Hallo
dat je wil leren is helemaal geen probleem en zelfs aan te moedigen
gebrek aan ervaring dat kan verholpen worden door te doen.
het systeem met een lucht bel is niet goed
de reden is dat de lucht alsnog vocht bevat en de contacten binnen in de schakelaar gaan roesten met alle gevolgen van dien.
ik heb gezegd dat ik een tekening ging maken en die komt er ook aan
vroeger als ik veel jonger was had ik ook een systeem en dat werkte met een lucht pomp in plaats van een water pomp.
dat je debiet zo laag is dat is normaal en dat komt door de tandwiel pomp
een tand wiel pomp lekt namelijk terug en daar kun je niets aan verhelpen dat liegt aan de constructie van de pomp.
tussen de tandwielen is er ruimte want die sluiten niet luchtdicht af en dan tussen de tand wielen en de behuizing is er ook nog lekkage dus nee om druk te maken niet de ideale pomp
een slangen pomp is daarvoor wel ideaal omdat deze niet terug lekt en enorm veel druk kan opbouwen maar ze is langzamer dan een tandwiel pomp ook weer door de constructieve belemmeringen .
nu mijn uitleg over de lucht pomp
ik had twee van die dikke spuiten en die staken door de romp naar buiten met aan de vleugeltjes kant een deksel met een gat er in
twee schroefjes door de vleugeltjes en die hielden de deksel vast
aan de spuitkant zat een festo koppeling en die ging door de want
aan de voor en achter kant zat dus zo een spuit.
de ene was uit geschoven en de andere was ingeschoven
de lucht pomp kon nu lucht van de ene naar de andere pompen en zo werd de boot getrimd
sturing en dergelijke er bij aan (pendel in een waterbakje met ldr)en nog wat 4011 als stuur ic's en dergelijke en het werkte behoorlijk.
alleen het was niet nodig dus al dat werk voor noppes gedaan.want eens de boot goed uit getrimd was heel het systeem niet meer nodig.
of de boot nu in warm of in koud water vaart eens dat alles zijn plaats gekregen heeft en de boot is uit getrimd dan heb je heel dat systeem niet nodig want er veranderd niets meer aan de stabiliteit van de boot.
Nooit het 1/1 vergelijken met een model.
in het 1/1 is dit nodig omdat er mensen binnen in de boot bewegen
stel je voor je bent achter aan het werk aan de torpedo installatie (je gewicht is 80 kilo)en je moet gaan kakken.
dan moet je dus naar voor want daar is de WC .
je begint dus van achter naar voor te lopen en je 80 kilo verplaatst zich dus naar voor wat als je vooraan aan de wc bent een verschil van 160 kilo is dat verplaatst is.
de boot komt daardoor met de neus naar beneden als zijn het in het 1/1 maar mm over een paar km zit je direct een paar meter dieper dan dat de bedoeling was.
daar moet dus de man die verantwoordelijk is voor de trim van de boot bij sturen en dat doet hij dus door aan een klein pompje te draaien terwijl jij naar voor loopt pompt hij dus water naar achter uit de voorste trim tank om de boot stabiel te houden (zero bubbel).
Je 80 kilo is nu geen probleem maar nu lanceren we een torpedo van 1000 kilo
dus de boot word vooraan 1000 kilo lichter .
als er nu geen speciaal systeem ingebouwd zou zitten dan zou de boot boven water komen want hij word 1 ton lichter.
daarom zit er een compensatie tank ingebouwd waar juist 1 ton water in kan .
dit water wordt daarna razend snel in de trim tank gepompt om nummer 2 te kunnen lanceren .(van(ventiel) open en lucht druk er op)
deze tank moet leeg zijn voor nummer 2 kan vertrekken en zo verder tot ze alle 4 gelanceerd zijn.
dan word het water naar de hoofd ballast tank gepompt want de boot is na 4 torpedo's dus in totaal 4 ton lichter.
der gaan terug 4 torpedo's in de buizen en nu moet de boot helemaal terug getrimd worden voor de volgende aanval.
dus iedereen battle stations en de trim man gaat opnieuw zijn werk doen en de boot op zero bubbel trimmen.
de eerste keer dat dit gebeurt is bij het verlaten van de haven voor de boot in vijandelijk water terecht komt.
dus het systeem is voor een model dat goed getrimd is overbodig maar het kan dus wel.
dit is alleen van toepassing als je stil licht want tijdens de vaart houden je duik roeren
je boot horizontaal want die hebben meer effect dan je trim tank en de boot reageerd veel sneller op de roeren dan op de trim tanks
hopelijk heb je iets aan de uitleg
wat de sonar betreft die was alleen naar onder gericht (groot lomp ding die zender/ontvanger)maar we konden wel de snelheid over de bodem registreren (dopplereffect)maar we hadden er voor de rest niets aan.
gr raf