Foams in TRF-dempers

Discussie in 'Electro onroad' gestart door footy71, 23 dec 2013.

  1. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Beste allemaal, even een vraagje over de TRF-dempers:

    Ik ben op dit moment bezig met de voorbereidingen voor de ETS in januari in Duitsland. Vorig jaar ben ik daar ook geweest, maar toen nog met de F1, nu met de toerwagen. Vorig jaar was er erg veel grip, dus dat zal nu ook wel weer het geval zijn, meer dan 300 rijders gaan smeren.

    Ik ben nu bezig met mijn dempers, als ik naar oude setups kijk van bijvoorbeeld Marc Reinhard voor deze baan dan gebruikt hij vrij harde veren met 450-500 demperolie. Nu zitten er bij de dempers foampjes om boven de bladders te doen. De meeste rijders gebruiken buiten weinig tot geen rebound, maar op hobbelig tapijt vaak wel. Ik begrijp dat de foampjes extra rebound aan de dempers geven. Heeft iemand ervaring met het verschil tussen wel of geen foams gebruiken? Ik twijfel of ik ze in de dempers zal doen op tapijt.

    Alvast bedankt,
    Marcel
     
  2. snor

    snor

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    157
    Waarom probeer je het niet gewoon. Zoveel werk is het toch niet om ze er in te doen? (of er uit te halen.)
     
  3. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Dat klopt, heb alleen niet veel trainingstijd meer op tapijt, dus ik dacht als er iemand is die het al ervaren heeft dan sta ik er voor open ;-) Bij de ETS is er nagenoeg geen vrije training, er is wel een free practice, maar de resultaten daarvan zijn weer bepalend voor de indeling van de kwali's, dus meteen vol aan de bak.

    Mvg
    Marcel
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt ook naar 1 van de indoor banen hier in NL om een dagje te testen.
     
  5. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Volgens mij word er niet veel meer met rebound gereden.
    Jilles reed zijn WK met omgekeerde rebound.
    Er zijn ook mensen die er O ringen in doen.
    Ik rijd zelf met zo min mogelijk rebound,
    zowel binnen als buiten.
     
  6. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ok dank je.

    Mvg
    Marcel
     
  7. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Marcel,

    Die foam's geven "te veel" rebound in je dampers. Een beetje meer rebound kan geen kwaad op tapijt ten aanzien van asfalt, maar die foams zijn gewoon te veel.

    Overigens zul je in je demping niet de heilige graal vinden tegen het griprollen, maar bepaal je vooral de balans hiermee.

    Groet Robert
     
  8. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Of je hier iets van merkt, hangt af hoe jij je dampers opgebouwd heb.

    Ben jij gewend om je dampers op te bouwen met de pistonstang geheel naar binnen geschoven, dan is er (bijna) geen overdruk, enkel onderdruk bij het uittrekken van de pistonstang (er ontstaat een vacuüm), en deze wil weer naar binnen als je hem loslaat, de mate waarin dit gebeurd, is afhankelijk hoe makkelijk de pistonstang glijdt. Is er geen spraken van overdruk, dan wordt de bladder ook niet ingedrukt (de bladder compenseert de overdruk), dus merk je ook niet zoveel, of de holte van de bladder gevuld is of niet.

    Ben jij gewend om je dampers op te bouwen met de pistonstang geheel naar buiten uitgeschoven, dan kan de overdruk niet weg als je geen bladder, een zeer harde bladder of een opgevulde bladder gebruikt, vul je deze op met een foam, dan kan de overdruk nog enigszins gecompenseerd worden, doe je er een siliconen ring in, dan is de compensatie nog minder, met als gevolg dat de pistonstang bijna niet naar binnen gebracht kan worden, en er weer geheel uitkomt als je hem loslaat.

    Ben jij gewend om je dampers op te bouwen met de pistonstang half uitgeschoven, dan zal de overdruk “sneller” toenemen (meer weerstand) als je de pistonstang inschuift met een opgevulde bladder, dan wanneer de bladder leeg is.

    Dus het heeft meer effect op de compressieslag dan op de reboundslag, want het vacuüm blijft eigenlijk onveranderd, de pistonstang komt sneller naar buiten wanneer deze zich in een overdruksituatie bevindt, eenmaal weer in een vacuümsituatie, dan is de snelheid weer “normaal”!!!

    Negatieve rebound??? ….100% rebound > de pistonstang wil er helemaal uit wanneer je hem indrukt, dit doordat de overdruk in de damper hoog is.. 0% rebound > geen overdruk/geen vacuüm de pistonstang blijft geheel naar binnen omdat er geen overdruk heerst, trek je hem naar buiten, dan wil hij weer naar binnen omdat er een vacuüm ontstaat…negatieve rebound (- xxx% rebound) > dan zou de pistonstang verder naar binnen willen, dan dat hij kan, continue vacuümsituatie???
     
  9. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Dank je Per. Ik bouw ze altijd op met de stang vrijwel geheel naar binnen, dus dan doet de foam volgens jouw verhaal niet zo veel. Ik heb inmiddels gelezen dat Jilles de foams ook niet gebruikt.

    Mvg
    Marcel
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    je zou wel enig verschil kunnen merken, als er een zachte bladder in de damper zou zitten, de huidige touringcar dampers hebben vaak harde bladders, zover ik weet!!
     
  11. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Kan echt hoor,
    gaat met veertjes aan de binnenkant van de demper
     
  12. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb tot nu toe altijd met de foams gereden, maar ga nu maar eens zonder proberen.

    Mvg
    Marcel
     
  13. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ok, het systeem met de veertjes is mij wel bekend, maar nooit geweten dat men dit "negatieve rebound" noemden, klinkt logisch, weer wat geleerd!!
     
  14. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.573
    Locatie:
    Lelystad
    @Marcel...Er rijden ook verschillende mensen met een 1MM gaatje in het kunststof gedeelte van de TRF shock.
    Dit om helemaal de rebound weg te halen.


    Mvg Roy
     
  15. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ok thanks Roy.

    Marcel
     
  16. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    @Oscar, nu het onderwerp toch aangesneden is…weet jij toevallig wat voor veertjes men daarvoor gebruikt, zijn het speciale…of volstaan de veertjes van een 2wd pancar/F1 front suspension ook???

    Onroad-shocks lopen mega achter, vergeleken bij de mogelijkheden in off-road shocks (meer realistisch tozv de 1:1 shocks), daar werd/wordt veel meer geëxperimenteerd met veertjes, dubbele pistons, variabele piston constructies, variabele valve constructies, enz…dit komt omdat men daar veel meer “shock/piston-travel” heeft, onroad-shocks hebben nu eenmaal “te weinig travel” voor dit soort systemen, om het goed te laten functioneren!!

    Voor de onroad rijders die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden bij de wat langere dampers, hier een leuk voorbeeld videootje…

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Ze noemen het nieuw maar de Serpent Quatro had in zijn tijd al zuigers met een membraam. Ook leuk zo'n shock dyno maar het dot niets met de verschillende condities op de baan en uiteindelijk zijn het toch de mensen zie zonder deze technologie winnen.
     
  18. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Volgens mij claimen ze niet dat het nieuw is, ze claimen dat het systeem wat zij gebruiken vernieuwend is, vanuit het oogpunt qua mogelijkheden wbt de legio aan afstellingen, andere systemen met membramen of anderszins, daarvan zijn de mogelijkheden een stuk beperkter!

    Het systeem zoals hier geshowd wordt, gaat sowieso al een beetje mank, doordat er voorlopig maar 1 pistonvorm gebruikt wordt, de grootste stroom olie gaat langs de buitenkant nl, deze blijft daardoor onveranderd, het gebuikt van verschillende dikte shock olie, wordt hierdoor aanzienlijk beperkt!

    Ik heb de video geplaatst omdat, wanneer je goed door het promotieverhaaltje heen luistert, de werking van een shock-damper wordt uitgelegen, zowel voor offroad alsmede onroad, en in redelijk begrijpende taal.


    Even wat terminologie voor het wat beter begrijpen van bijvoorbeeld technische stukken:


    Rebound zoals wij het hier gebruiken met bv rc shocks, dan hebben we het over de mate waarin de piston-stang naar buiten gedreven wordt, nadat we hem naar binnen geduwd hebben. Dit wordt in % uitgedrukt!

    Voorbeeld:
    0% rebound (geen rebound) > de pistonstang komt niet naar buiten (meer weerstand door toedoen van het vacuüm dat daardoor ontstaat).
    100% rebound > de pistonstang komt in het geheel naar buiten, na het indrukken (minder weerstand door toedoen van geen vacuüm, maar door de overdruk komt hij naar buiten).



    Rebound (slag/damping) in de “echte wereld”, daar heeft men het over de mate van “weerstand” (energy absorbing) wanneer de pistonstang naar buiten gaat!

    Voorbeeld:

    More Rebound (damping) > meer weerstand bij de uitgaande slag (pistonstang komt langzaam naar buiten)!
    Less Rebound (damping) > minder weerstand bij de uitgaande slag (pistonstang komt sneller naar buiten)!

    Compression (slag)

    More compression (damping) > meer weerstand met het naar binnen gaan (ingaande slag) van de pistonstang.
    Less compression (damping) > minder weerstand met het naar binnen gaan (ingaande slag) van de pistonstang.
     
  19. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    heb ik nog niet geprobeerd.
    De veertjes zijn overigens los te koop:
    [​IMG]

    Het gaat hier om T-shocks
    die de as aan twee kanten geleiden,
    dat heeft zowel voor als nadelen.

    [​IMG]
     
  20. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    @oscar, de getoonde springs in jouw bericht zijn de normale overhead springs, je moet even googlen op reboundspring-set oid...en dan lijken ze meer op een frontspringset van een pancar/F1...!!!

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina