Ziroli P47 92" (Lasercut)

Het proefstuk werd gebouwd. Mijn vrees was dat het onderstel er niet in zou passen, maar het past. oef. Het is wel een spannerdje. veel plaats is er niet over.

Eerst werd er gekozen (niet volgens plan) om het onderstel evenwijdig met de hoofdligger te plaatsen. Zo komt het bevestigingspunt van het onderstel in een iets dikker deel van de vleugel. Het nadeel is dan dat het wiel verder naar achter komt, en dat is niet interessant ivm voorover kiepen. En het is ook niet schaal getrouw.

file-58.jpg

voor beplanking
file-62.jpg

file-61.jpg


Na dit experiment bleek dat er toch voldoende plaats is om het onderstel terug te plaatsen onder een hoek (volgens plan). Dus even met de sloophamer aan de gang. Het wiel komt nu in "extended" een 6-tal cm verder naar voor, en is meer op schaal.

file-60.jpg

file-59.jpg


De veranderingen aan de ribben zijn opgemeten. Nu kan ik deze opnieuw uittekenen. Omdat ik geen Robarts retracts gebruik is er wel wat aanpaswerk nodig.

morgen zal ik een filmpje maken van in/uitklappen.

Koen
 
Laatst bewerkt:
WOW voor het eerst dat ik dat Sierra spul zie in iemands handen (dan heb je pas een voorstelling hoe groot het is) Super mooi, k begrijo nu ook beter waarom het zo kostbaar is, maar echt de moeite waard!

Ik blijf het volgen
 
Daar ik nog aan het wachten was op een lading hout heb ik me de afgelopen dagen bezig gehouden met de bouw van een DLG-tje (om een beetje sport te doen :-)

file-63.jpg


Het hout is binnen, nu terug verder met de P47

Koen
 
Laatst bewerkt:
@ Tom Verstappen.
Er is nog een nog een beetje verder gewerkt aan de P47, maar tijd tijd tijd.
Het gaat met een half uurtje hier en een half uurtje daar.

De rechter vleugel is in mekaar gelijmd. Er moeten hier en daar nog wat liggers bijkomen, en dan de retract monteren. Nadien de onderkant beplanken.

Voor de linker vleugel moeten nog een paar spanten gefreesd, en dan kan ik ook beginnen lijmen.

file-112.jpg


file-111.jpg


Op de foto zijn de bovenste liggers en voorlijst nog niet gelijmd. De vleugel is al verder gevorderd dan op de foto.

Koen
 
Tijd om dit bouwverslag nog eens van onder het stof te halen.

De ribben + liggers van de 2 vleugels zijn inmiddels gelijmd. Het begint er als een vleugel uit te zien. :-)

file-124.jpg


Een rolroer en flap zijn beplankt.

Een vleugel is zover dat het onderstel kan ingebouwd worden.

Koen
 
Nog wat foto's

De bevestiging van de retract

6d83b20b-b24d-6f28.jpg

6d83b20b-b260-bf78.jpg

6d83b20b-b1e4-a699.jpg

6d83b20b-b276-cf99.jpg


De flap met hevel.
6d83b20b-b29d-090b.jpg


De 2 centrale liggers waarmee de vleugelhelften aam mekaar gezet zullen worden. de vleugel wordt niet deelbaar gebouwd. Hopelijk krijg ik daar geen spijt van.
6d83b20b-b2e8-eaeb.jpg

6d83b20b-b35b-047b.jpg
 
Ja, waanzinnig mooie kist. :p

En gelukkig weer eens een Razorback ipv. de Bubble Top. :cool:

Maar nu terzake.

Hoe worden de krachten van het landen via het onderstel overgebracht naar de rest van het airframe? :confused:

Het lijkt net of ik maar een paar minuscule liggertjes zie, die ook maar amper in de ribben opgenomen zijn.

Is dit allemaal wel sterk genoeg? :(

Of zie ik het fout?


jan.
 
@ jan.

Ik hoop dat je het fout ziet. :-)

Om de Sierra retracts te kunnen monteren moest ik de vliegel re-designen. Volgens mij is mij constructie sterker dan de oorspronkelijke.

Hier een fotootje van iemand die hem bouwt voor de Robart Retracts, dus volgens plan.
1207877774.jpg

1209867205.jpg


Hier nog een fotootje van mijn constructie uit een andere hoek
file-129.jpg


Die liggers en ribben zijn niet zomaar tegen mekaar gelijmd, maar alles locked in mekaar, zodat de krachten over 3 ribben verdeeld worden tov 2 bij het oorspronkelijke design.

Ik heb er eens aan gewrongen en het geeft geen krimp, al besef ik ook wel dat de krachten die er op komen groter zijn dan ik met de hand er op durf zetten.
Een landing in een patattenveld zal het onderstel niet overleven, maar daar is het ook niet voor ontworpen. Voor normale tot harde landingen ben ik er vrij gerust. (hoop ik)

Verder is de onderkant van de eerste vleugelhelft nu beplankt. :-)

file-130.jpg

file-131.jpg

file-132.jpg


Koen
 
Ik deel Jan zijn vrees wel een beetje.....
Nu kan je er nog bij, later als je moet repareren niet.

Vraag anders een ouwe rot in big scale als Jan Hermkens eens om zijn mening. Die kan je gegarandeerd een bruikbaar en onderbouwd antwoord geven.
 
92" dat is ruim 2m30. Daar ga je dus wel spijt van krijgen om deze niet deelbaar te maken. In elke auto en bus is dit een lastige maat. Ware het niet in de auto, dan wel bij het in en uit laden, hangar rash :-(
Ik kan het weten want ik zit met 2m20 in een C5, toch geen kleine auto.
Twee kisten meenemen, een 2m05 en een 2m20 is een reuze groot probleem.
Ik los het nu op door tussen de plafondhandvaten een houder te maken en de vleugel daar tegen te binden.

Je hoeft trouwens geen oude rot te zijn om in te zien dat na de eerste de beste landing die niet volgens het boekje gaat (en dat komt in de beste families voor) deze constructie heel snel tot een MKII ge-upgrade zal worden.
Aan de andere kant, bij zo'n landing is het wel beter als er ergens een zwakke plek af kan breken, anders is de hele boel met 1 klap echt total loss.

Zijn dit trouwens de schaal poten die ook korter worden tijdens het intrekken?
 
Laatst bewerkt:
en dat komt in de beste families voor:yes:

Aan de andere kant, bij zo'n landing is het wel beter als er ergens een zwakke plek af kan breken, anders is de hele boel met 1 klap echt total loss.

kan je dan niet beter iets verzinnen dat makkelijk te fixen is? breekbouten oid


Zijn dit trouwens de schaal poten die ook korter worden tijdens het intrekken?

Ja die hebben die extra stang er langs...waanzinnig mooi vind ik
 
Breken is altijd lastig. Ik herinner mij de crash van Erik zijn Bud Nosen Mustang waar de poten een groot deel van het stabilo wegsloegen toen ze onder de kist door tuimelden.
Bovendien wordt eerst nog de flap en de servo (tandwielen) geraakt.
Bij een landing waar de poot het begeeft is het enige van belang de hoofdligger. Zolang die heel is kan de boel meestal redelijk makkelijk weer opgebouwd worden.
 
Ik neem de aanbevelingen ter harte en zal eens zien hoe ik constructie voor het onderstel nog kan verstevigen. :-)

Het begint idd wel een redelijke vleugel te worden. Met een aanhangwagen zal het wel lukken. En dan zijn meerdere modellen ook geen probleem.

Ondertussen is er een gfk-afdruk gemaakt van de vleugel voor de wieldeuren.

file-141.jpg


Verder zijn de scharnieren voor de flaps gefreesd.

file-140.jpg


Koen
 
De flap scharnieren zijn ingelijmd.

Er werd een constructie met houten blokjes en een carbon staaf gemaakt om er zeker van te zijn dat alle scharnieren mooi uitgelijnd en op de juiste plaats komen.

file-138.jpg
file-136.jpg
file-134.jpg

file-133.jpg


Koen
 
Het is haast niet te geloven maar ik heb de (halve) P47 nog eens van de kast gehaald en een beetje verder gedaan.

Het wieldeurtje werd gemonteerd.
De aileron en flapservo ingebouwd in 1 vleugel

Hier een filmpje van het gear + deur in werking


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe wordt de wieldeur aangestuurd? :confused:

Lucht?

Restrictor in de slang doen? :D

Hij gaat nu wel heel abrupt. :schrik:

Verder is het een plaatje! :yes:


jan.
 
Zowel de deur als poot worden mbv. lucht bediend.

Ik gebruik ik de UP-3 Door/gear sequensor.

Hier zitten regel-vijsjes op voor de snelheid van open en toe gaan van zowel deur als gear.

De snelheid van de deur moet idd nog geregeld worden. :-)

Koen
 
Back
Top