draden van lipo accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door d3nn1s, 29 mei 2013.

  1. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Is het heel schadelijk voor een lipo als de plus en de min elkaar raken? In een youtube filmpje werdt geadviseerd om 1 voor 1 de stekkers te te knippen en te solderen. Maar waarom mag het niet?
    Auto accu kan het ook aan met startkabels.:D

    Overal vind je laad technieken etc, maar wat als... niet.
    Het zal vast niet goed zijn:nooo:, maar kun je de lipo dan naar de milieustraat brengen :bye:of niets aan het handje?:D
     
  2. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Je maakt simpelweg kortsluiting, en met een beetje lipo van 5000mAh en bijvoorbeeld 30C heb je het dan over 150A, de piek ligt waarschijnlijk nog hoger. Dat gaat dus een flinke vonk geven, met die stromen kun je al aan flink materiaal lassen. Daarbij kunnen gewoon erg veel dingen misgaan, zoals brand, brandwonden, kapot kniptangetje ;) . De lipo zelf zal er wel tegen kunnen omdat je in een reflex snel genoeg de kabels weer los haalt(tenzij ze vastlassen). Goed is het niet natuurlijk. De interne verbindingen krijgen ook allemaal flink op zijn kop.

    Start kabels op een accu koppelen is wel wat anders natuurlijk. Dat is appels met peren vergelijken. Pas als jij je startkabels pakt, en 1 connector op de + pool van je accu aansluit, en de andere connector van dezelfde kabel aan de - pool van je accu aansluit, kun je het vergelijken. En ook dat gaat een flinke vonk geven, dan heb je het zelfs over meer stroom. Met ook weer de nodige gevaren.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2013
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Probeer het eens zou ik zeggen Dennis (folks, don't try this at home), maar wel met brandblusser bij de hand en in de buurt van een ziekenhuis, bij voorkeur Beverwijk. M.a.w. ik raad je bepaald niet aan om dat te proberen. Leg eens een steeksleutel over de polen, die knalt er waarschijnlijk tussen uit, en ook nog eens veel gasvorming in de accu.. Accu's zijn chemische bommen. Kortsluiting via dun balancerkabeltje is geen probleem. Hoe dikker de kabel, hoe hoger de kortsluitstroom, hoe korter de kortsluiting mag zijn.

    De C-waarde is maat voor de stroom die de accu mag leveren wil de accu een bepaald aantal cycli goed blivjen. Maar bij kortsluiting zal de stroom zeer zeker hoger zijn dan 5Ah×30C. Voor de rest helemaal met je eens.
     
  4. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    uit ervaring. de auto accu klap letterlijk uit elkaar ! in mijn geval einde knipex kniptang... gelukkig klapte de zijkant van mij af uit de accu, anders had ik nu ws een braille forum nodig
     
  5. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Wow, wist niet dat het zo erg kon zijn dan, dan had je wel flinke kabels/klemmen dat die niet eerst faalde voordat de accu uit elkaar klapte.

    Heb het wel 1x met een 20C 5Ah lipo gehad, althans, niet ik, maar een maat van mij die eens even de boel dacht aan te sluiten. Gevolg: hele huiskamer verlicht van de vonk en een heel erg geschrokken persoon naast me. Kabels waren ook goed gesmolten bij de vonk. En dat was een erg simpel lipotje, niks bijzonders. En een flinke lading rook natuurlijk.

    Tang kun je inderdaad weggooien, daar zal een mooie hap uit zijn.
     
  6. motomiggiej

    motomiggiej

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    70
    Is dit serieus...?
     
  7. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Met de 2 uiteinden van de startkabels vonkt het idd wel, maar ze lassen elkaar niet vast. Het knispert aardig.

    Bedankt voor de info!
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met 2 startkabels heb je weerstand in je kabels dus de stroom kan niet maximaal worden.
    Wij doen op het werk wel eens een accutest op die manier, stromen van 1500 A zijn dan geen uitzondering.
    Dat zijn dan wel natte nicads, grote cellen.
    Maar laatst ging ik vliegen was zo suf om de plus en de min van mijn 9S Lipo pak aan elkaar te knopen.
    Dat resulteerde in een enorme vonk, 2 zwarte handen en 2 connectors die verdwenen waren.
    De accu had er geen enkel probleem mee, die doet het nog.

    GJ
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Wel w.c.s. maar bloed serieus.;)
     
  10. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    ...
     
  12. tamiyadave

    tamiyadave

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    112
    laaste een oude vliegaccu "onschadelijk" gemaakt om weg te gooien.

    Eerst op de ontlader 5a ontladen tot 2.5v cell, vervolgens de accu rechtstreeks op een oude stockmotor gehangen tot ie niet meer wou en toen met lange start kabels om op afstand te blijven kortgesloten. Hij ontplofte niet maar ging wel meteen bol staan en was "warm to the touch" ... hij ligt nu nog "te rusten" in een metalen doos in de tuin tot ik een keertje em durf open te prikken...
     
  13. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    Heb enige ervaring met een fout afgelopen testje met een 2200mAh 3S accu.
    Voor een testje had ik ooit provosorisch iets met een krokodilklem aan een LiPo de accu aangesloten waarbij (door een kleine foute beweging) zeer kortstondig een kortsluiting was ontstaan. Resultaat: Een flinke spetter waarna de punt van krokodilklem weg was en de accu geen spanning gaf. Na openen accu bleek een van de aansluitingen wegsmolten, een stukje soldeerbaar materiaal dat aan een aluminium accucontact was 'gepuntlast' was verdwenen. (Gelukkig zat er nog wat materiaal aan puntlassen waardoor ik de accu weer heb kunnen herstellen. Na eerst uitvoerig te hebben getest heb ik met enige terughoudendheid de accu weer in gebruik genomen, en deze functioneert nu na 100+ ladingen nog steeds goed.)

    Moraal: Onderschat de LiPo's niet, ze hebben een lage inwendige weerstand en bij kortsluiting loopt er een zeer grote stroom die (ook bij kortstondige kortsluiting) aanzienlijke schade kan aanrichten!
     
  14. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Heb ook wel eens een keer mn lipo's kort gesloten en moet je zeggen dat je wel meteen weer wakker bent en even een tijdje een waas blijft zien. Grote blauwe flits, wel mooi :D.
     
  15. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    585
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Het loopt niet altijd zo goed af....
    Een clubgenoot die twee pakketjes kort sloot in plaats van in serie, moest dat bekopen met forse 2e graads brandwonden aan enkele vingers. Die heeft daar weken last van gehad (en een heeeeeel groot ontzag voor lipo's aan overgehouden :D)
    Ook een routinier als John van Gastel kan uit ervaring spreken na een lipo kortsluiting ("even snel stekkertjes solderen") tijdens een vliegshow in Spaarnwoude 2 jaar geleden. Na het ziekenhuis bezoek kwam hij terug met een netjes verpakte hand.... (ook 2e graads verbranding)
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.424
    Locatie:
    Rotterdam
    accu's zijn zowieso gevaarlijk spul..
    Altijd met respect behandelen...

    Heb op mn werk wel eens een loodaccu op een agressieve manier "tot ziens" zien zeggen, dat heeft toch wel indruk gemaakt.
    Hij werd op dat moment als startaccu gebruikt om een vrachtwagen te starten, en de brokken accu lagen 30 meter aan de andere kant van de vrachtwagen..
     
  17. Jos w-vl

    Jos w-vl

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    160
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Gz.
     

Deel Deze Pagina