Model-vliegkaart Nederland ( maken )

Ik snap jullie bedenkingen, en stel het hier ook wel heel simpel voor.

Ik kan me echter goed indenken dat je, als je werkelijk mensen genoeg hebt die mee intekenen, een argument hebt om bij discussies de wederkerige verantwoordelijkheden van zowel de burger als de regelgever wat beter in relatie tot de geleverde inspanning te brengen.

Als je laat zien dat x-duizend hobby vliegers aangeven zich te zullen houden aan vliegverboden op door overheden aangegeven plaatsen door het raadplegen van zon site, wordt het voor de rechter lastig om niet naar een gemeente te wijzen als die niet de moeite neemt om een uurtje te investeren in het informeren van al die intekenaars door mee te werken.

Waar het denk ik om gaat is om als ongeorganiseerde groep (wild vliegers vliegen vaak wild omdat ze zich niet willen organiseren) te laten zien dat je daarom nog niet onwettelijk of onwillend bent om je zo goed als dat gaat aan de regels te houden.

En als ik bij mijn ouders of vrienden op bezoek ga, of ergens op vakantie, kan ik je garanderen dat ik mij praktisch gesproken niet voldoende kan informeren over waar ik wel en niet kan vliegen. Gaat mij dat nu tegenhouden? Nee. Ik zal dit als argument gebruiken op het moment dat ik een PV dreig te krijgen van oom agent, of dat bij een rechter moet komen uitleggen.

Iedere burger dient de wet te kennen, maar in alle redelijkheid weet iedereen dat geen enkele Nederlander de gehele wet kent. En dat weet ook de rechter.

Toon aan dat je een meer dan redelijke inspanning doet om niemand tot last te zijn, en het wordt heel moeilijk voor een rechter om je dan nog als enige verantwoordelijk te houden.

Jullie zijn daarmee begonnen, ik stel mij enkele de vraag of je het op de voorgestelde manier het jezelf niet makkelijker kan maken.

[emoji12]

P.s. er zijn al eens concerten van bekende groepen via een intekenlijst georganiseerd, zonder dat de groep er van wist. Was voldoende aanleiding om dan toch maar echt te komen optreden.
 
P.s.

Wil best meewerken aan het opzetten van zon site. Maar enkel als het hier na discussie nog steeds een goed idee blijkt te zijn.

Dus kom maar op met plussen en minnen
 
Op de K.N.V.v.L kaarten staan vestigingadressen van verenigingen. Dat zijn niet de locaties van de vliegvelden.
 
En het Knvvl kennende gaan die piepen als je gegevens van hun overneemt
( ben niet zo kapot van die club )

Zoals al eerder aangegeven
( Uitgezonderd de aangegeven vliegclubs , en alleen ook .. met hun toestemming )
Is dit een indicatie kaart / hulpmiddel om te zien waar je echt NIET mag vliegen.

Of je nu club,wild of "noob" vlieger bent die net z'n eerste Phantom uitpakt uit de doos.

Als iemand denkt , goh met deze gegevens ( die hopelijk nog veel meer worden ) kan ik wat mee in een app/website/papieren editie , zijn ze vrij om dit te gebruiken.
( Google Maps laat export eenvoudig toe )


Wat wel een optie zou zijn, ( zit daar ook nog aan te denken )
Een 2e kaart maken, met foto/film materiaal die menschen uit den lande hebben gemaakt op hun vliegplekkie.
Soort van picasa maar dan met vliegspots.
Kan je die kaart gebruiken om te denken, goh.. ga ik ook eens kijken :)

Aangaande intekenlijst ,

Het kan best , je zou zelfs er een wildvliegers verklaring van kunnen maken.
Ik *wawahahadiewada* verklaar dat ik de regelgeving ken, en mij hier aan houd.
Of iemand hier buiten de hobby meerwaarde aan hecht..
Ik vraag het me af.
Aan de andere kant, baat het niet... schaad het ook niet.

Persoonlijk , hecht ik meer waarde aan om nieuwkomers zoveel mogelijk te informeren
over de do's en don't .
Eventueel met behulp van de kaart die nu in de maak is.

"Hey gozer, gave drone, ehh.. kijk even op deze link.. scheelt je misschien een hoop gezeur achteraf"
 
Denk er ook aan dat je in sommige gevallen, zoals bij onze club, je over het terrein van iemand anders moet voordat je op het veld bent. Daar zitten ook voorwaarden aan vast!
Met al dat water rondom het veld, moet dat ook met de boot kunnen.

Modelvliegvelden zouden bekend moeten zijn bij het kadaster, de site van de KNVvL laat alleen de bij hun aangeslotenen zien.

Heel veel modelvliegvelden maar ook recreanten 1:1 veldjes liggen op grond met een agrarische bestemming, hierdoor zijn deze veldjes niet gemakkelijk via het kadaster op te vragen.

Een enkel veld waaronder ook modelvliegvelden zijn wel bij het kadaster bekend als een gebied met een functionele bestemming, ze hebben dan hetzelfde kenmerk als b.v. Schiphol en in kleine lettertjes staat er dan b.v. modelvliegveld bij.
Maar die zijn dan weer niet bij de KNVvL aangesloten.
 
Met al dat water rondom het veld, moet dat ook met de boot kunnen.
Welk water, die twee slootjes langs het veld??? Het slootje aan de oostelijke kant is zelfs niet eens breed genoeg om met een kano in te varen. De sloot aan de zuidkant is breder maar nog steeds erg smal. Pogingen om er met een watervliegtuigje op te landen zijn hopeloos mislukt. Daar heb je echt veel meer ruimte voor nodig.
Toch zijn er in de loop van de jaren diverse modellen in het water terecht gekomen en ook al zijn die slootjes smal en ondiep, je model wordt nat. ;);)
 
Ik zie dat er op de kaart veel punten zijn aangegeven als zijnde "niet vliegen" maar als ik erop klik krijg ik geen extra informatie wat daar dan de reden van zou zijn. Of er staat een adres, of coördinaten of helemaal niets.
Dit lijkt me niet handig.
 
Voor defensie heb ik *expres* gegevens weggehaald die eventueel vanzelf naar boven komen.
( kazerne naam ect )

In de linker tab kan je zien wat er zit ( byv een vliegveld , iets met paragliders.. noem maar wat )
( je ziet de linker tab meebewegen onder welke laag de locatie is weggeschreven )

In de kern , niet binnen een straal van 3000 meter vliegen van een rode stip.
De reden is niet echt interessant.
 
Bij mij gaat de tab niet mee als ik een rode stop aanklik dus dat geeft mij niet veel meer informatie.

In de kern , niet binnen een straal van 3000 meter vliegen van een rode stip.
De reden is niet echt interessant.
De reden vind ik dus wel interessant omdat een stip niet altijd betekend dat je in een straal van 3km niet mag vliegen. De ene keer gaat het om een object waar je niet boven mag vliegen en de andere keer een vliegveld waar je over een groter gebied dan die 3 km niet mag vliegen.

Maar dat is een keuze die je maakt. Nu weet ik in ieder geval hoe ik deze kaart moet zien.
 
"Wildvliegen" is iets wat wettelijk niet verboden is maar er zijn wel degelijk wetten en regels waar iedereen zich aan dient te houden, ook de wildvliegers.
Daar zijn zaken bij die eigenlijk iedereen die een beetje logies nadenkt weet en snapt. Toch lijkt dat zelfs te veel gevraagd. Maar er zijn ook dingen die "de gemiddelde Nederlander" niet weet.

Stel je het volgende voor:
Gijs gaat ergens lekker in de duinen wandelen en weet niet dat er een zweefvliegveld ergens "verborgen" tussen de bomen ligt. Hij ziet hooguit dat af en toe een vliegtuig laag over vliegen.
Na een poosje wandelen denkt hij dat hij een mooie plek heeft gevonden, pak z'n vliegtuigje uit en gaat er mee rondvliegen om wat opnames vanuit de lucht te maken. Staat daar plotseling oom agent achter hem die hem gelast ogenblikkelijk te landen. Als het vliegtuig aan de grond staat krijg hij een preek dat hij de zweefvliegers die 500 meter verderop aan het vliegen zijn in gevaar breng en dat hij direct moet stoppen met vliegen. Ze geloven hem op zijn mooie blauwe ogen dat hij dat echt niet wist en dat hij daar nooit meer zal vliegen als er met zwevers wordt gevlogen. Hij zal in het vervolg eerst bij dat veld langs gaan om zich te vergewissen dat hij veilig kan vliegen met zijn modelletje.
Klinkt bekent denk ik. ;)

Deze kaart zie ik als een hulpmiddeltje voor mensen zoals Gijs. Je kan daar even op kijken om te zien of er ergens in de buurt van waar jij denkt te gaan vliegen "iets" is waardoor je daar niet mag vliegen of dat het verstandiger is om dat niet te doen.
Het probleem is dat dit vrijwel ondoenlijk is omdat er zo vreselijk veel plaatsen zijn waar het niet mag of waar het beter is om dat niet te doen. Daarom heb ik al eerder voorgesteld dat het misschien beter is om de plaatsen aan te geven waarvan we weten dat je daar juist wel mag vliegen. Dat zullen minder plaatsen zijn dan waar het niet mag.
En dan blijft nog steeds gelden dat jij en jij alleen verantwoordelijk bent voor waar en hoe je vliegt!!!!!!!
Je zal te allen tijden zelf moeten uitzoeken of je op de plek waar je wilt gaan vliegen ook mag vliegen en of het daar ook veilig kan. En dan bedoel ik niet alleen veilig voor jouw en je model maar vooral ook veilig voor de omgeving. Hier komt een grote dosis gezond verstand om de hoek kijken. Veruit de meeste "wildvliegers" hebben dat en gebruiken dat gelukkig ook.
Er zijn ook mensen die niets verkeerds in de zin hebben maar die gewoon niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Die mensen moeten we helpen met goede uitleg en zaken zoals deze kaart. Dan kunnen zij ook op een goede manier met hun spullen omgaan zonder een gevaar voor de omgeving te vormen.

Helaas zijn er natuurlijk ook nog steeds behoorlijke knurften maar die heb je overal en altijd. Die figuren bereiken en op het goede spoor krijgen is heel lastig. Hun egoïsme, als ik het zo mag noemen, is zo gigantisch dat ze niet kunnen inzien dat ze enorm gevaarlijk bezig zijn. "Het is nog nooit fout gegaan. Er zitten allerlei beveiligingen in. Het vliegtuig komt automatisch terug naar huis." En er worden nog meer van die verhalen geuit. Hoe dik kan de plaat voor je kop zijn?
Het vervelende is wel dat die figuren het voor (alle) anderen kunnen verknallen. Het hoeft maar één keer goed fout te gaan en dan heb je de poppen aan het dansen.

Terug naar deze kaart. Klik je op een groen label dan krijg je bijvoorbeeld te zien dat daar een modelvliegclub zit. Bij de labels die ik er in heb gezet heb ik ook de website vermeld als die er is. Het lijkt me duidelijk dat je niet in de buurt van zo'n veld moet gaan wildvliegen. Doe je dat wel dan kan dat moeilijkheden opleveren voor die club en mogelijk ook voor jouw!
Staat er geen informatie bij dat label, dan moet je zelf even gaan zoeken! Je kan en mag niet van anderen verwachten dat zij al het "werk" voor jouw gaan doen! Je kan dan ook je mede vliegers helpen door de informatie die jij hebt gevonden op de kaart te zetten. Zo wordt de kaart steeds completer. Maar je kan nog steeds geen enkel recht aan deze kaart ontlenen. Als je ergens gaat vliegen zal jij en jij alleen daar altijd verantwoordelijk voor zijn en blijven.
 
Het lijkt me juist handig als in het label wel de info staat want deze kaart was toch juist om opzoeken van de informatie eenvoudiger te maken?
Ik ging er vanuit dat het juist niet veel moeite is om ook even de label in te vullen, vandaar mijn opmerking dat ik info miste in een aantal labels. Kennelijk heb ik me daarin vergist.


Zelf heb ik ongeveer 40 lokaties waar ik regelmatig kom en eventueel zou kunnen vliegen. Aan de hand van de regeling voor modelvliegtuigen vielen er 10 af dus had ik er nog 30. Van die 30 bleven er maar 5 over. De 25 die afvielen hadden te maken met regelgeving vanwege natuurbescherming.
Dus Ernst, die opmerking van je dat je beter aan kan geven waar je wel zou kunnen vliegen in plaats van niet, daar ben ik het zeker mee eens.

Het probleem met die laat genoemde regelgeving is dat dit gebieden zijn en niet met een prikkertje aan te geven. Mijn gevonden informatie is niet goed in deze kaart te verwerken maar de links naar de bronnen had ik al gepost maar zal ik nog even herhalen:

Voor de natuurgebieden kun je kijken op Beschermde natuur in Nederland

afspraken ivm kleine luchtvaart: Kleine luchtvaart - Regiegroep Natura 2000

Algemene kaart: Kaartpagina - Regiegroep Natura 2000
 
Dat er info in dat label staat is natuurlijk goed, dat verduidelijkt veel. Daarom heb ik ook de labels die ik heb gemaakt van de info voorzien; de naam en de website van die club. Dat lijkt mij duidelijk genoeg.
Laat iedereen die een label toevoegt, of meer van een locatie nu nog zonder info weet, daar dan de info die hij heeft aan toevoegen, daar heeft Stefan de kaart voor gemaakt.
 
Yep, gewoon aanvullen die zooi, daar is het voor bedoeld.

Locatie's / extra info bij een label, allemaal goed.
Je kan zelfs foto's en film materiaal toevoegen.
( byv bij de club locatie's, mocht iemand daar behoefte aan hebben )

Inderdaad is het wat lastiger grote gebieden toe te voegen als "mag nie!"
het kan wel, met lijntjes ( dit laat de kaart toe )
Alleen is dit nogal een on-exacte hobby om te doen.

Grofweg kán wel, maar dat leek mij niet helemaal de bedoeling van een kaart.
Het moet wel kloppen / zo precies mogelijk zijn.
( daar steekt het een beetje met de natuurgebieden aan geven )
 
"Wildvliegen" is iets wat wettelijk niet verboden is maar er zijn wel degelijk wetten en regels waar iedereen zich aan dient te houden, ook de wildvliegers.
Daar zijn zaken bij die eigenlijk iedereen die een beetje logies nadenkt weet en snapt. Toch lijkt dat zelfs te veel gevraagd. Maar er zijn ook dingen die "de gemiddelde Nederlander" niet weet.

Stel je het volgende voor:
Gijs gaat ergens lekker in de duinen wandelen en weet niet dat er een zweefvliegveld ergens "verborgen" tussen de bomen ligt. Hij ziet hooguit dat af en toe een vliegtuig laag over vliegen.
Na een poosje wandelen denkt hij dat hij een mooie plek heeft gevonden, pak z'n vliegtuigje uit en gaat er mee rondvliegen om wat opnames vanuit de lucht te maken. Staat daar plotseling oom agent achter hem die hem gelast ogenblikkelijk te landen. Als het vliegtuig aan de grond staat krijg hij een preek dat hij de zweefvliegers die 500 meter verderop aan het vliegen zijn in gevaar breng en dat hij direct moet stoppen met vliegen. Ze geloven hem op zijn mooie blauwe ogen dat hij dat echt niet wist en dat hij daar nooit meer zal vliegen als er met zwevers wordt gevlogen. Hij zal in het vervolg eerst bij dat veld langs gaan om zich te vergewissen dat hij veilig kan vliegen met zijn modelletje.
Klinkt bekent denk ik. ;)

Deze kaart zie ik als een hulpmiddeltje voor mensen zoals Gijs. Je kan daar even op kijken om te zien of er ergens in de buurt van waar jij denkt te gaan vliegen "iets" is waardoor je daar niet mag vliegen of dat het verstandiger is om dat niet te doen.
Het probleem is dat dit vrijwel ondoenlijk is omdat er zo vreselijk veel plaatsen zijn waar het niet mag of waar het beter is om dat niet te doen. Daarom heb ik al eerder voorgesteld dat het misschien beter is om de plaatsen aan te geven waarvan we weten dat je daar juist wel mag vliegen. Dat zullen minder plaatsen zijn dan waar het niet mag.
En dan blijft nog steeds gelden dat jij en jij alleen verantwoordelijk bent voor waar en hoe je vliegt!!!!!!!
Je zal te allen tijden zelf moeten uitzoeken of je op de plek waar je wilt gaan vliegen ook mag vliegen en of het daar ook veilig kan. En dan bedoel ik niet alleen veilig voor jouw en je model maar vooral ook veilig voor de omgeving. Hier komt een grote dosis gezond verstand om de hoek kijken. Veruit de meeste "wildvliegers" hebben dat en gebruiken dat gelukkig ook.
Er zijn ook mensen die niets verkeerds in de zin hebben maar die gewoon niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Die mensen moeten we helpen met goede uitleg en zaken zoals deze kaart. Dan kunnen zij ook op een goede manier met hun spullen omgaan zonder een gevaar voor de omgeving te vormen.

Helaas zijn er natuurlijk ook nog steeds behoorlijke knurften maar die heb je overal en altijd. Die figuren bereiken en op het goede spoor krijgen is heel lastig. Hun egoïsme, als ik het zo mag noemen, is zo gigantisch dat ze niet kunnen inzien dat ze enorm gevaarlijk bezig zijn. "Het is nog nooit fout gegaan. Er zitten allerlei beveiligingen in. Het vliegtuig komt automatisch terug naar huis." En er worden nog meer van die verhalen geuit. Hoe dik kan de plaat voor je kop zijn?
Het vervelende is wel dat die figuren het voor (alle) anderen kunnen verknallen. Het hoeft maar één keer goed fout te gaan en dan heb je de poppen aan het dansen.

Terug naar deze kaart. Klik je op een groen label dan krijg je bijvoorbeeld te zien dat daar een modelvliegclub zit. Bij de labels die ik er in heb gezet heb ik ook de website vermeld als die er is. Het lijkt me duidelijk dat je niet in de buurt van zo'n veld moet gaan wildvliegen. Doe je dat wel dan kan dat moeilijkheden opleveren voor die club en mogelijk ook voor jouw!
Staat er geen informatie bij dat label, dan moet je zelf even gaan zoeken! Je kan en mag niet van anderen verwachten dat zij al het "werk" voor jouw gaan doen! Je kan dan ook je mede vliegers helpen door de informatie die jij hebt gevonden op de kaart te zetten. Zo wordt de kaart steeds completer. Maar je kan nog steeds geen enkel recht aan deze kaart ontlenen. Als je ergens gaat vliegen zal jij en jij alleen daar altijd verantwoordelijk voor zijn en blijven.
Jou voorbeeld in de duinen is precies wat ik bedoel.

Maar goed, zie verder nog geen reacties op de idee van intekenlijsten. Ben benieuwd of er een beetje dekking gaat komen.

Goed initiatief.
 
Nou ik heb erg veel interesse in het bouwen en vliegen van een quadcopter. En hou dus allerlei topics in de gaten, waaronder deze.

Nu ben ik even verder gaan zoeken aan de hand van de no fly zones. En kwam dit tegen : http://www.dronewatch.nl/wet-en-regelgeving/

Houd dat voor mij in Den Helder nou gewoon in dat ik voorbij Alkmaar moet rijden om te mogen vliegen?
Aangezien de hele Noordkop een rode stip is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad. Vliegen in een door de verkeersleiding van een vliegveld gecontroleerd luchtruim is niet toegestaan. Ook niet als je laag vliegt.
 
Precies, kijk hier eens.

CTR%27S.jpg


Verwijderen voorwerpen - OPS helpdesk LVNL

In de rode gebieden is vliegen zonder convenant met de LNVL niet toegestaan, voor niemand.

Iemand een idee hoe de vlakken in de kaart te plakken?

Frans
 
Je kan in maps lijnen leggen ( in allerlei figuren )
Maar het exact neerleggen is een ander verhaal

( toolbar bovenaan in maps )
 
Nou ga wel verder op onderzoek uit hoe of wat in Den Helder met model vliegen. Zijn ook clubs hier in de buurt geloof ik.

Anders houd het op voor mij.
Lijkt me een leuke hobby.
Maar ga er niet zoveel kilometer voor rijden als ik wil vliegen. :-(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top