Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Met al dat water rondom het veld, moet dat ook met de boot kunnen.Denk er ook aan dat je in sommige gevallen, zoals bij onze club, je over het terrein van iemand anders moet voordat je op het veld bent. Daar zitten ook voorwaarden aan vast!
Welk water, die twee slootjes langs het veld??? Het slootje aan de oostelijke kant is zelfs niet eens breed genoeg om met een kano in te varen. De sloot aan de zuidkant is breder maar nog steeds erg smal. Pogingen om er met een watervliegtuigje op te landen zijn hopeloos mislukt. Daar heb je echt veel meer ruimte voor nodig.Met al dat water rondom het veld, moet dat ook met de boot kunnen.
De reden vind ik dus wel interessant omdat een stip niet altijd betekend dat je in een straal van 3km niet mag vliegen. De ene keer gaat het om een object waar je niet boven mag vliegen en de andere keer een vliegveld waar je over een groter gebied dan die 3 km niet mag vliegen.In de kern , niet binnen een straal van 3000 meter vliegen van een rode stip.
De reden is niet echt interessant.
Voor de natuurgebieden kun je kijken op Beschermde natuur in Nederland
afspraken ivm kleine luchtvaart: Kleine luchtvaart - Regiegroep Natura 2000
Algemene kaart: Kaartpagina - Regiegroep Natura 2000
Jou voorbeeld in de duinen is precies wat ik bedoel."Wildvliegen" is iets wat wettelijk niet verboden is maar er zijn wel degelijk wetten en regels waar iedereen zich aan dient te houden, ook de wildvliegers.
Daar zijn zaken bij die eigenlijk iedereen die een beetje logies nadenkt weet en snapt. Toch lijkt dat zelfs te veel gevraagd. Maar er zijn ook dingen die "de gemiddelde Nederlander" niet weet.
Stel je het volgende voor:
Gijs gaat ergens lekker in de duinen wandelen en weet niet dat er een zweefvliegveld ergens "verborgen" tussen de bomen ligt. Hij ziet hooguit dat af en toe een vliegtuig laag over vliegen.
Na een poosje wandelen denkt hij dat hij een mooie plek heeft gevonden, pak z'n vliegtuigje uit en gaat er mee rondvliegen om wat opnames vanuit de lucht te maken. Staat daar plotseling oom agent achter hem die hem gelast ogenblikkelijk te landen. Als het vliegtuig aan de grond staat krijg hij een preek dat hij de zweefvliegers die 500 meter verderop aan het vliegen zijn in gevaar breng en dat hij direct moet stoppen met vliegen. Ze geloven hem op zijn mooie blauwe ogen dat hij dat echt niet wist en dat hij daar nooit meer zal vliegen als er met zwevers wordt gevlogen. Hij zal in het vervolg eerst bij dat veld langs gaan om zich te vergewissen dat hij veilig kan vliegen met zijn modelletje.
Klinkt bekent denk ik.
Deze kaart zie ik als een hulpmiddeltje voor mensen zoals Gijs. Je kan daar even op kijken om te zien of er ergens in de buurt van waar jij denkt te gaan vliegen "iets" is waardoor je daar niet mag vliegen of dat het verstandiger is om dat niet te doen.
Het probleem is dat dit vrijwel ondoenlijk is omdat er zo vreselijk veel plaatsen zijn waar het niet mag of waar het beter is om dat niet te doen. Daarom heb ik al eerder voorgesteld dat het misschien beter is om de plaatsen aan te geven waarvan we weten dat je daar juist wel mag vliegen. Dat zullen minder plaatsen zijn dan waar het niet mag.
En dan blijft nog steeds gelden dat jij en jij alleen verantwoordelijk bent voor waar en hoe je vliegt!!!!!!!
Je zal te allen tijden zelf moeten uitzoeken of je op de plek waar je wilt gaan vliegen ook mag vliegen en of het daar ook veilig kan. En dan bedoel ik niet alleen veilig voor jouw en je model maar vooral ook veilig voor de omgeving. Hier komt een grote dosis gezond verstand om de hoek kijken. Veruit de meeste "wildvliegers" hebben dat en gebruiken dat gelukkig ook.
Er zijn ook mensen die niets verkeerds in de zin hebben maar die gewoon niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Die mensen moeten we helpen met goede uitleg en zaken zoals deze kaart. Dan kunnen zij ook op een goede manier met hun spullen omgaan zonder een gevaar voor de omgeving te vormen.
Helaas zijn er natuurlijk ook nog steeds behoorlijke knurften maar die heb je overal en altijd. Die figuren bereiken en op het goede spoor krijgen is heel lastig. Hun egoïsme, als ik het zo mag noemen, is zo gigantisch dat ze niet kunnen inzien dat ze enorm gevaarlijk bezig zijn. "Het is nog nooit fout gegaan. Er zitten allerlei beveiligingen in. Het vliegtuig komt automatisch terug naar huis." En er worden nog meer van die verhalen geuit. Hoe dik kan de plaat voor je kop zijn?
Het vervelende is wel dat die figuren het voor (alle) anderen kunnen verknallen. Het hoeft maar één keer goed fout te gaan en dan heb je de poppen aan het dansen.
Terug naar deze kaart. Klik je op een groen label dan krijg je bijvoorbeeld te zien dat daar een modelvliegclub zit. Bij de labels die ik er in heb gezet heb ik ook de website vermeld als die er is. Het lijkt me duidelijk dat je niet in de buurt van zo'n veld moet gaan wildvliegen. Doe je dat wel dan kan dat moeilijkheden opleveren voor die club en mogelijk ook voor jouw!
Staat er geen informatie bij dat label, dan moet je zelf even gaan zoeken! Je kan en mag niet van anderen verwachten dat zij al het "werk" voor jouw gaan doen! Je kan dan ook je mede vliegers helpen door de informatie die jij hebt gevonden op de kaart te zetten. Zo wordt de kaart steeds completer. Maar je kan nog steeds geen enkel recht aan deze kaart ontlenen. Als je ergens gaat vliegen zal jij en jij alleen daar altijd verantwoordelijk voor zijn en blijven.