Hallo, Sinds kort krijg ik plots korte vliegtijden met m'n F550 hexacopter. Gewicht van hexa is 2 kg zonder lipo, 2,5 kg met lipo. Ik maak gebruik van Turnigy 3S 5000mAh lipo's. Regelmatig gebalanceerd en nooit te ver leeggetrokken. Nu ongeveer 25-30 keer mee gevlogen. Daarnet gehoverd en de voltage warning instellingen van de Naza uitgeschakeld. M'n lipo buzzer begon al na ongeveer 3 min. hoveren (!) te piepen (3.5 V per cell). Na landing voltage gementen en dit was 11,6 V. Zijn deze lipo's nu echt zo slecht of heeft dit een andere oorzaak?
De spanning van een accu die niet in gebruik is, zegt weinig. Al snel na loskoppelen zal de spanning per cel stabileren op 3,7V of meer. Sluit de accu aan en start de motoren op een laag toerental. Kijk dan nog eens per cel. En heeft de lader tijdens balanceren meer tijd nodig dan voorheen? Welke lader heb je en kun je zien welke spanning per cel is tijdens laden? Als je een ontlaadfunctie op je lader hebt, kun je die ook gebruiken om een betere spanning per cel te meten.
Ik gebruik een Yuki model B6. Het is niet mogelijk om de spanning per cell te zien en balanceren duurt niet langer dan voorheen. EDIT: Bij laag toerental motoren schommelt het voltage tussen 11,40 en 11,50. Ik kan niet het voltage per cell zien, maar op mijn lipo buzzer zag ik dat de cellen niet allemaal tegelijk onder de 3,5 V. Een cel ging zelfs al na 1:30 hoveren onder de 3,5 V, terwijl ik hem hiervoor net had gebalanceerd!
Dat lijkt wel op een lipo probleem. wat zou het anders moeten wezen? 25-30 keer vliegen is niet erg veel maar dat moet je wel relateren naar de mate van belasting de C rate en de leeftijd van de lipo. Als een lipo het begeeft is er altijd wel een cel die het eerste in elkaar stort tijdens belasten en dat kan heel plotseling gebeuren. Door de warmte kan het zijn dat er dingen gebeuren als over verhitting van de lipo of een van de regelaars dat kan je zelf beter beoordelen. Een hexacopter kan daar wel gevoelig voor zijn lijkt me.
Is de lader een Yuki Model Karate B6? Dan heeft de laadfunctie ook een aparte BALANCE mode. En in alle laadmodes kun je met het pijlte naar rechts tijdens het laden wisselen tussen het gewone overzicht en de spanning per cel.
Hoe bewaar je de lipo's na de vlucht? Laadt je ze vol en leg je ze dan weg? Hoeveel stroom trekt je totale aandrijving? Hoeveel capaciteit laadt je terug in de lipo als je maar 3 minuten gevlogen hebt? 25-30 vluchten is veel te weinig. Wij vliegen makkelijk 100 vluchten en dan worden de accu's ver boven de specs gebruikt. Je moet je lipo's op 3,85 V per cel opslaan, anders gaan ze maar een paar keer mee. Bij grote stromen de pakketten altijd opwarmen tot 35 graden. Als je maar weinig bijlaad na het vliegen zit het probleem ergens anders. Misschien is je motor/motoren te heet geworden, dan demagnetiseren de magneten (dat gebeurd bij goedkope motoren als bij zo'n 80 graden gemeten op het huis. Gevolg is dat je KV hoger wordt en je dan automatisch meer stroom gaat trekken, waardoor de magneten verder stuk gaan, meer stroom gaat trekken, etc. Dus: kijken hoeveel je bijlaadt. Is dat veel meer dan je verwacht, dan moet je bij de motoren gaan zoeken. Is dat wat je verwacht, dan zit het probleem de lipo en dan gok ik op een verkeerde behandeling voor, tijdens of na het vliegen. GJ
En controleer je balancer eens. Sommige wat goedkopere laders zijn erg onnauwkeurig in hun meting. Met je voltmeter meten tussen de opvolgende draadjes van de balancer en vergelijken met het display van de lader. Als de lader 3.86V opgeeft en jij meet bijvoorbeeld 3.96V, betekent dat dat de lader die cel chronisch overlaadt. Niet allen gevaarlijk maar ook slecht voor de levensduur van je cellen. Kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon pech hebt en je een pakket hebt met een slechte cel. Dat kan gebeuren zelfs bij de duurste merken, helaas is de garantie over het algemeen nihiel.. Gerben
In het begin is er een onbalans van 0.08V. Om dat te corrigeren heft de lader 70 minuten nodig. Deze lipo is niet meer in top form zeker niet als dit de volgende keer net zo gaat. Verder geeft dit niet veel informatie. Het spannings verloop per cel gedurende het hele laad proces is nog niet duidelijk.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord GJVO! 1. Hoe bewaar je de lipo's na de vlucht? Ik bewaar ze in een open brandkist. 2. Laadt je ze vol en leg je ze dan weg? Meestal laad ik ze binnen één uur na de vlucht weer op (soms is eerste accu dan nog beetje warm). Soms laat ik ze een dag liggen en laad ik ze de volgende dag op. Ik laat ze dus vol liggen totdat ik er mee ga vliegen. Deze dagen is dat meestal binnen twee dagen. 3. Hoeveel stroom trekt je totale aandrijving? Schommelt op laag toerental tussen 1.17 en 1.20 Ampere. 4. Hoeveel capaciteit laadt je terug in de lipo als je maar 3 minuten gevlogen hebt? Ongeveer 1900mAh. 5. Demagnetiseren van motoren zou kunnen, maar het is me niet opgevallen dat de motoren zo warm worden dat je ze niet meer kan aanraken. Ik gebruik trouwens de standaard DJI motoren (DJI Flame wheel motor 330/450/550 | Dronespecialist.nl). Net weer een testvlucht gedaan en na 1 minuut ging de eerste cel weer meteen onder de 3.5 V.
De stroom is veel te laag om in een vlucht te hebben. Het zal toch snel enkele Ampères moeten zijn bij hoveren. Als één cel weer gelijk leeg is, is de accu rijp voor de sloop.
Antwoord nr 1 Daar is niks mis mee. Antwoord nr2 Beetje snel liever goed laten afkoelen. Antwoord nr3 Dat is bijna onbelast. Belangrijker is de totaal stroom bij vol gas en bij hooveren en dat vergelijken met de C rate van de lipo. Antwoord nr4 Bij 1900mAh heeft de lipo minder als de helft van zijn capaciteit geleverd en gaat dan in storten. Dat duidt dus op een heel slechte cel. Antwoord nr5 Als de zaak 3 minuten goed functioneert dan is er geen reden om aan de motoren te twijfelen tenzij er 1 afwijkend gedrag vertoont. Opnieuw dus na 1 minuut instortende spanning. Ik hou het op een defecte lipo maar mij is nog niet duidelijk waar om maar ik denk in de richting van volgeladen lipos bewaren i.p.v. op storage niveau of overbelasting van de lipo. Is er soms extra gewicht toegevoegd boven het standaart gewicht. Of gewoon een lipo pech geval.
Opnieuw ampere gemeten en trekt rond de 32 A bij full power en rond de 18/19 A bij gemiddeld vermogen.
Een lipo warm laden is niks mis mee, lipo's vinden het juist fijn als ze warm zijn (tot 45-50 graden) Maar als je 5000 mAh lipo al bij 32A stromen warm wordt klopt er iets helemaal niet. Of je stroom ligt een stuk hoger of je interne weerstand in je cellen is enorm hoog. Cellen kan je het beste meteen na het vliegen (dus voordat je naar huis gaat) naar 3,85 V per cel brengen. Maar 1 a 2 dagen later moet geen kwaad kunnen. Je zou met 5000 mAh toch wel 7 a 8 minuten vol vermogen moeten kunnen vliegen. Ik ben bang dat je toch pech hebt met je pakket. Kan je misschien van iemand anders een pakket lenen en kijken hoe dat presteert? Als je daar dan wel gewoon lang mee kan vliegen weet je zeker dat het je pakket is. Succes! GJ
Lipo van iemand lenen kan helaas niet, ken niemand die ook met multi's vliegt hier in de buurt (of ander rc spul). Heb zojuist nieuwe lipo's besteld bij hobbyking. Wordt vervolgd dus...
Nieuwe lipo's mogen ontvangen en meteen getest (2x 3s 3000mah in parallel), hexa bleef lang hoveren (exacte tijd niet bekend). Probleem zit hem dus in de lipo die een defecte cell heeft. Ik heb nu nog wel één probleem met de hexa zelf, bij 50% gas blijft hij niet meer hoveren. Dit probleem is opgetreden na upgrade naar v2 (firmare v3.16) en het mounten van graupner carbon props (10") als vervanger van de standaard DJI props (ook 10"). Wat heb ik geprobeerd: - vertical gain aanpassen. Ik heb alle uitersten gehad en geen resultaat. - sticks calibreren, zonder resultaat. - advanced IMU calibration. - compass calibration. - naza was uiteraard al afgeplakt aan zijkanten tegen de zon. Dit heeft allemaal niks uitgehaald. Als ik naar 20 meter vlieg en laat gas los op 50% daalt hij ongeveer 10 meter en blijft dan op 10 meter hangen. Zodra ik daal naar 9 meter, daalt hij totdat hij de grond raakt. Mocht iemand het hier niet direct weten, dan zal ik een topic openen in het multicopter gedeelte.