Skyartec Mini Skyfun

Heeft iemand ervaring met de Mini Skfun van Skyartec? Het lijkt me een leuke beginners vliegtuigje en ik heb niet veel op het forum kunnen vinden over dit vliegtuigje.
 
Heb er wel eens eentje zien vliegen.Was het net niet........
Mijn advies: leg wat centen erbij en schaf jezelf een Multiplex Funjet aan.
Met wat zoeken via Google kom je de lege kit tegen voor rond de 4 tientjes.( de 1ste versie )
Nette set up erin en vliegen ermee.Kan vanaf 3S Lipo tot en met 6S Lipo dus alle keuze.
Geloof me: eenmaal een Funjet gevlogen dan lach je een Mini Skfun helemaal uit en wil je niets anders meer op schuimen Jet gebied.
Vr Gr E
 
Maar is de Funjet niet veel moeilijker om te vliegen? Ik heb een paar video's gezien en die dingen gaan als een raket.
En wat is de verschillen tussen de Funjet en de Mini Skyfun? De Funjet gaat veel sneller en is wat groter, of zijn er nog meer?
 
Lees: skyfun-v1-1-vragen-thread

Dit is GEEN beginnersvliegtuig.
Als je hiermee begint zal je eerste vlucht ergens tussen de 0,8 en de 3 seconden duren. Een dag niet gecrasht?

Beginnersvliegtuig: hype U Can Fly of dergelijke, multiplex easystar of dergelijke maar niet dit toestelletje.

@Dylan sys150: Een Funjet aanraden als beginnerstoestel? Waar haal je het?
Ik vlieg zelf ook met een Funjet, een opmerkelijk goed te sturen vliegtuig. Maar je mag geen seconde de aandacht verslappen en het sturen moet een automatisme zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed: hier komt mijn uitgebreidelde mening!!!

Om te beginnen............
Ik vlieg al een behoorlijk wat jaren rond.
Doe dat veelal dagelijks en...het hele jaar door.
En.........heb zonder mezelf een veer in de reet te steken al veel, erg veel verschillende toestellen gevlogen.(maar dan ook erg, erg veel de afgelopen 15 jaar)
Mijn vliegmaatjes kunnen dat beamen, dus zit hier niet een potje te liegen of op te scheppen.
Ik mag en kan wel zeggen dat ik een behoorlijk doorgewinterde modelbouw piloot ben.

Om even terug te komen op de Funjet...........
Ik heb er de afgelopen jaren 5 stuks van gehad met allemaal een verschillende set up erin.
Waaronder ook de Funjet Ultra.
Ik durf hier met open vizier te zeggen dat als iemand genoeg vliegervaring heeft met een hoogdekker toestel, ik die persoon mijn Funjet durf te geven om mee te vliegen.
Waarom??

Omdat een Multiplex Funjet 1 van de weinige Jet achtige toestellen is die ook nog eens goedmoedig en dosiel te vliegen is op langzame snelheid ongeacht welke set up je erin hebt zitten.
Ik doel nu met name op de Funjet eerste versie( die met die tankjes aan de zijde vleugels) want de Funjet Ultra is kwieker en vlotter op roll.
Het kan inderdaad een smerig snel monster zijn.
Met name als er een snelle set up in ligt en dan op 6S Lipo.
Maar..................
Je kunt alles in een Funjet bouwen!!!
Ruimte genoeg voor alle formaten Lipo packs en motor keuze ten over.
Wil je werkelijk een snelle maar ook langzaam Jet model gaan vliegen dan is de Funjet DE keuze!!
Steek er een 2200kv 100grams motortje in en 3S 2200Mah Lipo pack.
Toestel zal nog geen 100 km per uur vliegen maar vliegt super goed en is zelfs op lage snelheid zeer goed te vliegen.

Zelf heb ik een Funjet met dikke set up.
Vlieg haar op 4S en 6S Lipo.
Op 6S genereert het toestel 2000W.
Geloof me, dat is schuw veel en gaat monsterlijk hard.
Maar..........
Afgelopen weekend met de vliegmaatjes gevlogen.
Wilde eens kijken hoe lang ik kon vliegen op een 4S 2200Mah Lipo pack.
Ik vloog 10 minuten NON-STOP rond en na de vlucht zat er nog 42% in mijn Lipo pack.
En JA, ik vloog niet harder rond dan 50km per uur.
Zeg maar een soort van Cessna snelheid.
De Funjet was uitstekend goed te vliegen op langzame snelheid ondanks dat ze best wel veel weegt met mijn dikke set up.
Met een lichtere motor en Lipo keuze zal het alleen nog maar makkelijker gaan.

Dus: resume...................
Ja, je kunt als beginnend vlieger heel goede leren vliegen met een Funjet.
Daar sta ik 100% achter.
Wel al de nodige vlieguren met een Trainers kistje achter de kiezen natuurlijk.
Ik pretendeer hier niet dat de Funjet een allereerste toestel moet zijn waarmee een vader met zoon van 13 jaar op het veld mee gaat vliegen, want dan gaat het 100% mis!!!
Neen, met een snelle set up erin en dan gasje vol open gaat een beginner niet redden want dat wordt dan geheid Crashen.
Maar het hoeft toch niet altijd VOL GAS???
Je kunt ook echt langzamer vliegen.
Mijn advies: kies voor een Funjet!!

En voor de ongelovigen hier.............
Kom gerust eens kijken als ik rondtokkel met de Funjet en ook super goed langzaam kan vliegen met dit toestel.
Vr Gr E
 
Hey Erwin

eerst en vooral: ik zeg toch niets over je vliegervaring?
Des te beter dat er ook ervaren vliegers zijn hier om vragen te beantwoorden.

Ik weet ook dat'n Funjet een zeer goed vliegende kist is. Hij heeft me afgelopen zomer ook serieus gebeten met z'n virus. En hij is idd ontzettend goed te vliegen bij lage en hoge snelheden. Er vliegen er genoeg rond bij ons op de club en we hebben zelfs ons eigen Funjet team :cool:

En bij lage snelheden kun je hem idd volledig uitmelken en heeft hij slechts laat afkapneigingen (zal de delta vorm ook wel voor tussenzitten).

full


Wegens geluidsrisico gaan we hier wel maar tot 4S :(

Ik ben afgelopen zomer begonnen op 3S en had na vijf vluchten iets van : "dit kan/moet harder". Dus een tweede FJ is in de maak. Winterprojectje. Bedoeling is om met twee Funjet modellen een gesynchroniseerde vlucht te doen.

Maar een Funjet aanraden als beginnerstoestel? No way.

Als derde toestel: ja (ter vergelijking: voor 'n EFX heb ik dit zelfs hier aangeraden. Daar zeg ik net hetzelfde als jij. Op 1/4e gas vliegt hij nog prima)

Maar Elevon sturen is toch weer een gans andere vluchtlijn dan een staartvliegtuig.

Maar TS spreekt over een beginnersvliegtuigje.
Hoe gaat hij 'm opgooien? Je weet vast ook wel dat het opgooien van een Funjet kritischer is dan bvb een Easystar. Beiden is het simpel als je het kunt maar de ene heeft een veel kleinere foutenmarge dan de andere.
Hoe gaat hij 'm landen? Een funjet kun je netjes laten binnenzweven maar land je hem te hard en je krijgt de fameuze Funjet bounce (beetje vergelijkbaar met die Nascar wagens die wel eens airbourne kunnen gaan)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja...........ook jij bent een man van de praktijk en ook met jouw mening kan ik meegaan.
Bedoel alleen te zeggen dat als de Topicstarter zou moeten kiezen tussen zijn kist van die website link of een Funjet de keuze snel gemaakt is.
Ik dors bijna wel te zeggen als die Topicstarter een wat mildere 3S set up in zijn Funjet steekt en paar keer bij mij aan de kabel gaat het hem dan wel goed af zou gaan.
Maar......eerlijk is eerlijk........ik weet niet hoe de Topicstarter vliegt en wat zijn skills zijn.
Ik heb filmpjes gezien waar ze een Durafly EFX racer niet handstarten, maar gewoon uit de hand proberen weg te laten vliegen......
Dus gas erop en toestel loslaten.
En het dan vreemd vinden dat het toestel 8 meter verder het gras induikt.
Holey Smoke zeg, dan denk ik wel eens..........
Maarja...........
Vr Gr E
 
Bedankt allemaal voor de reacties, heeft mij goed geholpen, dus ik ga eerst een kleine en niet een te snelle vliegtuig kopen en als ik die goed onder de knie heb kijk ik wel verder naar een Funjet.
 
Super verstandig van jou!!
Wil je bijvoorbeeld lekker leren vliegen met een Crashbestendig toestel dan zou een Swifft II wel wat voor je zijn.
Toestel is gemaakt van EPP en kan erg veel hebben.
Er lopen Topics over deze Swifft II en wellicht kun jij je eens inlezen.
De Swift II is werkelijk je centen waard en je bouwt gelijk een mooie basis op van je vlieg-skills.
Vr Gr Erwin
 
Ik had nog even een vraagje, wat doet een gyro precies op een rc vliegtuig? Is het echt nodig voor een beginner?
 
Een Gyro doet niets anders dan alle roervlakken bijsturen waardoor het toestel door de harde wind makkelijker hanteerbaar is.
Help het een beginner met vliegen?
Jazeker!!

Is het werkelijk nodig?
Neen!

Met een Gyro mis je een deel van de besturing want die wordt automatisch overgenomen.
Maar het is wel een soort van hulp tijdens het vliegen.
Vr Gr E
 
Een Gyro doet niets anders dan alle roervlakken bijsturen waardoor het toestel door de harde wind makkelijker hanteerbaar is.
Help het een beginner met vliegen?
Jazeker!!

Is het werkelijk nodig?
Neen!

Met een Gyro mis je een deel van de besturing want die wordt automatisch overgenomen.
Maar het is wel een soort van hulp tijdens het vliegen.
Vr Gr E

En als er dan geen wind is, doet een gyro op een vliegtuig dan helemaal niets? Alvast bedankt.
 
Als er geen wind zou zijn dan zou een Gyro feitelijk weinig tot niets doen inderdaad.
Maar..........ook al zou het windstil zijn op het moment dat je vliegt met een toestel waar een Gyro inzit dan nog zal de Gyro meewerken want op het moment van vliegen wordt er altijd wind rondom het toestel gecreeert dus hoe dan ook zal de Gyro meehelpen.
Tenzij je de Gyro uitzet natuurlijk.
Vr Gr E
 
Ik heb verschillende modellen van de micro vliegtuigen van E-flite.
Wellicht ken jij ze wel.
Ik vlieg alleen met de 2S Lipo versie modellen omdat die zijn uitgevoerd met een Brushless motor en de 1 cell Lipo toestellen vaak een Brushed motor hebben.
Ook zijn de 2 cellen toestellen net iets groter en zwaarder en de keuze erin is groter.
Ik merk dat het vliegen met deze micro vliegtuigen met 3-assen Gyro werkelijk zeer goed te doen is als er wind staat.
Ik heb ook een Parkzone micro Stryker.
Daar zit geen Gyro in en met weinig wind vliegt het toestel strak en goed.
Zodra er wat meer wind is wordt het vlieggedrag wat bonkerig en deinerig.
Lastig uitleggen, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

De micro Habu, MIG-15, Beast, Carbon Cub SS en Sbach 342 met 3-assen Gyro erin durf ik rond te vliegen zonder te Crashen met dikke windkracht 3.
En dat is voor toestellen die rond de 100 gram wegen zeer bijzonder kan ik je zeggen.

Al mijn grote kisten vanaf 800 gram tot 2 kilo hebben geen Gyro erin.
Behalve de Parkzone VisionAire want die heeft standaard een Gyro erin zitten die meer dan uitmuntend goed zijn werk doet.
Sterker nog: deze VisionAire vlieg ik met alle windkrachten.
Heb haar zelfs gevlogen bij windkracht 6 plus en toestel was zeer goed handelbaar en leek met die keiharde wind meer op een vlieger dan op een normaal vliegend vliegtuig want was op 2 meter boven de grond met haar neus recht in de wind gewoon stil te hangen.
Met minder gas ging het zelfs achteruit.
De Gyro deed perfect het werk om de kist level te houden en nare zaken op te vangen.
Zeer vermakelijk dus.
Ik durf haast te zeggen dat met elk ander toestel zonder Gyro het een ander verhaal zou zijn als er wordt gevlogen in zulke harde wind.
Vr Gr E
 
Ik heb toch de mini skyfun gekocht, en ik zit met een probleem. Als ik de vliegtuig in mijn hand vast hou en ik geef gas voel ik dat hij links om zijn as wilt draaien, en daardoor vliegt hij niet. Hoe kan ik dit oplossen?
 
Ha ha ha ha ha...........
Het gezegde luidt: wie niet horen wil........
Ik adviseer indien je nog niet hebt gevlogen met dit toestel om het te laten handstarten door iemand anders zodat je de eerste paar tellen gelijk je eigen handen aan de knuppels hebt.
Sukses.
Overigens...........de eerste 50 Crashvrije vluchtjes zul je niet maken met dit toestel.
Het is een lastige dame die niet lekker vliegt.
Maar.........is niet erg want dat had je op voorhand kunnen weten aan de hand van de adviezen.
Vr Gr E
 
Back
Top