Gisteren begonnen met de bouw van de nieuwe Mugen Seiki MBX7T 1:8 truggy. Ten opzichte van de MBX6T(R) zijn er een aantal opvallende wijzigingen. - De aandrijflijn is van schuine vertanding terug naar de rechte vertanding. Dit moet een soepelere aandrijving geven. - De draagarmen zijn iets aangepast (bijna niet waarneembaar) - De hingepins zijn aangepast en hiermee kan de setup sneller aangepast worden. - Andere shocktower, van metaal ipv carbon - Layout van het chassis is veranderd waardoor het zwaartepunt maximaal op de voorkant zit en dit moet meer stuur geven. - Lengte van het chassis is gewijzigd. Een woord van dank aan mijn sponsoren/materiaal leveranciers: - RC Speedhouse als huisleverancier - Mugen Seiki MBX7T - Alpha Plus A852 / A830 Dragon motoren - Alpha Plus 2081 / 2090 / 2107 Ryan Lutz uitlaten - Savox HV coreless servo's - Spektrum DX3R Pro - Nitrolux 25% brandstof - Ultimate racing oliƫn De doos: De inhoud: Een hoop zakjes, netjes genummerd met letters en cijfers: De diff onderdelen: De diffs in elkaar gezet (hierop is te zien dat we nu met rechte vertanding werken): Onderdelen van de voorste gearbox: Gearbox in elkaar gezet met shocktower erop: Draagarmen gemonteerd: Onderdelen van de servo saver en de meenemers: Voorkant zit helemaal in elkaar: Wat extra informatie bij de bouw van de voorkant: - Diff olie is standaard 10.000 - 2 shims geplaatst, links en rechts van het diff 1 shim - Diff liep in eerste instantie iets hakerig, dit opgelost door de gearbox iets minder straks vast te draaien. - Draagarmen lijken van andere samenstelling te zijn als de MBX6T(R). Tijdens het in elkaar zetten voelde het indraaien van de schroeven een stuk strakker. Wellicht een oplossing tegen brekende draagarmen, dit was een zwak punt van de 6-serie. - Servo saver staat op 6mm Binnenkort zal ik de achterkant en het midden in elkaar zetten dan volgen meer plaatjes en toelichting.
Onderdelen midden aandrijving: Midden aandrijving gemonteerd: Onderdelen achterste gearbox: Gearbox gemonteerd inclusief aandrijfas: Shocktower erop: Draagarmen en spoiler steun erop: Overige onderdelen achterkant: Achterkant compleet in elkaar:
Chassis , splashguard e.d.: Voorkant en midden erop: Achterkant erop: Onderdelen tank: Tank gemonteerd: Onderdelen radioplaat: Ontvangerbox: Radioplaat compleet: Gemonteerd: Koppelingsonderdelen en motorsteun (koppeling gebruik ik niet, komt een JVD op): Motorsteun gemonteerd: Gas/rem aansluiting (kleine imbusjes!): In elkaar: Gemonteerd: Onderdelen shocks: Bijna klaar: Even lucht eruit laten komen, tijd voor koffie : In elkaar: Voorkant gemonteerd: Achterkant gemonteerd: Spoiler, luchtfilter en wat andere zaken: Spoiler gemonteerd: Met mijn oude MBX6T kap erop: MBX7T en MBX7 gebroederlijk naast elkaar: De bijbehorende kap is nog bij de spuiter, daar zal ik later een foto van plaatsen. Daarnaast komt er een zwarte spoiler op, die witte vind ik namelijk niet mooi bij mijn kappen staan.
Mooie bak! Het hakerig aanlopen van de diff kan ook komen door de shimms. Ze zou het kunnen proberen om te kijken hoe het zonder is.
Ik zou de Mugen truggy nooit zonder shims bouwen. Het diff moet je zo strak mogelijk shimmen, dit om op onze hoge grip banen ervoor te zorgen dat de tanden niet overslaan en het diff stript. Wat ook dodelijk is de zijdelingse speling van het complete diffhuis in het diff. Dit kan je best zo strak mogelijk krijgen. Mario heb je ook getest met een shim achter de pinion in het diffhuis zoals we met de MBX6TR deden?
Update van post 2, bouwen van de achterkant leverde geen opmerkelijke zaken op. Achterkant is ook niet echt gewijzigd t.o.v. de MBX6TR, alleen de hingepins en shocktower zijn aangepast. Wat mij gisteren wel opviel is dat de meenemers korter zijn geworden, ik zal deze binnenkort eens naast de MBX6TR meenemers houden. Zonder shims gaat het diff kosten, mijn ervaring met nieuwe Mugen diffs dat ze in het begin iets stroef lopen en daarna los komen. Je hoeft er dan bijna niet meer naar om te kijken. Zijdelingse speling heb ik er zoveel mogelijk uit gehaald maar niet te strak. Een shim achter de pinion is geen optie, dan gaat het diff stroever lopen. Op zich is het diff nu niet zo soepel als ik zou wensen maar ik ga gewoon eerst wat rijden met de auto en dan verwacht ik dat de aandrijving zo soepel als boter wordt...eigenlijk zoals we gewend zijn van een Mugen
idd als hij zo soepel loopt als buggy is dat zeer goed Maar de diffs moeten idd wat inlopen. Heb de buggy ook zo goed als klaar, en heb in de diffs de shims ook kunnen hersteken net wat strakker als tijdens de bouw. Ik ben vooral benieuwd naar de sterkte van de rechte tanden tov de krachten die op een truggy komen te staan
Update, auto is nu gereed...nu wachten op de kap. En ik zal de diffs nog een keer bekijken, de aandrijving loopt te stroef naar mijn zin. Wanneer hij 100% raceklaar is zal ik een aanvullende foto plaatsen.
Je kan hem gerust wat losser shimmen voor het inrijden (dus ook niet volgas een bocht uitkomen ), en dan erna strak shimmen. Scheelt enorm in soepelheid...
Mooi verslag Mario. Ik ga dit weekend ook beginnen met bouwen van de mbx7t. Altijd handig dit bouwverslag!