Lengte van de VOR 70

lengte van de VOR 70

  • een lengte van 1.20m

    Votes: 0 0,0%
  • een lengte van 1.30m

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    699
hier een poll over de lengte van de VOR 70

duid je keuze aan en zeg ook waarom je precies voor deze lengte hebt gekozen. Graag een antwoord van de mensen die geintresseerd zijn in het bouwen van VOR 70.

ik heb 1.40 gekozen omdat ik erg graag de kantelkiel wil verwezelijken en ik denk dat dat bij deze lengte goed te doen is. Om de vervoerbaarheid de vergroten kan je een demontabele kiel maken, deelbare mast.demontabel roerblad...

mvg Robert
 
8) En ik heb voor 120cm gekozen van wegen het vervoeren waar de meesten mensen tog wel me zitten vermoed ik 8).
Er moet natuurlijk ook een demontabele kiel en roer op zitten anders woord het vervoeren nog een probleem over eventueelen schaden er aan maar niet te spreeken :cry:
En omdat die dan eventueel ook met de m-classe me kan vaaren in wetstrijden 8).
Maar nogmaals waarom geen 2 mallen 1 van 120cm en een van 140 of grooter voor de mensen die net als jij een kantelbaaren kiel er in wil hebben
8)
 
ik ga voor de 120 omdat dit makkelijk met vervoeren is en omdat je anders veel te grote krachten op de boot krijgt. Als de boot groter word dan word de kiel zwaarder en dus de krachten op een eventueel te maken kantelsysteem.
Bij komend voordeel is dat we de tekeningen niet meer hoeven uit te vergoten.

groeten
Jeroen
 
bij de tekening is de LOA 131cm dus met boegspriet.

misschien kunnen we dat doen, of we moeten twee mallen maken , dat kan ook .

mvg Robert
 
1.40 0f meer. ik denk dat dan pas romp tot zijn recht komt, komt wel bij de hoogte van het tuigage :lol:

LaurenZ
 
mij lijkt 1 mtr het makkelijkst te vervoeren, als dat betekent dat de kiel niet kantelbaar kan is dat wat mij betreft geen echt probleem,het lijkt mij wel leuk om het systeem werkend te krijgen. maar omdat ik niet inzie hoe je met al dat extra gewicht aan boord en het op een afstand bedienen van deze functie voordelen hebt ten opzichte van een vaste kiel(ook niet bij 1.40 mtr, want dan moet je alles nog zwaarder gaan uitvoeren)
vergeet ook niet dat ze op de echte boot weer een soort hulpkielen moeten gebruiken als ze de hoofdkiel uitzwenken, gaan jullie dit dan ook werkend maken?
dan zul je ook een andere fok constructie bijvoorbeeld een genua moeten toepassen, de fokkegiek optie kan dan niet meer omdat deze daggerboards voor de mast uit het dek komen.

groeten johan

ps ik volg dit met belangstelling, ik heb team heiner ook gemaild en de werf waar ze gebouwd zijn, ze vonden het een leuk idee , maar konden niet over tekeningen beslissen, maar ze zouden het aan de verantwoordelijke mensen doorspelen, half januari zou ik meer horen
 
Hoi,

Leuk idee om de V70 te gaan bouwen, heb helaas zelf geen tijd.
Wel een puntje om over na te denken. Bij de echte V70 wordt de kantelkiel door een computer bedient. De schipper heeft voor de hele constructie maar één knop tot zijn beschikking.
Dit omdat het 1:1 al niet te doen is met de kiel de preciese helling van het schip te volgen. Dus ben ik benieuwd hoe jullie dit met de schaalmodellen denken te gaan doen.
Veel succes verder!

Annemieke
 
hallo,

ik denk dat het met wat oefenen wel moet lukken om de boot op een constante helling te houden. lijkt me een hele uitdaging.

één mal of twee? that's the question!

mvg Robert
 
Waarom is bij het model de helling van de boot niet te volgen.

Heb je er wel eens aan gedacht hoe ze dat bij Duikboten doen die moeten onder water recht blijven liggen en dit gebeurd door een electronische schakeling een soort waterpas.
 
Robert H. zei:
hier een poll over de lengte van de VOR 70

duid je keuze aan en zeg ook waarom je precies voor deze lengte hebt gekozen. Graag een antwoord van de mensen die geintresseerd zijn in het bouwen van VOR 70.

ik heb 1.40 gekozen omdat ik erg graag de kantelkiel wil verwezelijken en ik denk dat dat bij deze lengte goed te doen is. Om de vervoerbaarheid de vergroten kan je een demontabele kiel maken, deelbare mast.demontabel roerblad...

mvg Robert
voor wat betreft het roer moet je gewoon een steekroer maken, werkt perfect al jaren in mijn 1 meter boot


Jan kraak
 
Keuzo is op 1,20 meter gevallen.
Reden: vervoerbaarheid en gewicht.
1,40 meter past niet meer in de breedte van de auto (ik heb een gastank achterin liggen, dus achterbank neerklappen is geen optie) en bovendien is bij deze romplengte de mast ook een stuk langer, wat ook problemen gaat opleveren. Ok het gewicht speelt dan een rol.
De optie 'kantelkiel' is hoewel een interessante, voor mij niet relevant.
Ik denk dat de winst met zo'n systeem minimaal zal zijn, omdat de rakken waarin wij varen te kort zijn voor een significant snelheidsverschil. Ik zie meer in de optie goed afstellen van je tuigage en slim zeilen. Maar goed, da's mijn mening; Ik ben heel benieuwd naar mensen die het voor elkaar krijgen! En wat Jan zegt is natuurlijk een oplossing: een gyro koppelen aan de stuurinstallatie van je kantelkiel... Reageert vele malen sneller en nauwkeuriger dan wij het (vanaf de kant) zouden kunnen...
 
@Roel heb je geen Trekhaak daar kan je weer een aanhanger aan knopen.

Een andere optie ga een weekend zoals JanKraak met de Caravan daar kan je, je boot ook in kwijt.

Gezellig man, die weekenden, je weet niet wat je mist Roel.
 
:lol: :lol:
Ja, modelbouw-weekeinden zijn gezellig, dat weet ik. Zeker de zaterdagavonden... (Hips)
Maar er is ook nog zoiets als een 'thuisfront' en dat is gewapend met deegrollers en zo... Bovendien: op zondag wil ik toch echt naar de kerk... (je weet misschien niet wat je mist :wink: ) en als mijn echtgenote moet preken, moet ze wel een vervoermiddel ter beschikking hebben, zijnde onze auto!
Een oplossing zou natuurlijk zijn: een kerkdienst voor scheepsmodelbouwers op de zondagochtend van een vaarweekend.
Genoeg relaties tussen schepen en de kerk... Zou ze vast wel een goeie preek van kunnen maken :lol:
 
de boot moet zeker langer dan 1 meter worden omdat de 1 meter boten zeer gevoelig zijn en zonder constant bij te sturen niet rechtuit gaan.(ook al is hij goed uitgetrimd)
marble heads (1.27 m) varen een stuk beter en strakker aan de wind.
dus naar mijn mening mag hij zeker 1.40m
voor de lengte van de mast zo'n 2.1 meter komt ook wel een oplossing.
kiel word zo'n 26 cm. (diepgang is maar 30 cm.)
Dan heb je ook wel een boot op het water.
 
Ik ben het niet helemaal met je eens Jan.
Ik vaar al een jaar of 3 met de Micro magic (bootje van 54 cm)en je kunt deze boot ook zo getrimt krijgen dat hij zonder enige stuurcorrecties snel en hoog aan de wind loopt. Dus een boot van 1 meter moet je zeker ook zo getrimt krijgen dat hij zonder stuurcorrecties hoog aan de wind vaart.
Dus dat is geen reden om een grotere boot te maken.
 
de verhouding zeilopp. tov romp lengte is bij de MM wel even anders dan bij de VOR70, waardoor het schip zich anders zal gedragen.
dit is ook bij de 1 meter boot, een vrij groot opp tov. een korte boot.
 
we kunnen da straks allemaal mooi gaan testen en vergelijken, ik ben bezig met een 1mtr uitvoering van de abn 2 mijn huidige 1mtr heeft ong de zelfde maten , alleen een wat geknepener achterschip en deze zeilt ook goed, dus dit moet ook wel gaan lukken.

groeten johan
 
lijkt me inderdaad erg leuk om prestaties van verschillende lengte te vergelijken.

@johan k: op welke wijze, met welk matriaal bouw jij jou abn 2?

mvg Robert
 
hoi robert

ik ga het met de latjes methode doen, dit word ook de romp, kan er later altijd nog een mal van maken, balsa is ook een soort carbon 8)

groeten johan
 
Back
Top