Ik lees hier al wel een tijdje mee op het forum maar ik heb nog nooit een vraag gesteld. Bij deze mijn eerste vraag. Ik heb vroeger nog een electro auto gehad van een onbekend merk. Tot ik niet aan onderdelen geraakt heb ik hier veel mee gereden. Ik heb nu van iemand een deel van zijn "hobby" overgekocht voor een zeer mooie prijs en alles is nog in nieuwstaat: - serpent S411 met servo, 9.5T motor, esc en lipo's. Aan het chassis te zien is er amper mee gereden. - serpent S747 met volgens hem versleten nitro motor (motor had hij ook 2dehands gekocht) en met een electro ombouw kit die nog moet gemonteerd worden, motor en esc nog beiden in de verpakking. Vermoedelijk zal ik deze ombouwen. Weet ik nog niet. Ik rij nu dus voorlopig enkel met de S411 waarbij de esc op blincky staat. Dit gaat ondertussen redelijk goed. De esc kan ik ook vertimen. Als ik het goed begrijp ga je hiermee harder afhankelijk van de hoeveelheid vertiming? Maar moet je dan ook de tandwielverhouding aanpassen? (kleinere pinion?) En wat doet vertimen met de temperatuur van de motor? (warmer worden en daardoor kleinere pinion nodig?) PS. Ik rij (nog) geen wedstrijden. Dus moet ik me nog niet aan regels houden.
Bij borstelmotoren kan je de timing verstellen door de borstelbrug, vaak is dat de hele achterwand van de motor iets te verdraaien. Het moment dat de collector door de borstels wordt geraak veranderd hier (een beetje) mee. De motor s hiermee fine te tunen. Borstelloze motoren hebben zoals het woord al zegt geen borstels. Elektronica heeft die taak overgenomen. De timing wordt dan in de ESC versteld. Het effect is hetzelfde als bij een borstelmotor. Het optimaliseren van het moment dat een wikkeling wordt geactiveerd. Een geavanceerde ESC voor een borstelloze motor zal zelf de meest optimale timing bepalen.
Een sensored motor kent wel een mechanische timing, daar kan de achterplaat met de sensoren tov de spoelen verdraaid worden.
Het gaat hier trouwens over een brushless motor. Tussen ESC en motor zitten naast de stroomdraden nog een sensor kabel (aantal draadjes naast elkaar).
Soms spreekt men van vertiming en soms van boost. Is dit hetzelfde of wat is het verschil? Wat is het effect dan van vertimen of boost geven tijdens het rijden? Heb je dan een hogere topsnelheid of heb je een grotere acceleratie (of beide)? Zo ja, kan je dan je huidige tandwielverhouding behouden of moet je die veranderen om hiermee rekening te houden? (Als je door vertimen of boost rapper gaat, dan wordt de motor ook warmen veronderstel ik?)
Een vaste vertiming werkt over het hele toerengebied, een boost doet een extra timing in een bepaald toerengebied of vanaf een bepaalde toeren.
De vaste timing werkt zoals Roelof al zegt over het hele toeren gebied en stel je dan ook in op de motor zelf (mits mogelijk). Boost wordt ingesteld op de ESC en kan in een bepaald toerenbereik ingesteld worden. Daarnaast kan er bij veel ESC's nog een turbo ingesteld worden die bijv. bij vollast nog een extra hoeveelheid timing over de boost geeft. Dit is echter af te raden bij 2wd pancars bijv. omdat het de auto onberekenbaar maakt. Wat het beste werkt zal je zelf door ermee te spelen en te testen moeten ondervinden. Hou hiermee altijd wel rekening dat hoe meer timing je waar dan ook toevoegd de temperatuur van alles ook omhoog gaat. Hou dus altijd een thermometer bij de hand en ga geen lange tijden rijden zonder dat je weet wat alles doet. Rij je races, train dan op de tijd die jouw klasse rijd. Duurt jouw heat in jouw klasse bijv. 7 min. Train dan op 7 min plus max 1 minuut. Dat zal dan een goed beeld geven van het warmtebeeld, slijtage en performance van de auto...