Open NK Electro 1:8 Offroad

Discussie in 'Electro offroad' gestart door snellehenk, 21 okt 2014.

  1. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    heb dit jaar 1x keer meegedaan in de vrije klasse ,vond het jammer dat er nitro buggy werden toegelaten, daar is de buggy cup voor.
    ook de electro truggy vind ik zeer zeker niet in deze klasse thuis horen miss buiten mededingen in de truggy cup maar volgens mijn mening niet in een buggy klasse.
    denk dat de achterliggende gedachte was om ook een goed deelnemersveld in de vrije klasse te krijgen, maar nu de 1/8 electro groter wordt zou ik het zonde vinden dat dit ook dat jaar zo gaat gebeuren.
    5 min kwali. en 12 min. finale is super niks aan doen, net als de keuze voor 4s ook prima
    misschien eens kijken over de grens waar ze al jaren een brushles buggy cup rijden
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het is ook geen electro buggy klasse maar een open klasse waar dus alles mag rijden...
    Als je dat niet leuk vind moet je een specifieke electro buggy klasse zoeken...

    Op het moment dat je mee rijd in een open klasse rijd daar van alles rond , daarvoor is het een open klasse ;)
     
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Om even in te haken op de nitro/electro/buggy/truggy punten...

    De (nitro) truggy klasse is al enkele jaren kleiner aan het worden en om die reden hebben wij vorig jaar een vrije klasse toegevoegd. Achterliggende gedachte is dat er met name bij de clubs veel rijders zijn die niet aan buggycup of truggy masters mee (durven) doen omdat de instap te hoog is. Daarnaast willen wij de electro rijders een cup bieden. Aangezien we hier te maken hadden met een opstart jaar hebben we deze klasse de vrije klasse genoemd en hierin was alles toegestaan.

    Afgelopen jaar hebben we beginnende nitro buggy rijders gezien, een groepje vaste electro buggy rijders, een enkele electro truggy en soms wat exotischere modellen.

    Genoemde nitro buggy heeft het hele jaar meegereden in de vrije klasse en hierin ervaring op kunnen doen en heeft voor 2015 besloten een truggy aan te schaffen en deel te nemen aan de truggy masters hobby klasse. En dat is nu net wat we willen bereiken, een klasse die voor iedereen toegankelijk is.

    Volgend jaar zullen we waarschijnlijk ook nitro buggy rijders toelaten (hier zijn we overigens nog niet zeker van) en electro truggies. Wil je echter meedoen aan het klassement dan zal je aan de eisen van 1:8 electro moeten voldoen.

    Daarnaast delen we de heats in op basis van klassement, dit houdt in dat de snelste (en reguliere) rijders bij elkaar in de heats komen en dus geen "last" zullen hebben van de tragere of beginnende rijders. Daarnaast zullen alle electro rijders die voor het klassement rijden ook automatisch bij elkaar komen.

    Kortom, onze insteek is een laagdrempelige klasse (en hier heb ik al wat tips en opmerkingen over gelezen) die met name gericht is op electro rijders, maar waar we ook een beginnende buggy rijder iets willen bieden die nog niet zo ver is dat hij meteen aan een buggycup durft mee te doen.

    Bovenstaande zijn nog steeds ideeen, discussieer gerust verder...dat heeft 2 voordelen, we krijgen veel meningen van rijders te horen & we staan ook nog eens bovenaan op MBF zodat iedereen dit topic snel voor ogen krijgt :D
     
  4. Raymond Houtman

    Raymond Houtman

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    40
    Hoi Mario

    Ik heb je maandag een Facebook berichtje gestuurd en vandaag een email naar jullie om in contact met jullie te komen.
    Hoop graag van jullie te horen.

    Alvast bedankt

    Raymond
     
  5. ratjetoet

    ratjetoet

    Lid geworden:
    8 feb 2008
    Berichten:
    81
    Ik ben voor
    Gewoon
    4s
    De rest vrij
    Kwali zijn zoals je zegt goed.

    En vind het een super plan en kan bij een keer in de bak .

    En daar voegd de nomac weinig aan toe denk ik , mischien dat het meer gaat kosten
     
  6. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    is dat ook bij de truggy cup dat die gene met de meeste punten bij elkaar in de heats worden geplaatst

    en zeker Ratje ik zie ook geen meerwaarde door de NOMAC in deze
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
  7. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Misschien een idee als er veel aanmeldingen zijn voor elektro dat je de buggy en truggy toch scheid.
    Maar dat is alleen als er voldoende aanmeldingen zijn. Anders rijden er 3 truggys in een heat en 30 buggys.
     
  8. passat

    passat

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ael
    Het gaat ook niet om die 4euro. Wil jij een LIPO ter beschikking stellen als je er zelf bijvoorbeeld 2 hebt om mee te rijden?

    Ik heb ook niet gezegd dat ik die regels wil maar verreweg de meeste willen graag de max 4s (reden is bekend natuurlijk, als je zelf al 4s hebt dan hebben anderen gewoon pech toch?).
    Maar wat ik probeer aan te geven: als je het één beperkt omdat het oneerlijk zou zijn vanwege hoge topsnelheid dan moet je ook het andere beperken en dus ook de motor beperken. Ook daar kun je dan gezeur over verwachten. En niet meten met 2 maten omdat het nu lastiger is te bepalen wat een KV van een motor is (ook daar zijn truukjes voor om dit snel te herkennen.

    En als je het max vermogen (motor+voltage) dan vastlegt is de gearing/pinion een vrij te kiezen variabele (net als in bigscale).

    Hoop ik wel dat er geen kanonnen van motors tussen zitten anders vallen die weer buiten de boot.

    Dan is iedereen toch blij?

    Overigens denk ik dat de argumenten van "Auto-G" ook heel valide zijn.
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je kijkt nu vooral vanuit jezelf omdat JIJ toevallig op 6s rijdt....
    Het merendeel van de rijders doet dat niet en zelfs in internationaal wedstrijdverband gezien hanteren ze 4s als max.

    Dat is niet zonder rede... Het waarom is al duidelijk uitgelegd , hanteer je die 4s regel niet krijg je ongeleide projectielen op de baan.

    Dan kun je wel met allerlei ingewikkelde constucties aankomen zodat je wel op je geliefde 6s kan blijven rijden maar daar hangen simpelweg te veel haken en ogen aan om die op zo'n dag te controleren.

    Het in goede banen leiden van zo'n dag is al een hele toer zonder complete technische keuringen waarbij je dinge als motor kv , overbrenging en weet ik het wat allemaal moet gaan checken.

    De simpelste vorm vam snelheidsbeperking is een 4s regel , op het moment dat je dan te veel snelheid wil gaan maken kom je niet meer uit met je accu en snij je jezelf in de vingers.
     
  10. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Het is je al meerdere malen verteld dat het niet mogelijk voor de organisatie is om zo controle uit te voeren.
    Ik snap dus niet waarom jij er nog steeds zo moeilijk doet? Beperking op aantal cellen is de enige mogelijk controle voor de organisatie. Andere controles zijn te ingewikkeld en niet realiseerbaar.

    Dus omdat jij tot die 5% vallen die standaard niet op 4s rijdt, betekend niet dat de 95% die wel op 4s rijdt een nadeel moet hebben omdat JIJ geen standaard wedstrijd accu wilt/kunt kopen/lenen.
     
  11. jtr

    jtr

    Lid geworden:
    7 jun 2012
    Berichten:
    15
    Ik zie nu pas dit topic.

    Ik ben weer bigscale gaan rijden maar heb lang getwijfeld tussen 1/8e en bigscale.
    Het zou mooi zijn als Nederland een 1/8e klasse rijker wordt.

    wbt de reglementen is het verstandig om deze over te nemen van de internationale bestaande reglementen.

    Ik denk ook dat een nieuwe klasse tijd nodig heeft om te groeien.
    De filmpjes op YouTube van de duitse brushlesscup vind ik fantastisch om te lijken, zeker de races in overdekte hallen.

    Ik hou het hier zeker in de gaten en ben benieuwd hoe het gaat verlopen met de 1/8e in Nederland.
     
  12. passat

    passat

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ael
    Ik probeer juist als instapklasse voor IEDEREEN interessant te houden.

    Moeilijk doen? Waarom geef je niet gewoon antwoord dan?
    Controles op accu is makkelijk en op de motor ook (en zeker net zo belangrijk). Eenmalig markeren, klaar. Of je doet beide of helemaal niet.
     
  13. passat

    passat

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ael
    Tja, dat ik vanuit mezelf kijk is niet raar toch? Dat doe jij ook.

    Lees jij de argumenten wel goed?

    Je geeft geen antwoord op de vraag of je het eerlijk vindt dat een andere rijder met een snellere motor rijdt? Mogelijk is het ook een ongeleid projectiel?
    Als dit de argumenten zijn dan moet je beide beperken en niet alleen de accu omdat dat het makkelijkst is.

    De totale snelheid is juist afhankelijk van motor i.c.m. Accu. Met alleen de accu ben je er echt niet. Dus als het een dan ook het ander vastleggen. (Als het dan 4S wordt, prima, maar dan ook bijvoorbeeld max 2200KV).

    Jij noemt het ingewikkelde constructies terwijl dat met bijvoorbeeld met een eenmalige markering aan te geven is of een motor voldoet. Zo'n markering staat ook op de accu (als het nog leesbaar is). Terwijl ik het helemaal niet over vertanding heb om dit te beperken.

    Accu's worden inderdaad vaak beperkt op 4S maar in verschillende electro klassen wordt ook vaak het aantal turns aangeven en dat is ook niet voor niets.

    Maar goed, als de instap laag moet zijn helpen dan helpen dit soort stellingen ook niet.
    Om van standaard controles af te zijn kan ook gekozen worden voor een VRIJE klasse en excessen komen zich vanzelf tegen. Of zoals je zelf zegt: je komt dan niet meer uit met je accu en snij je jezelf in de vingers.

    Verder zie ik wel hoe dit topic zich ontwikkelt ....
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    1malig markeren werkt niet.......
    Dat is in de onroad electro al lang en breed bewezen , daar werden complete regelaars en motoren aangepast...

    Op het moment dat je zoiets gaat doen moet je elke heat de volledige controle uitvoeren , onhaalbaar op een wedstrijddag...

    Je kunt wel heel stug aan jouw ideeën vast blijven houden omdat je perse op 6s wil rijden maar het werk t gewoon niet.... Een gebrek aan enige vorm van wedstrijdervaring komt heeeeeeeeeeeel duidelijk naar voren.
     
  15. passat

    passat

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ael
    Opnieuw even teruglezen: ik ben WEL bereid om op 4S te rijden.
    Maar dan schiet het doel voorbij als de motoren vrij zijn.

    En ja, wedstrijdervaring .... maar een jaar of 7 .. sorry dat ik je teleurstel.
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als jij 7 jaar ervaring hebt weet je net zo goed dat 1malig markeren/keuren niet werkt.....
    Dan moet je elke heat/finale weer alles checken , op een dergelijke dag met zoveel heats/finales een onmogelijke taak.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Wat ik niet begrijp, wat heeft kv met vermogen te maken?!
    Vermogen van een motor wordt bepaald door de voltage en de hoeveelheid koper die in de motor zit.
    Je kan proberen een 4000kv motor in je 1/8 buggy te stoppen, maar ik weet nu al dat je motor vastloopt bij de 2de ronde wegens overhitting.
    Een buggy kan je op 4s max ong 90km vertanden, dat is dmv een truggy motor te gebruiken en dan een hele goeie koeling fan erop te plaatsen. Een truggy haalt maar max 80km. Met mijn truggy op 83km gegeard was de motor vast gelopen wegens overhitting. Dat is de max haalbare voor een 4s setup.

    maar als je eenmaal over op 6s gaat, dan is alles een heel stuk sneller en krijg je autos over de 100km. Zowel buggy als truggy.

    Dus dat jij niet lang elektro rijdt, bewijst maar weer dat jij denkt dat de kv iets met de vermogen van een motor te maken heeft.

    En beperking op motor bij 1/8 is niet nodig, want groter dan een 45mm blik past toch niet in.
    Dat heb ik geprobeerd, dus je hoeft niet bang te zijn dat mensen een castle 2028 ofzo in hun truggy hebben. Terwijl jij nog met een tekin 4038 of leopard 4092 rijdt.
    Dat jij met een 1400kv motor rijdt, betekend niet dat iemand veel sneller is dan jou met een 2200kv motor. Een motor is idd meest effient rond de 35000 toeren. Dat betekend in de praktijk dat jouw 1400kv motor misschien 3-4 graden warmer wordt dan een 2200kv gegeard op dezelfde snelheid.
    Voel je je niet benadeeld omdat je een 1400kv hebt die meeste effient draait op 6s. Op 4s draait die ook goed hoor, alleen iets warmer dan een 2200kv.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
  19. jtr

    jtr

    Lid geworden:
    7 jun 2012
    Berichten:
    15
    4s is de beste keuze.

    Auto worden op deze configuratie ontwikkeld.
    Internationaal wordt 4s aangehouden.
    Voldoende vermogen.

    Ja 6s is efficiënter, maar is niet nodig.

    4s is 2x 2s, houd in dat je dezelfde accu's ook in 1/10 kunt gebruiken, of andersom natuurlijk :D

    In bigscaleland zijn al een aantal rijders die een 1/8 hebben aangeschaft of zich aan het oriënteren zijn.

    Eigenlijk zou dit topic interessanter zijn als het niet enkel over hoeveel volt zou gaan.
     
  20. hpibaja

    hpibaja

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    7
    Ik ga me niet mengen in een discussie, maar vind het fantastisch als de Truggycup deze mogelijkheid wil bieden.
    Ik heb afgelopen seizoen al een aantal keer meegereden in de vrije klasse en vind dat ze het daar prima voor elkaar hebben.
    Ik hoop hiermee ook dat de 1/8 electro klasse van de grond kan komen in Nederland.

    Mijn mening voor de regels:
    - 4S accu, deze regel wordt overal gehanteerd en ken eigenlijk niemand die in deze klasse met iets anders rijd.
    - Motoren en regelaar vrij. Ik rijd regelmatig met de Duitse BL-Cup mee en daaruit blijkt dat het niet veel uitmaakt met wat voor motor je rijdt.
    - Banden regel ben ik wel voorstander voor. Iedereen rijd dan op de zelfde band wat goed voor de competitie is en het is gewoon goedkoper. De bandenslijtage in deze klasse is erg laag, dus je zult met een paar setjes het hele seizoen kunnen rijden. En omdat vrijwel alle banen in Nederland kunstgras zijn lijkt mij de keus minipin en spiral een goede.
    - Banden smeren o.i.d. niet toestaan.
    - Geen electronische hulpmiddelen in de auto zoals giro's, avc e.d.

    Verder ben ik voorstander van het A/B/C systeem, zodat iedereen evenveel rijtijd heeft en niet na de 1/8e of 1/4 finale naar huis kan.
    De rijtijd zou af moeten hangen van de tijd die er is. 5 minuten kwalificatie is erg kort, liever iets als 7 of 8 minuten of 10 zoals dit seizoen. Finales van 12 minuten is prima, 15 minuten is mooier, maar niet iedereen haalt de 15 minuten met hun accu's.
    Ik ben ook een voorstander om baan in te zetten bij je eigen klasse.

    Het zou misschien een idee kunnen zijn om de vrije klasse van de Truggymasters te behouden. Iedereen die niet met het Open NK mee wil rijden, maar gewoon een race wil rijden en auto's die niet binnen de andere klasses vallen kunnen dan in de vrije klasse van start gaan. Al zal het dan misschien wel moeilijk worden met de tijd.

    Nick.
     

Deel Deze Pagina