Traxxas Stampede 4x4 topic!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door rubenbosman, 12 dec 2010.

  1. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Ruud,

    Ik ben van beroep kok en kan verschillende temperaturen eigenlijk best wel goed inschatten.
    De motor is in ieder geval warmer als 70 graden geweest.
    De reden waarom ik een heatsink + Fan inbouw is omdat ik de standaard 11/54 gearing door een 17/54 ga vervangen.
    De 17 pinion lag er bij de Stampede bij en omdat de temperaturen dan nog hoger gaan worden leek mij een fan wel een goed idee.
    Door m'n werk als kok heb ik trouwens ook een infrarood thermometer hier liggen.
    Die zal ik eens gaan gebruiken, daar had ik nog niet aan gedacht ;)

    Dat zwarte mapje is m'n gereedschap van Swiss Tools, de PB 8515

    Ik heb nu de hele front kant en klaar.
    Dat was best wel een werk met al die schroefjes.
    Ik heb echt alles uit elkaar geschroefd.
    In ieder geval heel interessant en leerzaam om te zien hoe dat alles nu precies in elkaar zit.
    Tevens ook gelijk de Savöx Servo met Plastidip behandelt. Zeker is zeker.
    De nieuwe ontvanger zit er ook al in en werkt zoals het moet.

    Ik moet zeggen dat dit "sleutelen" me best wel goed bevalt.
    Tot nu toe was ik vrijwel alleen maar in de lucht onderweg, maar ik merk dat ik steeds meer tijd in het rijdend materiaal aan het steken ben.

    Groetjes,

    Jordy
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.382
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, dat wist ik niet.
    Maar 70 graden is heet hoor, hoe voelt u dat?
    Persoonlijk houd ik er niet van om een hete motor te bestrijden met een heatsink.
    Alleen als de motor een goede temperatuur heeft zou ik hem kunnen gebruiken om hem nog iets koeler te houden.
    Maar een heatsink koelt niet mooi rondom de motor, alleen de bovenkant en de zijkant waardoor hij aan de onderkant en in het midden, waar het het meest belangrijk is, nog te heet word.
    Zeker als u nu ook nog zwaarder gaat vertanden, dan word hij nog heter.
    Tenzij hij uit de fabriek undergeared word geleverd maar dat lijkt mij sterk?
    Ik zie wel dat u ook Proline Trenchers gebruikt, die zijn ook behoorlijk zwaarder dan de stock banden, en dus zal de motor daar ook al harder voor moeten werken.
    Het kan wel, maar de motor zal minder lang mee gaan dan als u hem rond de 60 graden houd zonder heatsink.

    Maargoed, dat is slechts mijn mening.

    Dat is een mooi setje!
    Is dat van dezelfde maker als van de Zwitserse zakmessen?
    Het sleutelen vind ik persoonlijk haast nog leuker dan het rijden zelf :)

    PS : Ik wil u niet afkatten hoor, ik vind het alleen jammer als er wat kapot gaat wat niet goedkoop is, en wat eventueel voorkomen had kunnen worden.
     
  3. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Ruud,

    Ik zie jouw (we kunnen wel je zeggen hoor ;)) commentaar helemaal niet als "afkatten"
    Ik ben juist blij om elk advies, vooral omdat ik pas ben begonnen met RC auto's.

    Dat met mijn temperatuurgevoel moet ik eventjes uitleggen :D
    We hebben bij ons in de keuken wel eens een weddenschap gemaakt wie het langste zijn vinger in een pan met water kan houden die op het fornuis staat.
    Ik heb mijn vinger bij 62 graden eruit getrokken omdat ik het wel warm genoeg vond.
    Dus alles wat meer als 62 graden wordt is pijnlijk.
    De motor kon ik echt maar 1 seconde aanraken, dus was het duidelijk over de 62 graden en meer richting 70-75, maar in ieder geval duidelijk kouder als kokend water
    Ik "pluk" ook weleens groente uit kokend water.. Natuurlijk gaat dat echt met een hele snelle beweging, maar het gaat wel.
    Ik heb wel eens met een Servier in de keuken gewerkt, die kon aardappelkroketjes uit de frituur plukken.... dat is mij nog nooit gelukt.. en ik hoef dat ook niet uit te testen :p

    Ja, dat setje is inderdaad mooi en ik ben er best wel tevreden over.
    De Zwitserse zakmessen worden van Victorinox gemaakt.

    Het sleutelen is inderdaad heel leuk, en wat mij en mijn vrouw is opgevallen, is dat ik er veel minder plaats voor nodig heb.
    Een 4 meter zwever heeft nu eenmaal meer plaats nodig als je er aan werkt.

    Ik probeer het ééns uit met de 17/54 en de Fan + Heatsink.
    Mocht het te heet worden zet ik het weer terug op 11/54.
    In ieder geval gebruik ik mijn Infrarood thermometer voor de meting.
    Ik houd je op de hoogte wat het resultaat is.

    Groetjes,

    Jordy
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.382
    Locatie:
    Zwolle
    Hahaha, dat zijn vuurvaste vingers!
    Mijn handen vinden het al niet fijn onder de warme kraan, die 30 graden zal zijn?

    Ik benieuwd hoe heet de motor word!
    Waar rijd je op/in?
    Gras geeft ook meer weerstand bijvoorbeeld dan asfalt of hard zand.
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met een hete motor moet je oppassen als je hem niet meer kan vast pakken.
    Je nadert dan de temperatuur waar op de magneten hun kracht gaan verliezen.
    Als dat gebeurt dan wil de motor nog meer toeren draaien en word dan nog heter met fatale gevolgen.
    De motor pleegt dan a.h.w. zelfmoord.;)
     
  6. GuidovVerseveld

    GuidovVerseveld

    Lid geworden:
    28 jul 2014
    Berichten:
    2
    Help!
    Ik ben gisteren begonnen met het vervangen van verschillende lagers op mijn auto waaronder de lagers van de diff achter. Natuurlijk moet ik eerst de assen dan van de diff af halen, maar nu is het probleem dat die kleine schroefjes helemaal dol zijn :sad:. Ik heb de MIP X-duty assen. Het schroefdraad van het schroefje zit direct om de kop. Ik heb toen ik de assen in elkaar zette waarschijnlijk te veel loctite gebruikt waardoor ze niet meer los komen, de loctite was de blauwe gel die bij de assen zat.
    Ik heb al geprobeerd om met een torx ze los te krijgen, heb de schroeven verhit met een gasbrandertje en heb een poging gedaan om een platte schroevendraaier erin te zetten. Niks heeft geholpen. In de assen zitten 2 schroefjes per as en van elke as heb ik 1 schroefje er zonder veel moeite uit gekregen zonder dat ze dol gingen.
    Weet iemand wat ik hier mee moet doen? Ik dacht zelf nog om een linkse tab te kopen, maar ik weet niet of die er zijn in deze maat.

    groet, Guido
    [​IMG]
     
  7. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Guido,

    Wat ik weleens doe als de schroefjes dol worden is de torx (of inbus) schroef met een druppeltje CA + kicker en de passende schroevendraaier aan elkaar vastlijmen.
    Eventjes wachten tot het echt goed vast zit en dan met een hele snelle "ruk" in de goede richting de dolgedraaide schroef eruit draaien.
    Daarna is het een makkie om je gereedschap weer schoon te krijgen m.b.v. een scherp mesje en een vlammetje.

    Groetjes,

    Jordy

    ps. ik heb de MIP X-Duty ook op het oog. Zijn ze echt zo veel beter als de stock assen van Traxxas? Duur zijn de MIPs namelijk wel.
     
  8. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    MIPs zijn zeker veel sterker dan de stock assen. Ik vind ze alleen teveel duurder en teveel meer draaiende massa hebben dan Tekno assen.
     
  9. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
  10. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor diegene die nog een upgrade van de aandrijfassen zoekt voor een goeie prijs, raad ik aan te googlen op "gpm v3.0 aanbieding".

    Na vandaag voor de tweede keer een gammele Turnigy 1258TG te hebben moeten vervangen maar eens een Savox 1267SG aangeschaft. Dat is een sprong vooruit. Beresterk en bloedsnel. Mocht je zoveel geld uit willen geven voor een servo, dan is het zeker de moeite waard. Wel een stroomvreter, dus een aparte BEC is aan te raden.
     
  11. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Peter,

    Bedankt voor de tip!

    Ik heb de zwarte stalen aandrijfassen (voor en achter) bij Toemen besteld.
    Voor "maar" €40.- lijkt me dat wel een test waard.

    Groetjes,

    Jordy
     
  12. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ze zaterdag binnen gekregen. Zien er netjes uit. Alleen een beetje jammer dat ik mijn FLM 17mm adapters niet kan gebruiken, omdat je de wielen vastzet met een bus die op de as wordt geschroefd. Die bussen hebben 4mm draad, terwijl de GPM assen 5mm draad hebben. Wielmoeren zitten er overigens wel bij.
     
  13. Guess-Wh0oo

    Guess-Wh0oo

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    12
    Ben benieuwd hoe ze bevallen als jullie ermee gaan testen. 2S of 3S. Geef de setup ook even aan dan. Heb zelf sinds 2 maandjes de Tekno assen gekocht en werken super op 3S setup.
     
  14. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerste ervaringen zijn goed. Ik rijdt met een Castle MMP/2650 combo op 3S. Voorlopig kunnen ze dat geweld goed aan. Geen geschuur meer van de MIPs tegen de alu asdragers aan.
     
  15. Guess-Wh0oo

    Guess-Wh0oo

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    12
    Oke dat klinkt positief. Weet dat ze zwakker zijn dan de MIP/Tekno's(wat de verkoper mij verteld heeft). Maar ben dan benieuwd in hoeverre dat is. Hopelijk blijven ze gewoon goed rijden! Zou dan een goedkope vervanger zijn..
     
  16. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Zwakste punten van de meeste upgrades blijven toch die lullig dunne pennetjes. Bij MIPs heb ik toch een beetje het gevoel dat ze wat overdreven zwaar uitgevoerd zijn.
    Bij de GPMs is die zeskant oplossing vast minder stevig dan de MIP oplossing, maar ik geloof nooit dat je dat punt een probleem zult krijgen.
     
  17. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Zo, ik heb de assen nu een tijdje kunnen uittesten.
    Ze zijn inderdaad heel erg stevig.
    Passen perfect en voor de prijs echt aan te raden.

    Groetjes,

    Jordy
     
  18. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb er helaas alweer eentje om zeep geholpen. Afgebroken op het punt waar de schroefdraad eindigt.
    Inmiddels naar Tekno overgestapt met de 6mm assen en 17mm adapters. Kijken hoelang die het uithouden.
     
  19. Guess-Wh0oo

    Guess-Wh0oo

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    12
    Jammer dat er al 1 gebroken was. Was er al bang voor.

    Heb ook de Tekno's eronder zitten, standaard 12mm met 3s Lipo en werkt super. Geen problemen tot zo ver en zitten er alweer 3 maandjes onder:cool:
     
  20. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben er inmiddels wel aan gewend dat er niet zoveel drive shafts het geweld van een Mamba Max Pro en een Castle 1512 motor aankunnen.
     

Deel Deze Pagina