    Lid geworden:
    17 jan 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ik op internet lees is dat deze motoren met een 10X4.5 prop op 3 cel accu per motor 800 gram trekkracht heeft, dus totaal 4,8 kilo bij vol gas, als je wilt hoveren bij half gas heb je maar 2,4 kilo trekkracht en je frame+camera weegt al meer als 2,4 kilo

    Ik denk dat je voor iets krachtigere motoren moet kijken die bij elkaar ongeveer 2 keer zo veel trekkracht hebben als het totaal gewicht van jou hexa.

    Ik zou kijken voor een motor met een laag kv, deze zijn meestal wat efficiënter.
     
  4. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    kijk eens naar iets met 15 inch propellors icm met 400-500 kv motoren. Veel lift weinig amperes
     
  5. boot-man

    boot-man

    Lid geworden:
    8 jun 2008
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Roden
    iets andere insteek:
    Kite aerial photography.

    camera aan een vlieger.
    maar eens googelen...
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    voor je budget kan je net je gimball kopen...
     
  7. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Je kunt er wellicht een hexa voor bouwen die een gopro kan dragen. Een beetje gimbal voor een gopro kost al snel een paar honderd euro. Wil je een 5D de lucht in tillen dan moet je ook wat spul hebben. De mark 3 nieuw kopen wordt je ook niet vrolijk van als die crasht omdat je nog geen ervaring hebt met een drone.
    Ik zou het zelf ook graag willen maar houd mijn 5D nog in de tas tot ik een paar jaar gevlogen heb met mijn gopro en een hexa. Eerst maar eens fatsoenlijk leren omgaan met het spul alvorens ik er bakken aan centjes onder ga hangen.
     
  8. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Ik heb hier wel een machine staan die dd 5d prima kan tillen. Staat ook te koop. Is helemaal compleet, maar ga je voor dat budget echt niet redden...
     
  9. TRML

    TRML

    Lid geworden:
    5 mei 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Oosterhout (NB)
    Voor zo'n project moet je toch wel een betrouwbare zender/ontvanger hebben, dan is de helft van je budget al op. Ik heb ook zelf een hexacopter gebouwd voor fotografie maar ten eerste moet ik ook eerst goed kunnen vliegen voor dat ik er maar over ga denken om mijn Nikon D90 er onder te hangen.

    Ik kwam met de FC, motoren, Accu's, Zender/ontvanger, ESC's, kabels, pluggen, en aanverwante zaken al ruim over de € 1000,- en dan kan die nog maar enkel een GoPro tillen. Je budget is daarom denk ik niet helemaal realistisch voor wat jij ermee wil gaan doen.
     
  10. PvdB

    PvdB

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Uden
    Bedankt voor de info iedereen!
    Het is dus lastiger en duurder dan het lijkt... misschien toch tijd om mijn budget uit te breiden en een RTF hexa aan te schaffen.

    Kite aerial photography is niet wat ik zoek, dat betekent in Nederland dat je meerendeels naar het westen toe aan het fotograferen bent ;)
     
  11. Jypy

    Jypy

    Lid geworden:
    12 mei 2013
    Berichten:
    2
    Ik ben nieuw hier en kom met het volgende.
    Ik wil ongeveer hetzelfde als PvdB. Ik ben fotograaf en denk al een paar maanden na over een multicopter. In mijn geval een zware jongen om mijn DSLR te tillen. Ik heb tijd genoeg om te bouwen, in te vliegen en ervaring op te doen. Ervaring met modelbouw van rc vliegtuigen heb ik al en technisch ben ik ook.
    Ik trek de stoute schoenen aan en ga ter oriëntatie naar een winkel waar men onderdelen voor multicopters verkoopt. Sta ik daar te kijken naar een RFT octocopter zegt de verkoper tot mijn verbazing:
    - ik mag van de overheid zelf zo’n ding niet meer bouwen,
    - deze mogen alleen nog maar bij gecertificeerde bedrijven worden gebouwd,
    - de copter moet zelf dan ook gecertificeerd zijn,
    - ik moet - als ‘piloot’ - zelf ook gecertificeerd worden door vlieglessen te nemen.
    Ik kan hier niets over op het Internet vinden. Ik neem aan dat op dit ‘zelfbouw’ forum er wel iemand is die weet hoe dit zit en/of waar ik deze informatie kan vinden. Is dit zin of onzin om mij op de kosten te jagen?
    Mvg. Jypy
     
  12. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    ze zijn bezig om regels te maken voor de profs en er zijn geloof ik ook al regels. kijk even in het topic over wetgevig op pagina 1 en 2 in afdeling multirotor. ze zijn er alleen zelf ook nog niet uit hoop onduidelijk nog dacht ik.
     
  13. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Deze man noemt zichzelf toevallig ook specialist op het gebied van drones?
    Zoals zo veel van deze specialist, heeft hij een klokje horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Er zijn Europese regels, zie European Unmanned Systems Centre - EuroUSC , maar deze dienen eerst in nl wetgeving geïmplementeerd te worden. Maar het lijkt er op dat de beleidsmakers de weg naar de KNVvL hebben gevonden, wat voor de prof en hobbyist niet nadelig is.
    Er zijn wel piloten bezig om te voldoen aan de EU regels, maar dat is misschien nu wat voorbarig. Als je dat wilt, er zijn nog enkele open plekken voor morgen en overmorgen, en ook nog in July. Zie UAS Pilots and Crew Qualifications .

    Op dit moment behoorlijk voorbarig, tenzij je veel werkt hebt binnen EU en buiten NL. Het kan natuurlijk nooit kwaad om te volgen.
     
  14. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    inderdaad, het zal wel weer zo ver zijn...:sleepy::sleepy:
     
  15. emielstroeve

    emielstroeve Guest

    helaas, wij KAP-pers kunnen onze camera volledig besturen in alle richtingen en dan ook nog inclusief FPV ;-) Waar we bang voor zijn is te weinig wind....

    ajuus
    emiel
     
  16. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Duidelijk verhaal van prediken voor eigen parochie ;)

     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Idd niet echt sterk...
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik vlieg de hexa HAL ook, met 3536/8 1000Kv motoren op 4s.

    ECHTER: met dergelijke zware motoren voldoen de standaard motormounts niet, en zullen buigen/breken.

    Ik heb de moeite genomen om het geheel aan te passen;

    14mm-motormount-voor-hexcopter

    De basis van het frame is wel zeer solide, dus in die zin wel een aanrader.

    Eventueel met lichtere motoren, hoef je niets aan te passen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina