Beste, Ik heb van een collega op het werk een Graupner - Loschkreuzer WESER Classic line gekregen (midden 80 model) met de vraag of ik deze kan opwaarderen in nagedachtenis van zijn overleden vader, als kind vaarde ze samen met deze boot en hij heeft de laatste 10 jaar op zolder gestaan. natuurlijk als zelf vader zijnde wil hij dit ook doen met zijn zoon dus vroeg hij of ik eens wilde kijken wat ik kon doen. Natuurlijk als modelbouwer/collega wil ik mijn collega helpen waar ik kan. ik had daarom de vraag of iemand mij kan helpen in de wederopbouw qua elektronica. Ik ben iets te jong en mis de kennis van toen de aansturing nog met schakelaars gebeurde. Ik post vanavond wel wat foto's. Nu ga ik beginnen met de buitenkant door alles "proper" te zetten en dan terug mooi te kunnen opbouwen. Maar kan ik van de huidige "lood batterij" af stappen en bv naar lipo,NIMH over stappen ? ik heb gezien dat veel van de sturingen (pomp, bv) op 12 volt werkt maar mss zijn hier alternatieven mogelijk. Ik hoor graag jullie raad / advies. Thx Mvg, Vipe
Lood-accu`s zijn best zwaarder dan de Nimh en /of de Lipo`s. Straks moet je een hoop gewicht toevoegen om de waterlijn op de goede hoogte te krijgen. Dus weet waar je aan begint. Mvg. Richard
Hoe uitgebreid wil je de Weser werkend gaan maken? Op zich heeft de romp wel aardig wat drijfvermogen, maar het is ook een redelijk vlotte boot, dus waarschijnlijk is NiMh meer geschikt. Met 10 cellen of 2 accu's van 5 cellen in serie heb je ook 12 volt.
Ik denk dat die wat licht zijn, misschien kan het wel, dan de 2 keer Speed 500 voor rustig varen en manoeuvreren, en dan een 600 BB op de middenas, die je er alleen bij zet als je volle snelheid wil. Met een moderne computerzender kun je het regelen dat hij bijvoorbeeld alleen maar bij gaat springen als je meer dan 75% gas geeft, om een optie te noemen.
Lang leve verzorgde websites. Linkje naar de boot: Graupner WP LÖSCHKREUZER WESER "CLASSIC LINE" De bouwhandleiding: http://www.graupner.de/mediaroot/files/2149_Loeschkreuzer_WESER_de_en.pdf
Beste Nielsdb, ... dacht al waar blijven ze. ik heb al de originele plannen. ik vraag hier advies aan mensen die weten met wat ze bezig zijn. dit kan je spijtig genoeg niet " googlen " Greetz Vipe
Hier op het forum staan nog wat bouwervaringen met de Weser. Verder kan je nog wat draadjes navorsen over de Robbe Dusseldorf. Blusboot. Ook driemotorig. Vergelijkbare grootte. Zijn er er zo varingen over direct-drive (motor zonder reductiekast) aandrijvingen te lezen. Die conceptjes gaan ook op voor dit model lijkt me zo. De Weser romp is wat scherper, zal wat makkelijker door het water verplaatsen. Probeer het gewicht op een schaalgewicht te zetten. Ofwel de aangegeven waterlijn op de Graupner tekening. Je kan het model in bad zetten, ballasten gewichten meten. Is het schip te licht, heb je kans op een hogere vaarsnelheid, maar ook dat de propellers lucht gaan aanzuigen. Kan het ook een stabiliteits probleem geven, gezien het gewicht van de opbouw. Te zwaar... etc. Het origineel was een vlot schip, maar voornamelijk een platform voor enorme bluscapaciteit. Verder is de ene 500 motor niet de andere, zo ook de 600. De getallen zijn geen maatstaf voor prestatie, slechts afmetingen. Als je er belang bij heb, kan ik je een PDF/scan sturen met specificaties van het echte schip uit een boek over blusboten. De Weser is thans in Nederlandse handen. Dat maakt het model dichtbij Gr Bas
Thx Bas, weer wat goede extra info om over te brainen. ik heb de indruk dat ik de 12v lood toch best hou, daar alles in de boot op 12v werkt en ik de vaarcapaciteit niet wil veranderen. ik had 2x 500E en 1x 600Bb als midden zoals hier voorgesteld en denk dat dit haalbaar moet zijn, met de dx6i kan ik hier een mix op zetten. ik heb heel de draad hier al gelezen, staat in de top 10 als je googled en een pb gestuurd voor wat meer info over de gebruikte hardware voor de restoratie. De info kan altijd van pas komen, heb ook een website gevonden waar nog veel info staat over de originele boot. Thx, Greetz Vipe
Halo Vipe, Pbtje heb ik nog niet binnen. Model ziet er goed uit voor zoveel jaren achter de kiezen. Zie ik het motorendeel, lijkt me dat ik 3 ontstoor-filters zie zitten? Geen regelaars. Het kan zo maar zijn dat de pomp op 12v stond, de motoren op 6V. In de graupner Wiesel werden de 3 Speed 500E motoren meen ik ook op 6V gezet. Niet al te grote schroeven en lage spoed. Zal ik nog even nalopen... Het model zou dan iets van 5 km/h kunnen halen. 12v kan net te veel zijn voor de motoren en dus is afhankelijk van de schroeven. Daarop worden de motoren op belast. Zet je die op 12v, wordt de stroom te hoog bij het evenzo hogere toerental , de schroeven dat willen afgeven aan het water, dat de motor dan heet gaan lopen. De schroeven lopen dan op tegen een hogere waterweerstand. Worden de motoren te warm/heet. De energie uit de accu wordt dan niet omgezet in voortstuwing maar in hitte in de e-motor. Wat Indoor al aangaf kan je er voor kiezen er een of twee regelaars in te zetten. (zelfs een per motor) Een regelaar drijft alle motoren aan, een motor pool je om (buitenste), andere twee draaien zelfde richting. Of je zet de buitenste twee op een regelaar. De middenmotor op een andere regelaar. De middenmotor hoeft alleen vooruit te stuwen, dus dat kan een vliegtuig of een nayy elektro-speed regelaar zijn. Die dan inschakelt op de uiterste knuppelstand van de zender, of los op een schakelaar, die bij vol vermogen pas inzet voor een extra duwtje in de rug. De twee buitenste kan je dan laten sappelen op stroom voor langzaam varen en manoeuvreren. Gr Bas
Oja... bij de weg... dit was het andere draadje. renovatie-graupner-l%F6schkreuzer-weser-1-30-a Die pompjes... kwamen ook in 12v. Ik had ze in de Austin Mini zitten. Excentrisch rubber-schoepenpompje... Hier nog even de link naar een stokoud bouwverslagje van de Dusseldorf. Zitten wat leuke weetjes in. HMBC - Reviews Maar ook op het forum het een en ander te vinden hoe en wat met blusmonitoren. Gr Bas
hallo de koppelingen zou ik zeker reeds vervangen ik heb er reeds meerdere gezien waar in een van de twee eindstukjes breuken in zitten en dat blijft niet goed gaan de lood accu zou ik zeker houden wat een lange vaartijd geeft gr raf
Ben toch ook van zin de lood batterij setup te houden, voor de vaarlijn te houden en zoals raf al aangaf wat autonomie te hebben. Echter ben ik eindeloos aan het zoeken naar een oplossing voor de graupner 500 motoren. Wat gebruiken jullie tegenwoordig qua motoren ? Ik was aan het kijken naar : Banebots RS-540 12V 16800 RPM Operating v 4.5v - 12v Nominal v 12v No Load RPM 16800 No Load A 1A Stall Torque 39.48 oz-in / 278.8 mN-m Stall Current 42A Kt 0.94 oz-in/A / 6.6 mN-m/A Kv 1400 rpm/V Efficiency 71% RPM - Peak Eff 14525 Current - Peak Eff 6.6A Mss is dit een goed alternatief voor de originele graupner motoren ? Greet Vipe
Hallo Vipe, Gepuzzel hé! Maar het hoort erbij. Als je niet gaat brushlessen, (omdat het een restauratie van een niet eigen boot gaat), zou ik toch even denken aan die Robbe Power motoren. Deze hebben een behoorlijk koppel, bij een laag rpm. Als er niet te grote props onder zet, bijvoorbeeld 40 tot 45 mm diameter, Raboesch zit je safe. En bij voorkeur die van 40 mm drie-blads, zou je met 3 motoren een mooi vaarbeeld kunnen hebben. Daarbij zou ik voor de eenvoud kiezen voor 1 regelaar (als kostenfactor mee speelt), natuurlijk anders twee regelaars, omdat minder motoren aandrijven ook minder amperes opsoeperen betekent, je dat dan met de zender kunt aansturen. robbe Modellsport Of Speed 720 BB's. Maar de verkrijgbaarheid is lastig aan het worden. Ook deze heeft een behoorlijk koppel, bij een relatief laag toerental. Zie dan specifiek reactie #29 graag-hulp-bij-de-dusseldorf-2 Als je de diverse draadjes doorsnuffelt kom je vergelijkbare receptjes wel tegen, niet Raf? Gr Bas
Hey Bas, Ik heb de Robbe 35mm drie blads gekocht dit weekend ... zou dit zo veel schelen ? Greetz Vipe