Eerste RC Speedboot, (Outerlimits Hobbyking)

Discussie in 'Speedboten' gestart door Duke, 11 nov 2013.

  1. Duke

    Duke Guest

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en nieuw in de modelbouw. Ik wil graag een RC speedboot kopen, maar ik heb nog veel vragen en dingen die onduidelijk zijn. Ik heb al veel gelezen op dit forum, maar toch blijven er nog vragen. Alvast mijn excuses als ik rare of domme dingen zeg!

    Ik vind deze boot wel mooi en zou deze wel willen kopen. (Mocht deze weer op voorraad zijn)
    OuterLimits Fiberglass Offshore Brushless Racing Boat w/Motor (870mm) (EU warehouse)
    Is dit een kwalitatief goede boot? En is deze te gebruiken als beginner?


    Ik zou met deze boot met een 3s lipo batterij willen varen (omdat ik beginner ben en nog niet veel ervaring heb, lijkt een 4s wel heel erg snel) en over een tijdje misschien een 4s batterij erbij kopen.

    Ik kan nergens de gegevens van de motor vinden. Op deze site staat alleen dat het een 3660 sized 2070KV motor is. Maar wat is dan het vermogen en het maximale ampere?

    Omdat ik niet weet wat het maximale ampere is wat de motor vraag weet ik ook niet welke ESC ik moet kopen. (Op hobbyking staan wel 3 esc die ze aanraden, maar ik weet niet welke dan het beste is?)

    Ook heb ik gelezen dat een lipo batterij niet te ver leeg mag raken. Hoe merk ik aan een boot dat de batterij bijna leeg is, of moet ik daar een veiligheid voor inbouwen? Zo ja, hoe dan? Op hobbyking staat dat deze ESC een Voltage Cutoff heeft (Turnigy Aquastar 120A Watercooled ESC w/Programming Card (EU warehouse)) Hoe werkt dit? En is dit voldoende veiligheid? Stopt de boot dan midden op het water met varen?

    Ik weet niet hoe snel een batterij leeg is, kun je dat van tevoren ongeveer schatten. Want ik weet niet of ik nu een 3300 mah batterij of een 5000 mah batterij moet kopen? Ik wil wel zo lang mogelijk kunnen varen op 1 batterij.

    Nu heb ik nog wat vragen over het varen zelf:

    Ik heb gelezen dat het verstand is om na elke vaart de flexas eruit te halen en deze te drogen en opnieuw in het vet te zetten. Maar wat voor een vet kan ik daar het beste voor kopen?

    Ook wordt de kap van de boot met tape afgeplakt, welke tape kan ik daar het beste voor gebruiken?

    Tevens heb ik ergens gelezen dat de temperatuur van de motor en esc heel erg omhoog lopen als er niet volgas gevaren wordt. Hoe kan dit? Want ik verwacht dat ik de eerste keer rustig aan vaar en dus niet de hele tijd volgas geef, zeker niet in bochten.

    Ik hoop dat de vragen voor jullie duidelijk zijn en dat jullie mij zouden willen helpen?
    Alvast heel erg bedankt,

    Duke
     
  2. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo Duke,

    ik heb ook pas geleden mijn eerste rc boot gekocht De Apparition van HK.
    ik kan je niet veel vertellen over het varen zelf maar mischien kun je even mijn draadje door lezen daar staat al heel veel info voor een beginner.
    er staat ook info in over flexassen enz enz.

    Qua esc Heb ik de 180A van hobbyking die is niet veel duurder dan de 120A maar ben je er wel zeker van dat hij later ook een keer 6s aankan.
    Op deze esc zit dan ook een auto cut off. bij mij is het zo wanneer de cellen van een lipo een bepaalde lage voltage krijgen dan gaat de boot minder hard varen. en heb je nog tijd om hem naar de kant te halen.
    je kunt de Esc ook instellen op de gewenste voltage cutt off.

    voor de rest kan ik je niet veel vertellen omdat ik net 2 weken een boot heb, dat laat ik aan de specialisten hiero over. ze hebben mij ook heel goed geholpen.

    misschien heb je hem al gelezen maar hier is mijn

    draadje.voor-het-eerst-een-rc-speedboot
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.115
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Duke,

    Het ontwerp is goed en de hardware bruikbaar, in Duitsland vaart er al eentje harder dan 100 km/h mee:
    HJwujRiD2hs[/media] HK Outerlimits (100+km/h) and SV 43 170cm Lucas Oil - YouTube
    Let wel, dit is op 5S.

    Als regelaar heb je in principe genoeg aan zoiets:
    Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC
    Super betrouwbaar, boven de 4S de BEC niet gebruiken, maar een losse UBEC inzetten.

    Roy heeft hieronder al een paar zaken besproken en het verstevigen is zeker aan te bevelen, want de toplaag is veel harder dan het onderliggende laminaat; haarscheuren liggen op de loer.

    Het is een gestepte romp, dus je kunt met relatief weinig vermogen toch een leuke snelheid halen, ik zou de standaard motor eerst gebruiken en zien waar het schip strandt.

    Ik haal een Chinese boot altijd helemaal uit elkaar (alles dat geschroefd zit) en bouw de boot opnieuw op, zo weet ik zeker dat alle boutverbindingen vast zitten (zekeren met nagellak of Loctite), de flexas gesmeerd en goed afgesteld is en dat alle rompdoorvoeren waterdicht zijn (afkitten), dan pas beginnen met proefvaren en fine tunen.

    Wat betreft het warmlopen op minder dan half gas; als je een acculading op half gas leegvaart, heb je bijna zeker een oververhitte regelaar en motor, dit komt door het vele schakelen in de regelaar, dat bij deellast varen veel warmte genereert.
    Als je er voor zorgt, dat je 80% van de vaartijd vol gas vaart (in de bochten mag je best langzamer varen), dan zal de oververhitting wel meevallen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Die 3660 van hobbyking is aan de kleine kant voor deze boot, daarom ook dat hij vrij snel zal warm worden en hoge amps trekt. Iemand die ik ken heeft de boot ook, heb er al mee gevaren, niet op 3s weliswaar, op 4s haalde hij zo'n 60-70km/h schat ik, op 3s zal dat iets van een 40km/h zijn. Ik dacht dat de motor iets van een 90A gemiddeld trok met een 42mm prop aan de hand van de berekeningen van de verbruikte mAh ten opzichte van de vaartijd. Wij hebben hem toen met 8000mAh gevaren, de motor was na afloop zo'n 87°C wat eigenlijk veel te warm is maarja, normaal vaar je hem dan ook niet zo lang. Een echte bochtentijger is het ook niet maar zeker en vast wel een leuke beginnersboot die je vrij goed kan upgraden.

    Waar je op moet letten:

    1. Minimaal 5000mAh 30C om met dit formaat boten te gaan varen. Als je op 3s vaart zal de boot toch ook snel zo'n 60-70A trekken, als je dan met je 3300mAh 20C lipo gaat varen zal er toch vroeg of laat iets misgaan.

    2. Mocht ik van jou zijn, zou ik eerst de boot volledig strippen en er een laagje carbon/aramide of glasvezel inleggen. Ik vond dat de stijfheid te wensen over liet,
    als je tegen 60km/h op een serieuze golf vaart, krijg je snel barsten.

    3. Esc zou ik zeker de T180 nemen, kost je toch niet zoveel meer dan een T120.

    4. Je kan eerst proberen met de 3660 maar mocht die echt te heet worden zou de 4082/1500kv van hobbyking geen slechte keuze zijn, kost je zo'n 35 euro. Op 6s zou dat je de nodige snelheid wel moeten geven.

    Je moet het zelf een beetje zien maar de typische beginners fouten zou veelal, te groot proppen of te hoog toerental, flexas niet invetten of drogen, er maar vanuit gaan dat de Chinees die jouw boort geassembleerd heeft zijn werk zeer keurig gedaan heeft en de boot zonder nakijken te water laten. Maak die dus niet :p

    Stel hier maar al de vragen die je hebt, genoeg mensen om ze te beantwoorden met gepast advies.

    Gr,

    Roy
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2013
  5. Duke

    Duke Guest

    Heel erg bedankt voor de reacties! Nu zijn er nog wel een heel aantal vragen die bij mij opkomen!

    @ Jan. Met wat wordt de flexas gesmeerd moet dit dan na elke vaart (Wordt hiermee hetzelfde bedoeld als invetten?)?
    Het afstellen van de flexas, bedoel je hiermee dat de strut en doorvoer loodrecht op de motor staan? Met welk materiaal worden alle doorvoeren waterdicht gemaakt?

    Ik heb geen verstand van het stijver maken van de boot, jullie zeggen dat dit kan met carbon/aramide of glasvezel. Hoe werkt dit, moet ik er dan zo een matje inleggen, of moet deze vastgelijmd worden aan de boot?

    @ Roy, Je hebt het erover dat je aanraad minimaal met een 5000 mah 30C batterij te gaan varen. Even kijken of ik het goed begrijp: die 30C staat voor 30 x de capaciteit van de batterij waarmee ontladen kan worden. Betekend dit dat de batterij 5000ma*30= 150000ma = 150 A kan leveren?


    Ik ben zowieso eerst van plan om de hardware en motor nog standaard te houden. En de prop voorlopig ook.

    Alvast bedankt voor jullie reacties!
     
  6. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    smeren en invetten in hetzelfde en het MOET na elke vaart gebeuren, ik haal mijn flexas uit de boot na het varen, droog hem netjes af en wrijf het oude vet eraf met wat keukerol, daarna leg ik hem op een droge plek tot de volgende vaart. Als je hem laat steken roest hij onontkomelijk vast...

    Ik zeg niet dat je dingen moet doen zoals ik ze zou doen maar mijn plan zou hetvolgende zijn:

    1. De boot volledig leeg strepen, alle lijmresten en dergelijke die zich in de binnenkant van de boot bevinden schuur je netjes vlak.

    2. Lamineer de boot, je kan vrij kiezen met welk weefsel, als je voor carbon/aramide gaat best even antennedoorvoer maken om je signaal te vrijwaren van storingen, met glasweefsel is dit niet nodig. Je weefsel moet je netjes in lamineren door middel van epoxy.
    Epoxy: Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox THV 500 200 gr epoxyhars bestel de harder wel mee, anders heb je er niets aan, zeer nauwkeurig mengen is wel de boodschap.
    Carbon/Aramide weefsel: Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Koolstof/Aramideweefsel
    Als je liever glasweefsel hebt, hebben ze daar ook.
    Deze kan handig zijn: Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Wegwerpkwast: Plat
    Lamineer eerst de spiegel, laat de boot rechtop (met de neus naar boven) drogen, gebruik zeker niet te veel hars, het weefsel moet verzadigd zijn maar moet niet zwemmen in de epoxy. Lamineer dan 24uur later de bodem van de boot, opnieuw, weefsel moet verzadigd zijn maar niet zwemmen. Laat de boot drogen met de punt naar beneden zodat overtollige epoxy de punt in loopt, daar kan je de stevigheid wel gebruiken.

    3. Alle hardware terug bevestigen, motor moet netjes staan = minimale wrijving voor as, zorg er dus voor dat je as + stinger + motor netjes op een lijn staan.

    4. Dingen als servomount, en motormount opnieuw bevestigen, dit kan met epoxy, eventueel kan je een smalle reep carbon weefsel of glasvezel gebruiken voor extra sterkte.

    5.TEST JE BOOT! dit wil zeggen, leg hem voor een uur in je badkuip of iets dergelijks met alles gesmeerd, alsof je echt zou gaan varen, eigenlijk zou er na die tijd geen water in de boot mogen staan. Als er wat drupjes via je flexas omhoog kruipen is dat geen probleem maar hij mag niet na 5min al halfvol water staan uiteraard.

    6. Ik heb er geen idee van wat je reeds hebt liggen van lipo's maar deze boot op 3s varen zal je toch wel snel gaan vervelen & door redelijk traag te varen heb je veel boot in het water wat resulteert in een hoger stroomverbruik, zorg dus dat je boot niet te nat loopt, m.a.w. je zwaartepunt moet goed liggen (=op zo'n 28% van de totale bootlengte, gemeten vanaf de spiegel). Als je geen goede lipo's meer hebt liggen, zal je er toch nieuwe moeten aanschaffen, als je dat toch doet, koop dan gelijk 4s lipo's en een kleinere prop als je het wat trager wilt. HOR/TFL heeft mooie aluminium propjes die je ongeveer 25euro/prop kosten, het kan je een motor/regelaar schelen..

    Deze 6 puntjes zou ik eerst doorlopen moest het mijn boot zijn/worden.

    Wat ik bedoel met de lipo's is het volgende, een boot trekt redelijk veel ampères als je dat vergelijkt met andere dingen zoals bijvoorbeeld een buggy/vliegtuig. Om een voorbeeld te geven, mijn 5s 5000mAh 40C worden in mijn buggy amper warm terwijl als ik ga varen op slechts 1 zo'n lipo ze toch goed opgewarmd weer binnen komen. Om mijn lipo's wat te sparen vaar ik zelf op zogezegd 2pieces, dan heb je dus 10.000mAh ipv 5000, dit doe je door 2 lipo's in parallel te schakelen. Ik zeg niet dat jij met die motor met 10.000mAh (=400A constant in mijn geval) moet gaan varen maar je moet altijd toch een zekere reserve in bouwen. Jouw setup zal met momenten zeker 100A trekken, het is dus slim om lipo's te voorzien die minstens 150A kunnen leveren, beter voor je lipo's.

    Wat die doorvoeren betreft, stel nu bijvoorbeeld de turnfin, stel dat die vastzit met 2 vijzen + de bijhorende moeren. Ik zorg dan voor een ijzere ringetje (ben de specifieke naam vergeten) dan over vijs past, dan knip ik een stukje fietsband op maat en boor ik er een gaatje in met zelfde diameter als de vijs, dat doe ik er ook rond, daarna vijs ik alles stevig vast. Je maakt dus een soort van rubberen sluiting tussen je spiegel en de moer, bij mij blijft alles op deze manier zeer keurig droog. Zo doorloop je alle moeren, mocht je toch merken dat er een lek ergens is kan je dat altijd dichten door een klein laagje loctite rond de moer te doen. Wel niet te veel want als je hardware dan nog ooit van de boot afmoet heb je problemen.

    Wat de doorvoer van je flexas betreft, de flexas draait normaal rond in een koperen buisje met in die buis nog eens een siliconen buis. Wat ik zou doen is de buis op zijn plaats steken, zorg dat je dus zo weinig mogelijk wrijving met je flexas creeërt, vervolgens doe je een klein beetje seconde lijm last de rand van de buis zodat die niet meer beweegt bij het minste tikje, daarna giet ik wat epoxy in de boot en ik laat hem onder een hoek van 45° drogen, zo zit de koperen buis goed vast en is die ook waterdicht.

    Mocht je nog vragen hebben, shoot!

    Gr,

    Roy
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2013
  7. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Duke,

    Ik heb de Smash Shark wat in feite de zelfde boot is qua hardware. http://www.modelbouwforum.nl/forums/speedboten/197576-eerste-speedboot-de-smash-shark-van-hobbyking-tfl.html

    Momenteel ben ik met punt 1 en 2 van Roy bezig, de hele boot is van binnen gestript en wordt van binnen uit verstevigd.

    Ook zou ik een punt 7 willen toevoegen, koop een eendelige flexas. Deze boten worden geleverd met een tweedelige flexas wat betekent dat je iedere keer de stinger moet verwijderen om de flexas er uit te krijgen en dat is een gepriegel dat je na een paar keer wel zat bent.

    Groetjes,

    Gert-Jan
     
  8. Duke

    Duke Guest

    Hallo,

    Bedankt voor de heldere uitleg! Er komt meer werk bij kijken dan ik gedacht had.

    @ Roy, over het verstevigen van de boot. Omdat ik nieuw ben in de rc wereld wilde ik juist een ARTR boot, zodat de plaatsing van de motor en hardware al gedaan was.
    Nu zeg jij dat het verstandig is om de boot leeg te halen en er een laag versteviging in te maken.

    Nu is mijn vraag: zou ik ook de motormount en servomount kunnen laten staan en het carbon/aramide weefsel hier omheen knippen en zo de boot verstevigen? Is dit dan stevig genoeg, of heeft dit dan totaal geen effect meer?

    Een 4s batterij is bij nader inzien toch misschien een beter idee (vanwege dat de boot meer uit het water komt en dat de boot minder nat oppervlak heeft en zo minder ampere trekt.) Wat voor prop zou ik dan op de boot moeten plaatsen, en hoe werkt het mocht er een grotere prop op geplaatst worden of een prop met een andere spoedhoek? Welke invloeden heeft dit op snelheid, stroomverbruik en temperaturen van motor en esc?


    @ Gert-Jan, welke flexas heb jij gekocht? En welke maat heeft deze flexas, (ik heb gelezen dat er nogal wat verschillende maten zijn).


    Ik hoop dat deze boot snel beschikbaar is in het Europa Warehouse van HK. Dan kan ik het kopen en kan ik alles ook daadwerkelijk voor mij zien.

    Groeten,
    Duke
     
  9. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Duke,

    Ik heb deze 3 16" x 17" Cable Shaft Drive Dog Prop Nut for RC Boat | eBay gekocht. Ik moet hem wel zelf inkorten en solderen maar dat mag geen probleem zijn.

    Bij het verstevigen van mijn boot laat ik de motersteun en servomount gewoon staan hoor, ik werk er omheen. de batterytray heb ik er wel tijdelijk uitgehaald. Ook gebruik ik gewoon geweven glasmat, niet zo mooi als carbon/aramyde maar voldoet ook.

    Als ik er van het weekend aan toe kom zal ik eens wat foto's plaatsen bij mijn topic.

    Gert-Jan
     
  10. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Druppeltje zwarte kleurstof in de epoxy , niemand ziet naderhand 't verschil .... :)
     
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Duke,

    Als je de moeite wilt doen om je boot te lamineren is het verlijmen van 2 mounts een kleine moeite vind ik zelf. Het zal je ook de hele prutserij besparen om rond de mounts rond te werken. Ik zou hem gewoon strippen, lamineren, en alles weer verlijmen, een veel makkelijker werk dan om alles heen te werken.

    De bodem en spiegel van je boot zijn stevig genoeg als alle ''flex'' eruit is, als je lamineert met glasvezel heb je vaak meerdere laagjes nodig om de boot echt hard te krijgen, hangt ook natuurlijk af van je dikte glasvezel. Met carbon/aramide zou 1 laagje normaal gezien genoeg moeten zijn. Als je wilt checken of je mounts goed zijn verlijmd, hef je de boot eens omhoog via de motormount, als die loskomt heb je niet goed gelijmd :p

    Het gaat er niet alleen over om meer boot uit het water te hebben maar ook over het stroomverbruik. Vermogen=volt x Ampère, dus voor eenzelfde hoeveel vermogen, zijn je amps lager als je op 4s vaart.

    Ik zou een flexas van HOR bestellen, je kan de maat zelf kiezen, ik zou iets van 350-400mm nemen, dan komt je motor ergens vlakbij je zwaartepunt te liggen, je kan dan een lipo langst de 2 kanten van de motor leggen. Je kan ook voor een kortere flexas gaan en je motor vanachter in de boot met de lipo's ervoor, dat is eigen keuze.

    Wat prop betreft, aangezien je toch van plan bent rustig te beginnen is een 38mm prop misschien niet slecht. Voor deze boot is dat een relatief kleine prop, je zal geen topacceleratie hebben maar daar mik je nu ook nog niet op. Belangrijk is om je temperaturen wat in de gaten te houden van alle componenten, een infrarood metertje is wel handig hier omdat je dan een exacte waarde krijgt. Als je merkt dat je motor na elke vaart 80°C is, zal dat toch niet eeuwig blijven goed komen, je kan proberen en zien wat het geeft de eerste vaarten.

    Je hebt wel veel verschillende soorten props, de ene geeft al wat meer lift dan de andere maar er is niet echt iets als de beste prop, het hangt af van wat je wilt maken van boot en hoe je het vaarbeeld wilt. Normaal zou een prop met meer spoed een hogere snelheid moeten opleveren en dus zal het vermogen ook hoger moeten liggen.
    Zoiets zou je kunnen nemen: MHZ Powerboats - Aluminium Hydropropeller 38mm - 2 Blatt, ik denk dat je hiermee makkelijk 50-60km/h haalt.
    Je kan ook veel graupner props gaan maar zeker met in deze tijd van het jaar zullen die niet lang leven, ze zijn wel goedkoper, iets van een 4-5 euro per prop.

    Snelheid is 1 van de dingen die je snel gewoon wordt, de eerste keer lijkt 60km/h snel, 3 vaarten later begin je al aan de opties te denken om sneller te kunnen gaan..

    Gr,

    Roy
     
  12. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Hoe zit dat bij HK? Kun je alleen bestellen bij het Europa Warehouse dan?
    Ik heb gisteren namelijk een bestelling gedaan ik het "Global Warehouse"

    Ben wel even benieuwd.

    Trouwens leuk om te volgen dit topic, ik wil ook graag gaan varen en zal dit nauwlettend blijven volgen, wellicht is deze boot ook iets voor mij.

    Groetjes, Rick.
     
  13. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Rick,

    Bestellen bij het EU warehouse bespaard enorm op douane en verzendkosten. Kleine dingetjes uit Hongkong, grote uit Rucphen.

    Hobbyking.com

    En nou niet allemaal bellen of iets op voorraad is :D

    Gr,

    Gert-jan
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2013
  14. Duke

    Duke Guest

    Hallo,

    @ Gert-Jan, Ik ben wel benieuwd hoe jij het gedaan hebt en hoe het eruit ziet! Dus ik zal zeker jou topic in de gaten houden!

    @ Roy, Ik ga kijken op het moment dat ik de boot binnen krijg wat ik ga doen, of ik de mounts laat staan of deze verwijder.
    Hoe zou ik kunnen controleren of alle ''flex'' uit de boot is?

    Goede tip van de infrarood termometer! Dat ga ik zeker kopen. Wat zijn maximale temperaturen van motor, batterij en esc. Of is dat weer een beetje aanvoelen? Zorgen dat alles niet veel warmer wordt dan handwarm?

    @ Rick, zoals Gert-Jan al zei: de kosten voor het verzenden via het global warehouse zijn veel hoger. Ik weet niet precies hoe het werkt met doane kosten. Ik heb gekeken hoe veel het kost als ik deze speedboot via het global warehouse wilde laten verzenden. Ik had dan 45 euro verzendkosten moeten betalen. Dit vond ik wel een beetje veel.

    Groeten,
    Duke
     
  15. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Wat je ook kan doen is een romp kopen en vervolgens alles erbij kopen, ik weet niet hoe snel jou boot in het europees warenhuis zal zijn en hoelang je nog wilt wachten maar bij hobbyking zijn ze niet super snel in dat soort dingen.

    Om te controleren of de flex eruit is, moet je gewoon eens proberen de onderkant in de drukken, als dat gaat moet je nog een laagje leggen, als hij goed hard is, ben je klaar, althans dan toch met lamineren.

    Wat die temperaturen betreft, het hangt er een beetje vanaf of je een setup neemt die gemaakt is om 3 min heel hard te gaan, of om 6 minuten wat ''normaler'' te varen. Normaal gezien zou je motor toch niet veel heter dan 60°C mogen worden, 70°C is voor mij wat de limiet, als hij daarboven komt, wilt dat voor mij toch zeggen dat hij op het randje zit van wat hij aankan, zoiets gaat vroeg of laat fout.. Zelfde verhaal voor lipo's en esc, je esc zou niet heter dan een 55°C mogen worden in een goede setup, als hij dat wel wordt gaan de FET's dat niet zo leuk vinden. Lipo's zou ik maximum 50°C nemen, mijne zijn na een goede vaart zo'n 40°C. Ik zit gemiddeld zo ergens, motor rond de 50°C, esc zo'n 35-40°C, lipo's ook zoiets.

    Je moet eens lezen naar andere mensen hun ervaringen, maar vrijwel altijd zijn dit soort boten ondergemotoriseerd en worden de motors heel warm.


    Gr,

    Roy
     
  16. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
  17. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Voor hen die het engels machtig zijn:

    Outer Limits - RC Groups

    Op het videofragment kan je zien dat de boot niet slecht vaart, ook
    de Australiër zorgt toch voor een vorm van versteviging dmv carbon-
    staafjes, dit vind ik persoonlijk het minimum, glasvezel of iets dergelijks
    zou beter zijn.

    Ik weet wel niet of dit de meeste geschikte boot is om als eerste boot te
    nemen, hij is wat onvoorspelbaar in de bochten soms maar zeker het proberen
    waard. Voor mij is de Pursuit nog steeds de beste gemaakte romp door HK.

    Gr,

    Roy
     
  18. Duke

    Duke Guest

    Ik heb inderdaad gezien dat de boot weer op voorraad is. Maar nu zijn onderdelen als de ESC niet op voorraad :( ik denk dat ik van de week dan de boot maar alvast bestel en dan later nog een keer de andere dingen.

    @Roy
    Ik ga de gok gewoon nemen, want ik vind het uiterlijk van de boot mooier dan de Pursuit. En dat vind ik ook belangrijk :p

    Gr
    Duke
     
  19. Bennieboot

    Bennieboot

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Baarn
    Haai allemaal,

    Deze trotse en tevreden outerlimits bezitter heeft een probleempje. Ik ben het varen mijn schroef en het spitse eind busje verloren om de prop te borgen verloren. Weet iemand waar ik deze te pakken kan krijgen? Gaat mij vooral om het borg busjeAlvast erg bedankt.
     
  20. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    ALS ze je bij 2BrothersRC in Bussum je niet kunnen helpen ,

    dan kan je (als 't asje 4,76mm is) H I E R terecht.
     

Deel Deze Pagina