3W28i failure

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Dakota, 24 okt 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is wel zeldzaam...

    Is trouwens vaak zo.
    Door dat rottige toetsenbord wat ertussen zit, gooien veel mensen zelf kapotgemaakte zooi onder het mom "garantie" op de post.
    ze krijgen de verkoper toch niet zelf te zien..
    en koude neergetypte tekst kan niet lachen..

    als je iemand voor je neus hebt staan, gewoon 1 op 1 met iemand kan praten kan dat ontzettend veel toevoegen aan zijn verhaal.
    of juist niet.
     
  2. Dakota

    Dakota

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Woerden
    Wacht even ik wil hier helemaal geen winkel afbreken en niet iedereen kan zomaar even naar Frankfurt rijden... Tuurlijk werkt het beter als je de persoon direct aan kunt spreken face to face. In dit geval is dat helaas niet mogelijk.

    Ik wil graag delen wat er is gebeurt. Ik ga al een tijdje mee in de modelbouw en heb al het nodige meegemaakt. Dat is onderdeel van de hobby toch? Maar dit verwacht je gewoon niet.

    Gelukkig zijn de eerste hulp bezoekjes op een hand te tellen van onze vereniging. Maar het afbreken van een propmeenemer had toch wel voor serieuze verwondingen kunnen zorgen.

    Welke fabrikant het ook mag zijn en in dit geval is het 3W er zit dus altijd een risico aan waar wij mee bezig zijn. Dan denk je dat je met goede spullen alle risico's uitgesloten hebt...

    Ik weet zeker dat wanneer ik dit bericht met een goedkope chinese kloon gepost zou hebben de meerderheid zou zeggen "ja dat heb je met dat goedkope spul". Nu is het een eerste klas model motoren fabrikant...

    Dat daarna de communicatie een beetje stroef loopt dat is kennelijk normaal voor deze fabrikant. Dat is dan weer goed om te lezen hier op het forum. Dan weet je tenminste dat je niet alleen staat.

    Nogmaals een winkel afbreken op deze manier is zo gemakkelijk en zo flauw. Zolang als ik deze motoren kan en wil betalen blijf ik toch bij 3W of DA...

    Ik hoop dat we hier allemaal wat van kunnen leren. Doe hier je voordeel mee. Blijf ongeacht hoe duur en goed je materiaal is altijd ALERT.


    PS Goed om ook te lezen (wist ik ook niet) dat de onstekings unit een beveiliging heeft ter voorkoming van het overschrijden van het maximaal toelaatbare toerental. Ik kan er dus vanuit gaan dat wanneer 3w deze krukas vervangt de motor weer als nieuw is?
     
  3. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Meneer Bel,
    Ik zie niet hoe u kunt zien dat er een centrale bout is gebruikt, en dat die te ver in de krukas zit. We kijken naar de achterkant van de spinner?

    Het gat wat zichtbaar is past in de punt die op het breukvlak te zien is bij het deel dat uit de motor steekt.

    Een winkelbespreking is dit niet, echter mag van een fabrikant verwacht worden dat bij zulke ernstige zaken waarbij zwaargewonden of doden hadden kunnen vallen serieus naar het probleem gekeken wordt.
    Ook als sprake is van welke eigen fout dan ook. Hulp en voorlichting kunnen dan herhaling voorkomen.
    Meteen een slotje op een discussie gooien is natuurlijk grenzend aan kinderachtigheid.

    Veiligheid en voorlichting moet in onze hobby voorop staan, daar hebben we een forum voor!
     
  4. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    omdat ik al langer dan vandaag meega in deze hobby.

    die bout die afgebroken is, is hol, op de foto niet, dus daar zit een bout in, dit is noodzakelijk om dit type spinner dat je ziet op de foto te monteren.

    het is duidelijk dat je niet weet hoe zo'n motor in mekaar gezet is, dus waarom je reactie ? waarschijnlijk om je eens lekker af te geven op mij zeker ?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vraag me af, of JIJ het wel weet: ik zie namelijk geen afgebroken bout, maar een afgebroken as, en die as is massief (er worden niet vaak spiebanen in holle assen gefreesd....).

    Het is ook tamelijk duidelijk te zien, dat de breuk begint in de in de as uitgefreesde spiebaan, en daar heeft een ingedraaide bout helemaal niks mee te maken....

    Daar hoef ik overigens niet voor te weten hoe een 3W motor in elkaar zit hoor: die constructie met conische as en spiebaan is, om het zo maar eens te zeggen "tamelijk universeel"....

    Groet, Bert
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Omdat ik al lang mee ga in de motoren
    ik heb 2 3w motoren en heb ook al is wat uit elkaar gehd

    en ik ben het met brutus eens
    wat hier gebroken is is tog echt de krukas en dat heefd niks met een central spinnerbout te maken
    die trouwens nooit sterk genoeg is om deeze schade te veroorzaken
    anders had mijn 3W 70 ook aan gort moeten zijn
    bij mij klapte de spinner uit elkaar en ging de centrale bout van de spinner krom
    het motorschot kwam los van het model door de onbalans
    maar de motor bleef heel
    ik zeg niet dat 3W slecht is met hun motoren
    ik heb zelf op de bougiekap na nog niks stuk gehad

    maar een foutje kan
    neem je verantwoording en fix het met een sorry dat dit gebeurd is
    en een belofte dat het nietmeer gebeuren zal

    je zou e prop maar tegen je hoofd krijgen

    levensgevaarlijk
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.048
    Locatie:
    Nootdorp
    .......
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Holle bout? In de as om de hub/propmeenemer vast te zetten? Kan maar zo.

    Als bijkans een alternatieve langere massieve bout door en door zou zijn aangetrokken dwars door de spinnerplaat, en op een te hoog moment, is er kans op haarscheurvorming? (denk ik nog even niet aan onbalans) Zou de bout zonder vullende shim zijn aangetrokken op de aluminium spinnerplaat, en daarmee het aluminium 'gezet' hebben, heb je kans op iets scheef trekken en onbalans. En zou er ongunstig spanning op de holle aandrijfas komen te staan...

    Zit de originele bout erop, zonder er aan gemodderd te hebben, zou deze onder normale omstandigheden niet mogen breken.
    Via de de propmenemer komen er geen krachten op de as-bout te staan als je de prop aandraait op de 6 boutjes. Als de spinnerplaat + prop als sandwich is vastgezet via de 6 boutgaten zou er geen probleem hoeven zijn.

    Zouden er aanwijzingen bestaan bij 3W, dat bij montage van een spinner er kans is op bruik, had men moeten adviseren geen spinner te monteren...


    Nu weet ik niet hoe een 3W28 geheel in elkaar steekt, zie ik een plaatje, lijkt er een as door de meenemer te lopen met een borgende moer? Lijkt me het foute metalurgie...

    Heeft iemand wat meer detail? Met plaatjes :)

    Gr Bas
     
  9. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Lees ik dit nu verkeerd of ben je al verschillende keren langs de fabriek moeten gaan voor een herstelling?
    Niet echt een argument om 3W te verdedigen dan...
    Over de service van deze fabrikant wordt nogal eens geklaagd, ook heb ik al verschillende mensen zien sukkelen met timingproblemen. Motor uit herstelling en loopt even slecht, dan maar zelf boren en sensor verplaatsen en motor draait als een zonnetje. Dit zou niet mogen, voor geen enkele fabrikant.
    Een clublid heeft zijn krukas gebroken in de vlucht van een 4 jaar oude DLE 222, zelfs in China krijg je daarvoor nog garantie!!!

    Groeten, Bart.
     
  10. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ik geloof dat het wel duidelijk is. Laten we verder even afwachten wat de fabrikant doet. Speculeren heeft geen zin.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.153
    Even advocaat van de duivel spelen.......

    Heb je de boutjes in de propmeenemer eerst vastgezet en daarna de centrale moer goed aangetrokken en dan weer de boutjes aangetrokken en zo voort? Met welke kracht heb je dat gedaan?

    Als ik het zo bekijk is het theoretisch mogelijk om op die manier de as dusdanig te belasten dat hij opgerekt is. Je zal dan haarscheurtjes krijgen op een overgang waar de as dunner wordt of waar een spiebaan begint of eindigd. En dat laatste is zo te zien de plek waar de as is gebroken.

    Maar laat 3W dit maar eens uitzoeken en we horen graag het relaas van hun.
     
  12. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    Theo,

    de manier waarover jij spreekt is hoe een ZDZ in mekaar steeks.

    Een 3W heeft net zoals DA enkel de 6 bouten om de prop vast te zetten. De centrale bout is enkel om de prop meenemer vast te zetten, die bout schroef je in de as. En zo te zien is het die bout die afgebroken is.
    dit is een lange holle bout.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.048
    Locatie:
    Nootdorp
    Op foto 2 lijkt het alsof de boring in de krukas helemaal uit het midden zit.
    Klopt dat ?
     
  14. Dakota

    Dakota

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Woerden
    Even snel een reactie tussendoor ben nog op m'n werk.

    Op de propmeenemer zitten 6 bouten waarmee je de prop vastzet. De krukas is inderdaad hol daar zit of kan de bout van de spinner in gedraaid worden.

    Op deze foto's is alleen de achterplaat van de spinner te zien. Omdat ik de prop net gewisseld had zat de spinner er nog niet op omdat ik de motor verder wilde afstellen.

    Op de voorgaande vluchten heeft er altijd een tweeblad mejzlik met Carbon spinner opgezeten. De prop zit dus alleen vast met de 6 bouten in de propmeememer en de Carbon spinner zit vast met de centrale bout die zeker niet te lang is. Wanneer je deze te zwaar vast zou zetten dan scheurt simpelweg deze spinner...

    Dus er staat op deze foto geen centrale bout gemonteerd. Je kijkt alleen tegen de achterkant van de spinnerplaat en propmeememer...

    Hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft...
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2013
  15. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Staat toch echt vrij groot China voorop de motor (lager) :D

    Het is fijn en belangrijk dat dit soort problemen worden gemeld, mensen zijn tegenwoordig te laks met de veiligheid, dit laat zien dat je te alle tijden moet blijven opletten.
    Succes met 3w en de garantie
     
  16. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Is het misschien mogelijk om echte detail foto's te plaatsen van beide zijden van de krukas.
    De foto's zijn prima maar net die details ontbreken.
    Het lijkt inderdaad op foto 2 dat er een gat uit het midden zit.
    Moet dat gat (als het een gat is is) zover doorlopen? Het lijkt me dan wel een grote verzwakking. De spie van de meenemer zit er ook nog vlak bij.

    Jan
     
  17. Dakota

    Dakota

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Woerden
    Haha goeie. Had ik niet eens gezien "China"...

    De motor is al bij 3w en ik heb er niet nog meer foto's van.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Dat is geen gat.... dat is de materiaalfout, en het "oude" deel van de breuk (daar was de as al een tijdje gescheurd) en door de microbewegingen van het langs elkaar heen wrijven van het metaal is het daar donker gekleurd.

    Dit had niet mogen gebeuren, maar het is beslist géén gebruikersfout, want als dat gat werkelijk zo uit het midden had gezeten, had de bout waarmee de propmeenemer op de as getrokken wordt zo scheef gezeten dat die uit zichzelf al veel eerder gebroken was....

    Groet, Bert
     
  19. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Helemaal mee eens maar het lijkt net een "gat". Vandaar de vraag voor iets duidelijkere foto's.
    Ik zat nog even te kijken maar ik kan zo even geen parts list vinden van deze motor.
    Volgens mij zit de meenemer op de krukas geschroefd zoals een vliegwiel en zit daar de dunne centrale bout in. Anders kan de meenemer nooit goed vast zitten.
    Met die dunne centrale bout kan je nooit de krukas overbelasten lijkt me.

    Jan
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoogstwaarschijnlijk een conische as met spiebaan, en een korte bout di de meenemer op de konus opspant.

    Het uiteinde van de spiebaan aan de motorkant, is het hoogstbelaste en meest scheurgevoelige deel van de as, en daar is hij ook gebroken.

    Aangezien daar heel gangbare en tot in den treure geteste ontwerp-berekeningen voor bestaan, en deze constructie of afgeleiden daarvan in bijna IEDERE motor van formaat motorfietsmotor en kleiner wel op een of andere manier gebruikt wordt, kan het gewoon niet anders of dit is een materiaalfout (of een bewerkingsfout, zoals verkeerde warmtebehandeling of de verspaning niet goed afgewerkt).

    Gewoon garantiegeval dus...

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina