Zender aan laten staan. Wat nu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door schummie, 13 apr 2014.

  1. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    De casus:

    We hebben de zender aan laten staan toen de zenderkoffer dicht ging.
    De accu is een Robbe 4547 2000 Mah met 8 cellen.
    Ik heb hem weer geprobeerd te laden met de Utramat 16S op 1A. Dan slaat ie na ongeveer 7 minuten af. Kennelijk werkt de delta peak afslag niet meer als de accu zo ver ontladen is geweest. De zender geeft dan 10,6 volt aan in de display. (Futaba 10C).
    Na ongeveer 20 minuten staat de batterij op 8,6V, waarna de de zender piept. Onmiddellijk daarna stort de accu volledig in, en gaat de zender uit.

    De lader herkent kennelijk nog wel alle 8 cellen, maar laadt maar heel even op, waarna ie afslaat. Volgens de lader is er dan nog maar ongeveer 150 mah geladen. Dat klopt dan weer goed met de zendertijd.

    Vraag:
    Is deze accu nog te redden? Ik heb hem momenteel aan een oude lader staan die met 125 Mah laadt, en na 15 uur afslaat. Zou ie daarmee weer de bijna volledige capaciteit laden, of heb ik de accu gemold? Kennelijk trekt de zender de accu ook niet helemaal leeg, maar slaat ie af als de spanning onder de 1v per cel komt.
    Uiteraard neem ik bij twijfel geen enkel risico, en bestel gewoon een nieuwe accu.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Een diep ontladen accu laden met een snellader wil meestal niet lukken. De cellen zijn in deze fase onstabiel en de lader ziet dit als een delta peak. Wat je nu doet, laden met een ouderwetse langzaamlader is goed. Je laadt nu met 125 mA (niet 125 mAh, dat is een aanduiding voor capaciteit). Hou er rekening mee dat met deze stroomsterkte na 16 uur de accu iets meer dan voor de helft geladen zal zijn.

    Of de accu schade heeft opgelopen is lastig te zeggen. Test de accu goed door de bedrijfstijd van de zender op een acculading te controleren. Bij twijfel de accu vervangen.
     
  3. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    langzaam laden

    N.P.S.

    Alvast bedankt voor je snelle reactie.
    Die 125 ma is een vaste instelling op die lader. Dus inderdaad zal de accu maar ongeveer half vol zijn na 15 uur.
    Is dan de vervolgens computerlader wel weer te gebruiken voor de rest van het laden, of is het aanbevelenswaard om nog eens 16 uur te laden met die kleine stroom.
    Is het verder nog verstandig om de accu nog een paar keer te cyclen?

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Zou zelf de accu een maal volledig langzaam laden. Dus nog een keer 14 uur met 125 mA. Dan wordt de accu iets overladen maar met een lage stroomsterkte is dat geen probleem. Denk niet dat een aantal laad en ontlaad ciclie de accu zal verbeteren.

    De schade aan de accu zal wel meevallen omdat ik verwacht dat de zender zich bij een minimumspanning van 0,8 of 1 volt per cel zich uitschakelt. Of dat inderdaad zo is, moet uit de handleiding blijken.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.037
    Locatie:
    Nootdorp
    Iets wat je langzaam ontlaad, zoals je zender-accu, kun je het best ook langzaam laden. De accu van mijn FF9 hoef ik ook niet aan de snellader te hangen, want hij slaat geheid te vroeg af.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.075
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk het een NiMH accu, en dan is er verder weinig aan de hand, behalve het volgende:

    een volledig ontladen NiMH vertoont een aantal "valse delta-peaks" aan het begin van de laadcurve. Ben je dat "hobbelpaadje" eenmaal gepasseerd, dan gaat het verder prima.

    Het enige wat je moet doen, is je lader een of meerdere keren hernieuwd starten.
    Meestal, als je een lader hebt met capaciteitsmeting, dan telt hij gewoon door bij een "herstart" zolang de accu niet afgekoppeld is geweest.

    Het is sowiso juist vanwege deze valse delta-peaks beter om je accu met ongeveer 0.5 C te laden, dan heb je er beduidend minder last van.

    Groet, Bert
     
  7. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt voor jullie bijdragen.
    Het gaat inderdaad om een NiMh accu.
    Die heb ik overigens sinds het begin met mijn Ultramat 16 geladen.
    Volgens het etiket mag ie met 1C, dus 2A geladen worden.
    Ik doe dat altijd met 1C, dus 1A met de lader op manual. Als de te diep ontladen accu volledig is opgeladen met die 125 mA zal ik eens kijken wat de capaciteit nog is.
    Ik laat het hier nog weten of de accu het overleefd heeft.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  8. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hoe verhoud zich dit verhaal tot het advies in de manual dat de accu af en toe helemaal ontladen moet worden i.v.m. het geheugeneffect? (Heb ook een FF10). Ik laat de zender dus na een aantal laadcycli (stuk of vijf) daarom ook gewoon aan staan. Meteen ook een controle voor de waarschuwing voor te lage spanning die de zender dan geeft, hoewel het me veel beter lijkt dat vóór te blijven :rolleyes:
    Op mijn Robbe lader zit ook een aparte laad-uitgang voor de zender. Als ie helemaal leeg is sluit ik hem daar op aan en dan laadt hij weer netjes op.
    Duurt overigens wel ff :)

    Zoals brutus al aangaf, er zal weinig aan de hand zijn. :)
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Een snellader negeert in de eerste fase van het laden niet op (valse) delta-peaks.

    Hoe lang die periode duurt, zal van fabrikant tot fabrikant verschillen. Als de cellen na deze periode nog ruisen, zal de lader het laadproces afbreken.

    Daardoor is het heel goed mogelijk dat diep ontladen cellen met een bepaalt type lader goed te laden zijn en dat een andere lader vroegtijdig afslaat.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2014
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Bij een T10C zender gaat bij 8,6 Volt het accu alarm af. Als je daarop niet reageert zal de zender de cellen tot 0 Volt ontladen. Automatisch afslaan doet de zender niet.

    Cellen tot 0 Volt ontladen is natuurlijk niet goed voor de accu, maar als dit geen dagenlang duurt valt de schade als regel mee, zoals hiervoor al door diverse forumers werd opgemerkt.

    Zoals nu wordt geprobeerd met langzaam laden is overigens de verstandigste manier om zo'n accu weer tot leven te wekken. Vervolgens kun je dan eventueel de accu met de Ultramat 16 een aantal cycle ladingen te geven om te kijken of dit nog enige winst geeft.

    Je hebt dus de Engelstalige handleiding, waarin nog sprake is van NiCd accu's. Voor NiMH accu's geldt dit niet, deze kennen geen geheugen effect.

    Onder 'helemaal ontladen' wordt overigens niet bedoeld, dat je de cellen tot 0 Volt ontlaadt, wat wel gebeurt als je de zender vergeet uit te zetten. Bij NiMH accu's ga je daarbij tot 0,9 Volt per cel.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.075
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou jij met de laatste drie snelladers die ik heb gehad, willen gaan praten? want die waren dat duidelijk niet met jou eens, en als je het nuchter bekijkt, KAN dat ook niet, het zou levensgevaarlijk worden...

    Het zou namelijk betekenen dat als je een (bijna) volle accu aansluit en het laden start, dat de lader dan de al heel snel volgende delta-peak waarbij de accu daadwerkelijk vol is, óók negeert, en dus doorlaadt tot het fout gaat....

    Tot nog toe alle snelladers die ik gehad heb, pikken die delta-peak al vanaf het begin van de laadcyclus mee (mischien dat de eerste paar minuten genegeerd worden, meer ook niet), vandaar dat je NiMH bij gebruik van delta-peak-detectie niet onder de 0.5 C moet laden, en zelfs dan gaat het nog regelmatig mis....

    Ik check ALTIJD de geladen capaciteit en schat dat in tegen het laatst bekende verbruik.
    Om de zoveel tijd, meestal als ik weer thuis kom van zee (dus na 7 weken stilstand, en 14 weken na de laatste deep-cycle) geef ik de accu één cyle, en vergelijk geladen en ontladen waardes met elkaar. Heel vaak is de geladen waarde nog geen 10% van de ontladen waarde (die valse delta-peak-detectie dus...) en herstarten van het laadproces is normaal gesproken voldoende om die geladen capaciteit weer in het juiste spoor te duwen.

    Groet, Bert
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Dan zijn we het toch eens. Het gaat om de eerste minuten van het laadproces. Erg gevaarlijk is dan niet. De laadstroom bevindt zich dan nog in de opbouwfase.
     
  13. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Ompolen NiCd / NiMH accu's

    Wat ik mis in de reacties is dat NiCd accu's en NiMH accu's kunnen ompolen als deze geheel ontladen worden.
    In dit geval zou ik met behulp van spelden iedere cel afzonderlijk opladen, daarna het pack in zijn geheel na-laden en vervolgens een paar keer ontladen en laden.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.075
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat zijn we niet.... want als ik jou goed begrijp, zou die instabiele spanning slechts voorkomen in het gedeelte van het laadproces waar de lader die valse dleta-peaks nog negeert.

    En ik zeg juist (uit ervaring!!!) dat dat niet het geval is: dat die instabiliteit gerust 10 tot 15 minuten kan duren, en dat je lader dan toch echt afslaat, terwijl er in werkelijkheid hooguit 10% van de capaciteit geladen is.... Dat overkomt mij geregeld (zo ruwweg 20~30% van alle ontlaad-laad cyclii). Een simpele herstart is daarna vaak voldoende om de accu toch volledig te laden.

    Groet, Bert
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Zal mijn oorspronkelijke bericht even herhalen. Daar staat in dat de lader in de eerste fase van het laden, delta peaks negeert. Deze periode is later beperkt tot enkele minuten. Hoe lang het ruisen kan duren, heb ik niet aangegeven. Wel dat de lader het laadproces zal afbreken als de cellen na de eerste periode te veel ruisen. We zij het meer met elkaar eens dan je denkt!
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    [Oops], ik was te laat. Dit staat hier boven al: Er wordt geschreven, dat laders een zogenaamd pre-peak stadium kennen bij het delta peak laden, niet dat de accuspanning na een paar minuten stabiel wordt[/Oops].

    Vroeger had je laders, waarbij je dat pre-peak stadium in kon stellen, tegenwoordig zit het standaard ingebouwd. In ieder geval in de laders, die ik ken. Hoe lang dit stadium duurt is afhankelijk van merk en type, maar als regel is dit tussen 3 en 7 minuten.

    Als je getekende laadcurves ziet van Ni**-accu's zien deze er altijd mooi glooiend uit met aan het eind een wat steiler heuveltje als de accu vol is. In werkelijkheid is het een continu heuvellandschap, waarbij de accuspanning steeds wat op en neer gaat. Vandaar ook, dat een lader nooit meteen afslaat als de accuspanning wat daalt. Wat de lader dan wel doet is bemonsteren in welke mate de spanning daalt en hoe lang de daling aanhoudt. Vandaar, dat het bij een te laag ingestelde laadstroom voorkomt, dat de lader in het geheel niet afslaat.

    De grootste onregelmatigheden heb je aan het begin van het laden, vandaar dat pre-peak stadium. Als de accu daarna nog valse delta peak spanningen geeft mankeert er wat aan de (laad)conditie van de accu, wat in jouw geval dus van toepassing is omdat de accu's 7 weken stil hebben gelegen. Na zo'n lange inactieve periode zou je de accu's eigenlijk weer een formerings lading moeten geven. Uiteraard is dat niet erg praktisch, zodat bijna iedereen de lader dan een her-start geeft. Als je echter accu's hebt, die bijna continu in gebruik zijn, is zo'n valse delta peak hoogst zeldzaam.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2014
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.075
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er uitsluitend last van, als ik de accu's éérst leeg trek, en aansluitend weer laad.
    Dus NIET, als ik de accu's na een middag vliegen (tussen de 20 en 50% ontladen maximaal) weer oplaad, en zelfs niet als ik de accu's na vol weggezet, en 7 weken inactiviteit, vanuit die "volle" toestand na laad...

    Het gebeurt dus (bij mij) alleen bij laden op delta-peak, vanuit volledig ontladen toestand.

    Het lijkt daardoor heel erg veel op wat Schummie beschrijft, namelijk dat een volledig ontladen NiMH (van pak hem beet, 1500 mAh????) niet meer dan ruwweg 10% lading lijkt te willen accepteren...

    Maar ik denk, dat het dus een afslag is op een van de meerdere valse delta-peaks, en dat is ook wat ik bedoelde in mijn eerste post in dit draadje....

    Groet, Bert
     
  18. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Test

    Heren,

    Mijn Robbe 4547 NiHm accu met een capaciteit van 2000 Ma heeft nu in totaal 22 uur aan de langzaamlader gestaan. Die levert zoals eerder al gezegd een laadstroom van 125 Ma.
    Vanavond zal ik de accu weer in de zender plaatsen, en de zender aanzetten. De zendertimer zet ik op 0. Daarna zal ik kijken wat nu de gebruisduur van de zender is tot aan het alarm van 8,6 volt van de zender.
    Ik zal die tijdsduur nog aan jullie doorgeven. Mocht die gebruiksduur te gering zijn naar mijn idee, dan vervang ik de accu.
    Heeft iemand trouwens een idee van de normale gebruiksduur van een Futaba 10C (Op 2,4 Ghz met module) bij een volle, volledig gezonde accu?
    En maakt het voor het verbruik nog uit of ze zender alleen maar aanstaat, of dat je ook nog stuurbewegingen maakt zoals bij gebruik in de praktijk?

    Bedankt weer voor al het meedenken.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.075
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee wat die zender verbruikt. Wellicht vind je wat terug in de manual over de te verwachten gebruiksduur met een bepaalde maat accu, of wellicht staat er rechtsstreeks wat in over het stroomverbruik??

    Stuurbewegingen hebben bij mijn beste weten géén invloed op het stroomverbruik, mogelijk het activeren van programma's wel? geen idee.

    Ik weet dat mijn oude FC-18 ongeveer 8 uur draaide op een 1800 mAh accu, de FC-28 met zijn zwaardere processor maar 5 uur....

    Groet, Bert
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    De stroomopname van een T10C op 35 MHz zal (geschat) iets meer dan 150 mA bedragen, op 2,4 GHz zal dit een goeie 100 mA zijn (2,4 GHz zendt niet continu). Bij het maken van stuurbewegingen blijft dit praktisch onveranderd.

    Een betrouwbaarder indicatie van de accu conditie krijg je door 'm aan de lader te hangen. Zowel bij het laden als het ontladen kun je dan het aantal milliAmpere-uren aflezen. Uiteraard zijn dat er bij het laden wat te veel (laad-verliezen), maar als indicatie is het getal wel bruikbaar.

    Nu is de accu nog lang niet leeg als het accu-alarm afgaat en er zal altijd wat capaciteitsverlies zijn, dus op 2,4 GHz verwacht ik een bedrijfstijd van 10 uur of meer. Nu zou ik me zelf pas zorgen gaan maken als de accu het niet langer dan 6 uur volhoudt. Ook al wordt een accu slechter, je accu-alarm waarschuwt je namelijk altijd op tijd. Het is zelfs zo, dat je bij een oudere accu dan meer tijd hebt voordat de accu echt leeg is.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2014

Deel Deze Pagina