Hoeveel ontlaadcapaciteit Lipo?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door bjornc, 20 apr 2014.

  1. bjornc

    bjornc

    Lid geworden:
    8 apr 2010
    Berichten:
    222
    Beste forumleden,

    Voor mijn slash 2WD zoek ik een nieuwe 2S lipo.
    Dit is mijn zogenaamde 'campingracer' dus komt niet wekelijks tot inzet.

    Nu zit er een Carson dragster regelaar op, die 100A cont/120A Burst kan leveren.
    De motor is een (goedkope chinese) brushless motor, nadat de originele brushless de geest gegeven had. (Lagerschade)

    Ik zoek een Lipo zo tussen de 4500 en 5000mah capaciteit.

    Dus ik neem aan dat dit ruim voldoende is voor de huidige setup?

    Ik zit te twijfelen tussen een 4400mah Nanotech (60C !) (Dus 264A discharge!?)
    Of een 5000mah Nanotech 30C (Dus 150A discharge ?!)
    Of een Zippy, welke dan 5400 / 50C is. (Dus 270A discharge?!)

    Het mooie van zo'n Nanotech vind ik de laadcapaciteit van maximaal 5C.
    Dit zal ik natuurlijk niet heel vaak gebruiken, maar op momenten dat je snel weer wilt rijden dan is het wel prettig dat mijn lader 10A kan leveren. (Robbe C8 )
    De Zippys kan je max 1C laden.

    Zo, nu mijn daadwerkelijke vraag (Vragen)

    * De genoemde accu's... zijn deze toereikend voor mijn huidige setup?
    * En, voor eventueel in de toekomst, wanneer is een 150A discharge lipo niet meer toereikend? (Als in, kan je dat ooit bereiken op een 2WD slash)

    *En, zijn mijn berekeningen correct? :rolling:
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.410
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij auto accu's zijn die c waardes nog wel eens een tikkie opgepompt ;-)
    Kortweg, ze redden het wel, maar alleen als ze nieuw zijn.

    Nanotechs zijn de algemene ervaringen niet goed mee. Voortijdig inzakken, in redelijk korte tijd al hun amperes niet meer geven.

    Over die 5c kan ik ook kort zijn:nooit doen...
    Je verkort de levensduur van je accu erg best wel ernstig mee.
    1c of 2c, heb je alsnog in een uur tot een half uur je accu vol. Sneller is niet aan te raden..

    Voor de rest, qua merken etc kan ik je niet echtvan dienst zijn ;-)
    Enigste wat ik je nog wel mee kan geven, is dat lipo's doorgaans maar een jaar tot 1,5 jaar goed blijven. Uitschieters heb je altijd, maar bij mij (en vele anderen) gaan ze na die tijd hard achteruit
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Met Lipo's van 5000 mAh en een lader die maximaal 10 ampère kan leveren kom je niet verder als 2C.
     
  4. bjornc

    bjornc

    Lid geworden:
    8 apr 2010
    Berichten:
    222
    Ik snap dat ik op een 5000mah accu niet verder kom dan 2C, maar ik wou aangeven dat ik in ieder geval hoger dan 1C kon komen op de meeste accu's.
    En ik gaf ook aan sporadisch hoger dan 1C te zullen laden.
    Dat er met de Nanotechs slechte ervaringen gedaan worden is mij echter nieuw.
    Dan toch liever de Zippy, of Zippy compact?

    Let wel, ik ben geen professionele gebruiker, dus ik vraag waarschijnlijk niet het uiterste.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.410
    Locatie:
    Rotterdam
    De meeste mensen hier zijn hobbyisten ;-)
    Lipo's zijn chemische dingen, daar zit een gebruiksaanwijzing omheen.
    Sommige fabrikanten hebben het beter voor elkaar dan anderen, feit blijft dat je eigen gebruik voor een groot deel de levensduur bepaalt.

    Verder kan het makkelijk zijn even in het auto onderdeel te kijken.
    Meer mensen met jouw specifieke vraag, en meer mensen met ervaring
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt een specifieke auto-accu combi 'ontlaad'-vraag Bjorn, die kun je beter in betreffende autosubforum vragen/zoeken, voor meer specifieke kennis/ervaring met die auto. Het accu- en laadsubforum gaat veel meer over de omgang met en laden van accu's. Verplaatsing naar een ander subforum vraag je middels klik op waarschuwingsbordje [​IMG]naast je openingsbericht (kan/mag iedereen).
     
  7. bjornc

    bjornc

    Lid geworden:
    8 apr 2010
    Berichten:
    222
    ...
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2014
  8. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Belangrijk in dit geval is wat je motor maximaal aan vermogen gaat gebruiken. Als je controller 120A burst kan leveren en je motor bijvoorbeeld maar 60A gebruikt, is een hoge ontlaadstroom helemaal niet nodig.

    Turnigy Nano techs zijn niet echt duur, maar de beloofde ontlaadstroom gaan ze niet halen.
    Ik heb overigens meer kapotte Zippy's gezien dan Nano techs, maar dat is een persoonlijke ervaring.
     
  9. bjornc

    bjornc

    Lid geworden:
    8 apr 2010
    Berichten:
    222
    Ik weet nu niet hoeveel de nieuwe motor trekt, maar het zal niet veel verschillen van de oude.
    Maar de grap is dat ik ook niet weet hoeveel watt de oude had...

    Het was in ieder geval een standaard Carson dragster sport combo, 12T.

    Zijn er voor nanotech accu's een beter alternatief, in ongeveer dezelfde prijsklasse?
     
  10. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Een 540 motor in een 2wd slash heeft in het algemeen voldoende aan 100a ontlading. Om aan de save kant te zitten, koop een 5000mah 30c accu, dat is echt voldoende voor een slash. Ik gebruik zelfs 150a accus voor mamba monster 2200kv motor en dat is ook genoeg.
    In het algemeen zijn turnigys wat beter dan zippys. Ook al heb ik zelf geen problemen met de zippys gehad. Maar veel anderen beweren dat zippys snel bol kunnen worden. Wss kan die vaak dus de aangegeven ontlading niet halen. Enige zippys die ik heb gehad zijn 8000mah 30c.
     
  11. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht


    Zoals eerder zal je moeten achterhalen van voor motor je hebt en even opzoeken wat voor maximale stroom deze motor kan vragen , daarna kies je de juiste lipo, maar misschien wil je in de toekomst wel sneller , dus kan je daar ook rekening mee houden in de keuze lipo.

    Ik wist niet dat een 2wd slash voldoende heeft aan 100A , niet de auto maar de elektronica , en/of gebruikte motor bepaalt dat , wordt er een bv velineon motor gebruikt , dan is 100A voor continu levering lipo te laag .

    Zippy's kunnen minder punch leveren dan de Turnigy's , dus die zullen sneller een lagere spanning per cel bereiken bij gelijke belasting dan de Turnigy's.De Nano-tech zijn goede lipo's , echter hebben die vrij snel een hoog op lopende interne weerstand , waarna niet de volledige capaciteit wordt gehaald bij laden/ontladen .

    Ik zou de turnigy serie nemen, liefs hardcase , en dan een continu vermogen van rond de 150A , dus idd bv . 30C /5000Mah .

    suc6
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2014
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Burst-specificaties negeren, daarin zijn fabrikanten tamelijk optimisch. Alleen naar maximale continu stroom van regelaar kijken, en daar mee rekenen.
    Vooral in auto-land wordt er lustig op los gefantaseerd, marketingkolder, grenzend aan oplichterij, kun je gevoeglijk vergeten, niet mee/op rekenen. Helaas nog steeds schering en inslag bij fabrikanten/leveranciers voor RC auto's. Meer uitleg waarom het kolder is:
    Speed Passion ESC brushless - MBF
    C-waarde Lipo/burst current ESC - MBF
     
  13. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Zelf wilde ik eerst ook niet aan de nanotech lipo's maar heb nu een 6 tal 5800Mah 2S accus en die gaan al meer dan een jaar top! Bollen niet op, laden nog tot vrijwel 85% van hun orginele capaciteit en hebben nog steeds punch zat. Ik zal ze zo weer kopen (welliswaar alleen de 5800mah, aangezien dat de enige is die ik heb)
     
  14. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Zelf heb ik de zippy 5900 60c hardcase 2s.
    Ik gebruik ze in mijn losi scte met een 550 5,5t 4 pols van tekin.
    Dus een motor die best een bakkie stroom lust.
    De regelaar een TrackStar 150Amp, de accu's blijven lauw tot Koud.
    Heb ze nu ongeveer een jaar en er gaat nog steeds 5700 Amp in. De accu's rijd ik ook nooit leeg, zodra de esc naar half gas gaat stop in meteen.
    En altijd de accu even een uur of 2 met rust laten, voordat je gaat laden.
    Ook berg ik ze nooit op in de schuur maar binnen in huis zodat ze niet onder 15° komen.
    En bij langer dan een week niet gebruiken de accu's laden totdat de cellen 3,9v zijn dan stopen met laden.
    Op deze manier gaan je accu's jaren mee.

    Gr Sander.
     
  15. bjornc

    bjornc

    Lid geworden:
    8 apr 2010
    Berichten:
    222
    De turnigy's waren weer beschikbaar in eu warehouse.
    Heb twee 2s 5000mah 60c gekocht, doen het prima!
     

Deel Deze Pagina