De Jetlegend L-39 in de kleuren Rood ,Wit ,Blauw gaat de lijn weer op. De vorige gebruiker heeft er rond de vijf vluchten mee gemaakt en daarna aan de kant geschoven. Na ruim een jaar ben ik bezig hem weer vliegklaar te maken. Eerst een grondige inspectie en wat modificaties door voeren , voordat er een groen label kan worden afgegeven. De eerste aktie was de afdekplaatjes van de hoofdwiel mechanieken weer met parkers vast zetten i.p.v. plakband. Tweede aktie, stekker verbinding verbeteren van richting en hoogte roer. Ook een stel nieuwe Lipo's besteld bij de bekende firma uit het verre oosten. Foto's komen binnen kort , met 14 dagen moet hij weer helemaal voor elkaar zijn
Vandaag de hoogteroer servo uit en in gebouwd ,de servo hevel was verkeerd geplaatst , nu staat de trim en de Subtrim neutraal , de servo in de center positie en het hoogte roer ook neutraal. De hoogte en richtingsroer kabels met servo stekkers aan de romp zijde verlijmd ,de servo snoeren in gekort van hoogte en richtingsroer servo's,zodat het netjes op zijn plaats zit. Stabilo en kielvlak op de romp gemonteerd. Er was nog een wieldeur scharnier los en een wiel deur die op de landings poot hoort te zitten weer vast gelijmd met 30 min epoxy, dat staat nu lekker uit te harden. Er moest ook nog een down line connector vervangen worden van de rechter vleugel, die lekte. Het landings gestel met wieldeuren zijn weer op nieuw in geregeld met de Door Sequencer van Jet-tronic. Alleen in de down lines van het landings gestel moet nog een restrictie worden aangebracht want ze komen nu wel met erg veel geweld in de down locks. Ik ga de JR DSM 12 X 2,4 Ghz radio set Mode 1 gebruiken , en ik heb dan ook alle kanalen in gebruik Zo ziet het lijstje er uit : 1) Throttle Kanaal 1 2) Right Aileron Kanaal 2 3) Elevator Kanaal 3 4) Rudder Kanaal 4 5) Landing Gear Kanaal 5 6) Nosewheel steer Kanaal 6 (aux 1) 7) Engine Control Kanaal 7 (aux 2) 8) Wheel Brakes Kanaal 8 (aux 3) 9) Left Aileron Kanaal 9 (aux 4) 10) Airbrake Kanaal10(aux 5) 11) Righthand Flap Kanaal 11(aux6) 12) Lefthand Flao Kanaal 12 (aux7) Verder wordt een 3 standen schakelaar gebruikt voor de Flight Mode A ) take off met 10 -15 graden flaps, B) flight flaps up C) de landings configuratie met flap 45 gradown uit geslagen. Hier nog wat foto's Een nieuwe Pitot buis weer op de vleugel Lijmen. Hier het landings gestel luikje weer vast met parkers en de poot deur weer vast.
Zo even tijd gevonden om het Jet Legend L-39 verhaal af te ronden. Tussen romp en vleugel is een M 4 inbus bout geplaast, dit om de vleugels tegen de romp aan te houden , dan behoeven de klembouten om de carbon buis minder strak aan gedraaid worden en zo minder kans op een beschadiging van de carbon buis. Ook is een pneumatic lek test gehouden , maar daar konden de wieldeurscharnieren niet tegen, ze waren ingefreezd en ernstig verzwakt, door voor een andere opstelling te kiezen gaat het nu wel goed. Nog even info opgehaald van RC -universe over de CG plaats bepaling, die moets iets naar achteren 1,5 cm van wat de fabriek voorschrijft. Totaal moest er nog 60 gram lood bij in de neus. De kist is nu klaar en is inmiddels op Deelen bij vliegclub de ,,Brik" gekeurd. Met Capt.M.A.C onder het canopy hoef ik me ook niet meer voor te stellen.