Myford hulpvraag

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 19 feb 2014.

  1. Luitjes,

    zoals jullie wellicht al gezien hebben - via Stoom "Stirling: heet, mooi & heel moeilijk" - heb ik een draadje gestart.

    Nu ben ik in heb bezit geraakt van een Myford. Medeforummer Jef wil mij helpen een constructie te maken voor de schakelaar

    [​IMG]

    om deze aan de bank te kunnen monteren.
    Hiertoe moet ik echter de maat weten van de volgende twee schroefdraden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de buitenste 2 zit een boutje, de binnenste 2 zijn vrij.

    weet iemand wat voor schroefdraad hier in zit?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Volgens mij staat je v snaar ook niet goed in lijn
    Bovenste poeli moet wat naar links
    mvg
    Frederik
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Bij mijn zit er M 6 x 1 in
    Maar moet volgens mij toch Engelse draad in zitten
    Hebben het bij mij misschien opnieuw getapt denk ik.
    Want bovengenoemde draad past er zo in
    mvg
    Frederik
     
  4. Hulpvraag

    avond Luitjes,

    @Frederik: die foto met de scheef zittende V-snaar is van een site en de foto is enkel bedoeld om aan te geven hoe de schakelaar komt.

    In het handboek wordt in overzicht A aangegeven dat de 2 buitenste schroeven onderdeel A11 A2137 Thrust Screw zijn maar wat de gaten voor de twee binnenste schroeven zijn, wordt niet gegeven.

    Het ziet er zo uit

    Myford Ltd ER13. THRUST SCREW A2137

    dat zou dan - alweer via het onvolprezen Google - 1 /4"BSF zijn.

    Nu heb ik via Fabory een WSN meegehad om te passen, maar die was 6 mm doorsnee en dat ging dus niet.

    Verder zoeken of heeft iemand een alternatief?zoals bijvoorbeeld Frederik aangeef t om een m6 x 1 te tappen, welk advies ik - als leek - kan uitvoeren?

    Ik verneem graag
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 feb 2014
  5. Luitjes,

    :D ik heb wat gevonden.

    ik kreeg de tip dat het waarschijnlijk gaten waren voor de Norton Schakelbak. Daarvan heb ik ook een overzicht in het handboek.

    Aangegeven wordt dat het of om een Socket Screw (1/2"BSF x 3/4") (Half Dog Point) gaat of om M6 x 1.

    De eerst aangegeven maat doet mij verzuchten dat, wanneer Engeland niet overgaat op metrisch, het niet gauw wat gaat worden ..... wat is nu Half Dog Point voor een maat zeg8O

    M6 x 1 gaf Frederik al aan, ga vandaag boutjes halen.
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Hulshout België
    Zo te zien op de foto zijn de gaten te klein voor 1/2" BSF , = 12,7 mm dia. en 3/4" lang = 19 mm , dus zal het waarschijnlijk M6 x 1 zijn , is trouwens een "gewone" M6 , geen fijne draad

    Groeten Jef
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800

    M6 x 1 is een gewone draad dacht ik
    M6 x 0.75 is fijner
     
  8. Thebigbozz

    Thebigbozz

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    49
    Een M6 boutje kan je gewoon in een BSF 1/4 tapgat draaien. dit past redelijk goed. Daarom lijkt het dat het gewoon M6 draad is. Hij zal iets ruimer zitten dan normaal.

    Kijk maar naar het tapgaatje op de slee om je meelopende bril mee vast te zetten. Daar past ook een M6 boutje in.

    Maar let op BSW/BSF is wel 55 graden draad en metrisch is 60 graden. Dus ik zal het niet aanbevelen.

    Groeten, Mark
     
  9. FOUTJE 8O

    er staat - in hele kleine lettertjes 1/4" BSF x 3/4"

    [​IMG]

    @mark: wat adviseer jij dan voor bouten?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ¼BSF heeft een buiten diameter van 6.35

    M 6x1 gaat dan wel erg slobberen.
    Als je geen "tropische bouten" kan krijgen zou je M8 kunnen nemen, afhankelijk van of het gat waar je bout door moet zoveel geruimd kan worden.
     
  11. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Moest het niet lukken,je kan nog altijd hertappen naar M7 misschien.
    Of zit er in je buurt geen speciaalzaak in bouten & moeren?
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    M7 bouten zijn mogelijk lastiger dan BSF, vandaar dat ik dat niet opperde.
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Hulshout België
  14. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    M7 is vlot te verkrijgen in brommerzaken waar ze Vespa's verkopen.
    Een tapeind voor een cilinder kost haast niets. Moeren hebben ze ook.
    En die brommerzaken zijn er veel van in Groningen.

    Maar het is natuurlijk beter dat je de originele kan vinden.
    Maar er is absoluut 1 brommerzaak in Groningen die ook engelse maten heeft. Ik kan me deze niet meer herinneren,dat het een 8 jaar geleden geweest is dat ik nog in Groningen geweest ben.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit- oeps!
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    grobo?

    dat is een ijzerwarenzaak

    volgens mij heb ik daar weleens dozen vol met tropische bouten gehaald voor een amerikaanse-papier-vergaarmachine-klus daar in de buurt

    edit, dit lijkt nu fabory, maar een doos met 200 stuks is wat veel lijkt me

    http://www.fabory.nl/nl/product/gr.r-bout-bsf-1-4x1.in./03000063025.html
     
  17. Luitjes,

    Fabory zegt deze niet op voorraad te hebben. Heb eergisteren een WSB meegekregen, die niet paste, was 1mm te groot qua doorsnede.

    Net weer gebeld ........ moeten € 7 per stuk 8O 8O kosten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 feb 2014
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Grobo/Fabory... ooit waren het daar andere tijden... Nu verkopen ze daar staal voor goudprijzen.

    Je hebt ook nog Hugo schipper in Den Haag. Daar ging m'n vader voor specialistisch gereedschap heen. Maar verwacht ook daar fancy prijzen.

    Anders toch even speuren op eBay-DE of eBay-UK?

    Tja... brommers... Auto's! 'Engels draad' ... als voorbeeld...
    http://www.mossmotors.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=44709
    Zou Hofman in Leek niet wat losse boutjes hebben liggen?
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Hulshout België
  20. Thebigbozz

    Thebigbozz

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    49
    Ik zie hier wel dat het een en ander door elkaar word gehaald. BSF is geen BSW!

    Die link die Jeff geeft op het laatst zullen inderdaad de goede zijn.
    Ook al is de man achter myfordsolutions niet bepaald mijn vriend. (verschrikkelijke onbeleefde H*fter). Sorry maar dat is mijn bescheidde mening .

    Hier heb ik ook vandaan van dat M6 boutje Meelopende bril | Accessoires en toebehoren | myfordsolutions

    Echter ik raad het absoluut niet aan. Wat al eerder gezegd is door baggeraar, een m6 boutje zit wat (te) ruim en de draadhoek is anders. Je vern**kt er je tapgat mee en dat is eeuwig zonde.

    Maar je kan natuurlijk ook een stukje zeskant staf kopen (10mm sleutelbreedte) en zelf een paar boutjes draaien. Even zelf een mooi draadsnij beiteltje slijpen (55 graden).

    Ook gelijk een leuk oefen projectje. leer je alleen maar van.
     

Deel Deze Pagina