Ik zie hier regelmatig (vooral nieuwe) mensen die een DJI F450-F550 kit kopen als eerste multicopter. Logisch, aangezien alles in de kit zit en met een naza er op vliegt het perfect.... Of ze denken we Om de proef op de som te nemen, heb ik een nieuwe F550 kit gekocht, met als extratje de zwarte DJI armen. Vervolgens heb ik de motor op de arm gezet en de schroefjes met loctite vast gezet. Voor de meesten gaat dit als vanzelfsprekend klinken. Maar nu komt het nachtmerrie -> trillingen en jello in de video. Dus we kopen allemaal meteen een zenmuse omdat dan alles trillingsvrij is. Ik ben begonnen met deze arm op een testbankje te zetten, aangestuurd door een 30A turnigy regelaar. Daar bovenop de GSM over bijna de volledige lengte van de arm met de 'seismometer app'. Daarna heb ik de motor laten draaien (zowel halfgas als volgas), met dit als resultaat: Vervolgens heb ik het DJI stickertje verwijderd en de lijmresten mooi verwijderd (met alcohol) zodat er een mooi oppervlak verscheen. Daarna heb ik een stukje TESA (electriciteitstape) gepakt en op een willekeurige plaats bevestigd (ik heb de rode uitsteeksels als leidraad genomen): Na wat trial en error en verplaatsen van de tape werden de lijnen duidelijk kleiner: Daarna heb ik de tape nog wat kleiner gemaakt en een paar mm naar links of naar rechts geschoven met volgend resultaat: Aangezien, voor de puristen, mijn opstelling ook niet perfect is, is het al een enorme verbetering ten opzichte van de start. Van de 6 motoren die ik getest heb, waren ze allemaal om ter meer uit balans. In elk geval voel je zelfs met de top van je vinger een heel duidelijk verschil! Moraal van het verhaal -> monteer dus nooit zomaar een kit samen omdat je denkt dat het van 1 fabrikant is. De motoren van DJI zijn zeer slecht in balans, wat (zeker in combinatie met de standaard plastic ongebalanceerde props) voor veel trillingen zorgt! Niet alleen slecht voor je beeld, maar ook heel slecht voor de naza unit. Hopelijk hebben jullie er iets aan en inspireert dit mensen om een kit ook grondiger na te kijken!
Nope, maar je lagers zullen je dankbaar zijn.. Je moet het ook in perspectief zien. Wil ik goede motoren dan koop ik wel de tigers 2216-1i 900kv. DE goed upgrade motor! Eerst leren met de standaard, want je crashd nog wel eens, als je goed kan vliegen en gaat filmen, of weet ik veel wat, pak je de tigers
Naar mijn ervaring maakt de trilling van de motor wel degelijk uit wat betreft jello-reductie. Of je het gaat merken aan het vlieggedrag is een andere vraag. Dan kan ik me inbeelden dat je dat niet merkt. Maar een netjes uitgebalanceerde motor én prop doen gewoonweg wonderen voor de videokwaliteit. Overigens kun je de motoren ook uitbalanceren door een stukje spiegelend materiaal op een arm te plakken. Dan schijn je erop met een laser. Je kijkt naar de weerkaatsing op de muur tijdens het gas geven. Als het puntje alle kanten op beweegt, trilt je arm te veel. Als het puntje min of meer stabiel blijft zit je goed.
Ik denk toch dat de mindere torsie en verticale buigstijfheid van de armen van dit type/merk quads een belangrijke factor zijn. Ik vermoed dat eentje met dezelfde motoren maar met buisvormige armen veel minder problemen zou hebben. Zeker als dan ook nog het vlak van de props minder ver van de neutrale lijn van de armen zou liggen. Ik kan natuurlijk niets bewijzen, maar met een beetje constructief inzicht zou dit te verklaren zijn. Waarbij ik denk dat de torsiestijfheid van de armen de belangrijkste factor is. Groet, Ad Bakker
Dat valt nog tegen, juist de dji armen absorberen nog best veel trillingen... Pak bv een een flip fpv, dan zul je zien dat de dji motoren nochtans erger zijn dan op de dji armen. Hetzelfde krijg je bij een quadframe buizen frame.
Ik sluit me wel bij Ad aan... Na heel wat testen aan het verre begin liep ik tegen problemen aan met DJI armen, namaak armen en ander eenzelfde soort armen. Ik zal niet zeggen dat het niet vliegt, dat het slecht is.. maar ik vind het zelf gewoon niet goed. Er zit veel te veel flex in de arm zelf waardoor trillingen en bewegingen opveren en extrapoleren. De motoren zitten bovenop de arm, wat bovenstaand effect precies in de hand speelt. De motor spint op en geeft verschillende krachten op de arm, omdat de motor helemaal bovenop de arm zit, de prop nog veel hoger, zorgt die lengte ervoor dat het allemaal verergerd. Nogmaals, dit scheelt allemaal niet in het vliegen want dat doet het allemaal goed.. Maar als je echt serieus wilt filmen moet je dit sowieso links laten liggen. Ik rotzooi zelf een hoop aan, en 1 ding is zeker .. Ik wil nooit meer kunststof platte of vierkant armen op een video multi voor video prestatie. Enkel ronde buizen met de motoren aan het eind in het verlengde van de buis. Voor FPV, racen.. etc etc.. zou het me weinig uitmaken en doet elke DJI arm het meer dan goed genoeg.
Zal ook te maken hebben met gewicht. Dji frames en dan me tname de f450 en f550 zijn nooit bedoeld om er veel me te tillen. Met de s800 en evo , moet je ze wel carbonwrappen, anders trilt het als een gek.. Best vreemd , wan tdeze machines zijn min of meer ontworpen voor tilwerk. Hier is de zenmuse troef.. dat is zo simpel als wat..
Klopt.. die kleintjes zijn wel heel licht... Dat helpt ook niet echt.. Ik las dat laatst inderdaad over dat carbon wrappen, maar ik zou dan ook meteen de arm mount aanpakken. Nu zie je meestal dat de arm 5 of wat meer cm in het frame steekt en daar geklemd of geschroefd word. Dat klinkt voor mij ook onlogisch. Dat zet alle kracht van de hele arm en motor plus prop direct op die verbinding. Ik zou nét die verbinding als uitgangspunt in het frame pakken. Ik denk allemaal dat het reuze scheelt als je de armen helemaal door het frame of tot het midden steekt, eventueel met 2 gebogen buizen en 1 rechte... .......)|(....... zodat je de arm over een veel groter oppervlakte vast kunt zetten.
Nadeel is dan weer de bedrading.. die zit nu mooi in het midden van het frame, laat je ze doorlopen die buizen dan kan je nooit mooi de draden weg werken... Of je zal al gaten moeten maken voor de bekabeling. Schijnt in carbon een heel groot zwak punt te worden. heb ik me laten vertellen..
Dat is in mijn (aluminium) frame feitelijk het zwakste punt Ik kies hier persoonlijk voor een beter uiterlijk dan stevigheid, maar moet dit eigenlijk niet doen. Er zitten nu 2 gaten in elke arm, en dat kan natuurlijk nooit goed zijn. Toch ga ik dit nog testen met een frame wat gelast is ipv geschroefd met boutjes en moertjes.
Correct plaatsen van gaten in buisconstructies is heel belangrijk. Je moet dat doen op laag belaste plaatsen. Ik heb daar lang geleden ervaring mee gehad, toen een fietsfabrikant kwam vragen of we uit konden zoeken waarom een fietsframe steeds scheuren vertoonde. Bleek dat de doorvoer gaatjes voor de bedrading van de achterlichten of de hoogst belaste plaats van het frame te zitten, en daar begonnen de scheurtjes die tot uiteindelijke breuk leidden. Door de gaatjes een klein stukje te verplaatsen was het probleem opgelost (zag er minder mooi uit, maar ze braken niet meer). Dit probleem is erger naarmate het materiaal brosser is, dus zeker bij koolstofvezel versterkte kunststoffen. Ik geloof trouwens graag dat de demping van de betreffende armen goed zal zijn, de meeste kunststoffen hebben een goede mate van demping. Maar de stijfheid is te laag, waardoor de eigenfrequenties van de armen te laag zijn. Dit kan ondanks de hoge demping toch opslingerings effect geven als motorfrequentie en eigenfrequentie bij elkaar in de buurt liggen. Bij armen die stijf genoeg zijn ligt de eigenfrequentie ver genoeg boven de motorfrequentie. Dit kan je helaas niet analytisch bepalen, daar is de geometrie te complex voor. En experimenteel bepalen is een hele moeilijke klus. Groet, Ad Bakker
ik gebruik voor andoid: accelerometer monitor. Werkt bij mij op meer dan 100 frames per seconde... https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lul.accelerometer&hl=nl
Ook ik balanceer mijn motoren (en props), duur of niet. Deze app ga ik zeker uitproberen en maak mij een opstelling om alles goed te kunnen testen. Waarom worden de wielen van een auto of motor uitgebalanceerd, je komt ook ongebalanceerd met de auto of motor daar waar je moet zijn. De slijtage is groot en het ongemak ook. in elk geval bedankt voor de tip