Depron DHC2 Beaver

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Paul56, 23 mrt 2013.

  1. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb inderdaad nul ervaring met flaps. Het probleem is dat ik niet kan mixen op mijn zender, is zo'n goedkope HK-zender waar ik overigens verder prima tevreden over ben.

    Moet een beetje gaan oefenen met handmatig down geven als ik de flaps gebruik.

    Paul
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je zulke mooie dingen bouwt en vliegt moet je jezelf echt een keer op een iets betere zender trakteren. Of voor je verjaardag vragen :D

    Zonder gekheid, hoeft je geen vermogen te kosten en dan kun je dit soort modellen vliegen zoals het hoort. Daar heb je zóveel plezier van.
    Het risico van handmatig down bijdrukken is dat je een keer net te weinig drukt en hij als een rotte peer naar beneden komt dwarrelen. En dat zou erg zonde zijn.
     
  3. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja Arjan, een andere zender gaat er wel een keer komen, maar ik heb nu even andere financiële prioriteiten.

    Ik heb onlangs een 3-assen gyro aangeschaft, heb deze al getest in mijn Easystar. Ik ga deze ook proberen in de Beaver. Als het goed is zal de gyro zelf down geven als ik de flaps gebruik, dan ben ik even van het probleem af.

    Robert:

    Ik laat het depron rond het landingsgestel even voor wat het is. Ziet er nog niet dramatisch lelijk uit vind ik. Als het erger wordt ga ik de depron bekleding uit twee delen maken, zoals ook de originele Beaver het heeft. 1 deel vast aan de romp en het andere deel vast aan de rest van de veerpoot. deel 1 overlapt dan deel 2, ik lijm ze niet aan elkaar vast, zodat de delen tov elkaar kunnen schuiven.

    Groetjes,

    Paul
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2013
  4. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Filmpje maiden

    Filmpje van de maiden en 2e vlucht

    YouTube

    Paul
     
  5. trein

    trein Guest

    Proficiat Paul met je maiden. Flaps hoeven niet zo veel uit te slaan 8mm voor take off en voor de landing is 16mm meer dan genoeg.
    Ik wacht even met mijn maiden totdat het toch minder hard waait windkracht 2 of minder voor de eerste vlucht ik ben niet zo dapper.
    Tip indien je de flaps opnieuw hebt ingesteld eerst starten zonder flaps en op grotere hoogte met lage snelheid uit proberen. ivm met mogelijke roll als ze iets van elkaar afwijken.

    veel succes verder
     
  6. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Prachtige kist hoor :)
    Ik bouw ook veel met Depron, maar deze is wel heel errug mooi!

    Ik heb uit interesse even globaal nagerekend wat het gewicht dan de bekleding zou kunnen zijn en ik denk dat het zéker 250 gram is.
    Totale oppervlakte vleugels (onder én bovenkant) plus romp plm. 1 m2
    Papier 80 gr/m2
    Boeklon zal veel zwaarder zijn, zeg 120 gr/m2
    Lijm, de hele romp met een laagje bestreken weeg er ook aardig in.

    Aan de ene kant is daar dus winst te behalen, maar aan de andere kant ziet de kist er daardoor nou juist zo mooi uit :)
    Verstandige beslissing daarom om de koorde origineel te houden en het stabilo te verbreden.

    Vraagje, wat heb je gebruikt voor stuurstangen? Ik gebruik daar graag carbon voor i.p.v. staal. Scheelt weer wat gewicht.

    Het ziet er verder hardstikke mooi uit en het vliegt goed, dus wat is het probleem ;-)
     
  7. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Thieu,

    De stuurstangen zijn van 0,8 mm verenstaal, daar valt niet veel besparing te halen, ze wegen nog geen 2 gram per stuk.

    Hij vliegt idd goed, maar ik maakte mij wat zorgen om het gewicht, voordat de maiden had plaats gevonden. Anderen die deze kist hebben gebouwd, zonder deze manier van bekleden, kwamen rond de 1200 a 1300 gram uit. Het gewicht blijkt nu eigenlijk geen probleem, dus ik laat het zo. Er zit wel 130 gram lood in de neus en dat is een beetje zonde, maar ik kan er altijd nog een zwaardere lipo in zetten. Als ik dit eerder had geweten had ik de staart wat lichter gebouwd.

    Het gewicht van de bekleding schat ik zelf ook op ongeveer 250 gram. Ik heb dat niet exact kunnen wegen aangezien ik al met bekleden was begonnen toen hij nog niet helemaal klaar was. Ik heb dus niet de complete kist kunnen wegen zonder de bekleding.

    Paul
     
  8. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Turnigy

    Paul,
    Heb jij een Turnigy 9x zender ? Dat leek zo op het filmpje.
    Daar kun je wel degelijk flaps op programmeren.
     
  9. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nee, ik heb een HK7X V2 en die heeft geen mix-mogelijkheid.

    Paul
     
  10. trein

    trein Guest

    Eindelijk na de lange winter periode, mijn maiden gemaakt met mijn gele beaver.
    Wind was tot 1-2 bft ideaal dus.
    Na de tweede vlucht brak het landingsgestel (landing op grove grasgrond). Het was gemaakt van dunne aluminium buis toch te zwak dus.
    Ik heb het door het HK landingsgestel vervangen. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3856

    Dit werkte uitstekend. Ik heb er nog twee vluchten meegemaakt die dag daarna was het etens tijd.
    Sorry voor de slechte kwaliteit film. Ik had mijn videocamera op mijn afstandsbediening DX6i vast gemaakt dus was ik niet in staat om de camera te bedienen, ik moest tenslotte vliegen en er was geen camera man cq vrouw aanwezig.

    Film: http://youtu.be/u8LV2Oab91w

    Specs van het vliegtuig:
    Span: 1,60m
    Opstijgen zonder flaps ongeveer 9 meter (18 feet)
    Gewicht: 1250 gram
    Ontvanger: Oranje
    Motor: DT750
    Prop 12X6 (graag wat extra stuwkracht, vooral bij langzaam vliegen en dan te versnellen indien nodig)
    Lipo 3s 2200mA 25-30A
    Vliegtijd: proxy 15 min (70% van de lipo) Ik wil altijd iets reserve in mijn lipo houden en deze niet per ongelijk te ver ontladen.
    Controller: DX6i

    groeten
    trein
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2013
  11. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Trein,

    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden. Net gewicht hoor, die 1250 gram. Heb je nog gewicht in de neus moeten toevoegen om hem op het zwaartepunt te krijgen.?

    Paul
     
  12. trein

    trein Guest

    maiden yellow beaver

    Paul

    Ja ik moest 30gr aan de neus toevoegen anders was de kist toch een beetje staart lastig.
    Tevens is mijn cowl gemaakt van een plastic bloempot welk natuurlijk ook al iets zwaarder is dan jouw cowl.

    Bij mijn beaver is de fuselage gemaakt van twee stukken van 6mm depron op elkaar om aan de 1/2 inch te komen.
    Behalve alles wat achter de main wing komt, dit is van 6mm depron dus ook de vertical en de horizontal. De horizotal heb ik verstevigd met een carbon staafje van 2mm. Tevens heb ik op de horizontal aan beide zijde een servo horn geplaatst zodat beide stuurvlakken ook echt gelijktijdig bewegen en niet dat een iets achter blijft wat wel gebeurd als beide vlakken alleen met een staafje zijn verbonden.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. trein

    trein Guest

    Hier is ie dan mijn tweede beaver, gecoverd met papier en boeklon zoals paul56 deze heeft gedaan.

    Oordeel zelf hoe hij er uit ziet.
    De maiden is perfect verlopen helaas geen film vliegen en filmen tegelijker tijd lukt mij niet.
    Dat de maiden is gelukt kun je zien aan de foto's deze zijn gemaakt na de vlucht en zoals jullie zien alles is nog heel.

    De specs

    Wingspan; 1,64m
    motor D4023-850 850kv 380 wat (grotere broer van dt750)
    prop: 11X7
    Lipo 3s 2200ma 30s 178 gr
    Vlieg gewicht: 1500 gr
    Papier en boeklon voegt dus inderdaad ongeveer 250gram toe.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    EN ALS ER TE VEEL WIND IS BOUW JE TOCH EVEN EEN FOAM TRAUMA HELI VOOR BIJ DE MODELSPOORBAAN
    natuurlijk kan ie ook een beetje vliegen.
    KIJK HIER: [media=youtube]hm-4kAqLV1U[/media]

    M.V.G. TREIN
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Trein,

    Strak gebouwd hoor, ziet er heel netjes uit. Maar ben ik nou de tel kwijtgeraakt? Dit is dan toch je 3-de Beaver, of heb je nummer 2 in een nieuw jasje gestoken?

    Wat is er met je flaps en ailerons aan de hand op de 3-de foto, die hebben wat vreemde uitslagen.

    Die van mij heeft, ondanks het matige weer de laatste tijd, toch al weer meer dan 10 vluchten achter de rug. Vliegt lekker en nog geen schade gehad. Wel 2 keer over de kop gegaan tijdens de landing, als gevolg van een hobbelig grasveld, maar daar kan hij blijkbaar tegen. De satéstokjes in mijn verticale stabilo doen hun werk goed.

    Paul
     
  15. trein

    trein Guest

    Hallo Paul

    Het klopt het is eigenlijk mijn derde beaver bij de eerste was de fuselage compleet van 12mm depron (2x6mm) deze heb ik afgebroken.
    Ik heb dus nu de fuselage gebouwd waarbij het achterste stuk van 6mm depron is ook de horizotal en de vertical zie post 32.
    Ik heb alleen de horizontal versterkt met een 2mm carbon stangetje de vertical is niet nodig.
    Mijne is wat zwaarder omdat ik als neusje een bloempot gebruik lekker stevig.
    tevens heb ik het extra strong landinggear van HK eronder.
    Ik heb onder de fuselage een multiplex plaatje van 4mm geplakt waar het landingsgestel op zit geschroefd. Mijn landing gestel is dus niet zo mooi en waarheids getrouw.
    Ja de stand van mijn flaps en ailrons ziet wat vreemd uit heb ik even niet opgelet met foto's maken ik had de batterij er al uit , en heb de kist toen met de hand neergezet om foto's te maken daarbij de flaps en ailrons verdraaid dom he.
    Normaal staan ze echt mooi recht.
    Dat over de kop gaan is mij ook reeds vele malen gebeurt.
    Belangrijk is natuurlijk dat op het moment dat je de grond raakt full up geeft om de tail op de grond te houden.
    Zoals je ziet is veld waar ik vlieg nogal uitgerust met lang gras. (wild vliegen op een prachtig terrein)
    Ik probeer altijd op de klinkers te landen maar dit lukt niet altijd ,ik heb nogal wat ontzag voor de lantaarnpalen en parkeer hekken die aan een kant staan .
    Dus kom ik soms toch in het langere gras uit maar inderdaad de kist kan er goed tegen reeds diverse malen over de kop gegaan.

    Happy flying voor iedereen

    m.v.g. Trein
     
  16. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gelukkig, ik kan dus nog tellen.

    Ik was er intussen ook achter gekomen dat je die koprollen kan voorkomen door flink up te geven. Timing is daarbij wel belangrijk, doe je het te vroeg, dan is de snelheid nog te hoog en komt hij weer los van de grond, doe je het te laat, dan ligt ie op zijn rug..

    Paul
     
  17. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb al een paar weken de Eagle Tree Guardian 2D/3D in mijn Beaver zitten. Ik moet zeggen, dat maakt hem enorm stabiel vliegend, totaal geen last van windvlagen. Als ik de flaps gebruik dan corrigeert de Guardian het hoogteroer, de Beaver blijft dan perfect horizontaal vliegen.

    Paul
     

Deel Deze Pagina