Alula met KF-profiel

Nou.. ik ben vanmiddag toch maar niet gaan proberen om hem van een hellinkje af te
laten glijden.. Ik vond het voor een eerste keer toch te hard waaien.. Jammer.

In plaats daarvan ben ik toch nog maar even bezig geweest met het snijden en beplakken van
het nieuwe staartstuk. Hij is vrijwel even groot als de geblokte versie.

(Hier liggen ze op elkaar)

Foto800-KTMZT4MM.jpg



En het verschil in gewicht is echt enorm...!!! :shock:

Foto800-DVNBFBL8.jpg

Foto800-8XS8E7RS.jpg


Terwijl de transparante versie toch een stuk stijver is.. :D


Ik heb ook nog even een tooltje gemaakt voor als het zwaartepunt toch nog teveel naar achteren ligt.. want de
lipo ligt al helemaal tegen het kopschot aan en kan dus alleen nog maar naar achteren geschoven worden.

Foto800-KWXGMWRJ.jpg


Het is een stukje depron omwikkeld met glastape waar 5 van die IKEA kastpluggen ingetoken zijn.

Foto800-UY7YKA4K.jpg


Die stalen pluggen wegen elk 5 gram en ik kan dus met 5 gram per keer het zwaartepunt aanpassen.

En dit geheel wordt dan tijdelijk vastgeplakt aan de onderkant met dubbelzijdig tape.

Foto800-3PERY8HX.jpg


En als ik het juiste zwaartepunt dan uiteindelijk gevonden heb, dan verzin ik wel weer iets definitiefs. ;)


Ohw Ja....!!! Dat was ik bijna vergeten te vertellen..

Ik heb bij de bouw van deze Alula geen rekening gehouden met de "dihedral" van de vleugel en heb
hem dan ook kaarsrecht gehouden.. dit schijnt helemaal geen goed idee te zijn bij dit model, maar
op één of andere manier is mij het niet opgevallen dat dit wel moest gebeuren. (Stom..!! :( )

Dus probeer ik het achteraf nog toe te passen op een vrij extreme manier..!! :confused:

Foto800-FRCJE4HY.jpg


Op allebij de uiteinden heb ik ongeveer 800 gram aan lipo's neergelegd en daar boog de vleugel al
redelijk van door, daarna heb ik onder de uiteinden van de vleugel wat spullen neergelegd met nog
ongeveer 3mm ruimte ertussen, die ruimte is sinds een uur of 4 geleden ook al doorgezakt en het
geheel kan nu niet meer verder doorbuigen.

Ik ga vanavond nog even een keer kijken hoe het ervoor staat.. en als hij gelijk weer heel ver terug buigt dan zet ik
de lipo's er weer terug op en laat ik het zo de komende week staan totdat ik weer terug ben van m'n werk.
 
... geen rekening gehouden met de "dihedral" van de vleugel ...
Als je hem in gebogen toestand goed vast zet en er aan de onderkant een sleuf in maakt dan kun je daar met wat epoxy een carbon buis inlijmen. De sleuf moet dan in het midden dieper zijn en naar de kanten toe steeds ondieper.
De buis houdt hem dan precies in vorm.
De plaats van de sleuf is op het zwaartepunt.
Zie hiervoor post #6

Probleem is alleen dat het rompje er al onder hangt en je daar dan doorheen/ onderdoor moet. Is ff wat lastiger :rolleyes:
 
Aah!!! Dat is een risico, Remko! Zo maar doorbuigen, terwijl het waarschijnlijk niet nodig is. Ik vlieg al tijden allerhande gevleugelte zo plat als een plank. Ook een beetje wind is prima, zeker als de aanvoer redelijk constant is. Gooien die hap!!!
 
Aah!!! Dat is een risico, Remko! Zo maar doorbuigen, terwijl het waarschijnlijk niet nodig is. Ik vlieg al tijden allerhande gevleugelte zo plat als een plank

Ik zat echt in tweestrijd... op RCgroups zijden ze juist dat de dihedral heel belangrijk is bij dit model.. maarja.. ik zit tot dinsdag nog op zee, en ik kan de lipotjes er nu niet vanaf halen ;)

Dus ik hoop maar voor het beste..!! :)

Maar ik heb er wel vertrouwen in.
 
Aan de andere kant ook wel een leuk experiment... ik ben namelijk erg benieuwd wat het effect op het materiaal is. Ik vermoed dat het op de plaatsen waar het doorbuigt minder sterk zal zijn. Dit is overigens wel weer te verhelpen en dat maakt het werken met deze materialen zo ontzettend leuk!
 
Nou... een leuk experiment is het volgens mij zeker.. ;)

De vleugel bestaat uit 4 lagen van 6mm Polypron. (een soort Depron, dit wordt ook wel
gebruikt als ondervloer voor laminaat en zo)
Tussen laag 1 en 2, en laag 3 en 4 hab ik een strook van dat glasvezeltape geplakt, en op
de hele onderzijde en de bovenste laag van de KF stap heb ik van dat transparante zelfklevende
kaftpapier geplakt. (papier is eigenlijk kunsttof ;))
Dit geheel was eigenlijk behoorlijk stijf geworden, Bij vlink op en neer bewegen met een vlakke
vleugel boog hij amper door, en hij woog toen nog maar 169 gram. Dat is volgens mij voor een
vleugel van 116cm best wel weinig.

Maar... ik denk (hoop :D) dat als ik dinsdagavond thuis kom, en woensdagmorgen ga
kijken, en ik de lipo's eraf haal, dat de vleugel een flink stuk terug zal buigen en dat er een redelijke
dihedral over zal blijven. En ik denk ook dat de vleugel nog steeds behoorlijk stijf zal zijn.

We zullen zien..!! ;)
 
Zo... eindelijk weer thuis..!! :D

De alula lag er gisterenochtend nog netjes bij.. hij was gelukkig niet gebroken of raar geknikt..!! ;)

Foto800-H3RHWMR7.jpg



En na het eraf halen van de lipo's boog de vleugel nog een aardig stuk terug en bleef er toch nog een mooie "dihedral" over.
En de vleugel is nog steeds even stevig als voorheen. Dus het lijkt vooralsnog een succes te wezen... :D

Foto800-BTLMPG8C.jpg



Jammer genoeg is het weer niet zo best en wordt het de komende dagen ook niet echt beter.
Ik ga a.s. vrijdag met vrouw en kind even op vakantie in Belgié en ik neem de Alula natuurlijk mee.
Misschien dat ik daar nog wat kan proberen te vliegen.. We zullen zien..!!
 
De laatste tijd heb ik wat experimenten gedaan met depron als sandwich materiaal met glasvezels. Als je wat 25gr glasvezel er overheen rolt en vervolgens netjes in profiel schuurt en met een aquarium pompje vacuum trekt heb je een hele sterke staart die heel ook heel netjes glad is

Wel heel netjes geworden btw :thumbsup:
 
Depron en composiet (GFK/ CFK) is een voortreffelijke combi... zie ook de delta. 6mm depron - CFK - 6mm depron ... samengeperst en super-torsievast. Naar de vacuüm-techniek ben ik ook erg benieuwd... wellicht wat meer daarover in ander draadje :-).
 
Ik ga a.s. vrijdag met vrouw en kind even op vakantie in Belgié en ik neem de Alula natuurlijk mee.
Misschien dat ik daar nog wat kan proberen te vliegen.. We zullen zien..!!
En, goeie vakantie gehad? Nog gevlogen? (Zo ja, hoe ging het?) :-)
 
En, goeie vakantie gehad? Nog gevlogen? (Zo ja, hoe ging het?) :-)

Nou... :D

Op vakantie in belgie werkte het weer niet echt mee.. maar ik had hem daar op een droge middag even mee naar buiten genomen om met wat voozichtige worpen te kijken of hij een beetje wilde zweven... en dat ging vrij aardig eigenlijk. Een paar dagen later leek het een mooi moment om hem dan echt uit te proberen met de motor aan op een veldje dichtbij. Ik had er eigenlijk best wel vertrouwen in, en ik gooide de Alula dan ook met een flinke maar gecontroleerde worp de lucht in, hij zweefde dan ook heel mooi weg, maar als ik de motor aanzette dan werdt hij helemaal onbestuurbaar. :(
Bij een beetje gas wou hij alleen maar klimmen en raakte hij al snel in een behoorlijke "stall". Het zwaartepunt leek echt veel te ver naar achteren te zitten als de motor aan stond. Ik had daarna de voorkant verzwaard met al die IKEA-pluggen, (samen 25 gram) maar dit bleek niet voldoende te zijn. Daarna had ik er ook nog een extra lipo aan gehangen (a 58 gram) en toen werd hij pas redelijk bestuurbaar, maar het was nog lang niet wat het zou moeten zijn en ik ben m'n acties dan ook maar gestopt om te voorkomen dat ik hem onnodig zou beschadigen. Na de vakantie heb ik een nieuwe romp gemaakt die 4 cm langer is dan de oude waardoor het zwaartepunt natuurlijk ook een stuk naar voren kwam te liggen.

Afgelopen 4 dagen ben ik op cursus geweest in "Den Oever" (dit ligt aan de westzijde van de afsluitdijk) Hier heb ik de Alula aan een dijkhelling weer proberen uit te laten.. eerst weer even de glijvlucht bekeken zonder de motor aan, en dit ging eigenlijk gewoon even goed als in belgie... en na een x of tien gegooid te hebben leek het mij wel een goed idee om het maar weer eens met de motor aan te proberen... want er stond ook vrijwel geen wind die dag.

Nou... "Hup" de lucht in gooien met de motor uit en daarna voorzichtig het gas erop... en ja hoor...:D daar ging die dan...!!! Zoefff....!!!

Er moest nog wel een beetje met de lipo geschoven worden en een klein beetje uittrimmen, maar hij vloog echt heel leuk. En ik was natuurlijk zo trots als een pauw.. :D. Ik heb die dag ongeveer 1,5 uur gevlogen met de alula. De dag erna was het jammer genoeg alweer windstil, maar dat maakt voor deze alula niet veel uit natuurlijk en ben weer lekker gaan vliegen aan de dijkhelling. Maar helaas zat ik even niet op te letten toen ik de Alula na een paar x weer van de helling af gooide... de wind was een klein beetje opgepikt en ik had niet door dat ik die wind dan ook in de rug had toen ik hem voor de zoveelste x van de helling af wierp... hij dook vrij abrupt naar beneden en ik had net gas gegeven en de Alula schampte de grond en dat resulteerde in twee gebroken propeller bladen.. :( En ik had geen reserve bladen meegenomen natuurlijk..!! :mad:

Dus de Alula kon weer de kofferbak in...


Ik heb nog wat mooie opnames gemaakt van dit geheel (behalve de domme actie van mij natuurlijk.. ;))
Dit moet nog wel eventjes bewerkt en geknipt worden want het is in totaal meer dan een uur aan filmmateriaal.
 
Leuk verhaal :)
En een gebroken propje komt wel vaker voor :mrgreen:
Kun je aangeven waar je het zwaartepunt nu hebt liggen?

Ben benieuwd naar het filmpje :)
 

Dank je wel.. :D


En een gebroken propje komt wel vaker voor :mrgreen:

Dat weet ik.. maar ik baalde echt heel erg dat ik geen reserve had meegenomen want ik heb ze gewoon liggen..!! :(


Kun je aangeven waar je het zwaartepunt nu hebt liggen?

Het zwaartepunt ligt bij mij op 12,5% van de hele diepte op het hart van de vleugel. dit zeg ik omdat mijn vleugel groter is dan die van jou. De diepte van mijn vleugel is 280 mm en het zwaartepunt zit bij mij op 35 mm vanaf de leading edge.


Ben benieuwd naar het filmpje :)

Hier is tie dan..!! ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
It's alive! :) Dat lijkt best prima te vliegen Remko.. Was dat alleen met motor uit (in het filmpje dus)??

Zonder meer een mooi & netjes gebouwd vliegtuig geworden.. Dat de CG met motor aan 'opeens' verkeerd blijkt te zijn, maar hij wel goed zweeft bevreemd me wel trouwens.. Dan zou je (ik) denken dat de aandrijving zelf te zich (te veel) met de pitch bemoeid..
 
Dat de CG met motor aan 'opeens' verkeerd blijkt te zijn, maar hij wel goed zweeft bevreemd me wel trouwens.. Dan zou je (ik) denken dat de aandrijving zelf te zich (te veel) met de pitch bemoeid..

Ja... dat vond ik zelf natuurlijk ook vreemd... maar de cg lag op dat moment
ook wel te ver naar achteren hoor... maar hij zweefde toch best aardig en
hij was ook gewoon bestuurbaar... en met motor aan vloog hij mij inplaats van ik hem. :(

Maar inderdaad... het is best een leuk vleugeltje geworden zo...!! ;)
 
Was dat alleen met motor uit (in het filmpje dus)??

(Dit was ik even vergeten te beantwoorden.. ;))

Nee hoor... Het was die dag bijna helemaal windstil en ik was dus echt genoodzaakt
de motor te gebruiken. Maar meer en deel van de "Fly-By's" was inderdaad met de motor uit..
maar hoogte winnen moest ik dan natuurlijk wel met de motor doen.
 
Okee :) Dan vliegt hij zonder meer leuk!

Vond je het de moeite van het bouwen waard?? (al is het bouwen zelf uiteraard ook leuk)
 
Vond je het de moeite van het bouwen waard?? (al is het bouwen zelf uiteraard ook leuk)

Aan het bouwen van de Alula-Eva heb ik ongeveer 4 avonden gespendeerd..
Dus het was zeker de moeite waard.. ;)

Het meeste werk zat natuurlijk in het rompje.. om het een beetje leuk te laten
lijken met die klapprop enzo.. maar de vleugel zelf had ik in 1 avond bijna klaar.
 
De bekende 80-20 regel hè ;) Ik ben toevallig ook bezig met een paar wings (een 2-meter, en een 1-meter)..
De wing zelf heb je relatief snel op de rails..

En dan.. dan de rest ;)
 
Back
Top