Vintage modelboten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door BertusvB, 23 jun 2013.

  1. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @H. B. Busking: Ik zal de o-ringen en pakkingen dan maar vervangen, gelijk ook maar nieuwe slangetjes halen dan?. Ook ga ik even een paar nieuwe gloeipluggen halen. Ik draai trouwens op 16% nitro, dat hebben de jongens van Quartel me aangeraden. Als het goed is heeft de motor nog maar 2,5 uur gedraaid, ook de compressie is nog goed.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Quartel? Hmmm... 16% nitro? Diepe zucht! Moet ook heel goed zonder nitro kunnen draaien. 5% aandeel.

    Die motor van jouw is overigens niet uit 1960! De RC-series motoren kwamen later. (zie internet)... zowat af 70er en lang door de firma Robbe vertegenwoordigd in de EU. Enya gold als een van de beste motoren fabrikanten. Veranderende markten en inzichten hebben Enya meer naar de achtergrond gedreven.

    Adviseer je in te lezen via Google. Informatie van over de grens.
    Op "Enya 09-II"
    Er wordt zelfs 20% wonderlolie aandeel beschreven.

    Ik zou Dennis van de Hobby-In in Waalwijk eens bellen. Rustig je probleem uitleggen. Die geeft je een geschiktere brandstof. Wellicht heeft hij ook wel geschikte ringetjes.
    Haal de carb maar eens los, schroef hem uit elkaar.

    Ik weet het verleden van deze motor niet.
    Ben ergens ook geen fan van elektrostarters, omdat je zulke kleine motortjes snel kapot kan rammen (ook grotere) bij een brandstoflock (kromme drijfstang).

    Je hoeft niet alle pakkingen te vervangen. Zijn er niet zoveel (carterdeksel) Het gaat om rubberen O-ring(en) van de hoofdsproeier en wellicht zit er nog een op de hals van de carburateur.
    Die zijn ook te vinden in de metaalhandel.
    De motor is glijlager gelagerd. Hij zou zelfs op de krukas kunnen gaan lekken als hij moe is. Maar heb de indruk dat de motor nog niet zoveel gedraaid heeft... tenzij er aan geramd is natuurlijk... 2,5 uur is niet zo heel erg veel...

    http://www.stevewebb.co.uk/index.php?pid=LE094B&area=Engines

    "10 geboden"
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=541619

    http://www.enya-engine.com/Parts_E.html

    Zo! Nu weer lekker verder knutselen Jasper :) Lezen het wel weer!
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2014
  3. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Bedankt voor al deze info, daar kan ik wel wat mee. Maar ik denk toch dat ik het advies van de vorige eigenaar ga opvolgen: Doe dr maar n elektromotortje in. Bij de eerste keer draaien onstonden namelijk al scheurtjes in de romp door de trillingen. Dit wordt dan een experimenteermotor, is goed voor mijn ervaring. Starten zonder elektrostarter gaat echt niet dus dan maar zo. En de brandstof gooi ik dan wel in de Webra 61 Speed.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet onverstandig Jasper?
    En toch is het goed het allemaal uit te zoeken. Da's ook een deel van de hobby. Je bent er goed en geïnteresseerd mee bezig en dat is wel belangrijk.

    De boot is van ABS-plastic niet? Dat wordt ook een dagje ouder. Minder trillingen en resonanties zijn dan wel beter voor het rompje.

    Overweeg ook een nieuw draadje te starten voor het bootje. De moderator al het geschrevene even mee verplaatst. Is lijkt me wel de moeite waard niet?

    Gr Bas
     
  5. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Ik eerst mijn andere project nog even afmaken en dan kijken voor een elektromotortje. En inderdaad, het rompje (ABS-plastic) is niet al te jong meer. Als ik nog advies nodig heb zal ik wel even een nieuwe topic starten. Ik ga nog even uitzoeken hoe het zit met de methanolmotor en dan gaat ie dr uit.
     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
  7. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    *Bij mij staat die op zijn kant, neus omhoog.*
     
  8. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat model is oorspronkelijk een ontwerp van Evert Kreulen en geschikt voor een 2,5 cc dieselmotor. Dit is uitgegeven onder de titel, maak het zelf met een tekening en beschrijving uitgave Muiderkring in 1956. Dat was ook mijn eerste bootje en ik denk dat er veel modelbouwers zijn die zo zijn begonnen. Dat was nog de tijd dat men alles zelf maakte, er was vrijwel niets kant en klaar te koop en wat te koop was, dat was onbetaalbaar. Dat waren zend en ontvang installaties met verschillende toonhoogtes die door middel van een tongen relais werden gedetecteerd en voor de verschillende functies zorgden. Een complete installatie kostte toen een kleine 1700 gulden en daar kwam dan nog de prijs van de verschillende servo's bovenop. Alles bij elkaar zo'n slordige 2500 gulden en dat bij een gemiddeld salaris van pakweg 350 tot 400 gulden per maand! In die tijd kocht ik mijn eerste wagen, Renault nieuw voor 5995 gulden, dat om aan te geven hoe de verhoudingen lagen. (1964) Het heeft wel voordelen als men niet alles kan kopen, men wordt er wel creatief van en dat geeft weer een uitdaging om dingen zelf te gaan maken.

    Een leuke site om te bezoeken: Funfly

    Groetjes Hans.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2014
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hij wou de industrie eerst op een plank zetten
    Maar dat ging dus niet
     
  10. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Ik heb deze week het herstel afgerond van mijn eerste grote liefde op modelboten gebied: Het model van de 44ft. mlb van de Coast Guard.
    Dit model heb ik ongeveer 40 jaar geleden gebouwd op de tekenplank, op de huistafel, in de huiskamer van ons eerste flatje.
    Wat heb ik aangepast: Een nieuwe accu, een nieuwe schroefas, een nieuwe regelaar, 2,4GHz. aangepast(servo en ontvanger), een nieuwe bluspomp voor de blusmonitoren, beglazing in het stuurhuis, een nieuw bemanninglid en nog allerlei kleinere aanpassingen en.................een grote sopbeurt!
    Ze staat nu weer klaar om de eerste proefvaart te maken in haar derde leven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 jul 2015
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vorige zomer begon de haakse overbrenging in mijn in gebruik zijnde Fuji outboard kuren te vertonen.
    Goede raad is duur, en onderdelen zijn onmogelijk om nog aan te komen.

    Nu heb ik nog zo'n ding nagelnieuw en ongebruikt in de doos liggen, maar ik was eigenlijk niet van plan, die te gaan kannibaliseren, en ik was nóg minder van plan die dan maar te gaan gebruiken....

    En aangezien er aan de "vaar-Fuji" toch al het nodige verbouwd en verzaagd was (verre van origineel en verre van verzamelbaar dus), de boel uit elkaar getrokken.

    De lower unit van de staart zat met twee schroefjes vast, waarvan er een bijna een jaar op zich heeft laten wachten voor ik hem los kreeg, met behulp van een uitdraaiertje: eerst gezocht naar zo'n "Grab-it" maar die dingen kosten in de gereedschapswinkel zo maar even 70+ euro.... Bij de Action zag ik een setje van een paar euro, en geloof het of niet, die klaarde de klus in no-time.

    Daarna de hele boel in een sorteerdoos in losse onderdelen, mee aan boord voor een hobbyprojectje tijdens het manouvreren....
    Aan boord is een Dremel voor fijn werk, dus ook maar even een Action "Dremelsetje" gekocht, kostte ook maar een paar euro's.

    De tandwielen grepen niet meer helemaal goed in elkaar, en alles is glijgelagerd. Valt weinig aan te stellen, maar door her en der wat weg te vijlen, toch enigszins verbetering weten te krijgen, ik denk dat hij nog wel een of twee seizoenetjes zou moeten kunnen draaien.
    Helaas had ik tijdens de klus geen geheugenkaart in mijn camera gedaan, dus al die foto's zijn, tsja.... niet genomen....

    IMG_2599.JPG

    De beide asjes van de haakse tandwielen moesten allebei wat verder naar binnen. Dat heb ik bereikt door bij de uitgaande as (verticaal links op de foto) ongeveer 3 tiende van het staarthuis af te vijlen, en bij de ingaande as (horizontaal midden boven) even zoveel van het landingsvlak van het lagerbusje af te halen. Hierdoor komen beide asjes wat dichter naar elkaar toe.
    Gemonteerd ziet het er dan zo uit:
    IMG_2600.JPG
    Het loopt nog niet 100% soepel, maar dat dat doen deze superkleine tandwieltjes met hun 8 tamelijk grove tanden vanaf nieuw al niet.
    Helaas was er in de winter door een ongelukje een hoek van de trimplaat afgebroken. Dus die heb ik afgerond, staat toch wat netter

    De verf was ERG slecht en lelijk, dus tegelijk besloten het ding cosmetisch ook op te knappen. Wat een pokkewerk! Plm 20% van de lak zat bladderlos, maar wat vast zat, zat na 50 jaar nog steeds berevast!
    Met de roterende draadborsteltjes, roterende schuurwaaier, en een grote rol Scottish Bright, en een hoop ellebogenstoom vandaag zo ver gekomen:
    IMG_2601.JPG

    Ik weet nog niet of ik hem weer in de lak ga zetten of blank laat. De motorkap is nog min of meer puntgaaf qua lak, en zwart boven blank metaal staat best wel mooi, vind ik....
    Aluminium kan goed tegen zoet water, en ik ben een beetje bang dat het oppervlak met vettigheid verzadigd is, en nieuwe lak dus niet goed hecht...

    Wordt vervolgd!

    Groet, Bert
     
    poebe vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    How! Da's mooi!
    Vet verzadigd aluminium? Aluminium is sowieso al niet een fijn materiaal om te lakken?
    Goede moderne wash-primer (met etsende werking)?
    Maar zo is het eigenlijk ook al schitterend... poetskatoen, brasso, commandant tot het glimt als een keutel in de maneschijn.
    Anders anodiseren.
     
  13. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.047
    Locatie:
    meppel drenthe
    Poll! [​IMG]
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja....

    Ik ben de eerst komende 7 weken niet in de gelegenheid om een winkel binnen te stappen, en aan het eind van die zeven weken, hoop ik toch dat die motor weer draai-klaar is....
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag een uurtje kunnen spenderen tussen de drills en de werkzaamheden door.

    Het is gelukt de transom-bracket zonder schade te verwijderen, en ik ben aan het "polijsten" geslagen.
    Maar 50 jaar oud gietwerk is nu eenmaal niet heel erg glad, en veel beter dan dit ga ik het niet krijgen, of ik moet een toplaag van meerdere honderdsten verwijderen....

    IMG_2602.JPG

    Om eerlijk te zijn, denk ik dat nóg gladder ook niet mooi gaat worden, gezien ik niet alles gelijk ga kunnen krijgen (teveel hoekjes en gaatjes waar je niet goed bij komt, maar die wel in het zicht zitten). Daarnaast is het per slot van rekening een ding wat 50 jaar oud is of daaromtrent, en het mag er best uit zien of het gisteren uit de fabriek kwam, maar het moet er wel uit zien alsof het uit een fabriek van 50 jaar geleden komt, niet alsof het uit een fabriek kwam die gisteren geopend is.... toch?

    Dus dit deel is klaar, nu verder met de overige onderdelen....

    Groet, Bert
     
  16. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Papendrecht
    Ziet er netjes uit voor een oudje, haha.
    Benieuwd naar de maiden (deel 2?)
    Mooi gelukt.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... zo ver ben ik nog lang niet....

    Ondertussen, afgelopen nacht tijdens manouvreren weer aan het knutselen gegaan. Uiteraard geen geschikt pakkingmateriaal aan boord (benodigde dikte 0,4 mm, dunste wat we hebben is 0.1, direct daarna komt 1,5 mm).
    Maar een kartonnendoosje bleek van de juiste dikte te zijn, dus....

    Nooit gedacht dat me dit in één keer zou lukken, maar blijkbaar is het geluk met de dommen:
    IMG_2603.JPG
    De randjes naast het grote gat zijn minder dan 1 mm breed, vandaar dat ik er een hard hoofd in had.

    De staart zit weer in elkaar, en hangt al weer 10 uur rechtop, gevuld met olie (gewone sump-olie voor de hoofdmotor, een 30W als ik me niet vergis), en zo te zien is hij dicht. Gek genoeg lekt er zelfs geen olie langs de glijlager busjes van de asjes.

    Ben nu bezig de kap blank te krijgen, en dat is een hondeklus....

    Groet, Bert
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.458
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Heeft de stuurman geen oude zeekaart voor je om als pakkingmateriaal te gebruiken? Of moet hij dan een stukje uit zijn beeldscherm snijden? Ik leef (denk) in een ander tijdperk vrees ik. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, je leeft in hetzelfde tijdperk als ik.... Waarom denk je dat we de nogal lompe stap tussen 0.1 mm en 1.5 mm hebben? ;)
    Die 0.1 mm IS oude zeekaart... :D

    Groet, Bert
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.458
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Ook dat is niet meer wat het is geweest. De mijne (Engelse) zijn 0,2 mm. Gebruik ze nu hoofdzakelijk als kaft voor de schoolboeken van mijn kleinkinderen. Aan boord had ik er altijd een paar achter de hand als pakkingmateriaal. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina