Model-vliegkaart Nederland ( maken )

Ja ben al in contact met iemand van de club. Alleen vliegen hun alleen op club dagen op hun veld. (wat aan het vliegveld vast zit)
Ook heb ik al gelezen dat het om een straal van 3 Km om het vliegveld heen gaat.
Dat is voor mij precies op de grens daarvan.
Dus zou het niet uit moeten maken. Als ik me maar aan de rest van de regels houd.

Iemand meer ervaring met deze regel? Of is het een verouderd iets?

Vind het zoiezo maar een gedoe allemaal met die strenge regels. Stamt nog uit de tijd van onbetrouwbare zenders ontvangers denk ik.
Tegenwoordig is alles zo stabiel dat ze ook wel eens naar de regels mogen kijken.
En een multicopter is GEEN modelvliegtuig.
Dus veel beter wendbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, maar een 2 kilo drone in een 1:1 turbine motor gaat ook niet grappig gevonden worden.

Dus nee, dit is niet verouderd.. je word geacht minimaal 3000 meter uit de buurt te blijven van een vliegveld
 
Een multicopter is voor de wet een modelvliegtuig. De drie kilometer die je noemt is alleen van toepassing voor een vliegveld zonder verkeersleiding. Voor vliegvelden met verkeersleiding gelt het op de kaart aangegeven gebied.

Als modelvlieger mag je daar niet vliegen. Ook niet heel laag. Het gaat om de veiligheid van 1:1 toestellen. Die kunnenin dat gebied zo laag vliegen dat een botsing met modelvliegtuigen niet ondenkbaar is.

Zie hier http://www.modelvliegsport.nl/index.php/algemeen/regeling-modelvliegen de regeling modelvliegen. Die is niet vrijblijvend. Het is een onderdeel van de Luchtvaartwet.
 
Laatst bewerkt:
Toch vind ik op een hoop sites wasronder DARPAS dat dat geld voor cilvile en militaire CTR's. En dat zijn per definitie vliegvelden met verkeersleiding.

Misschien maar een mailtje sturen naar KNVvL.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een ander schrijft en in zijn voordeel uitlegt moet die zelf weten, maar dit is de officiële wettekst:

Art 2 n:
"vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits op schriftelijk verzoek van belanghebbende een convenant is gesloten met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder zich houdt aan de afspraken in dat convenant"

In luchtruim klasse C mag alleen gevlogen worden met een convenant. Verder niet.
Wat is luchtruim c? Dat staat in de toelichting artikel 2:

"Luchtruim met de klasse G is vanaf de grond gezien al het luchtruim direct boven de grond buiten de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden. Die laatste gebieden hebben de klasse C, hetgeen inhoudt, dat daarin aan alle vluchten luchtverkeersleiding wordt verstrekt, en liggen rond zowel burger-als militaire luchtvaartterreinen waar plaatselijke luchtverkeersleiding wordt gegeven. Om met een modelvliegtuig binnen een plaatselijk luchtverkeersgebied te mogen vliegen dient een convenant te worden gesloten, de luchtverkeersleider ter plaatse kan en mag geen toestemming verlenen. In het convenant kunnen dan in lijn met de regeling op de plaatselijke omstandigheden afgestemde gebruiksbepalingen worden opgenomen, zoals bijvoorbeeld de maximale vlieghoogte, het type modelvliegtuig of de afmetingen van het vlieggebied.

Samengevat, luchtruim c is het gecontroleerde gebied rondom een luchthaven. De kaarten die dit gebied aangeven zijn op het Internet te vinden. De diameter van die gebieden bedraagt 10tallen kilometers. In dat gebied is vliegen alleen mogelijk als er een convenant is afgesloten met de organisatie die de verkeersleiding verzorgt."

Zie ook:http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtruim

Voor ieder ander, zonder convenant is het niet toegestaan daar te vliegen.

De KNVvL zal hetzelfde antwoord geven. En kennen de regeling modelvliegen tot de laatste komma...
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal al duidelijk uitgelegd en nog geloof je het niet omdat het niet is wat je wilt. Daarom raad ik je aan de regelgeving op de site van de overheid zelf er eens op na te lezen.

De regeling modelvliegen vindt je HIER

De luchtvaartwet vindt je HIER.

Een uitleg van Drones.nl vindt je HIER.

Een uitleg van Hoogtezicht.nl vindt je HIER.

Als je na het lezen van dit alles nog niet weet hoe het in elkaar steekt...............
 
Ja ik snap het allemaal ook wel.
Het gaat mij ook om de 3km grens. Daar kan ik me wat bij voorstellen en daar kan ik mee leven. Genoeg plekken hier in de buurt om te vliegen buiten die grens.

Het ging er mij alleen om dat de ene site zegt 3km grens voor cilvile en militaire CTR's en dat een ander een no fly zone op een kaart zet met een straal van pak weg 20km.

Verder is alles gewoon duidelijk en zie ik geen probleem om aan deze hobby te beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
..... Ook heb ik al gelezen dat het om een straal van 3 Km om het vliegveld heen gaat.
Dat is voor mij precies op de grens daarvan. .....

Die vraag heb je al eerder gesteld en die is daarna ook duidelijk door N.P.S. beantwoord. Daar is volgens mij geen woord Chinees bij dus zou je het moeten kunnen begrijpen lijkt mij.

..... De drie kilometer die je noemt is alleen van toepassing voor een vliegveld zonder verkeersleiding. Voor vliegvelden met verkeersleiding gelt het op de kaart aangegeven gebied.

Als modelvlieger mag je daar niet vliegen. Ook niet heel laag. Het gaat om de veiligheid van 1:1 toestellen. Die kunnen in dat gebied zo laag vliegen dat een botsing met modelvliegtuigen niet ondenkbaar is. .....

Lezen is ook een kunst. ;)
 
Ernst

Ja, het is ook niet meer bij te houden, maar dit is de huidige geldige regeling:
wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147


Iets off topic
Stefan666, je zegt:
En het Knvvl kennende gaan die piepen als je gegevens van hun overneemt
( ben niet zo kapot van die club )

Ik heb geen idee waarom we zouden piepen over iets wat online staat.
Je mag natuurlijk altijd een mening over (de) KNVvL hebben en ook ventileren, maar durf je ook te schrijven wáár je dan niet kapot van bent?
We zitten er met een zeer enthousiast team(van vrijwilligers, geholpen door een stel goede betaalde krachten) en werken ons een slag in de rondte om het iedereen naar de zin te maken. En er zitten nog een heleboel mooie zaken in de pijplijn.
Heb je een serieuze opmerking dan kijken we er naar, maar helaas merken we dat er nog steeds oud zeer zit over een heel andere KNVvL van vele jaren geleden. Dat was een tijd toen ik ook geen KNVvL aanhanger was.
 
Richard, kun je artikel 3 uitleggen?

Modelluchtvaartuigen worden aangewezen als onbemande luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 5.7, derde lid, van de Wet luchtvaart.



Dit verwijst naar:

Artikel 5.7

  • 1. De gezagvoerder bevindt zich aan boord van het luchtvaartuig.
  • 2. De gezagvoerder is, ongeacht of hij daadwerkelijk de stuurorganen bedient of niet, ervoor verantwoordelijk dat de uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Van de regels bedoeld in de eerste volzin mag slechts worden afgeweken indien de omstandigheden dit in het belang van de veiligheid dringend noodzakelijk maken.
  • 3. Het eerste lid is niet van toepassing op door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat respectievelijk Onze Minister van Defensie bij ministeriële regeling aan te wijzen onbemande luchtvaartuigen.
 
Theo,

In punt 3 staat dat bij onbemand de gezagvoerder niet aan boord van het luchtvaartuig is.

Let wel, veel wetgeving is "reparatie" wetgeving. Ze plempen iets in een belangrijke wet en dan komt er een slimmerik die zegt, hee, dat klopt helemaal niet en dan wordt er ergens in een wet een regeltje bij gezet.
 
Heb je een serieuze opmerking dan kijken we er naar, maar helaas merken we dat er nog steeds oud zeer zit over een heel andere KNVvL van vele jaren geleden. Dat was een tijd toen ik ook geen KNVvL aanhanger was.

Even een zooi weggeknipt ,

Eenvoudig. ( niet eens zo echt oud-zeer hoor, beetje maar )

1) Steun aan een beperkt groepje mensen die zich profileren op wedstrijden.
Steek je kop eens wat meer naar buiten, JUIST naar die nieuwe vliegers die watertandend naar een *drone* kijken in de speelgoed winkel.
Maar, deze groep, word in mijn ogen, totaal niet serieus genomen door de
vereniging. ( behalve dan om over te klagen , dat dan weer wel )

2) Brevet systeem , je hebt alleen een geldig brevet als je KNVvL lid bent/blijft.
Niets met vaardigheid te maken, puur met lidmaatschap. ( lees, afkopen )
( ik ken behoorlijk wat totaal prutsers mét brevet .. )
Ook ken ik een paar goede vliegers, geen lid meer.. dus geen brevet ( meer ).


En , zelfs nog behoorlijk on topic zelfs :)

Het is vooral mijn afkeer naar een bepaald deel van het leden bestand ( de door mij genoemde verkeerstoren likkers )
Iets anders, de oude vastgeroeste garde die niet kan en wil omgaan met de nieuwe lichting vliegers. ( drone chauffeurs, arf schuimpie-vliegers )
Doen alleen maar boe-roepen , maar er komt niks op bouwend vanaf om
ze bij deze mooie hobby te betrekken.



Wat trouwens niet wegneemt, dat ( ik ) het zou toejuichen als de KNVvL deze ( of andere ) gegevens zou willen gebruiken ten goede van het algemene doel.
Of, als zij iets zouden opstarten ( met hun grote ledenbestand , en aanwezige IT kennis ) , om iets te maken waarop *iedereen* eenvoudiger kan zien
waar die wel / niet zou moeten of mogen vliegen.

Zolang ze maar, oud zeer :) , niet zoals vroegah , de wildvliegers als vijand van hun speelterrein ( de velden ) zien.
 
dank je. Voor velen toch wel belangrijk, het alcohol percentage voor een gezagvoerder ligt lager dan in de wegenverkeerswet.......

De rest is vrij duidelijk.

Tja, repareren doen ze daar graag, zeker als ze geen kennis van zaken hebben. Ik merk dat op meerdere gebieden, ook zakelijk.
 
Anders ..

Iets korter ook.

Vraag aan de gemiddelde Phantom / drone vlieger wat de KNVvL is.

Uiteraard niet ondersteund door enige cijfers , ik *denk* dat ze je vertellen
dat het een voetbal club is.


Dat de KNVvL relatief klein is , en het moet hebben van vrijwilligers , is uiteraard een grote beperking.
Maar een beetje PR buiten de velden en wedstrijden om... zou ze goed doen.
( denk ik )
 
Allemaal klets en stemmingmakerij...

Je reageert op situaties die misschien 10-20 jaar geleden bestonden, maar of het zo erg was als je beschrijft, betwijfel ik.

Nu is allang niet meer zo. Dat wil niet zeggen dat het bij de KNVvL allemaal perfect is. Er is altijd wat te verbeteren.

Maar als je vindt dat het "niet goed" gaat bij de KNVvL, wordt dan lid, ga in het bestuur (voor zover ik weet zijn er vacatures) en sla aan het verbeteren. Dat is beter dan hier klagen.

Maar als je bepaalde zaken met alle geweld niet wil zien, dan zie je ze ook niet.
 
Stefan

Ik wil er wel over doorpraten, maar dan vermoed ik dat we veel te ver wegdrijven van dit draadje, dus al je op het hieronder geschrevene nog wilt reageren, dan moeten we een nieuw draadje openen.

Algemeen: als iedereen jouw mening gaat delen dan is er geen overkoepelende organisatie meer en dan kun je wachten totdat alles verboden is. Het is nu al knokken genoeg met de overheid om onze vrijheden te bewaken. Op wat voor manier je ook contributie vraagtm er is gewoon geld nodig een organisatie van omvang te kunnen runnen. Een organisatie die bvb clubs die in de problemen zitten helpt (gemiddeld 10% van de clubs zit in de problemen.) Je contributie is een stukje solidariteits betuiging.

1) Steun aan een beperkt groepje mensen die zich profileren op wedstrijden.
Klopt niks van. We nemen de kosten van de vergaderingen op ons, er is GEEN steun naar de wedstrijdvliegers, die betalen alles zelf, een heel oud misverstand, gebaseerd op vroegah, toen er wel gesteund werd. O ja en we zijn lid van de FAI.

Steek je kop eens wat meer naar buiten, JUIST naar die nieuwe vliegers die watertandend naar een *drone* kijken in de speelgoed winkel.
Klopt,is een héél moeilijk grijpbare groep, ze vliegen overal behalve op modelvelden.

2) Brevet systeem , je hebt alleen een geldig brevet als je KNVvL lid bent/blijft.
Klopt, en als je een brevet overlegt als gastvlieger op een vreemde club weten die dat je verzekerd bent en dat je tenminste óóít een keer hebt laten zien dat je voldoende veilig kon vliegen. Van alle clubs die aangesloten zijn is iedereen automatisch lid en zijn de KNVvL brevetten geldig. Heb je daar geen behoefte aan dan ben je geen lid en heb je dus geen geldig KNVvL brevet, het is iedereen zijn eigen keuze.

Niets met vaardigheid te maken, puur met lidmaatschap. ( lees, afkopen )
( ik ken behoorlijk wat totaal prutsers mét brevet .. )
Als iedereen met een rijbewijs nou eens goed zou kunnen rijden, dan zou ik heel gelukkig zijn. In de brevetwereld is het niet anders. Geldt overigens ook voor zweefvliegen, sportvliegen en zelfs burgerluchtvaart en militair.

Het is vooral mijn afkeer naar een bepaald deel van het leden bestand ( de door mij genoemde verkeerstoren likkers ) Leuke term maar wat bedoel je er mee?

Iets anders, de oude vastgeroeste garde die niet kan en wil omgaan met de nieuwe lichting vliegers. ( drone chauffeurs, arf schuimpie-vliegers )
Dat zal wel je eigen persoonlijke ervaring zijn, ik vlieg bij drie clubs en daar wordt niemand gediscrimineerd om zoiets. Ja, ik heb meer bewondering voor iemand die een hele winter aan een schaalkistje bouwt als iemand die na de derde crash met zijn piepmodel maar weer ff een mailtje naar HK stuurt en de week er op weer vliegt. Maar daar kijk ik hem niet op aan.

Doen alleen maar boe-roepen , maar er komt niks op bouwend vanaf om
ze bij deze mooie hobby te betrekken.
Je bent echt niet geïnformeerd, ik doe alleen de CIV (Instructie en veiligheid) en als ik zie wat er binnen dat kader allemaal gedaan is het laatste jaar: de syllabus voor modelvlieginstructeurs voltooid en uitgegeven, workshops voor instructeurs georganiseerd (meer dan 100 instructeurs bereikt) Je hebt geen idee hoeveel dagen, weken werk dat allemaal is geweest. Het boek zijn we meerdere jaren mee bezig geweest.

De afdeling terreinen heeft de afgelopen jaren een boel clubs van de verdrinkingsdood gered ( oa wij doen veel geluidsrapportages voor clubs)

Er is een mooi blad wat steeds mooier en dikker wordt.

Alle modelsport evenementen in binnen en buitenland worden goed gecoördineerd en dus NIET betaald.

We bieden vrijwel dagelijks hulp aan modelvliegers die met iets specifieks zitten.

allemaal door VRIJWILLIGERS gedaan en dan zijn die ongeleide beschuldigingen niet fijn om te horen. Alsof je met een mooi gebouwd model op het veld komt en het wordt afgekraakt door de andere leden.
Vragen we om bestuurdleden, dan wordt het stil in den lande. Dus kritiek mag, maar we hebben liever mensen die mee helpen om het nog beter te doen.

Wat trouwens niet wegneemt, dat ( ik ) het zou toejuichen als de KNVvL deze ( of andere ) gegevens zou willen gebruiken ten goede van het algemene doel.
We zijn diverse opties aan het bekijken, en zoals al in dit draadje staat hebben we al zoiets, maar daar zitten alle luchtsporten in. en ja, het wordt al aardig vol als je NL maar klein genoeg maakt....

Waar je wel en niet zou mogen vliegen is toch meer een taak voor de overheid, die tijdens de tsunami van drones zich oorverdovend stil heeft gehouden. Naar verluidt komt er een inhaalslag. Wij kunnen gewoon niet alles alleen.

Maar ik volg dit draadje met interesse
 
ik vloog actief fixed / heli, inderdaad , 10-15 jaar terug :)
Tegenweuuurdig voorlopig alleen maar quad - achtige , vind het leuker.
( moet ook mogen )

En inderdaad, wat vervelende ervaringen met KNVvL clubs.
Maar dat is oud nieuws, tegenwoordig vinden we Duitsers ook weer lief nietwaar ? :)
Ook de Spanjolen al lang en breed vergeven...

Ik snap ook wel dat de KNVvL in een andere positie zit, hoe kan je de belangen van club 1 verdedigen , terwijl je ook club 2 vertegenwoordigd , die weer hele andere belangen heeft.
Het is inderdaad vrij lastig , lijkt me, om advocaat van 2 partijen te zijn.

En dan heb je ook nog eens het probleem, om diegene te bereiken , die je juist
zou moeten kunnen informeren ( de , nieuwe , speelgoedwinkel - piloten )


Klopt ook , momenteel is het voor mij alleen aangaande KNVvL wat geboer van de zijkant, vooral omdat *ik* op het moment juist zo ver mogelijk weg blijf van andere vliegers.
Om de simpele praktische reden dat mijn apparatuur nogal wat lastige situatie's kan opleveren. ( frequentie gebruik )

Ga ik weer fixed wing vliegen? Misschien wel.. geen idee :)



Pasklare oplossing om de nieuwe generatie drone-piloten meer bij de hobby te betrekken heb ik niet.
Zeker niet , zolang de oude garde ze als een vloek zien.


Eigenlijk zou je het eens moeten proberen, kijken wat er gebeurd.
Eerst kom je op een veld aan met een quad ( phantom )..
Kijken hoe d'r word gereageerd..

Dan je maatje , die niet kan vliegen, met je warbird laten langskomen..

Precies hetzelfde wat je hier op dit leuke forum ook regelmatig ziet gebeuren,
roepen DAT MAG NIE !!! .. Maar d'r niet bij vertellen hoe je het beter kan doen.

Al, zal je het altijd wel blijven houden.. Heli vliegers zijn ook niet altijd even populair
op velden...
Dat was ieder geval zo, of het nu nog zo is.. geen idee.




Ok, waar ging het ook alweer om :).. ehh..

Ja..

Een kaart ( in dit geval ) , om aan wildvliegers , wat voor toestel dan ook, duidelijk te maken waar je absoluut NIET mag komen.
Als iedereen zich hier al aan zou houden, zou het al een hoop slechte publiciteit kunnen schelen. ( afdeling, knuppels die nog een keer een Schiphol filmpje denken te gaan maken )
En slechte publiciteit is in ieder z'n belang, clubvlieger of wildvlieger .

Zijn we het op dat gebied denk ik nog aardig met elkaar eens ook :) :)
 
Ok, waar ging het ook alweer om :).. ehh..
Juist ja :-)

Ik wilde kijken naar het hoe/ wat maar krijg een "404"
Doe ik iets fout of werkt de link niet meer?

Ik vind het in ieder geval een prima idee om een medium wat iedereen kent en gebruikt op deze manier te gebruiken. Tenslotten werkt zoiets als "open streetmap" al jaren op een soortgelijke manier met de input van zeer velen.

Ik was bijvoorbeeld een vakantie naar Duitsland aan het plannen, maar vond op Duitse sites alleen lange lijsten met verenigingen en plaatsen. Daar zou zoiets bijvoorbeeld ook mooi van pas komen omdat mijn topografische kennis van Duitsland beperkt is tot de belangrijkste plaatsen, en plaatsen waar ik ooit geweest ben :-)

Ik ben nog even onder mijn eigen accountnaam aan het vogelen geweest en heb ook vlakken kunnen tekenen. Was eenvoudig, maar is misschien sinds kort een nieuwe functie?

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zEyM6U0MMDQg.kFfnE9lc0btk

Nog wat verder gevogeld en nu is er een laag "Modelvliegen" (groen) en een laag "No fly zone" (rood). Ik kan me voorstellen dat je op die manier allerlei lagen kunt maken met modelvliegvelden, no-fly-zones, Hellingvlieggebieden, "wildvlieg"-gebieden, CTR-zones, ect., met elke laag een eigen kleurtje.

Als laatste vandaag een uitleg hoe je ermee kunt werken:
http://editorial.nl.softonic.com/google-my-maps-zo-maak-en-deel-je-je-eigen-kaarten-2
 
Laatst bewerkt:
Back
Top