De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Heel mooi tot in het kleinste detail.

    Groeten Henry
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Kleine update dit keer. Weinig tijd gehad van de week.

    Allereerst is de grondplaat op het verwijderbare dekdeel gelijmd met epoxy.

    Gat in het dekdeel gezaagd en daarna twee stukjes messingstaf van 1,5 mm op een gelijke afstand van het midden opgelijmd om de lier straks vlak op het dekdeel te kunnen lijmen. De lier is aan een zijde namelijk breder dan aan de andere zijde vanuit de hartlijn van het dek gezien.
    [​IMG]

    Daarna de lier uit elkaar gehaald, mooi moment om te fotograferen. Straks met schilderen heb ik daar een groot voordeel aan dat dat kan. Bij de achterlier kan het niet dus daar moet ik veel meer afplakken.
    [​IMG]

    De buizen die de ketting naar de kettingbak geleiden aan de achterzijde van de kettingschijven zitten er op en de remcilinders ook. Die werken niet omdat de remhevels mbv touwtjes bewegen. De slag zou ook te klein zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ketting kwam vandaag binnen en hoera! Hij past! Al het gereken en geteken is ergens goed voor geweest dus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog even een vraag tussendoor. Staat een kettingrem normaalgesproken open of dicht?
    De reden voor de vraag volgt binnenkort.
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi weer William, voor het anker gebeuren, een anker moet in noodgevallen altijd gebruiksklaar zijn dat wil zeggen de klus uit z'n werk en de rem er op!
     
  4. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Normaal staat deze open, De ketting word dan vastgehouden door een kettingstopper,
    Maar bij de haven slepers zal deze wel op de rem staan omdat ze bijna nooit de anker gebruiken, Of ze zijn aan het slepen of ze liggen aan de steiger....

    [​IMG]

    Naar de voor de rest, Niks anders dan lof over je bouwwerk...:worship::worship::thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dank jullie wel. Ik bedoelde met kettingrem eigenlijk de kettingstopper. Die zou normaalgesproken dus dicht moeten staan.
     
  6. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Wat ik weet is dat de kettingsopper dicht staat en ook de rem, De ketting "hangt" dan wel ontspannen toestand,
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Hier de reden voor mijn vraag.

    Frezen:
    [​IMG]

    En in elkaar gezet:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard werkend op de schroefdraad in de spanners na, daar moet ik nog eens een tapsetje voor aanschaffen.

    De buis naar de ankerkluizen is normaalgesproken afgesloten met een deksel. Daar moeten de knelsluitingen nog op komen maar de deksels zitten alvast. De ankerketting gaat niet door het dek heen straks omdat de werkende ankerlier onderdeks zit. Wel wordt er nog een doorvoergat van onderaf gemaakt zodat de doorvoer wat echter lijkt.
    [​IMG]

    En dan de test met ketting. Het past prima.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als laatste een proefpassing op het dek.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een vraag uit interesse, ik moet straks twee spurling hole covers maken ter plaatse van de liertrommels. Dat woord wilde ik in het Nederlands neerzetten maar er is geen vertaling van te vinden op het net. Dus wie weet het wel?
     
  8. Johnny Lloyd

    Johnny Lloyd

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Vaassen
    Wigge, volg je al een hele tijd, ik ka alleen maar zeggen
    Grandioos, wat een details.
    Blijf dit zeker volgen.

    Gr. John
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En waar zitten die dan en wat doen die, want als je niet per ongeluk die term hebt geleerd is een woord in het russisch net zoveel zeggend zonder woordenboek.

    Mijn gevoel zegt dat het gaat om het gat in het dek naar de kettingbak, maar bedoel je dat?
     
  10. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Harm, nee dat bedoeld hij volgens mij niet want die heeft hij al zie foto:
    [​IMG]
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het gaat inderdaad om een ander deksel. Dat zit recht onder de liertrommels en waar die voor dienen daar ben ik naar op zoek. Het maken is geen probleem. Ik heb er tekeningen en een beperkte foto van.
    Zie hieronder.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    een gat met een blindflens er op , maar waar het voor dient ??
     
  13. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Zijn deksels die toegang geven tot het touwenruim ook wel rope store ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, is ook wel weer logisch. Dank je.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De vertaling van "spurling hole covers" lijkt me zoiets als "dinges-gat-deksel".
    Een luik dat een niet al te dik persoon toegang geeft tot een ruimte heet een mangat.(manhole)
    Dat spurling hole zal daar dus niet toe dienen.
    Waarvoor dan wel heb ik nog niet kunnen vinden.

    SPURLING PIPES

    Op plaatje 1 en 2 zijn ook de "messen" te zien die ik eerder bedoelde.

    Op die beperkte foto kan ik nog wel een flens zien die over tapeinden met moeren aan het dek zit.(noemen ze die flens dan spurling hole cover?)

    Met wat fantasie zie je op die beperkte foto aan de spurling pipe ook dat mes zitten. :D
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2013
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Spurling heeft iets met (zij)lijn te maken. Spurling line is een zij(spoor)lijn. Ik zie dat in dit verband ook niet helemaal (ofwel helemaal niet:D).

    Groet,

    Ad
     
  17. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nu snap ik hem Harm. Dat mes heb ik niet op de foto's kunnen ontdekken. Het zal er dus wel niet op zitten. Het gaat natuurlijk om een havensleper bij mij. Hoe vaak zullen die voor anker liggen? Niet veel denk ik.
    Mooie site trouwens.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij ingekleurd.
    Mes is oranje strip met de smalle gele kant in de nestenschijf.
    Dat mes zit tussen twee(?) groene strippen die met blauwe las aan die pijp zitten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Verrek!

    Die heb ik helemaal niet eerder gezien. Haha.
    Nou, hij komt erop hoor Harm.

    Dank je wel voor je scherpe blik.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Eng hè, als je veel rondkijkt en luistert en overal belangstelling voor hebt, krijg je zoiets. ;)
     

Deel Deze Pagina