Minder batterij verbruik?

Discussie in 'Multicopters' gestart door celtic, 21 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Quads vliegen vaak met 3s lipo maar
    wellicht is 4s of meer beter. Vermogensverlies komt
    voornamelijk door motorweerstand (P = I^2 maal R)
    en ook ESC (warmte). Minder stroom en meer spanning
    levert hetzelfde vermogen per (dan kleinere) propellor
    met meer toeren.
     
  2. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Dus.......:confused:

    Je opmerkingen zijn erg algemeen.
    Bv deze; "quads vliegen vaak met 3S lipo maar wellicht is 4S of meer beter".

    Het woordje vaak is erg vaag in deze.
    Wat is vaak?
    20% van de quads, of 30, 40, 80?

    Wellicht is ook zo'n mooi woord dat in dit geval nietszeggend is.
    Het kan zijn dat het zo is maar misschien ook niet.
    Wat moeten wij hiermee?
    Ik probeer je niet af te zeiken maar ik zie geen doel in deze opmerkingen.

    Ik vlieg trouwens al mijn quads op 4S net als zoveel mensen.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De kleine op 3s, een zelfde op 4s een grotere op 3s een een hele grote op 6s, maar de zelfde grote ook op 4s.

    Kan je niets mee..;) Maw alles is op elkaar afgestemd. Een goed afgestemde 3s set out- performed een slecht gekozen 4s setup ;) En andersom natuurlijk ook. Samenspel van verwachte vliegtijd, gewenst vlieggedrag, motor en prop combi, in combi met het vliegklare gewicht.
     
  4. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Minder spoed maar meer rpm dus zelfde lift/prop en
    accu-vermogen maar minder stroom dus meer efficient.
    Simpel toch?
    F = pi/8.rho.D^2.V^2 V=kv.U.Spoed
    ofwel F verandert niet als U x spoed niet verandert.
     
  5. Rubaaaa

    Rubaaaa

    Lid geworden:
    21 jun 2013
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Gouda
    "simpel toch"
     
  6. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Tuurlijk is het simpel.
    De formules ben ik niet zo in thuis maar ik kies altijd voor een hoger voltage wat tot gevolg heeft dat je een lager amperage hebt.
    Het extra gewicht van een accu met 1 cel meer kun je weer compenseren door een accu te nemen met een lagere "inhoud" omdat je minder stroom gaat vragen.

    Maar zoals Emil zegt is het een samenspel van factoren en mijn vraag was wat je met deze info wilt.
     
  7. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad

    I.v.m. aanschaf 4S BEC's
    en goedkoop als het kan.:lol:
     
  8. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou ja, ik haak maar af.
    Ik ben niet zo intelligent dat scheelt misschien maar het doel van dit draadje ontgaat mij. :confused:
     
  9. Goser

    Goser

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    Rotterdam
    Vage shit die formules.. 8) heb je ook een vertaling?...net als Ben is mijn kennis daar niet al te sterk maar kwil wel snappen wat je bedoelt,tis om 4s becs te kiezen?Wat ben je aan het bouwen/vliegen?....vertel ;)
     
  10. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Die formules staan gewoon op het internet, bv:
    How a Propeller Works

    De bedoeling is meer vliegminuutjes uit een LIPO.
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vergeet de praktijk niet ;)
    Normaal stem je alles af op elkaar...
     
  12. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    ik zou 2000kv motoren halen met 16inch carbon props op 6s moet goed gaan.
     
  13. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    De praktijk verandert niets aan de theorie
    dus wat bedoel je daarmee?
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Praktijk kan anders zijn dan theorie, maar goed ik onthoud me verder aan deze discussie. In theorie heb je gelijk ;)
     
  15. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit lijkt me een typische vorm van aandacht vragen.

    Oeps, heb ik toch gereageerd. :pc::eek:lympic:
     
  16. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    Als je dus zeker wilt weten of je meer vliegtijd hebt met een 4s of 3s setup zal je voor bijde gevallen de voledige berekening moetten maken van het vermogen benodigt voor het vlieggewicht en hoe je dat vermogen gaat opwekken dan zal daaruit moeten blijken welke setup het beste werkt voor jou

    als je je niet zeker bend of je berekening klopt plaats deze dan even dan kunnen we hem same doorlopen om te zien of er ergens een fout in zit of niet

    dat werkt beter dan gewoon te stellen dat de enne accu betere presaties zouw moeten kunnen leveren dan de andere en dan maar de reakties afwachten wand dit word dan een verhaal zonder einde wand zoals al uit eerdere andwoorden mag blijken is de uiteindelijke prestatie van meer afhankelijk dan van het vermogen in een accu en de motor prop verhouding
     
  17. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Eigenlijk is de toon voor dit draadje al gezet met de eerste reactie.........jammer!!!
     
  18. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Er is kennelijk weinig interesse voor
    verbetering, ik vindt dit erg deprimerend.
    Heb ook geen zin meer om het uit te leggen.:|
     
  19. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    Er is wel intresse aleen word tot nu toe niet duidelijk genoeg uitgelegt hoe het verhogen van de spanning dit presies zouw moeten doen
    wand het menemen van meer vermogen gaat altijd gepaart aan het menemen van meer gewicht en dus ook een hogere vermogensvraag

    waardoor de max vliegtijd voor een bebaald toestel altijd rond de zelefde tijd zal uitkomen met een goed samengesgtelde setup

    als u nu een manier gevonden heeft of denkt deze gevonde te hebben ben ik een en al oor maar tot nog toe snap ik niks van de door u aangehaalde formules en hoe deze tot langere vliegtijden zouwden kunnen lijden
     
  20. Goser

    Goser

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    Rotterdam
    Kom kom...hoezo deprimerend?..vertel nou eens waar je mee vliegt,er zijn zat mensen die met dezelfde vragen moeite hebben.Mijn theoretische kennis is dan wel niet zo groot maar ben in de praktijk al heel wat foute set ups tegengekomen...(meestal die van mijzelf hahaha!)..je kan je vraag ook in een ander topic nog eens stellen als bv Accu & laad techniek,wie weet komt je daar betere hulp tegemoet! succes kerel 8)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina