Vlieg je 4,5 minuten en is de accu dan leeg of grijpt hij dan in ivm protectie? In het eerste geval lijkt je LiPo naar de haaien, in het tweede geval kan het zijn dat je de protectie te hoog hebt staan. De precieze waarden hangt mede af van de kwaliteit van je LiPo. Kijk eens naar dit filmpje, maakt veel duidelijk.
3,5 tot 3,7 volt per cel. Belast, loss op 0 2e waarde meestal 1 volt lager. Maar nooit onder de 3,3volt per cel.
Phantom (2) icm meerdere can bus modules Dag multicopter enthousiastelingen, Sinds afgelopen week ben ik in het bezit van een Phantom 2, als nieuweling in dit segment ben ik dus erg op zoek naar informatie en ervaringen. Het virus heeft me goed aangestoken en ik ben op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden. Ik heb graag én bluetooth ipad bediening (waypoints) én iOSD icm FPV maar hier zijn onvoldoende aansluitmogelijkheden voor dus dient er dan ook een can bus hub aangesloten te worden. Zijn er hier mensen die op de Phantom 2 naast eventueel FPV ook een iOSD mini en een 2.4g datalink gebruiken, en dus een Can Bus Hub moeten gebruiken? Ik ben erg benieuwd hoe jullie deze setup dan hebben gemonteerd. Misschien wordt het wel te druk onder de Phantom dan, momenteel bezit ik de iOSD mini en de FPV setup maar heb deze nog niet bevestigd overigens. (mijn GoPro moet nog binnen komen)
Op de iOSD mini zit een extra canbus aansluiting waar je de BTU op aan kan sluiten. Geen hub nodig dus.
Vandaag weer een enorm OEPS moment met de Phantom 2. Was een demonstratie aan het geven op het werk, (Leidsche Rijn) gewacht op GPS en gaan vliegen. Ineens is mijn afstandsbediening leeg en vliegt de drone tegen de parkeergarage aan, 20 meter naar beneden, alle vleugels kapot verder gelukkig niets. Tot nu toe dus al twee keer gehad dat de drone er tussenuit piept na verbinding verliezen (ofwel failsafe die niet lekker werkt/slechte GPS??). Drone blijkt dus wel solide te zijn, maar toch jammer dit, ook omdat de afstandsbediening altijd een rood lampje geeft, het piept drie keer en valt ineens uit. Er grote safety margin zit er dus niet in in de afstandsbediening, heb niet eens de tijd gehad om de drone zelf veilig terug te geleiden. Andere hier ook deze vervelende ervaringen?
Ook het controleren van je Tx accu hoort bij je preflight check. Beetje flauw om de apparatuur weer de schuld te geven. Je hebt zelf de vlucht niet goed voorbereid. Failsafe is een laatste redmiddel.
Dat is waar. Controleer alles, ook de tx voordat ik ga vliegen. Zeker als ik al een tijdje niet heb gevlogen
Meende dat die ph2 zender toch wel redelijk begon te piepen bij een X waarde, zodat je nog tijd genoeg hebt om naar benee te komen... Dat las ik in de manual tenminne
Bedankt voor de antwoorden. Zoals beschreven piepte de tx 3 keer heel snel want inderdaad aangeeft dat de batterijen bijna leeg zijn, dat hij 2 seconden daarna letterlijk helemaal uitvalt kan ik natuurlijk op geen enkele manier controleren. Ik kan moeilijk in de batterijen kijken hoe de status er voor staat. Waarschijnlijk/hopelijk heb ik dus batterijen gebruikt die gewoon door de leeftijd niet meer betrouwbaar zijn en ineens leeg zijn, dit is iets wat je van te voren ook niet kunt weten lijkt me. Nu dus maar over gegaan op de 'betrouwbare' wegwerp batterijen en er vanuit gaan dat bij de volgende keer dat ze bijna op zijn de tx tijdig alarmeert zodat ik nog meer dan 2 seconden tijd heb voordat het ding uitvalt. Ik was fijner geweest als de tx ook een groene indicatie had, dan kon je al vervangen bij continu rood licht zodat je niet eens ooit ook maar enigszins in de problemen kan raken. Nu ben je echt afhankelijk van dat piepen en dat heeft bij mij deze ene keer dus geresulteerd in het feit dat 2 seconden later de batterijen het al begeven hebben. Lees dus goed, de her oplaadbare batterijen ga ik niet meer gebruiken voor dit (omdat daar het probleem lijkt te liggen) maar om nu te zeggen dat ik geen goede pre-flight check heb gedaan (rotors gecontroleerd, op gps fix gewacht, batterij in tx die continu rood brand en dus goed had moeten zijn naar niet bleek te zijn) is wel heel makkelijk conclusies trekken.
Als je oplaadbare accu's gebruikt in je zender kan het zijn dat ze zo slecht zijn dat je ze moet vervangen. Leeg kan dan opeens heel snel leeg zijn. Voor je zender zeker niet wenselijk.
Over checklists gesproken... door schade en schande een stuk wijzer geworden na 1 x crash&lost en 1x crash&repaired! ben ik tegenwoordig van het checken en dubbelchecken. Mijn checklist verloopt als volgt: als jullie aanvullingen hebben hoor ik dat graag: 1 App zonne-activiteit raadplegen. Bij teveel solar-activity vlieg ik niet. 2 Ik blijf op tenminste 200 meter afstand van zendmasten. 3 Ik check de schroeven van de props (helaas heb ik geen self-tightening) 4 Ik check de compass-stekker 5 Ik check de schroeven van het landingsgestel 6 Ik zet de TX aan - met GPS 7 Ik sluit de lipo aan en raak de Phantom niet meer aan daarna 8 Ik wacht op voldoende satellieten en GPS-lock 9 Switch de TX vervolgens van GPS naar ATTI 10 Stijg op en zet 'kookwekker' op 5 minuten 11 Na vijf minuten vlieg ik niet meer op grotere hoogte, maar altijd lager zodat ik snel kan landen bij rood licht. Ik gebruik overigens wel oplaadbare batterijen voor de TX. Deze laad ik na elke 10 vluchten op. Tips welkom.
Ik vind het knap Meestal kan ik niet wachten om te gaan vliegen. Ik doe inderdaad ook: 2 Ik blijf op tenminste 200 meter afstand van zendmasten. !!!!!!!!7 Ik sluit de lipo aan en raak de Quadcopter niet meer aan daarna!!!!!!!!! 10 Stijg op en zet 'Spektrum DX8' op 5 minuten De rest niet echt... Ik vlieg sowieso niet op GPS.. Dus dan hoef je niet bang te zijn voor de zon... En ik check al mijn stekkertje zoals JST stekkers. Regel 7 vind ik het belangrijkst ivm schade aan mijn vingers die ik niet kan missen... Ook stijg ik in fases op... althans. Ik laat de motors draaien en ga in stappen omhoog... 75% voordat ik opstijg check ik even alle stuurassen, en dan ga ik los... Overiggens vlieg ik in the middle of nowhere, dus schade zal meestal enkel bij de Quadcopter of mijzelf zijn.. als het dan toch mis gaat.
Allen bedankt voor de nuttige tips. Wat ik dus inderdaad nu geleerd heb op de harde manier is dat ik structureel geen oplaadbare batterijen meer gebruik voor de TX, om eerlijk te zijn zijn de oplaadbare die ik gebruik ook niet de nieuwste maar zo rampzalig had ik ook niet verwacht. Om dit risico te vermeiden nu dus (als ik weer props binnen heb) op nieuw gekochte batterijen vliegen voor de TX. Ook denk ik dat ik niet snel meer ga vliegen in een gebied zoals gister met hoogbouw, treinleidingen etc. Opstijgen en landen achteraf en bij de eerste piep van de TX de drone terughalen en landen om indien mogelijk de TX te verversen of indien geen extra maar niet meer te vliegen. Even weer vertrouwen opbouwen in mijn eigen kunsten en degelijkheid van de apparatuur en dan weer eventueel (zo min mogelijk) boven bebouwd gebied.
De nieuwe Phantom vision 2+ komt eraan 'Drone heeft drieassige stabilisatie en blijft automatisch weg bij vliegvelden' http://twk.rs/nngr