Hoi Gerard,
mooi model zeg! Ik denk er ook al jaren over om een deze te bouwen. Heb de originele tekeningen ooit in de VS gekocht. Wat mij altijd tegen houdt is dat ze nooit echt lekker hard varen. Dan moet je eerder een
Op het internet zijn toch al best veel modellen van deze speedboot gebouwd. Ook lijkt hij qua vorm op de eveneens door George crouch ontworpen Typhoon waar Dumas een 1/8 kit van heeft.
Deze boten hebben de typische step in het onderwaterschip bij de achtersteven waardoor in snelle bochten de schroef lucht trekt. De schroef moet dan vaak wat lager of een kleinere schroef.
Dan het probleem van de lange schroefas..... Ik ben het deels met Ivo en HB Busking eens. Mijn ervaringen met de Amati Timossi hydroplane zijn dat bij een lange schroefas deze in de koker gaat trillen. Eigenlijk zou dan halverwege de as ook nog 1 of meer lagers moeten zitten. Of de as mag niet te hard draaien net zoals bij sleepboten, dan is er nooit een probleem. Of je moet een dikke as nemen. Ik heb er ooit een van Raboesch gekocht en gebruikt. Zag er niet uit en ging ook trillen ondanks de dikte. Uiteindelijk ben ik bij de firma Hydro&Marine in Duitsland terecht gekomen. Bij lange schroefassen in dit soort modellen kun je het beste flexassen gebruiken met een starre koppeling. Nooit problemen met trillingen. Cardankoppelingen kunnen kleine asafwijkingen opvangen maar dit is leuk in sleepboten met grote schroeven en vertarginskasten als de as niet zo hard draait.
Als je een cardankoppeling hard wilt laten draaien zonder trilling zal een en ander 100% uitgelijnd moeten zijn. Als je dat voor mekaar hebt kun je net zo goed een starre koppeling toepassen.
Hopelijk heeft eenieder hier iets aan.
Gerard, we zijn uiteraard zeer benieuwd naar je bevindingen.