Hallo, Mss een rare vraag dat ik hier ga stellen maar je weet maar nooit. Onlangs zag ik dat Jeti een verbruiksmeter uitbrengt/bracht, hier ging bij mij het idee spelen om dit ook te maken. Bij mijn elektrische jets/toestellen gebruik ik het IISI systeem. Een heel gemakkelijk systeem en verschaft genoeg info voor te vliegen. Mijn idee was om een flowmeter aan te sluiten op een Arduino, die dan de nodige berekeningen en signalen genereert, en dan de stroomsensor van de Datalogger te verwijderen en het signaal eigenlijk te laten genereren door de Arduino. Hierdoor zou ik dan een bepaalde capaciteit lees liters brandstof instellen. En dan via de flowmeter zo het verbruikte aantal liters naar beneden sturen waardoor de datalogger een alarm geeft bij een ingestelde restvolume. Beetje een rare uitleg maar weet niet goed hoe ik het anders moet verwoorden. Nu zou het kunnen dat door de resolutie van de flowmeter de pulsen niet voldoende zijn en ik een nozzle moet insteken om zo de pulsfrequentie te verhogen voor hetzelfde aantal fuel. Nu ben ik bang door de nozzle in te steken de turbine niet voldoende fuel krijgt. Iemand hier een opmerking over of gedacht. Ook de plaats van de flowmeter voor of na de pomp van de turbine? Je kan de vorderingen volgen op: Rc turbine fuel meter - Arduino Forum Ben
Gisteren bezig geweest met het verder uitwerken van de fuel meter. We zijn er toch al in geslaagd om de flowmeter, Arduino en TXE100 te laten samenwerken. Nu zou het kunnen zijn dat ik een nozzle in de teller moet steken om de precisie wat te verhogen. Hoe bepaald de turbine hoeveel brandstof deze moet laten leveren door de pomp. Gebeurt dit doormiddel van het toerental te meten en zo dan het pomptoerental te laten variëren? Of meet de ECU de stroom van de pomp? Als ik de nozzle steek dan gaat de pompdruk verhogen voor de meter en dus de stroom van de pomp stijgen, gaat de ECU dit zien als een fout? Is het mss beter om zo min mogelijk na de pomp te zetten omdat er dan mss verliezen kunnen optreden naar de turbine op waardoor deze slechter zou kunnen gaan draaien? Of plaats ik een nozzle met dezelfde diameter als de kleinste van mijn brandstofcircuit. De nippels op de pomp zijn de kleinste als ik mij niet vergis.
Als je een flowmeter wil plaatsen zet deze dan na de pomp. Je wilt zo weinig mogelijk restrictie hebben voor de pomp om cavitatie te vermijden. Een andere manier om verbruik te meten is gewoon het vermogen van de pomp te meten, er is namelijk een bijna lineaire relatie tussen pompvermogen en geleverd debiet. De jetcat ecu's berekenen zo het verbruik. Als je bijvoorbeeld met HoTT zo vliegen gebruik je een general air module, en de verbruikte capaciteit kan je zo omzetten naar verbruikte milliliters. Groeten, Bart.
Dit is gewoon te verkrijgen 35 euro, ik zou zeggen bestudeer het eens. http://www.xicoy.com/SerialAdapt1_0.pdf gr Dick
Dat is waar, maar vlieg met Spektrum. En voor de Spektrum zenders zijn er nog geen adapters. En wou ook weer niet nog een ander datalog systeem kopen. Ben nu zo ver dat ik op mijn IISI cockpit module de hoeveelheid kero kan ingeven (lees capaciteit batterij) de Arduino is zodanig geschreven dat wanneer er 300ml verpompt is op 1 min de capaciteit met 300mAh afgenomen is. Zo stel ik dan een reserve hoeveelheid in en geeft de cockpit een alarm wanneer deze bereikt is. Ook kan ik de spanning van de lipo van de turbine zien. Wat ook een mogelijkheid is dat ik vermogen aanduiding, omreken naar het actuele verbruik van de turbine. Dan kan ik wel niet de spanning aflezen op het hoofdscherm en moet ik deze ook omhoog brengen om een juiste waarde te verkrijgen. Als ik dan een verbruik heb van 300ml/min wat dan zou overeenkomen met 300W op de meter dient de spanning naar 16.66V gebracht te worden op de ingang van de datalogger. De stroom die ik nodig heb om een verbruik van 300mA/min bedraagt 18A. Zo kom ik aan de spanning van 16.66V (U=P/I). Wel bestaat er een uitbreiding, http://www.iisi-rc.com/IISI-RC/Support_Download_files/IISI-BM2-Bedienungsanleitung.pdf, om via een extra module de spanning te meten van 2 extra accu’s . Zou het dan mogelijk zijn om de ontvanger spanning te lezen en de spanning van de lipo voor de turbine. Het enige dat dan zou moeten gebeuren is een extra klein lipotje 5S die dan geregeld wordt naar 16.66V.
Ik ben maar een leek op turbine gebied, maar heb altijd begrepen dat het motormanagement systeem werkt met o.a. een geregelde opbrengst van de pomp. Volgens mij kan een en ander niet velig werken als de ECU niet weet hoeveel fuelflow hoort bij welke pompspanning (of hoe dat ook maar geregeld wordt). Volgens mij moet het al voldoende zijn, DUS, om via een integrerende schakeling een waarde te bepalen vanaf het regelsignaal tussen ECU en pomp. Zal mischien niet 100% afdoende zijn, maar voor de typisch korte bedrijfsduur van een modelturbine moet het ruimschoots bruikbare waarden opleveren. Persoonlijk zou ik liever een niet supernauwkeurige waarde genereren uit het rekensommetje {integraal van pompsnelheid over tijdsduur} dan dat ik een extra component in de brandstofstroom plaats met alle risico's van dien. Groet, Bert
We zullen zien hoe het gaat, ga natuurlijk niet direct vliegen alvorens op de grond enige testen te doen. Zal waarschijnlijk dit weekend proberen de testen te doen op e grond. Zal dan de flowmeter draaien en keren in alle mogelijke richtingen om te zien of er niets veranderd aan de brandstofstroom. Ben
Gisteren en vandaag maar weer verder gedaan aan de verbruiksmeter. Gisteren de sensor even in het brandstofcircuit van de XXX gestoken en zien wat dat gaf. Tijdens het opstarten van de turbine meet ik niets omdat het debiet dan zo klein is maar eens de turbine draait telt de meter mooi op. Dan hebben we de formule in de code nog wat moeten aanpassen om een degelijk resultaat te hebben. Op de werkbank heb ik dan met de prime pump functie van de turbine ettelijke keren een maatbeker gevuld tot ik tevreden was met het resultaat. Eerst een paar keer zien of het aangeduide debiet juist was. Timer op en vullen maar na 1 min vullen de maat aflezen en zien of hetgeen de computer aangaf juist was. Daarna een paar keer een halve liter gevuld en zien hoeveel de verbruiksmeter van de Cockpit ernaast zat en dan maar de code aanpassen, opnieuw en opnieuw… Uiteindelijk ben ik tevreden met het behaalde resultaat. Mijn Cockpit geeft aan dat er 1050 mA verbruikt is en de maatbeker staat dan op 1000 ml. Zit er dan maar 50ml naast op 1L Liever zo dat de meter iets meer aangeeft dan actueel verbruikt is. Waarschijnlijk zal ik nog eens testen door kero uit de maatbeker te pompen met de draaiende turbine of het uiteindelijk allemaal wel klopt wat we gedaan hebben.
Vandaag alles maar weer definitief terug in de kist gestoken. De kabels op de datalogger/Arduino mooi gelegd en een krimpgeintje erover. De sensor een plaatsje gegeven in de kist.