Airworld Swift S1 5m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Havis, 7 dec 2013.

  1. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Ik heb er wel rekening mee gehouden dat de pull-pull kabels over de 2e buis lopen. Zou geen probleem mogen zijn. Maar ik moet wel het voorbehoud maken dat ik nog niet precies weet op welke hoogte ze bij het kielvlak uit de romp komen.
    Maar ik heb de constructie zo gemaakt dat ik alles eventueel ook ondersteboven kan monteren. En dan lopen de pull-pull kabels sowieso onder de buis door.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.607
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kijk dat noemen we nu handig.
     
  3. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Het is maar goed dat ik het zo heb gemaakt dat de servo ondersteboven gemonteerd kan worden.
    Na heel veel passen en meten lijkt het erop dat ik de servo ondersteboven moet monteren omdat ik anders het pull-pull niet mooi bij het kielvlak uit de romp krijg. De servo zit gewoon te hoog omdat de romp achteraan naar beneden loopt en het richtingroer iets hoger ligt. De richtingroeraansturing moet van beneden naar boven lopen.

    De komende dagen maar eens goed nadenken, proberen en rekenen waar de richtingroer kabels uit de romp moeten komen. Zou zonde zijn als dit niet mooi gaat lukken.
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Je hebt die servo nu mooi in het midden van de romp gemonteerd. Die kan je vlgs. mij net zo goed ergens op een van de zijkanten van dat spant (en lager) schroeven. Dat zal aan de werking weinig afdoen.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.360
    Locatie:
    Utrecht
    ???? Wat je zegt klopt (denk ik), maar ik snap niet waarom je dit zegt/voorstelt. Je zegt dat het zo goed zal werken, maar dat het anders kan. Waarom zou hij het willen veranderen (als het zo toch goed werkt)? Wat wil je aangeven ....?
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Was gewoon een hint Dirk.
    Toen ik daar vanmorgen opnieuw naar keek moest ik eigenlijk glimlachen :rolleyes:
    Wanneer je zoiets maakt, heb ik ook gedaan, plaats je die servo eigenlijk min of meer automatisch in het midden; en waarom ???
    Dan komen er kreten als, het past niet, de stang zit in de weg, servo op de kop hangen enz .....

    En dit alles terwijl er geen noodzaak is die servo daar in het midden te hangen :rolleyes:
    Vandaar mijn opmerking ;)
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.607
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens mij kan hij wel beter in de midden (al doe ik het zelf ook niet altijd)
    Volgens mij al ga je uit de midden gaat er 1 draad slap hangen tijdens het sturen.
    Maar heb er nog nooit problemen mee gehad.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    absoluut niet Bertus !! Wanneer er een draad slap gaat hangen zit er ergens anders iets fout. En dat is meestal een niet goed uitgelijnd hoorntje aan je roer.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.360
    Locatie:
    Utrecht
    Niet mee eens. Meestal is één van de twee recht (draaipunt en bevestiging van de stuurlijn liggen in één lijn), en de ander is niet recht. Dit is zo gedaan dat de niet trekkende stuurlijn slap gaat hangen.
    Dat is met opzet! Waarom weet ik niet/begrijp ik niet goed, want twee kabels die beide strak blijven lijkt mij ook in orde. Maar feit is dat het grros van de pull-pull besturingen zo gebouwd worden. Hooguit een enkeling ddoet het misschien anders (Arno888? ;-))
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Natuurlijk; zo gewoontjes doen is maar saai :rolleyes:

    Ik heb in mijn ASH - 31 ook pull-pull. Met de servo in het midden van de romp :cool: De aangrijppunten op het roer staan excact in lijn tov het draaipunt. Eerst bij een roeruitslag van meer als 25 -30 graden komt er iets van speel op een van beide lijnen. Dat vind ik dan ook best acceptabel want de boel is zo afgesteld (zo strak ? ) dat binnen een bereik van 10 graden naar beide zijden er nagenoeg geen speel is.............
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Omdat er maar één positie van alle hoorntjes en aangrijppunten is waarbij dat precies goed gaat; als je iets de ene kant op schuift gaan de kabels strakker staan en loopt de boel heel zwaar (of zelfs vast) zodra je het roer uit laat slaan; ga je de andere kant op dan gaan de kabels heel iets losser staan.
    Het laatste is te prefereren boven het eerste, vandaar dat dit met opzet zo gedaan wordt. Dan weet je zeker dat alles soepel blijft werken en je servo het langst heel blijft, zonder grote slijtage op het bovenste lager. Een andere reden is er niet.
     
  12. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Na heel veel passen en meten. Check, check, double check, heb ik de moed genomen om een sleuf in de romp te maken. En de sleuf zat bijna goed. D.w.z. de hoogte klopte niet helemaal. De servo is op de kop gemonteerd. Ik heb uiteindelijk de sleuf ongeveer 3 mm naar boven moeten uitvijlen, anders kwam de rudderhorn veel te laag te zitten. Deze heb ik nl. als laatste geplaatst. Jammer, maar het ging niet anders. Het sleufje zit nu ruim 30 cm van de ruderhorn.
    Ik vind de sleuf toch iets te groot. Hier ga ik straks een kleine cover overheen plaatsen, zodat het niet meer opvalt.

    [​IMG]

    Mvg
    Huub
     
  13. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    De (in)bouw van de romp is bijna klaar. Ook de hoogteroer aansturing is klaar. Het leek eenvoudig: servo achterin, stuurstang, ruderhorn, klaar. Maar dat was een tegenvaller.
    Het hoogteroer is demontabel. Dus moet de aansturing van de ruderhorn elke keer losgemaakt worden. Alleen je kunt er niet bij. Na wat zoeken op internet zag ik dat iemand een uitsparing achterin de romp had gemaakt zodat de ruderhorn gemakkelijk bereikbaar was. Dus heb ik het ook zo maar gemaakt. Ik zag geen enkele andere oplossing. Gelukkig zie je er niets van wanneer het stabilo is gemonteerd. Lijkt me een prima oplossing.

    Het stabilo zet ik met 1 centrale schroef vast. Zit oerdegelijk zonder enige beweging.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo volgende week eens aan de vleugels beginnen.

    Mvg
    Huub
     
  14. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Na een tweetal bouwprojecten die tussendoor opgepakt moesten worden ben ik vandaag weer verder gegaan met de Swift.

    De vleugels zijn aan de beurt.
    Allereerst de remkleppen. Deze zijn mooi ingebouwd. Alleen de afdekplaatjes zijn nog niet aangebracht. Deze zijn gemaakt van een reep GFK van 15mm x 350mm. Ik deze uiteraard ook rood laten spuiten. Alles moet natuurlijk wel mooi weggewerkt worden.

    Het GKF afdekplaatje:

    [​IMG]

    De remkleppen waar ze op bevestigd moeten worden:

    [​IMG]

    Mijn vraag is nu:

    Met welke lijm kan ik de GFK afdekplaatjes het beste verlijmen met de Aluminium remkleppen. Gewoon 24-uurs Epoxy, of moet ik er iets specials voor gebruiken? Ze moeten namelijk wel goed vast blijven zitten omdat hier straks ook de decals op geplakt worden. Het zou zonde zijn als er een afbreekt.

    Mvg
    Huub
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.607
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.360
    Locatie:
    Utrecht
    Epoxy niet!
    Epoxy hecht erg slecht aan alu, tenzij je het nat (van de epoxy) schuurt. Maar dan heb je alle kans dat je die zooi in je remklep-mechanisme kliedert. Niet echt goed ...

    Kit lijkt me een goed plan, of stabilit oid.

    Dirk
     
  17. Havis

    Havis

    Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Berichten:
    57
    Dat is duidelijk.

    Kan siliconenkit niet de gewenste oplossing zijn? Gebruik ik doorgaans voor cockpitkappen e.d.

    Als silliconenkit niet gewenst is wordt het kleef en dicht kit van Würth. Alleen ik heb geen idee waar ik dit kan krijgen, d.w.z. bij wat voor soort speciaalzaak moet ik dit gaan kopen?

    Mvg
    Huub
     
  18. hawk 1500

    hawk 1500

    Lid geworden:
    18 jul 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hasselt(Belgie)
    TEC 7 is de oplossing
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ken TEC 7 niet.Wat is daar precies zo bijzonder aan dan? Wat maakt het beter dan andere lijmen?
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    TEC 7 is in Vlaanderen / België de meest gekende MS Polymeer kit.
    "Tec zevenen" is een Vlaams werkwoord voor het "onredelijk sterk vastmaken van twee zaken aan elkaar". Of zoiets.
    Het hecht op zowat alles, blijft waterdicht en is heel licht flexibel.
     

Deel Deze Pagina