hierbij een bouwverslag van een m-05 met een honda s800 oldtimer body die ik onlangs gekocht heb. ik weet dat er meerderen zijn die het hebben geplaats maar alsnog wilde ik het doen. schijnt enorm fijn te rijden. ook het bouwen is erg leuk heb ik mij laten vertellen. zullen zien. vanavond zal ik er aan beginnen en zal dan ook gelijk foto's uploaden. ik kan niet wachten........... hebben jullie nog tips en truuks bij het eerste bouw?
zo na een dagje sleutelen de foto's online zetten. het wordt in eerste instantie een standaart M05 met als extra lagers en allu motor steun. scheelt een hoop als ik dit achteraf moet doen moet de hele auto weer uitelkaar. hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen aangezien ik niet alle benamingen weet. hier het bouwpakket in delen. het chassis in parts. eerste tekening in bouwtekening. hier de eerste delen losgemaakt en met een stanley mes de scherpe stukjes uit de mal weg gesneden. en natuurlijk heb je hier de schroefjes voor nodig A-Parts en na wat schoeven krijg je dit. de allu motorsteun natuurlijk, zo gemonteerd. hier de 2 chassis helften klaar om samen te smelten. op naar de achterdiff. dit volgt voor zich als je de tekening goed volgt. hier adviseren de meeste het dikke grijze vet te gebruiken die je er bij krijgt. alleen wat mij opvalt is dat ik dat niet heb. ik heb er een doorzichtige tube vet bij gekregen in de bouwdoos. deze heb ik niet leeg gespoten maar gewoon een likje. of het zo goed is weet ik niet maar we zullen zien in de praktijk. en dan dichtschroeven als alle delen bij elkaar zijn. dan maar verder naar de voordraagarmen. let op als je deze monteert. je kan het geheel heel makkelijk verkeerd monteren. dan pakken we de lagersetje erbij want, die hebben we zo dadelijk nodig. hier de tandwielen gemonteerd met de lagers in de chassis helften. let op als je de lagers monteerd dat je ze goed door drukt. lijkt gemonteerd te zijn maar je moet ze goed door drukken. in het handleiding adviseren ze de tandwielen in te smeren met het ver tube die je er bij krijgt. ik heb ze droog gelaten. reden??? hoe meer vet hoe meer de vuil zich er aan kan plakken vind ik. na deze stap begint het ergens op te lijken. het moment dat de chassis helften aan elkaar gesmolten kunnen worden. in het handleiding adviseren ze de chassis helften op de plek dat ze in elkaar schuiven in te vetten. dit vind ik niet nodig want weer geldt het hoe meer vet hoe meer vuil er vast blijft plakken. gewoon goed door drukken en ze vallen zo in elkaar. tadaaaaaaaa een basis M05 chassis de 2 outdrives gemonteerd, ook hier heb ik geen vet gebruikt. voorhubjes en draagarmen gemonteerd. en dan de volgende stap naar de stuurarmpjes. gelijk maar gelagerd. of dat veel nut heeft weet ik nog niet. wordt waarschijnlijk wel binnenkort de allu versie. en dan gemonteerd op de chassis en verbonden met de knuckle arms. als motor heb ik de carson cup machine gekocht wegens clubrijden. hier komt als regelaar bij de 104BK van tamiya. ook de schokbrekers als standaart gemonteerd. hier komen later de oliegevulde versie's in. ik vindt de standaart dempers echt slecht moet ik eerlijk zeggen. even een overzicht hoe ver we zijn. dan verder met de achterkant. hier kan je kiezen hoe lang je het chassis wil hebben. ik heb gekozen voor de S versie aangezien ik een boy heb gekregen die er op past. je kan deze achteraf heel gemakkelijk wijzigen de achterbrug een schroefgat verder vast te zetten. de achterdraagarmen in elkaar gezet. en gemonteerd op de chassis. gelijk ook de achterschrokbrekers gemonteerd (phoeffffff vind de kwaliteit echt bagger) en dan ziet het geheel er zo uit. even een overzicht hoe ver we zijn, begint al ergens op te lijken moet ik eerlijk zeggen accu houder gemonteerd. en dan niet te vergeten de body posten. zooooooooo morgen het totaal plaatje met gespoten body, is super goed gelukt moet ik eerlijk zeggen. tot morgen!!!!
is goed gegaan moet ik eerlijk zeggen en nog belangrijker waanzinnig leuk om te bouwen. bedoeling is dat ik er mee zou willen racen.
Als de tandwielkast afgesloten is: wel degelijk vet op doen hoor. En in de diff vooral. Ik overdrijf daar eerder mee dan te weinig.
Mee Racen kan zondag 2 juni in Eindhoven voor de Tamiya Cup. bij ERCE | Electro Racing Club Eindhoven zie facebook 'Dutch Tamiya Challenge'