hoezo, dan doe je toch gewoon instellen op de computer dat er een 1,5mm laag overheen zit en ik denk dat het gewicht niet echt in het balsahout zit maar in het isolatieschuim, is het een idee om gewoon piepschuim te gebruiken ipv isolatiemateriaal?
er wordt nog het vaakst uit rohacell gefreesd tegenwoordig, maar snijden lukt prima met de platen uit de doehetzelf zaken. vooral zulke kleine kerntjes... frank had de 1.5mm niet afgetrokken omdat dit op voorhand niet de bedoeling was.... het profiel wordt een paar procent vergroot, maar uiteindelijk blijft de profieldikte het zelfde in percentage... het zal dus niet enorm veel uitmaken.
Het kerntje, per helft, weegt slechts 4 gram, het gewicht zit 'm vooral in het balsa, das medium grade en weegt 2*19 gram per kant. en eigenlijk zou light balsa beter zijn...mgoed. Wat betreft profielnauwkeurigheid...die is beperkt, eigenlijk is het profiel nu 1,5mm dikker als bedoeld , maar ook langer zoals fox al aangeeft. Het balsa is eigenlijk te dik, 1 mm zou beter zijn (maar dat heb ik niet liggen). Vacuumen zou ook beter zijn. Mgoed, profielnauwkeurigheid was de doelstelling ook niet, het ging erom of je van mislukte weggooi kerntjes een kek vleugeltje kon maken...dat gaat wel lukken als ik dit zo zie .. (al is de achterlijst me nog iets te dik) Gewicht komt nu op 100 gram, maar dan kan nog wat vanaf...denk dat als ik 75 gram haal nu, het wel ff mooi is zo.
Weer goed bezig... Je profiel is nu zelfs 3mm dikker, maar dit terzijde. Wat je kan doen om de vleugel lichter te maken is: Een liggertje in de vleugel, net zoals je al gedaan had. Dan alleen de D-box vol met 1 mm indekken tot op de ligger. Achterlijst met een strip van 25 mm indekken. Aan de wortel en de tip een stukje dicht maken door indekken. Dan stripjes van 6 mm balsa tussen de D-box en achterlijst plakken als een soort ribben (cap-strips) Niet te ver van elkaar anders raakt de bespanning het schuim na bespannen met ora light. Nog lichter, gaten maken in de delen die niet zijn ingedekt. Denk dat je dan 40% aan balsa uitspaart. Frans
yep inderdaad.... (ik heb nog twee setjes "afval" liggen enwacht op nieuwe snijdraad ...komt dus dat komt wel goed) Het huidige vleugeltje kan ik eigenlijk al zo maken als je beschrijft frans....wel even kijken of ik niet te veel vleugel weghaal.
En met 1 cm strookje balsa op de TE is t ie helemaal mooi....van afval naar een mooi vleugeltje ! (i like it) Qua stijfheid torsie is deze vleugel vele malen stijver dan mn buildup...dus er kunnen best wat gaten in...wat zal ik doen, ronde of vierkante ?
ronde rechthoekige gaten? Blueairlines had vroeger een modelletje, naam ben ik ff kwijt, abachi ingedekt met gaten in de vleugel. Werkte best goed, alleen de gaten niet te dicht bij elkaar maken. Die gaten waren "rechthoekig' met ronde hoeken. Zoiets als de vorm van een spiebaan. Frans
proefpasje vleugelhelftjes gemaakt..past prima...op re vleugel laatste strookje TE geplakt...dat wordt morgen lekker schuren in de tuin (en daar wordt franck rustig van) Gaatjes afgetekend...zo ok ? 30mm ruimte tussen de gaten...en 30 mm vanaf TE. Alles achter de hoofdligger. Levert 12 gram (berekend) op aan besparing.dus 75 gram streefgewicht nu. Pegs erbij, folie, V stokje in het midden, en wat glas/carbon op de V...ik vind 85/90 gram ook ok. net als de KF3 maar nu wel met ag profiel. TE van dit vleugeltje is nu 0.5mm...jummie Zit er dus wel weer een bramenjamvlek op de vleugel... @secondelijm: dit wordt je nieuwe vleugeltje (en ik heb dus je rompje nodig om hardpoints af te meten.)
Hallo, Misschien kan je i.p.v. rondjes ook afgeronde rechthoeken doen. Daardoor krijg je denk ik nog meer gewicht besparing en weinig verlies in sterkte. Jelmer
zo helften zitten aan elkaar. Nu vanmiddag schuren en de gaten erin. Secondelijm gooit zijn mimi vandaag af, en dan kan ik het vleugeltje pas maken. (en waarschijnlijk heeft zijn MiMi ook groot onderhoud nodig )
Goh Planck Franck, dit wordt zo prachtig uitgevoerd. Ben er stil van. Ik blijf het volgen en leren! Hou ons op de hoogte.
Dank voor jullie complimenten, de gewichtsbesparing is iig goed gegokt / berekend , met gaten is het gewicht nu 85 gram. Qua stijfte is wel wat ingeleverd..al is het nog steeds stijver dan mn buildup wing, en hier komt nog bespanning overheen dat komt wel goed dus.
Tis even wachten op nieuwe snijdraad, die zit op de post. Ik heb afgelopen zondag ook weer gezien bij frans dat hoe meer je perfect probeert te werken in het begin, hoe meer lol je hebt later. En soms heb ik zelfs geduld denk ik dan
dit snap ik niet van de uitlag van vleugels snijden (dit is een foto op de site van loet wakkerman over hoe dlg vleugels gemaakt zijn) wat zou hij hier als weerstanddraad gebruiken?
Het is dezelfde draad als die in de snij-arm zit. Wordt de draad te heet dan schuif je de krokodillenbek een beetje op.