DJI Phantom Review

Discussie in 'Multicopters' gestart door DJ41, 17 jan 2013.

  1. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Vlieg je 4,5 minuten en is de accu dan leeg of grijpt hij dan in ivm protectie?

    In het eerste geval lijkt je LiPo naar de haaien, in het tweede geval kan het zijn dat je de protectie te hoog hebt staan.

    De precieze waarden hangt mede af van de kwaliteit van je LiPo. Kijk eens naar dit filmpje, maakt veel duidelijk.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    3,5 tot 3,7 volt per cel. Belast, loss op 0
    2e waarde meestal 1 volt lager. Maar nooit onder de 3,3volt per cel.
     
  3. Erik1805

    Erik1805

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Friesland
    En inderdaad, met de standaard poten geen probleem. Ligt dus aan de positie van het kompas.
     
  4. Ted87

    Ted87

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    7
    Phantom (2) icm meerdere can bus modules

    Dag multicopter enthousiastelingen,

    Sinds afgelopen week ben ik in het bezit van een Phantom 2, als nieuweling in dit segment ben ik dus erg op zoek naar informatie en ervaringen. Het virus heeft me goed aangestoken en ik ben op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden. Ik heb graag én bluetooth ipad bediening (waypoints) én iOSD icm FPV maar hier zijn onvoldoende aansluitmogelijkheden voor dus dient er dan ook een can bus hub aangesloten te worden.

    Zijn er hier mensen die op de Phantom 2 naast eventueel FPV ook een iOSD mini en een 2.4g datalink gebruiken, en dus een Can Bus Hub moeten gebruiken? Ik ben erg benieuwd hoe jullie deze setup dan hebben gemonteerd. Misschien wordt het wel te druk onder de Phantom dan, momenteel bezit ik de iOSD mini en de FPV setup maar heb deze nog niet bevestigd overigens. (mijn GoPro moet nog binnen komen)
     
  5. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Op de iOSD mini zit een extra canbus aansluiting waar je de BTU op aan kan sluiten. Geen hub nodig dus.
     
  6. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    En weer een fly away ;)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. 123compi

    123compi

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    midden Limburg
    en weer een fly away

    Ha,ha, geweldig. mooi gemaakt.
    Top.:D
     
  8. Ted87

    Ted87

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    7
    Vandaag weer een enorm OEPS moment met de Phantom 2. Was een demonstratie aan het geven op het werk, (Leidsche Rijn) gewacht op GPS en gaan vliegen. Ineens is mijn afstandsbediening leeg en vliegt de drone tegen de parkeergarage aan, 20 meter naar beneden, alle vleugels kapot verder gelukkig niets. Tot nu toe dus al twee keer gehad dat de drone er tussenuit piept na verbinding verliezen (ofwel failsafe die niet lekker werkt/slechte GPS??). Drone blijkt dus wel solide te zijn, maar toch jammer dit, ook omdat de afstandsbediening altijd een rood lampje geeft, het piept drie keer en valt ineens uit. Er grote safety margin zit er dus niet in in de afstandsbediening, heb niet eens de tijd gehad om de drone zelf veilig terug te geleiden. Andere hier ook deze vervelende ervaringen?
     
  9. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ook het controleren van je Tx accu hoort bij je preflight check.
    Beetje flauw om de apparatuur weer de schuld te geven.
    Je hebt zelf de vlucht niet goed voorbereid.

    Failsafe is een laatste redmiddel.
     
  10. Erik1805

    Erik1805

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Friesland
    Dat is waar. Controleer alles, ook de tx voordat ik ga vliegen. Zeker als ik al een tijdje niet heb gevlogen
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Meende dat die ph2 zender toch wel redelijk begon te piepen bij een X waarde, zodat je nog tijd genoeg hebt om naar benee te komen... Dat las ik in de manual tenminne
     
  12. omer

    omer

    Lid geworden:
    13 mrt 2014
    Berichten:
    1
    fc 40

    Heb de dji phantom fc40 gekocht.
    Zoek eigenlijk de ned handleiding ervan.
    Alvast bedankt.
     
  13. Ted87

    Ted87

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    7
    Bedankt voor de antwoorden. Zoals beschreven piepte de tx 3 keer heel snel want inderdaad aangeeft dat de batterijen bijna leeg zijn, dat hij 2 seconden daarna letterlijk helemaal uitvalt kan ik natuurlijk op geen enkele manier controleren. Ik kan moeilijk in de batterijen kijken hoe de status er voor staat. Waarschijnlijk/hopelijk heb ik dus batterijen gebruikt die gewoon door de leeftijd niet meer betrouwbaar zijn en ineens leeg zijn, dit is iets wat je van te voren ook niet kunt weten lijkt me. Nu dus maar over gegaan op de 'betrouwbare' wegwerp batterijen en er vanuit gaan dat bij de volgende keer dat ze bijna op zijn de tx tijdig alarmeert zodat ik nog meer dan 2 seconden tijd heb voordat het ding uitvalt. Ik was fijner geweest als de tx ook een groene indicatie had, dan kon je al vervangen bij continu rood licht zodat je niet eens ooit ook maar enigszins in de problemen kan raken. Nu ben je echt afhankelijk van dat piepen en dat heeft bij mij deze ene keer dus geresulteerd in het feit dat 2 seconden later de batterijen het al begeven hebben. Lees dus goed, de her oplaadbare batterijen ga ik niet meer gebruiken voor dit (omdat daar het probleem lijkt te liggen) maar om nu te zeggen dat ik geen goede pre-flight check heb gedaan (rotors gecontroleerd, op gps fix gewacht, batterij in tx die continu rood brand en dus goed had moeten zijn naar niet bleek te zijn) is wel heel makkelijk conclusies trekken.
     
  14. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Als je oplaadbare accu's gebruikt in je zender kan het zijn dat ze zo slecht zijn dat je ze moet vervangen. Leeg kan dan opeens heel snel leeg zijn. Voor je zender zeker niet wenselijk.
     
  15. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    geen goede failsafe lijkt me
     
  16. houdoex

    houdoex

    Lid geworden:
    4 apr 2013
    Berichten:
    130
    Over checklists gesproken... door schade en schande een stuk wijzer geworden na 1 x crash&lost en 1x crash&repaired! ben ik tegenwoordig van het checken en dubbelchecken.

    Mijn checklist verloopt als volgt: als jullie aanvullingen hebben hoor ik dat graag:

    1 App zonne-activiteit raadplegen. Bij teveel solar-activity vlieg ik niet.
    2 Ik blijf op tenminste 200 meter afstand van zendmasten.
    3 Ik check de schroeven van de props (helaas heb ik geen self-tightening)
    4 Ik check de compass-stekker
    5 Ik check de schroeven van het landingsgestel
    6 Ik zet de TX aan - met GPS
    7 Ik sluit de lipo aan en raak de Phantom niet meer aan daarna
    8 Ik wacht op voldoende satellieten en GPS-lock
    9 Switch de TX vervolgens van GPS naar ATTI
    10 Stijg op en zet 'kookwekker' op 5 minuten
    11 Na vijf minuten vlieg ik niet meer op grotere hoogte, maar altijd lager zodat ik snel kan landen bij rood licht.

    Ik gebruik overigens wel oplaadbare batterijen voor de TX. Deze laad ik na elke 10 vluchten op.

    Tips welkom.
     
  17. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Ik vind het knap :) Meestal kan ik niet wachten om te gaan vliegen.

    Ik doe inderdaad ook:

    2 Ik blijf op tenminste 200 meter afstand van zendmasten.
    !!!!!!!!7 Ik sluit de lipo aan en raak de Quadcopter niet meer aan daarna!!!!!!!!!
    10 Stijg op en zet 'Spektrum DX8' op 5 minuten

    De rest niet echt... Ik vlieg sowieso niet op GPS.. Dus dan hoef je niet bang te zijn voor de zon... En ik check al mijn stekkertje zoals JST stekkers.

    Regel 7 vind ik het belangrijkst ivm schade aan mijn vingers die ik niet kan missen...

    Ook stijg ik in fases op... althans. Ik laat de motors draaien en ga in stappen omhoog... 75% voordat ik opstijg check ik even alle stuurassen, en dan ga ik los...

    Overiggens vlieg ik in the middle of nowhere, dus schade zal meestal enkel bij de Quadcopter of mijzelf zijn.. als het dan toch mis gaat.
     
  18. Ted87

    Ted87

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    7
    Allen bedankt voor de nuttige tips. Wat ik dus inderdaad nu geleerd heb op de harde manier is dat ik structureel geen oplaadbare batterijen meer gebruik voor de TX, om eerlijk te zijn zijn de oplaadbare die ik gebruik ook niet de nieuwste maar zo rampzalig had ik ook niet verwacht. Om dit risico te vermeiden nu dus (als ik weer props binnen heb) op nieuw gekochte batterijen vliegen voor de TX. Ook denk ik dat ik niet snel meer ga vliegen in een gebied zoals gister met hoogbouw, treinleidingen etc. Opstijgen en landen achteraf en bij de eerste piep van de TX de drone terughalen en landen om indien mogelijk de TX te verversen of indien geen extra maar niet meer te vliegen. Even weer vertrouwen opbouwen in mijn eigen kunsten en degelijkheid van de apparatuur en dan weer eventueel (zo min mogelijk) boven bebouwd gebied.
     
  19. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    De nieuwe Phantom vision 2+ komt eraan


    'Drone heeft drieassige stabilisatie en blijft automatisch weg bij vliegvelden' http://twk.rs/nngr
     
  20. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Leuk om te zien dat mijn review topic nog steeds zo leeft. Bijna 75.000 views!
     

Deel Deze Pagina