Ik heb een Trex 250 die ik met mijn ouderwetse FC18 zender wil vliegen. Werkt redelijk, maar als ik mijn gyro sensitiviteit wil instellen dan doe ik dit via een schuifje op de zender (Kanaal 5). Als ik deze op 0 zet is de gyro LED rood, pas op de helft wordt deze groen. Clublid heeft een DX zender met moderne gyro settings en deze wordt groen vanaf 3% Gyro gevoeligheid. Vragen: Kan het uberhaubt? Trex vliegen met een oude FC18 zender? Wat betekend het groene/rode ledje?
Waarschijnlijk de headinghold en normal mode. Deze zit idd op 50% . Moet gewoon kunnen kan idd anders werken per zender.
Ik zou zeggen waarom niet???? Als de zender/ontvanger netjes werkt moet dat helemaal geen probleem zijn. Ik weet niet welke Gyro je gebruikt maar de LED Groen/rood is waarschijnlijk voor aanduiding voor Normal rate mode en Heading hold mode (afhankelijk welk type Gyro) Als je de Schuifschakelaar netjes instelt in je ATV menu moet het dus helemaal geen probleem geven Dus JA het kan, je FC 18 gebruiken Greetz, Jeroen
Je "probleem" (want er is helemaal geen probleem) wordt "veroorzaakt" doordat de FC18 niet een "speciaal" kanaal voor de gyro sensitivity heeft. Het enige verschil tussen jouw zender en een moderne, is dat in een moderne zender er een labeltje in de software geplakt is waardoor er in het scherm "gyro-sens" o.i.d. komt te staan met een iets specifieker percentage, maar dat is dan ook alles. Kun je gewoon mee vliegen, zoals alle anderen ook reeds geschreven hebben.... Groet, Bert
Enigste dingetje wat ik nog niet voorbij zie komen: ieder toerental op de kop vereist een andere gainwaarde. Hoeft niet veel te schelen, maar meestal zijn die paar punten verschil net genoeg om het verschil te maken tussen een strakke staart en een wat rommelige staart Dus je moet opletten dat je nietnconstant verschillende toerentallen vliegt, aangezien je dit niet al te makkelijk om kan switchen
Bedankt mannen! hij vliegt. Krijg soms commentaar op mijn "oude" zender dat deze niet goed zou zijn, maar ik vind een FC18 lekker vliegen
Leeftijd van een zender zegt niets. Ik denk dat de fx18 kwalitatief beter is dan de dx6. Bovendien heeft ie meer opties. Als een zender voldoet en technisch 100% is. Is er niets mits mee. Ik heb afgelopen jaar mensen met een microprop variomoduul zender zien vliegen. Daar is pas oud
Ach, zolang je weet wat je "beperking" is, is er niets aan de hand. In dit geval is dat de schuif om de gain in te stellen. Misschien is het handig dit op een knop te zetten, zodat je twee vaste waardes in kunt stellen (en je dus niet met het wisselen van toerental een tijdje aan het knuppelen bent om de schuif precies op dat ene plekje te krijgen) of de schuif via endpoints zo instellen dat onderin waarde 1 is, en helemaal bovenin waarde twee. Verder maakt leeftijd echt niets uit.. Ik heb ook nog een fx18 liggen, werkt nog steeds erg goed. het is dat ik veel ruzie met het 35 mhz onderdeel had, maar dat is waarschijnlijk een kwestie bijstellen en dan zou dat weer goed moeten zijn.. En inderdaad, in de fx 18 kan ik sneller dingen vinden qua instellen dan in mijn dx6. Maar dat zal aan mijn futaba manier van denken liggen ;-)
Jongens.... FX 18 is een heel andere zender dan de FC18. De FC18 is kwalitatief beter, en qua programmatuur mogelijk héél licht beperkt t.o.v. de FX18, maar wel veel logischer en overzichtelijker. @ Servowire: laat ze maar lekker lullen, wij zweren voor onze vliegschool ook nog steeds bij die gouwe ouwe FC18! Dood en doodzonde dat ze uit productie zijn.... Wat Student zegt, inderdaad als het toerental wisselt, wil de gain onder omstandigheden daar ook wel eens lastig onder gaan doen, dus hou je toerental zo constant mogelijk. Ik zie persoonlijk geen enkel voordeel in het wisselen van toerental, dus het hoeft geen enkel probleem te zijn. Groet, Bert
ik heb zo mijn "wilde" en mijn "rustige"dagen.. op "rustige" dagen vind ik het zonde om alles in 5 minuten leeg te stoken, dus kan ik een minuut of langer extra vliegen... Maar op mn wilde dagen wil ik toch wel een beetje gang in het ding hebben, dus heb ik een twee idle up toerentallen..
Oplossing was trouwens: het ging mis omdat het standaard heliprogramma van de FC18 een mixer aan heeft tussen Throttle/Pitch en Staart. dit kun je zien; motor 1 van de 3 draadjes los maken (zodat hij niet optoert) en dan pitch geven. Je ziet dat je staart verdraaien; dit is niet goed. Menu 51 kun je het uitschakelen. Bij de Trex staat hij ook nog eens de verkeerde kant op; vandaar het rondtollen.
De revo mixer... Als je heading hold vliegt, komt dat niet goed. In normal moet deze afgesteld worden. Prettig dat de oplossing gevonden is ;-)
Dat is een van de minpuntjes van de FC18: je kunt de revomix niet koppelen aan kanaal 5, zodanig dat Revo actief is in normal en uitgeschakeld in HH.... Overigens stel je bij een FC 18 niet de mixrichting als zodanig in (dus door middel van een + of -): je stelt in menu 12 (servo-reverse) de correcte richting van het hekrotorkanaal in en in menu 51 stel je in of de heli een links of rechtsdraaiende rotor heeft. Daarna zet de zender de overige mixrichtingen automatisch goed. Groet, Bert