Airworld Swift S1 5m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Havis, 7 dec 2013.

  1. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Ik heb enkele jaren geleden een bouwpakket van de Airworld Swift S1 5m van een collega-vlieger kunnen overnemen. De Swift moet nog helemaal gebouwd worden. Door het "op zolder liggen" is de kleur van de romp aangetast, zodat ik romp en vleugels heb laten overspuiten. Een paar honderd gram meer of minder op deze zwever vind ik nl. geen probleem. Hij zal ergens tussen de 14 en 16 kg gaan wegen.

    Ik heb behoorlijk wat ervaring met de bouw van motortoestellen en (kleinere) zwevers, maar deze grote Swift plaatst me toch voor een aantal nieuwe problemen/vragen. Misschien dat men mij hier kan helpen.

    Ik zal de komende tijd wat foto's plaatsen van de vorderingen.

    Fema 9800A
    Mij eerste hindernis is het landingsgestel. BIj de aanschaf zat een gedeeltelijk gebouwd Feam 9800A landingsgestel. Tevens zijn er 2 triplex schotten met uitsparingen aanwezig waar dit landingsgestel in past. Als ik alles heb gemonteerd houd ik enkele onderdelen over. Op internet kom ik wel een aantal montagefoto's tegen (weliswaar kleinere toestellen), maar ik weet toch niet goed of ik alle onderdelen moet gebruiken en hoe ik e.e.a. moet monteren.

    Het star monteren is geen probleem, maar vanwege het gewicht wil ik het landingsgestel verend gaan inbouwen en dus de dempers gebruiken. Ik heb wel wat foto's gevonden waarbij het scharnierpunt aan de voorkant zit en waarbij de achterkant los tussen het spant "scharniert". Maar dit is bij zwevers van ongeveer 6 kg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kan iemand mij adviseren hoe ik dit Fema landingsgestel in deze Swift het beste kan inbouwen. Of heeft iemand foto's van een oplossing?

    Mvg
    Huub
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.607
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hallo Huub.
    Ik heb even geen foto's bij de hand.
    Maar aan de scharnierkant heb je aan beide zijden een gat over.
    Daar moeten het stuk rond tussen met twee gasveren.
    Aan de achterkant zie je op het spant een vierkant.
    Dat moet geheel verwijderd worden.
    Aan de voorkant zie je twee gaten in het aluminium daar komt heel het zaakje mee vast te zitten.
    Ik weet even niet meer precies waar de gaten in het voorste spant moeten.
    Maar de gasveren moeten naar voren op de andere zwarte stang komen.
    Die zullen op de bodem of op een spant verankerd moeten worden.

    Dat gat in de achterste spant heb je dus nodig voor uitslag van de vering.
    Ik denk maar dat weet ik niet zeker hebben de gasveren ook wat voor spanning nodig.

    Je ziet ook nog een stuurheveltje zitten.
    Daar komt aan 1 kant een stuurstang aan naar de servo.
    En aan de andere kant een touwtje naar de rem.
    Als ik het tenminste goed zie.
    Ik denk dat de aluminium hoeken voor een servo zijn.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  3. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Hallo Bertus,

    Dank voor de snelle reactie.
    Dat betekent dat de bevestiging zou moeten zoals ik de onderstaande foto van internet heb afgehaald. Is gemakkelijk te maken.

    Maar.........is dit wel sterk genoeg voor zwever van +15 kg? Want alle krachten komen op het voorste spant terecht.

    [​IMG]

    Vraag die bij mij opkwam of aan de achterkant ook niet een demper zou moeten komen. Is wel moeilijk te maken want dan moet je een verbinding naar de vleugelbuis maken, zodat de krachten daar wegvloeien.

    [​IMG]

    En dat stuurheveltje dat had ik al gevonden dat dat voor de wielrem was. En de aluminiumhoeken voor de servo's (rem en intrekbaar landingsgestel).

    Mvg
    Huub
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.607
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo moet het idd ja.
    Of het sterk genoeg ik kan ik zo niet zeggen.
    Misschien moet je met epoxy vlokken aan de gang.
    Of het spant aan de boven kant ook met elkaar verbinden.


    verstuurd met mijn smartphone
     
  5. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Nou dan ga ik het zo doen.

    Ik ga wel zoveel mogelijk spant laten staan. Daarnaast maak wel op het deel van het spant waar de schroefbevestiging zit een extra versterking van triplex maken.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.360
    Locatie:
    Utrecht
    De bovenkant van het spant een beetje afronden, overgang spant-romp met epoxy/katoenvlokken opvullen/afronden, 160 grams matje eroverheen, plastic (boterhamzakje) eroverheen en met vacuüm persen of polyetherschuim de boel goed aandrukken. Evt. bovenop het spant nog een roving (glas als het doek ook glas is, carbon als je carbon doek gebruikt).

    Bomvast!

    Dirk.
     
  7. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Het bijgeleverde spant had geen mooie passing in de romp omdat aan beide zijden toch ruim 2 à 3 mm ruimte was. Ik heb dus een nieuw spant gemaakt. Tevens een versteviging aangebracht aan de voorzijde. Tevens alle openingen voor de dempers gemaakt.

    Ik ga het dus zo monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar voordat ik alles in de romp ga lijmen, ga ik eerst de opening aan de onderzijde van de romp maken. Ik kan er nl. nu nog goed bij. Zal straks nl. een stuk moeilijker zijn.

    Mvg
    Huub
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Maak eerst een "afdrukje" van de onderzijde van je romp, voordat je er een gat in maakt! Die klepjes waarmee je de opening afdicht gaan vast en zeker wel een keer stuk en wanneer je een afdrukje hebt kun je tenminste nieuwe en passende klepjes maken . (zie ook hier [post69])
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Misschien om eens te overwegen...
    Ik lijm al mijn spanten , dus ook die van het landingsstel in met TEC-7 ( de witte kleurvariant ) de heldere is niet zo geschikt om te lijmen ...

    [post287]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  10. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    IK heb mij bedacht dat ik het beste eerst het hoogteroer en richtingroer kan gaan monteren voordat ik het landingsgestel ga inbouwen. Ik kan dan nl. altijd gemakkelijker in de romp.

    Omdat er waarschijnlijk nogal wat gewicht aan de voorkant bij zal moeten, heb ik geprobeerd het spant waaraan het richtingroer bevestigd niet te zwaar te maken. Ik heb 4mm triplex gebruikt dat ik daarna met koolstof heb verlijmd. Zou niet nodig zijn, maar toch maar gedaan. Daarna een aantal uitsparingen gemaakt.
    Het richtingroer is met een ijzer staafje demontabel. Airworld ga aan dat 2 bevestigingsplaatjes (boven en onder) voldoende zou zijn. Voor de zekerheid heb ik toch maar 4 GFK bevestingen gemaakt. Na wat passen en meten heb ik alles mooi kunnen inbouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik de bevestiging van het hoogteroer en de hoogteroer servo gemaakt. Ik heb voor alle zekerheid maar ruimte gelaten voor 2 servo's. Voorlopig wil ik met 1 "stevige" servo op hoogte gaan vliegen. Mocht dit niet toereikend zijn dan kan er altijd nog een worden bijgezet.

    [​IMG]

    En zo ziet de hele achterkant er dan uit.

    [​IMG]

    Dan kan ik nu het landingsgestel verder gaan afwerken.
     
  11. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Het voor- en achterspant voor het landingsgestel zijn in de romp gelijmd. Dit heb ik gedaan met epoxy en een mengsel van baumwollvlokken en thixotropeermiddel. Een mooi stevig papje gemaakt en daar de spanten mee bevestigd, Zit muurvast.
    Komende week het landingsgestel demonteren en de klepjes uitzagen en passend maken.

    [​IMG]
     
  12. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Het landingsgestel is ingebouwd. Met het advies van Arno888 om eerst een mal te maken voor de uitsparingen aan de onderzijde ging dit toch gemakkelijk.
    Blijft na tig-keer nameten toch nog spannend om de zaag erin te zetten. Maar alles is mooi passend gemaakt.
    Ik had speciale scharnieren van Ripmax aangeschaft voor de klepjes open en dicht te laten gaan. Maar ze waren helaas te hoog zodat ze aan het landingsgestel kwamen. Dus heb ik maar gewone scharnieren van Kavan gebruikt. Hierover heb ik later koolstof-roofing gelijmd. Zowel scharnieren als klepjes zijn hierdoor extra verstevigd. Het lijkt mij al met al een solide constructie.

    Ook het landingsgestel al gemonteerd en geprobeerd. Het werkt allemaal prima. Dus dit deel van de bouw is geslaagd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, en nu dient zich het nieuwe probleem aan: waar zet ik de richtingroerservo neer. Hij moet sowieso voor in de romp en niet in het kielvlak. Maar ik ga werken met pull-pull. En nu zit het landingsgestel in de weg. Daar de komende dagen maar eens over gaan nadenken. Of heeft iemand een mooie en solide oplossing hiervoor?

    Mvg
    Huub
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.607
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Waarom mag hij niet achterin?
    kan je hem niet net achter het wiel plaatsen als hij "voorin" moet?
     
  14. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Dat heeft verschillende redenen:
    - Er moet al een zeer aanzienlijk hoeveelheid gewicht voorin (enkele kilo's) en door een servo achterin wordt dat nog meer.
    - Ik zie er erg tegenop om in het kielvlak een gat te maken omdat ik denk dat ik dat nooit mooi weggewerkt krijg.
    - Ik wil pull-pull. Dan wordt het achterin moeilijk.

    Ik zit inderdaad te denken aan een hoge plaatsing net voor of net achter het wiel. Moet ik wel een mooie solide constructie kunnen maken.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bij mijn ASH 31 zit de servo voor het richtingsroer (pul-pul) tegen het achterste spant voor het onderstel. De situatie bij jouw Swift lijkt hier veel op :)
    D'r zit een behoorlijke opening in jouw spant. Lijkt mij niet zo heel moeilijk om daar iets te maken voor een servo ......
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.607
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oke ik snap het .
    Ondertussen zit ik met je mee te denken.
    Is het mogelijk dat je een plank populieren multiplex van 6 mm achter het schot van het wiel lijmt?
    Aan de bovenkant van het vierkante gat.
    Dan kan je misschien via het gat van de luiken van je wiel de servo ondersteboven in het gat te schroeven.
    Anders de plank laag houden met een uitsparing bij het gat van het wiel.
    je kan de plank dan tegen het schot aan lijmen en schroeven en aan de zijkanten (hij zit dan aan 3 kanten vast de servo er bovenaf inschroeven.
    Door het vierkante gat kan je dan precies zien wat je doet als je de servo moet hebben.
     
  17. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Ik ben goed geholpen met ideeën.
    Ik ga de richtingroerservo achter het laatste spant van het landingsgestel aanbrengen. Ik ga constructie (6mm triplex) wel bevestigen met M4 boutjes. Ik kan nl. na bevestiging niet meer bij de servo voor de bevestiging of servoarmpjes.
    Dus servo monteren op de constructie. Kwiklinks bevestigen en daar het geheel monteren. Moet lukken.

    Ik zal morgen enkele foto's plaatsen van hoe ik het heb gemaakt.
     
  18. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Zo, dit probleempje is ook weer opgelost.
    Ik heb van 6mm triplex een constructie gemaakt voor de richtingroerservo. Deze bevestig ik met 4 M4 boutjes aan het achterste spant van het richtingroer. Kan ik er altijd nog goed bij. En sterk genoeg voor de krachten op het richtingroer.
    Belangrijk is ook dat de servo slechts enkele centimeters achter het zwaartepunt ligt. Dus is nauwelijks van invloed op extra gewicht aan de voorkant.

    Dank voor de adviezen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg
    Huub
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    netjes ;)
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.360
    Locatie:
    Utrecht
    De construktie is erg fraai, maar ik vraag me wel af of die pull-pull-kabels wel vrij blijven van die 2e buis?
     

Deel Deze Pagina