Autodidact: hoe snel heli onder controle?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nevermore, 17 dec 2013.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik ben eens benieuwd naar de ervaringen van andere "autodidacten" met heli-vliegen. Ben aan het leren vliegen met een CP heli zonder echte begeleiding (het www en dit forum is mijn leermeester).

    Uiteraard heeft iedereen een andere leercurve en is ieders achtergrond anders, net als het materiaal waarmee men vliegt. Maar ik ben toch eens benieuwd hoe snel anderen een CP heli "onder de knie" hebben. Daarmee bedoel ik gecontroleerd kunnen opstijgen, vliegen (geen 3D), hooveren en landen.

    Sinds de aanschaf van een (grote) coaxiale heli afgelopen zomer ben ik helemaal besmet met het heli virus. Na een vlucht (lipo-lading van 6min) of 60 - 70 liep ik snel tegen de beperkingen van een coaxiale heli op.
    Ik heb me dan maar de Phoenix 4.0 sim aangeschaft, een Spektrum Dx6i en een Blade mCPx v2 (brushed) BNF om de overstap naar CP te maken.
    Zo vaak ik kan oefen ik ofwel met de mCPx ofwel op de sim (450, 500 of 700 size electro dan).
    Na een 38-tal vluchten (lipo ladingen van 4min) lukt het me al vrij goed de mCPx in een hoover te brengen en even te houden, opstijgen en landen zonder crash en is de heli even uit controle dan presteer ik het meestal wel deze terug stabiel en in een hoover te brengen.
    Echt rondvliegen zit er nog niet in, de heli begint dan snel te veel snelheid te maken en/of ik maak een stuurfout. Da's nog vooral oefenen op de sim, waar rondvliegen stilaan ook redelijk begint te lukken.

    Echter, de heli volledig onder controle houden en gecontroleerd rondvliegen is nog niet aan de orde.

    Hoe zit het met jullie? Na hoeveel lipo-ladingen hadden jullie het gevoel "het lukt me wel" (en lukte het ook echt ;-) ) ?
     
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    tijd.... dat is wat het kost.


    ik ben de fout in gegaan om in het begin een Solo Pro 180 van NE aan te schaffen.
    1. het is geen goede leerheli
    2. Nine Eagles... naja het valt al bijna uit elkaar als je er naar kijkt.

    Daarna ben ik weer terug naar de basics gegaan en heb een Master CP gekocht.
    Mijn collega vliegt al heel wat langer dan ik, maar die heeft me geholpen met afstellen en wat vliegtips gegeven... en de rest heb ik zelf uitgevonden.

    Zoiets als de MCP is goed te vliegen, ook voor beginners. Hangt aardig stabiel in de lucht en is goed onder controle te houden.
    Daar heb ik zowel binnen als buiten heel wat accu ladingen aan versleten... en uiteraard ook onderdelen door crashes. Maargoed, daar leer je van en je leert de heli ook goed kennen.

    Daarna heb ik een Super cp erbij gekocht voor binnen, maar ook buiten.
    het leuke van deze kleine vlegel is dat je er vanalles mee kunt uithalen, zonder dat je meteen grote schade hebt. Zo'n lichtgewicht apparaatje leid niet zo veel als ie in 't gras terecht komt.

    En daarna heb ik beide Brushless gemaakt voor wat meer pit en betere prestaties van de heli's. En dat bevalt prima.

    Nu ben ik aan het rondkijken naar een leuke 450 - 500 size heli.
    Maar ik maak er geen haast mee, alles op z'n tijd.

    Al met al ben ik nu zo'n 3 kwart jaar verder en kan ik de beide heli's leuk vliegen.
    Hooveren, draaien, nose in, flipjes en loopings.
    Vooral het 3d is leuk om te oefenen in Phoenix... niet 100% realistisch, maar je leert wel je stick posities kennen en hoe de heli dan reageert.
    Zo heb ik ook de stap durven te zetten om het eens in het echt te doen.

    Rondjes vliegen blijft ( en ik denk wel voor meerdere piloten ) een lastig dingetje.
    Of in ieder geval met micro's... ik kom tot 3kwart van een rondje en raak dan de oriëntatie / lef kwijt om door te zetten.

    Maar geduld, veel oefenen en tijd.. daar kom je een heel eind mee.
    En natuurlijk veel vragen aan anderen... vragen is nog altijd geen schande, en leer je alleen maar van.
     
  3. Derek

    Derek

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Hey,
    Ik ben begonnen met een nine eagle draco, en een maand later een twister cp gold, in de zomer vakantie dit jaar kocht ik een twister 3D storm en nu heb ik een mikado logo 600se. Na heel wat stukken te vliegen vlieg je rond :D
    Ik ben begonnen in deze volgorde: - hoveren in alle richtingen
    - vooruit en achteruit vliegen
    - links en rechts vliegen
    - en dan de grote stap echt rond vliegen
    Nu vlieg ik ongeveer een jaar en sinds 2 maanden ook 3D. Alle begin is moeilijk maar na een paar maanden intensief oefenen kom je er wel. :p
    succes!!
    mvg
    vincent
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    Iedereen doet het anders.

    Ik ben zelf begonnen met een piccolo v2. Dat is dus een fp heli, van ong. 30 cm kop-staart.
    De zaak waar ik hem had gekocht, had hem in de zender afgesteld en voorgevlogen.
    Hier heb ik iets meer dan een jaar meer gevlogen.
    in een grote hal, voornamelijk gehooverd. 2 accu's, 10 minuten per accu, gemiddeld een keer of 2 a 3 per week.

    Hiermee heb ik alle orientaties leren hooveren. Rondvliegen, stall turns etc.
    heeft veel tijd gekost. automatismes duren bij mij even
    ik kan er ook slecht tegen om een figuur maar half te kunnen.
    ik wil een figuur tijdens het uitvoeren kunnen corrigeren, wat inhoud dat je er al redelijk bekend mee moet zijn.
    Veel herhalen, proberen, en niet opgeven.

    Daarna overgestapt op een trex 450 SE V2.
    Zender is ook weer door dezelfde shop ingesteld, heli is ook voorgevlogen.
    hiermee ben ik verder gegaan. Deze heli vlieg ik nog steeds..

    Tussendoor is de 450 nog een tijdje fbl geweest zonder stabilisatie.
    Ook erg interessant om dit te leren vliegen..
    Daarna toch stabilisatie erop gezet.


    Zeker bij heli's is geduld, en vlieguren erg belangrijk.
    geen stappen overslaan.
    en zeker het hooveren goed aanleren!
    je kunt wel snel rond willen vliegen (want dat lijkt veel leuker), maar als je later meer figuren gaat aanleren, krijg je er problemen mee.

    Hoover is nl je vaste veilige manouvre.
    gaat het mis, hang de heli stil. Kun je niet zo goed hooveren, zul je hem vlot kwijt zijn.
    Orientaties met hooveren is ook erg belangrijk.
    Kom jij nl met rondvliegen een bocht uit, en hij doet ff wat raars, zal je hem snel stil willen hangen. Maar hij hangt nog nose in...

    En VOOR je een manouvre doet, eerst bedenken wat je uitweg zal zijn.
    gaat het mis, wat is de kortste en handigste manier om de heli weer op een voor jou lekkere vliegpositie te krijgen, die je wel kunt sturen.

    Dus als je nose in gaat proberen te hooveren, is een snelle draai van de staart voldoende om de heli weer tail in te krijgen.
    gaat het mis, draai de staart naar je toe, en je kunt hem opvangen.

    Volgende: niet te lang dooretteren...
    Heel veel mensen laten de heli een beetje wegdriften, en laten hem even stil hooveren, tot de heli weer besluit verder weg te driften. net zo lang tot hij slecht te zien is..
    stel voor jezelf grenzen tot waar hij mag komen.
    gaat hij eroverheen, neerzetten en ophalen.
     
  5. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Begonnen met een coaxiale heli, liep al heel snel tegen de beperkingen aan. Toen meteen de overstap gemaakt naar een 450 cp heli. Voordat ik met de 450 ben gaan vliegen heb ik wel eerst heel wat uurtjes zitten simmen. Ondertussen met de hulp van youtube en het forum heb ik zelf mijn 450 afgesteld.

    Mijn eerste vlucht was zelfs uitstekend, eerst even hoveren maar dat ging meteen al prima dankzij de sim. Dus na een paar minuten al naar voren, terug, links en rechts tail in gevlogen. Na een lading of 5 zelfs side in gevlogen door achtjes te vliegen.

    Heel veel meer heb ik daarna geleerd van mijn mCPX BL. Een stuk nerveuzer dan de 450 maar het vliegt wel wat meer ontspannend, een crash is niet direct gevaarlijk of kostbaar (pas 1x gecrashed). Nu ben ik bezig met de 450 heli naar mijn zin te krijgen in idle 1 mode.
     
  6. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Op een marktje kocht ik mij een coaxiaal prulledingetje met veel ledjes en zo'n draaiknopje om hem af te regelen. Het was al fantastisch om iets in de lucht te hebben hangen ( maar dat duurde nooit erg lang). Mijn vader had tegelijkertijd zonder dat ik het wist hetzelfde virus te pakken en was al met een Blade 450 3D aant experimenteren. Ik ben toen begonnen met een fixed pitch MsrX waar ik toch heel veel met geleerd heb. Daarna een HK 450 beginnen bouwen en daar heb ik echt mee leren vliegen. Alles op m'n eentje geleerd. Op nog geen jaar tijd zat ik toch ook al aan loopings en flips. Het is niet zo dat ik geen scholing wil, maar ik woon erg afgelegen en mijn vliegclub hier heeft alleen maar vliegtuigjes. Anders zou ik wel van ervaren piloten wat les kunnen gebruiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  7. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Ik ben begonnen met coax, daarna NE-Solo pro. Geen enkel probleem om met deze heli's alle mogelijke bochten, parcoursen te vliegen en nose in te hooveren.

    De MCPX was een heel ander verhaal. Heel fel en inderdaad constant corrigeren en bij controleverlies meteen naar tail in draaien en de heli opvangen tot hoover. Dit kan het beste bij voldoende ruimte om te kunnen corrigeren.

    Rondjes vliegen met de MCPX was een probleem. Met de NE-solo pro vloog ik vaak 8-tjes voor me langs met bochten naar mij toe. Met de MCPX lukte dit voor geen mogelijkheid. Een vlieger die nieuw was op de camping gaf mij het advies om lange 8-en te gaan vliegen met bochten van mij af. Trouwens, eerst alleen heen en weer vliegen naar links en rechts en alleen de heli draaien op het eindpunt. Dus vanuit mijn gezichtspunt 5 meter naar rechts vliegen, een linkerbocht maken, 10 meter naar links vliegen, rechterbocht maken etc. etc. Voordeel hiervan is dat de heli tijdens de bochten nooit nose in komt te hangen. Dit heeft mij enorm geholpen. Sindsdien is de heli niet één keer gecrashed. Als dit lukt kun je de bochten groter maken.

    Nu, na enige tijd, vlieg ik ook binnen, 5 meter naar links en rechts met alleen rechterbochten. Alleen linkerbochten lukt nog niet goed. Dat is de volgende uitdaging.

    Als je tijdens de bochten iets Elevator naar achteren geeft spuit de MCPX niet zo snel weg als je uit een bocht komt.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Tijd en oefenen is het inderdaad,
    buiten vlieg ik gemiddeld tussen 60 en 90 uren per jaar,
    en als ik goed kijk binnen + SIM nog een keer het zelfde,
    die heli's worden groter ( of kleiner gaat ook, 150er, ha ha)
    de crashes worden minder,
    de prestatie beter,
    met elke vlucht iets meer
    en als wat niet goed gaat weet ik de fout te vinden,
    ?niet zelf, maar dan hier!
    suc6, Uwe
     
  9. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    In mei dit jaar begonnen met een 4 kanaals WL-V 911, daarmee vloog ik na een week of twee de woonkamer al vlot rond.
    Na een maand een Blade 450 3D aangekocht en ermee leren hoveren, ging relatief vlot, daarna ben ik ermee voor- en achteruit beginnen vliegen en vanaf daar heb ik weinig progressie gemaakt, van links naar rechts vliegen, 8tjes vliegen en zo wil niet lukken, denk dat schrik om te crashen de grootste oorzaak is...
    Heb dan een Nano cpx gekocht, maar daarmee kan je buiten niet veel aanvangen, die waait weg.
    Voor het ogenblik heb ik nog een MCPX BL en een 130X erbij, maar ook daarmee maak ik weinig progressie.
    Ik heb me nu een 450 size quadcopter gekocht, en ik hoop daarmee het vliegen wat beter onder de knie te krijgen...
     
  10. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Vaak zie je dat mensen denken dat het met een nieuwe/andere heli snel beter zal gaan. Vaak is het omgekeerde waar, want elke nieuwe heli moet je eerst weer leren kennen.

    Het is gewoon een kwestie van (héél) veel oefenen. Een sim of een zeer crashbestendige heli (bv mSR of mCPx) met een hele pak lipo's erbij zijn daarvoor ideaal (toch voor de instapper/opstapper).

    Frocky, aangezien je uit de buurt komt, zeker eens een bezoekje brengen aan onze rc heli club in Bavegem (zie rcrotorfun.be) om meer heli-freaks te ontmoeten!
     
  11. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Heli vliegen moet je in jaren bekijken je progressie, niet in weken of maanden daar raak je alleen maar gefrustreerd van ;)

    4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ik denk maar dat een multicopter niet de juiste mannier is om vliegen te leren.

    even :offtopic:
    lukkt het niet met een nano of mCPX buiten,
    zo zal een (b.v. 2. hands) 450er veel meer brengen,
    ik zelf hover alle orientaties met een 500er,
    geen probleem bij veel wind,
    verder is ook nog een draadje
    "volgende stap in vliegen"
    en weer :eek:ntopic:

    groetjes van Uwe
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Dat er een lange tijd over gaat om het heli vliegen onder de knie te krijgen is iets waar ik me zeer zeker bewust van ben.
    Enkele jaren geleden dacht ik nog dat helivliegen nooit iets voor mij zou zijn. Ik hoorde alleen maar de verhalen hoe ontzettend moeilijk helivliegen wel is.

    Het leuke aan veel oefenen is bij mij dat je iets keer na keer oefent en je lijkt geen progressie te maken tot plots ... het wel lukt! Stapje genomen, op naar de volgende stap.
    Eigenlijk is dit een ideale hobby voor me. Ik geraak nl. snel dingen moe als ik ze eenmaal meester ben. Heb voor veel zaken interesse en ga er dan 100% voor maar eens ik er genoeg kennis / feeling / controle / ... over heb ben ik weer op zoek naar een nieuwe uitdaging.
    Het heli vliegen lijkt een héle groot doos te zijn vol nieuwe uitdagingen. Uitdagingen die ik niet op één dag / week / maand machtig ben. Het is ook een erg uitgebreide uitdaging. Je hebt naast het vliegen ook nog de technische kant van de zaak alsook het programmeren van de zender. Ook op dat vlak heb ik nog véél te leren.

    (Misschien moet ik in het voorjaar maar eens op zoek naar een club, denk bv. The Flying Moths in Lubbeek. Lijkt me de dichtstbijzijnde club te zijn voor me, waar ook heli's welkom zijn.)
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om je een hart onder de riem te steken:

    Helivliegen is NIET per se moeilijk.... Sterker nog: als ik kijk hoerveel feitelijke vliegtijd er nodig is voor de gemiddelde leerling op de vliegschool, voor hij de heli met alle vier functies min of meer onder controle heeft, dan praat je over slechts enkele uren.... 3 tot 5 zuivere uren oefenen en je bent er.... Je deed er vroeger langer over om te leren rekenen.... :D

    Het is het "leren" wat zo lastig is, om een heleboel redenen.
    Een daarvan is dat je per vlucht slechts enkele minuten training pakt...

    Verder is het een vaardigheid, die als je het eenmaal onder de knie hebt, dan raak je het nooit meer kwijt, al stop je tien jaar met vliegen, eens je weer die zender in handen hebt, heb je binnen een a twee vluchten het gevoel er voor weer terug.

    Groet, Bert
     
  15. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Ja klopt wel, 't is vooral de tijd die er over gaat die het een "langzaam" parcours maakt, niet zozeer het aantal effectieve vlieguren.

    Al ben ik soms "blij" dat mijn 3 lipo's leeg zijn (laad ze telkens per 3 op in serie). Er zijn dagen dat dit meer dan voldoende vliegtijd is voor mijn concentratie. Ik mag er niet aan denken hoe het zou verlopen moest je een uur aan een stuk kunnen oefenen. Kwam niks goeds van volgens mij. (uren herstelwerk waarschijnlijk)
     
  16. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Daar is de sim net ideaal voor. Uren oefenen zonder risico, en zero herstelwerk! De sim is daarom ideaal om nieuwe dingetjes (of gewoon de basis) te leren. Je doet ze duizenden keren na elkaar... en pas als je voelt dat het echt "nooit" meer fout gaat, doe je ze in 't echt. Enfin, zo voel/doe ik het toch, maar ik weet ook dat niet iedereen zo sim-minded is. Ik mag er niet aan denken dat ik alles direct in het echt zou moeten uitproberen... dan heb je of een heel trage progressie-curve (als je weinig risico's neemt) of heel veel herstel-arbeid/kosten (als je veel risico's neemt)! Daarom wel mijn respect voor diegenen die het ooit zo hebben moeten leren in het pre-sim tijdperk. Maar ik zou die piste nu niemand meer aanraden.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wij geven indoor les met 450 size, zeer tam afgesteld, in sessies van 10 minuten per keer. En reeds dan (dus met instructeur, aan de kabel, tam afgestelde heli) raden we af meer dan drie sessies te doen, want gedurende de derde sessie zien we bij ruwweg 90% van de mensen halverwege al een scherpe afname van het concentratie vermogen, vrijwel onafhankelijk van of die sessie's over de avond verspreid zijn of kort achter elkaar gevlogen.

    Zie boven: alles langer dan een half uur, is tamelijk nutteloos waar het "leren" aangaat. Als je het voor je lol doet, kan het echter ook weinig kwaad om 4 uur non-stop te simmen.... Je word er niet slechter van, maar je leervermogen daalt gewoon naar nul.

    Een gemiddeld mens heeft evenveel aan iedere dag een kwartiertje, dan aan iedere dag een uur.... (maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik merkte vroegah ( en nog steeds) dat een figuur vaak net niet lekker loopt.
    oefenen, oefenen en oefenen tot het de strot uit komt.

    en dan komt die zeldzame dag dat alles op zijn plek valt: die ene goede dag..
    dan ros je zo alles perfect uit de vingers.
    Maar de volgende dag heb je weer een mindere dag, en dan raak je ontzettend gefrustreert omdat het niet zo goed lukt.

    dingetje wat hierbij erg goed in je achterhoofd moet zitten, is dat ook op een slechte dag oefenen helpt..
    des te hoger je niveau op een slechte dag is, des te leuker is het vliegen als je een wat betere dag hebt.
    Oefen op een mindere dag gewoon met hooverfiguren, orientaties etc
    langzame pirouette, langzame cirkel (dus geen normaal rondje vliegen, maar echt een aaneengesloten rondje maken. dus geen rechte stukken in het rondje..) ,rondje staart continu naar het midden (hurricane of funnel dacht ik), achteruit vliegen
    of probeer hem eens gecontroleerd een kant op te sturen, terwijl je aan het pirouetten bent.

    er is zoveel leuks te doen op een mindere dag.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Wat ook kan helpen,
    als je denkt het gaat niet vooruit:

    schrijf het maar op, wat je deed,
    ik heb sinds jaren een CHECKLIJST,
    grappig, als ik lees wat 3 jaar geleden gebeurde met de T Rex 600,

    en nog beter, als je dan dat oude filmpje van 2009 aan kijkt, ha ha

    ...en da zijn we weer,
    vliegen leren duurt inderdaad niet zo lang (Bert),
    maar dat kleine afstellwerk in de achterhoofd (oriëntaties, invert, achteruit)
    dat duurt lang, ...het is een mooie weg te gaan,

    tsstsss was ik afgelopen week buiten vliegen, en dacht:
    vlieg maar even op zijn hoofd, thuis op de SIM gaat het ook,
    en het ging goed !

    groetjes van Uwe
     

Deel Deze Pagina