Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. phicoh

    phicoh

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    39
    Het was toch veel mooier geweest als ze het die manier gedaan hadden. Dus als professionals kunnen zonder veel rompslomp zouden kunnen vliegen op plekken waar hobbyisten ook mogen vliegen.

    En dan aanvullende eisen aan piloot en model op plekken waar echt gevaar dreigt.
     
  2. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Nee niet helemaal.
    Dan heeft het geen nut meer om comercieel bezig te zijn als je word beperkt waar je mag vliegen.

    Als die beperking wordt verminderd door opleiding en vergunningen dan is dat veel beter.

    Voor de hobbyist bliift er dan echt wel genoeg alternatieven over.
     
  3. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Dus jij was altijd een gevaar? Lekker is dat ;) .


    Wat hij bedoelt is dat de prof hetzelfde mag als de hobbyist zonder deze overprijste cursus en belachelijk overtrokken regelgeving. En als de prof wel wil vliegen in de gevaarlijke gebieden, dat hij dan pas die overprijste cursus moet doen.

    Je stelt continu dat de eurousc alles weet. De eurousc weet amper hoe het hier in nederland in de praktijk gaat. Wil je weten hoe het echt gaat in de praktijk dan zal je les moeten krijgen van echt ervaren mensen met ervaringen hier in nederland.
    De eerste nederlander die hier in nederland in het engels praat met de toren moet nog geboren worden. Als je in het engels begint krijg je direct naar je hoofd gegooid of je niet normaal nederlands kan praten.
     
  4. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Daar hebben we dan duidelijk een andere mening over.

    Het is ook lastig te begrijpen als je zelf de cursus niet gedaan heb ;)
     
  5. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Er zijn ook mensen die de cursus doen en zakken voor het examen. Begrijpen die het wel ;) ?
     
  6. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    Wanneer gaan jullie hier in het Engels over, want jullie zijn ja Profs Luchtvaarders.
     
  7. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Ik kan het niet laten; deze zit.... 1-0 voor Ed in de discussie. :) :D
     
  8. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    ben ik even blij dat ik niet gezakt ben :D
     
  9. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Blijkbaar niet ;)
     
  10. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Gelukkig is het geen wedstrijd.
     
  11. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Daan,
    als je met Ed communiceert moet je vollediger zijn. De zin is:

    "Het is ook lastig te begrijpen als je zelf de cursus niet, of niet succesvol, gedaan hebt."
     
  12. gerardop

    gerardop

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Delft
    Heb vandaag deze gehele discussie doorgenomen. Heb er veel van opgestoken, moest af en toe een beetje tussen regels doorlezen maar in het algemeen heel verhelderend. Fijn dat mensen de moeite nemen om hun ervaringen te delen. Ik zal ook dat hele circuit gaan doorlopen. Een vraag aan de meer ervaringsdeskundigen in de procedure. Stel je hebt alle stappen doorlopen en doet een upgrade van bv je gimball (maakt van een Cinestar 3 axes een brushless gimball), het plaatsen van een nieuwe camera (van bv GH2 naar GH3 met andere lens) of bij nader inzien plaats je toch lipo's met min of meer dezelfde specificaties maar van een ander merk. Of wat te denken om bv van Xoar props overstappen naar Carbon props. Hoe schatten jullie dat soort veranderingen in? Is het mogelijk om omschrijvingen zo algemeen te houden dat er nog wat speelruimte is

    Ik neem aan dat een gimball ook onder de gehele setup valt.

    Elke innovatie aan je machine zou op deze manier nog wel eens een dure grap kunnen worden tenzij we natuurlijk allemaal kant en klaar producten moeten gaan kopen en innovaties nog maar mondjesmaat doorkomen.

    Zeer nuttig dit draadje
     
  13. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hangt er vanaf

    Als je een gimbal gebruikt zoals bijv een Zenmuse dan zal je dit in je OM moeten beschrijven.
    Omdat een Zenmuse elektrisch verbonden is met je FC

    Heb je (zoals ik) een "stand alone" gimbal (dus ook eigen voeding)
    Dan is er dus geen elektrische verbinding tussen je gimbal met je multicopter

    In dat geval mag je in je OM beschrijven dat je rpas geschikt is voor het dragen van een gimbal met camera of simpeler, geschikt voor het dragen van een payload

    Omdat er geen electrische verbinding is word het gezien als payload
    Als er wel een electriche verbinding is dan word het gezien als onderdeel van je setup.
    Dan zal je elke verandering moeten beschrijven. En waarschijnlijk toetsen.

    Wel is belangrijk als je een andere gimbal gebruikt dat je niet je max takeoff weight overschrijdt.
    Dat geld dus ook voor een andere camera of lens
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2013
  14. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Deels waar en deels onzin.
    Je moet specifiek beschrijven en omschrijven. Maar daarin kan je algemeen specifiek omschrijven.
    Als voorbeeld voor je propeller.

    Used propulsion system:
    BLDC motor x, weight x, sh...
    Propeller size between 13 and 16 inch. Material used wood and/or Carbon fibre.


    Hetzelfde geld voor je payload. Wil je gebruik maken van je vliegakku dan kan je dat algemeen-specifiek omschrijven.

    Machine payload with a maximum mass of 3.5kg.
    Maximum 40 cm below CG.
    Possibility to use power from flightbattery with a maximum of 66 watt (22V, 3A).
    Possibility to use data from flightcontroller. One canbus, (one I2Cbus, one SDI port).
     
  15. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Niet helemaal.
    Het gaat hier specifiek om de gimbal

    Zolang deze elektrisch verbonden is (maakt niet uit hoe) met het "vliegende electronica" moet het beproeft worden.

    Ik heb exact deze vraag gesteld aan euroUSC omdat ik ook in de toekomst wil overstappen naar een BL gimbal.

    Wil ik dan een zenmuse heb ik een probleem.
    Wil ik een stand alone gimbal dan is dat geen probleem

    Het type gimbal kan je idd algemeen omschrijven. Het gaat puur om de elektronische verbinding
     
  16. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Gaat die vlieger ook op als je enkel de gimbal van spanning voorziet vanuit de vlieg lipo?
     
  17. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dan ben je weer electrisch verbonden vermoed ik :D
     
  18. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Technisch gezien ben je dat altijd als je spullen van carbon en aluminium zijn ;)
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Heel de wereld is electrisch verbonden;)
     
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    In principe wel helaas.
    Dat is wat euroUSC mij vertelde iig.
     

Deel Deze Pagina