Bouwverslag renovatie Muimota

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kareltje, 19 jan 2011.

  1. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    @ Paul. Thanks!
     
  2. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.750
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Graag gedaan Karel ;) ziet er echt super uit!
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Karel, ik heb hier asbestkoord met grafiet voor gebruikt.(uitgeplozen echte stopbuspakking)
    Bij mijn volgende machines ga ik O-ringen gebruiken en vooral de zuiger- en schuifstangen veel gladder afwerken.

    Waarom heb je gekozen voor deze lijbanen?
    Aan de cilinderdeksels zitten speciale wangen om ze aan te bevestigen.
     
  4. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Dag Harm,

    Ik zag op deze site Marine Compound Engine dat ie een pakking aanbrengt.
    Ik vroeg me af van welk materiaal dit is.

    [​IMG]

    Overigens een hele mooie site, denk dat je deze ook wel hebt gezien.



    ik ben niet bekend met asbestkoord..... geloof niet dat ik dit wil gaan gebruiken.
    maar heb je ook zo'n pakking tussen je deksel, schuifkasten etc zitten?

    vind dat wel mooi/traditioneel zo'n pakking.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    mbt de leibanen,
    dat iets wat ik wilde proberen. een bevestiging die niet aan de cilinder gekoppeld is en mogelijkheid biedt om iets aan te hangen.
    de bovenkant schroef ik overigens nu ook vast aan de cilinder. ik neem aan dat je die wangen bedoelt die aan de onderkant zitten.

    zal van de week wat meer foto's plaatsen. ben morgen namelijk vrij en gezien de weersverwachtingen heb ik wel tijd om wat aan de machine te gaan doen.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die site staat als favo benoemd, dus die moet ik eerder hebben gezien.
    Zulke machines zien er heel mooi uit, lukt bij mij alleen niet.
    Ik ben al blij als het gewoon werkt.
    (Al dat gepoets. . . )
    Wat dat asbest betreft kan ik je alleen maar groot gelijk geven.
    Hoewel met olie en grafiet doortrokken asbest niet stuift en dus ongevaarlijk (je zou het kunnen eten, zonder de olie dan :cool:) is kan je beter wat anders gebruiken.
    Voor deksel pakkingen heb ik originele pakking (asbestvrij), maar je kan ook dik tekenpapier of zeekaart nemen, eventueel in olie geweekt.

    Voor wat betreft die lijbanen:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    zal morgen eens gaan buurten om gewone pakking te pakken te krijgen.
    ben bang dat deze nogal dik is, maar wellicht valt dat mee.

    anders ga ik het met dik tekenpapier proberen.

    nog dank voor met name de laatste foto. zal morgen kijken of me dat ook zo gaat lukken.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Misschien bij een brommerzaak?
    heb hier pakking van 0.3mm dik
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb 1,5 jaar geleden bij Sauerbier pakking besteld. Kostte meen ik 5 euro voor een A3-tje en dat werkt perfect. Ondanks al mijn geknutsel de afgelopen tijd waarbij er wel eens pakking sneuvelde heb ik nog minimaal een A4 tje over.
     
  10. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    een brommerzaak is idd ook wel een goed idee.

    mocht het nu niet lukken, dan zal ik het bij Sauerbier gaan bestellen.

    ik ben er altijd wel een voorstander van om de materialen uit mijn omgeving te halen. kun je altijd nog ergens op terug vallen. maar zoveel van dat spul zal ik ook niet gebruiken.

    voor vandaag, nog een laatste vraag, hebben jullie je machine metrisch gemaakt?

    ik ga denk ik alles vervangen voor metrische bouten en moeren. ben al een heel eind met M3 gekomen. wellicht voor de leibanen M2 bij het cilinder. maar voor de rest denk ik er aan om alles m3 te maken.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Metrisch gemaakt?
    Ja, want dat werkt makkelijker met een mm schuifmaat en een mm draaibank.
    Nee, de BA tapeindjes, bouten en moeren hebben we wel gebruikt.
     
  12. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    De geleideblokken

    Vervolgens zijn de geleideblokken aan de beurt (ik heb nog even gewacht met de schuifkasten). De geleideblokken zullen de zuigerstangen op hun plaats houden en 1 geleideblok zal een pomp gaan aandrijven. Deze pomp zal uiteindelijk het gecondenseerde stoom dat uit de condensor komt gaan wegpompen.

    Om een pomp te besparen wil ik het voedingswater door de condensoor gaan leiden. Het voedingswater zal dan iets verwarmt worden voordat deze de ketel in gaat. Maar belangrijker, de condensor wordt dan gekoeld door het voedingswater. Ik heb dan geen extra pomp nodig om de condensor te koelen. Ik heb dan nog maar 2 pompen nodig. 1 voedingspomp en 1 pomp voor de afgewerkte stoom. Maar dat is voor de verre verre toekomst ;). Voor nu eerst de geleideblokken.
    [​IMG]

    Links de hevel die de condenswaterpomp zal aandrijven. Rechts het geleideblok

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    En de andere geleideblok. Deze zal geen pomp aandrijven.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    De zuigerstangen

    Zoals gezegd zullen de geleideblokken de zuigerstangen op hun plaats houden.
    De zuigerstangen kunnen nu alleen op en neer bewegen. Waarbij ik moet zeggen dat dit in het begin toch vrij zwaar gaat. De kruikas loopt als een zonnetje (nu deze is gelagerd met kogellagers), maar met de toevoeging van de geleiders gaat dit wel wat minder soepel.

    Hierbij de machine na het plaatsen van de geleideblokken en de zuigerstangen.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Hier is de hevel voor de pomp (rechts) goed te zien. Ben benieuwd of het gaat lukken om hier een pomp op aan te sluiten.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    tot slot nog de pakking

    de pakking hier in de buurt(bij de fietsenmaker) was minimaal 0.8 mm (en dikker verkrijgbaar).

    0.4 mm was wel leverbaar, maar niet op voorraad.
    deze is verleden week binnen gekomen.

    ik kan nu dus figuurtjes gaan knippen, nog dank voor de tip
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Voordat je gaten in de deksels en cilinders gaat maken!!!!!!!!!!
    waar ga je nu de cilinderaftapkranen plaatsen?

    Ik heb de dekselgaten naast de gaten voor de kranen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zeg Stuart!!

    Haha, je zal inderdaad niet de eerste zijn die achteraf in de knoei komt met de aftapkranen omdat er een boorgat in de weg zit.
    Beter is het om vijf bouten in je bovenste deksel toe te passen ipv zes. Dan heb je het probleem van de aftapkranen ook opgelost.
    En ik spreek uit ervaring hierin.
     
  17. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    oke,
    had ik idd nog niet naar gekeken

    dank voor het meedenken!

    sterker nog, ik heb nog niet over die aftapkranen nagedacht...

    echter heb ik denk ik dan wel een probleem met die cilinder. mn voorganger heeft er namelijk al wat gaten in geboord. zal dr een foto van plaatsen
     
  18. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    de excentrieke

    voor de excentrieke heb ik er voor gekozen om deze uit twee schijven te maken.
    het lukte me namelijk niet om de oorspronkelijk gietstukken dusdanig in mijn draaibank op te spannen dat ik ze kon bewerken. ik heb namelijk alleen maar een excentrische 3klauw. volgens mij heb je hier een verstelbare 4 klauw (met ervaring) voor nodig.

    verder heb ik er voor gekozen om (vooralsnog) geen keer- of draairichting te maken. het omkeren van de machine wil ik met een keerkoppeing gaan doen, welke RC bestuurbaar is.

    Hierbij de foto's

    [​IMG]

    links het originele gietstuk. rechts de twee schijven, waarvan ik er voor nu 1 gebruik. mocht ik toch een keerrichting willen maken, kan ik die 2de schijf gebruiken.

    [​IMG]

    op de schijf zit een flensje waar ik een borgbout in kan zetten.
    ik maak alles in m3

    de gaten tab ik met hand tabsetjes,
    wat ik namelijk niet wist is dat er twee verschillende setjes bestaan. machinale en handtab.

    de machine draaien het draad in 1 keer (dat is me tenminste verteld) en de handtabjes doen dit in 3 stappen.
    deze laatste heb ik recent op een beurs gekocht en breken veel minder snel dan de machinale (en die je in een reguliere bouwmarkt zie)

    zie onderstaande foto van het setje. het schroefdraad wordt dan steeds fijner met het zelfde eindresutaat, alleen tab je nu het draad dus in 3 stappen

    [​IMG]

    vervolgens hier de eindfoto's
    [​IMG] [​IMG]

    de excentrieke met de excentriekeschijven die de bakschuiven aansturen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    de bakschuiven

    dit viel eigenlijk nog tegen om de bakschuiven te maken.
    ze zaten niet bij de gietstukken en heb deze zelf samengesteld.

    aan de hand van de poorten in de machine heb ik de afmetingen bepaald.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    als het goed is wordt de schuif door de druk van de stoom tegen het blok aangedrukt. deze zit dus los op de drijfstang.

    vervolgens heb ik de pakking aangebracht. de gaten voor de bevesting heb ik eruit geponst.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    de drijfstang heb ik uit een spijker gehaald. dit is lekker taai staal metaal en 3 mm dik, wat precies paste. als afdichting gebruik ik O ringen

    [​IMG]

    hierbij het eindresultaat

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    hierbij de laatste foto's van de machine

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    ik ga nu de zuigerstangen maken en kijken hoe ik mijn deksels het beste kan gaan bevestigen.

    zoals eerder is getipt, zitten de bevestiging precies boven de tapgaten.
    ik zit er aan te denken om ter plaatse van de tapgaten de cilinderdeksel niet te borgen/vast te schroeven.
    de cilinderdeksel zit dan nog met 6 bouten op de cilinder vast. de bouten boven de tapgaten worden dan alleen voor de sier (daar ik mn gaten er al in had zitten)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina