fpv wing setup

kort geleden kocht ik mijn eerste rc vliegtuig. ik ben vrij nieuw in de rc vlieg wereld en had goeie hoop dat ik met de spy hawk redelijk uit de voeten zou kunnen.

dat had ik mis. alleen als het helemaal wind stil is kan je daar lekker mee vliegen. bij een beetje wind gaat het al snel helemaal mis. toestel is kapot en weg. ik heb wat pogingen gedaan om het spul op een wing te maken maar na 20 verschillende soorten wings waarvan er 2 echt in de lucht bleven gooi ik de handdoek in de ring wat betreft de spy hawk spullen. ook omdat hubsan op geen enkele wijze reageert op vragen.

lader kapot in twee keer laden
camera werkte niet goed
losse kabel van cam naar video printplaatje niet te krijgen.


nu wil ik graag een wing gaan maken.

maar omdat ik helemaal vanaf niets begin vroeg ik me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

ik wil graag fpv vliegen met een wing. hoeft niet over enorme afstanden maar tot een km wil ik wel graag kunnen komen.

wing wil ik graag tussen de 120 en 150 cm maken. maar ik heb geen id wat voor motor ik zou moeten kiezen. ook accu en zender keuze heb ik nog niet gemaakt.

wensen zijn dus een langzaam vliegende wing die met fatshark camera rond kan vliegen.

iemand tips, tekeningen, en advies over zender keus esc en prop
 
Misschien eerst even leren vliegen, bijvoorbeeld met een easystar 2, dan pas eens nadenken of je echt met fpv wilt vliegen, alhoewel dat ook leuk is.

Wellicht er over na te denken om een flightsim te halen met de juiste zender erbij. dan kan je thuis op de pc beetje oefenen en scheelt je crashes :)
 
ik heb na de eerste mislukte poging met de spy hawk rc Phoenix gedownload en op de pc gezet. deze kun je met een ps3 controller bedienen alsof het een zender is. er zitten al heel wat uurtjes in en vliegen met de mini wing die wel vloog lukte goed.

ik heb de smaak echt te pakken. nu op zoek naar beter materiaal.

zender (geschikt voor wing) dacht zelf een xr9 of dx6i
fatshark heeft een setje die gelijk kan opnemen. (720p) maar meer hoeft nog niet
vouw prop liefst carbon

maar ik heb geen id wat voor esc motor of accu ik moet kiezen.

mij bekend is nu alleen dat als ik hard wil moet ik kleine prop en hoge kv langzaam grote prop lage kv.

ben bang dat als ik me hier niet goed genoeg in verdiep dat ik straks een raket maak of anders een vliegtuig die alleen de gooi afstand wat kan verlengen.
 
een Bixler 2 is ook een snelle , makkelijke en redelijk betaalbare manier om te leren vliegen , maar het beste is als je wat hulp krijgt van iemand die al RC kan vliegen . en idd eerst gewoon LOS vliegen en dan pas FPV . Zou voor zender kiezen voor Futaba , maar Spectrum is ook niet verkeerd . Minimaal 8 kanalen als je FPV wilt gaan vliegen
 
kijk ook eens op het FPV forum , daar staan zat topics hierover die je snel wijzer maken . Welke regio vlieg je ?
 
Geen wing nemen om te beginnen en zeker niet een zelfbouw.
Bixler 1.1 vliegt leuk. Ook fpv 3s4000 neemt ie wel mee. Motor upgrade 2200kv kan geen kwaad.
6x4 prop en 40A turnigy plush esc.
Leer eerst goed vliegen en daarna pas fpv erbij.
 
ik kom uit Zaandam.

de bixler heb ik ook op het oog gehad. en ook de super sky surfer heb ik even aan gedacht. maar toen ik een wing zag gaan was ik min of meer verkocht.

waarom geen wing? ervaren ben ik niet maar ik leer snel. en heb voorlopig tijd genoeg om te bouwen.

bixler kan ook een optie zijn. misschien is het mogelijk om deze als kit te kopen en zo op te bouwen dat de onderdelen over kunnen op een wing.

dan moet mijn vraag zijn: hoe bouw ik een bixler op zodat hij netjes met extra spullen omhoog kan? zeker omdat ik nog niets heb is het extra belangrijk dat ik goed kies.

zijn de standaard spullen voldoende of moet ik rekening houden met upgrades? en zo ja welke? en waarom een bixler 1.1 en geen 2 ?
 
Bixler 2 is makkelijker te vliegen als je flaps erbij neemt , makkelijker starten met flaps (lage overtrek snelheid) en makkelijker landen , Bixler 1 heeft geen flaps .
 
Ahh Zaandam , we zijn bij Purmerend actief met VC Weidevenne dus dat is om de hoek . Een wing is relatief onstabieler dan een normale vleugel/stabilo/richtingroer setup . Kijk op you tube voor filmpjes van VC Weidevenne , zie je de locatie waar we vliegen , staan ook diverse FPV filmpjes bij (oa van mij) , de Bixler is super makkelijk te vliegen net zoals de easystar maar een stuk goedkoper .
 
bqboxD-SUPs[/media] dts 2 - YouTube

hier de eerste echte run die met camera lukte. deze dag was het echt bladstil. kun je wel zien aan het spiegelwater.

is de bixler ook minder windgevoelig? de spy hawk was echt niet te vliegen met ook maar een klein beetje wind.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooie beelden. als je weer gaat vliegen wil ik wel graag eens komen kijken.ik heb ook een fatshark bril dus evt kan ik dan met je meekijken.
 
De 1.1 is steviger en sneller.
Wie gebruikt er nou flaps. Leuke optie maar niet echt nodig.

Vleugeltjes vliegen idd lastiger. Zeker met invliegen en afstellen. En die dingen de lucht in gooien is ook niet altijd even makkelijk.

Deels uitwisselen kan vast maar op een wing kan een grotere prop dus heb je wel een andere motor nodig, of je moet het met een 90cm wing afkunnen.
 
upgrades zijn erg belangrijk en daar is een hele lijst van , de belangrijkste is de motor upgrade als je later meer gewicht wil meenemen is dat de eerste : NMT 28-36 1800kv is een goeie en degelijke motor . esc 40-45 zoals Dennis al zegt . ik gebruik HK 929 MG servo's 2.2 kg die bevallen prima en geven geen krimp . Ik heb 4 volledig gemodificeerde Bixler 2's rondvliegen en allemaal heb ik de vleugel constructie volledig veranderd : bij meer gewicht heb je meer vleugel belasting en zal je de vleugel uit een geheel moeten maken , de Bixler constructie is wat dat betreft te zwak en bij een klein tikje tijdens de landing breken de vleugel bevestigingen makkelijk . ik heb een Bixler verloren door high speed flutter en dat wil ik liever niet nog een keer . 1 Bixler is voor LRS FPV met immersion spul erop , 1 Bixler om lokaal FPV mee rond te raggen , 1 Bixler met 2 motoren en een landing gestel met draaibaar neuswiel en een experimenteel model samen gebouwd uit een paar gecrashte Bixlers ..... kort om veel Bixler expertise in huis
 
echte vliegtuigen hebben en gebruiken ook flaps (toevallig weet ik daar alles van !!)... daar is nix mis mee ze vergroten de invalshoek zodat de overtrek snelheid lager wordt en je dus langzamer gecontroleerd kan vliegen met starten en landen of in de thermiek meer lift krijgt .
 
ah , filmpje gezien , aan het eind wel een stevige muur om te stoppen !! op het fpvforum is ook een draadje met gave filmpjes . oa van Sassen de goeroe van de LRS FPV
 
niet lastig om het verschil te zien. ik ga voor de bixler.

nu zaak om een mooie zender en ontvanger te kiezen. de xr9 vond ik wel gaaf en niet duur. maar na youtube en het compleet afkraken van alle functies ben ik weer terug bij start.

iemand een id over welke de beste is? mixing moet mogelijk zijn en minimaal 8 kanalen. al heb ik er om te starten niet meer dan 4 nodig
 
Back
Top