3W28i failure

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Dakota, 24 okt 2013.

  1. Dakota

    Dakota

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Woerden
    Hallo,

    Een kleine twee weken terug ben ik me rot geschrokken op ons Modelvliegveld toen de propeller van mijn taxi2400 besloot een eigen leven te gaan leiden...

    De feiten even.

    In het voorjaar een nieuwe taxi 2400 uitgerust met een nieuwe 3w28i.
    Motor volgens de voorschriften in laten lopen.
    Motor is uitgerust met bijbehorende Krumscheid resonantie uitlaat.
    Initieel is er met een Mejzlik twee blad gevlogen. Toerental 8500.

    Door de overschrijding van ons toegestane maximale geluidsniveau heb ik een Mekzlik drie blad gemonteerd. Nu was het toerental 7400 en het geluidsbeeld een stuk aangenamer.

    Omdat ik de motor, die nog steeds rijk liep, verder wilde finetunen en afstellen ben ik buiten de pits gaan staan. Model netjes vastgebonden aan het hek en rustig stationair lopend de hoofdsproeier een achtste armer gezet. Vervolgens achter het model gaan staan en met de toerenteller de vol gas stand gemeten...

    Gelukkig stond de neus van het model in de richting over het veld waar niemand staat want op het moment dat ik 7500rpm zie op de toerenteller slaat de motor accuut af en vliegt de prop met een noodvaart over het veld en komt 60 meter verder tot rust...

    Eerst denk je nog hè dat is gek. Die had ik toch goed vast gezet? Een 3w motor heeft 6 bouten voor de prop...

    Een seconde later besef je dat de hele voorkant van de motor weg is...

    Het spul is retour naar 3w en ik wacht (heel onrustig want ik wil vliegen) af wat zij er mee gaan doen. Door de telefoon was het al snel niet de schuld van 3w... Dit kon nog wel eens lang gaan duren...

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ik denk dat 3W toch bakzeil zal moeten halen, want zo op de foto ziet het er in elk geval uit als een knijter van een materiaalfout, die nooit door de kwaliteitscontrole had mogen komen naar mijn mening....

    Groet, Bert
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mozes knetter! Zulke zaken kunnen levensgevaarlijk zijn...
    Sluit me bij Brutus aan, behoort garantie kwestie te zijn...
    Even parallel draadje openen op RC-Network... kijken hoe men daar reageert!
    Gr Bas
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Lijkt mij het meest nuttig om contact met 3W zelf op te nemen...
     
  5. Dakota

    Dakota

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Woerden
    Contact is inmiddels gelegd maar ze doen nog niet echt aardig. Ik weet het, het is maar een klein motortje maar toch...

    In ieder geval zal het hoogstwaarschijnlijk onder garantie gerepareerd worden. MAAR... die motor heeft onbelast heel even een heel hoog toerental gedraaid voordat hij afsloeg. Kan dit kwaad aan bijvoorbeeld de lagers of cilinder wand door de ontstane onbalans? Of is het gewoon een kwestie van krukas vervangen en weer gebruiken alsof er niets gebeurd is...
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zal wel meevallen; ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat de propbouten afbraken, de motor had niks, ondanks het feit dat de prop er vandoor ging:)
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.048
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou die motor niet meer willen... straks begeeft je drijfstang het en zeggen ze dat je een sloper bent.
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Dit heb ik echt nog nooit gezien
    duidelijk een materiaalfout had niet Mogen gebeuren

    als 3W geen garantie verleend zijn ze knetergek
     
  9. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Motor slaat accuut af, bedoel je dat de motor vastliep?
    Of krukas brak af en toen liep de motor even naar een heel hoog toerental?
    50cc tweetakjes in de wegracerij lopen ruim 14.000 toeren dus er zou hier wat marge moeten zijn.

    Ik denk dat als je dit ook op de Duitse en Amerikaanse fora breed gaat uitmeten je wel medewerking van 3W gaat krijgen. In Duitsland galmt de afgebroken krukas van de 3cylinder Kolm nog door in de gelederen.

    3W is een firma die trouwens niet echt bekend staat om zijn warme onthaal voor mensen die service zoeken. Nou ja, behalve als men de gepeperde rekening voor de geleverde service met een glimlach voldoet.

    E.e.a is vrij dom, want zij hadden jou meteen een nieuwe motor moeten opgesturen nadat deze retour was ontvangen. Daarna grondig uitzoeken hoe het komt.
    De prijs van een nieuwe motor weegt niet op tegen de negatieve publiciteit die dit geeft.
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Ja ik heb ook mindere ervaringen met de service van 3w
    mijn 3w 70 deede niks meer
    hij kreeg geen vonk
    ik kon de ontsteking opsturen en voor 250 euro werd I dan wel gemaakt voor me
    dit heb ik dus maar niet gedaan
    ploterweld raade mij aan de bougiekap te vervangen en de kabel iets in te korten
    dat bleek de oplosing
    was 6 euro kwijt en hij liep weer

    je zou haast zeggen had je beter een DLE kunnen kopen
     
  11. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    3w is synoniem voor geen service....
     
  12. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.625
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Gloeiende... gloeiende....

    wat een geluk heb je gehad!!
    je zou er niet aan moeten denken als....
    ben wel benieuwd hoe ze het op gaan lossen...succes!!
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laten we even niet op feiten vooruit gaan lopen, en wacht even rustig de reactie van 3W af;)

    Overigens lijkt mij het doel van dit topic niet om hun service ter discussie te stellen, zoveel mensen, zoveel meningen. Ikzelf heb weer zeer goede ervaringen met hun service (na een foute reparatie van een 2ehands motor, hebben ze kosteloos alles netjes opgelost bij mij)
     
  14. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Laten we het idd maar eens afwachten, maar ze hadden aan de telefoon minstens wel hun bezorgdheid over de gebroken krukas kunnen uitspreken denk ik.
    Dat ze "taai" worden doet niet vermoeden dat het de goede kant op gaat.
     
  15. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    dat bewijst alweer dat je nooit voor een toestel moet gaan staan.
    En dat je idd heel goed hebt gehandeld door met je toestel uit de pits te gaan met de neus in een veilige richting :thumbsup:
    deed iedereen dat maar.

    zelf heb ik 2x 3W28i (8jaar) ooit een ontsteking kapot gehad,
    Een motor liep altijd 300 toeren minder op max toeren als de andere en die starte ook slechter .
    na opsturen (een jaar of 2 geleden) geen verbetering toen zelf gaan zoeken
    een toen bleek de dichting/zitting van de "riet ventielen" gebarsten gescheurd.
    Na die vervangen te hebben incl het riet ventiel loopt die motor beter als dat hij ooit gedaan heeft.
    Kan alleen maar zeggen dat ze bij mij zeer betrouwbaar lopen. Met een 20x8 prop (dynatrust) net geen 6000 toeren met een zelfgemaakte banaan demper.

    Ben benieuwd naar de reactie van 3W (garantie en goede service kennen ze bijna daar niet)
     
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    467
    Locatie:
    5076
    Komt bij de beste motoren voor.
    Ik heb een 200cc Simonini op mijn paramotor en die hadden een produktiejaar waar de krukassen uit verkeerd gelegeerd materiaal of niet goed nagegloeid waren, die braken dus ook.
    In de CDi zit meestal een veiligheid ingebouwd voor een maximum toerental, een zgn begrenzer.
    Als de prop eraf schiet en de motor in toerental stijgt stopt meteen de vonk.
    Op de foto's zag ik overigens wel vreemde spoortjes van metaal oid bij de propmeenemer, of waren dit oliespoortjes?
     
  17. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    als hier een probleem met een motor besproken wordt OK

    maar dit lijkt meer op afbreken van een winkel / fabrikant en volgens mij zegt het MBF reglement dat zo'n topic niet toegestaan is en gesloten wordt.

    Ikzelf ben 100% voorstander van 3W en heb altijd top garanties en service gekregen.
     
  18. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    en uw probleem is duidelijk eigen fout.

    ik zie een spinner met centrale bout. Deze zit veel te ver en de bout gedraaid. Hierdoor heb je spanning gezet op de centrale bout die de meenemer met de krukas verbind. Door uitzetting van het metaal heb je door je spinnerbout de andere bout doen breken.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff nieuwsgierig, hoe zou dat moeten werken?
    Ik vermoed dat er dan nogal wat assen zouden moeten breken op jaarbasis..

    Als spinner of prop slecht gebalanceerd zouden zijn, is dat een punt waardoor dit kan gebeuren.
    Maar de breuk laat naar mijn idee zien dat dit niet het geval is.

    Betreffende 3w: ik ken een bepaald japans bedrijf die een distributeur in duitsland heeft.
    Die distributeur stuurt 90% van de keren netjes een briefje, met de mededeling dat de motorschade jouw fout was. Terwijl hun eigen helpdesk toch regelmatig meld dat het wel onder garantie valt.

    Er zijn zo veel motorfabrikanten die iets te vaak opgelicht zijn door hobbyisten met kapotte motoren..
    Een dergelijke terughoudende houding is dan niet raar.
    Alleen wel vervelend als je echt iets hebt wat garantie zou moeten zijn
     
  20. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    trouwens,

    3W zit in frankfurt, even bellen en je mag de volgende dag persoonlijk afkomen. op een paar uurtjes ben je er.

    Je leert die mensen dan op een andere manier kennen. De herstelling wordt dan meteen uitgevoerd en de volgende dag kun je weer vliegen.

    En mijn ervaring is dat je de verbruikte brandstof steeds terugverdiend met er langs te gaan.
     

Deel Deze Pagina