1.4 gram F1D

Hey!

Met het invoeren van de nieuwe F1D regels vanaf dit jaar leek het mij weer tijd eens een poging te wagen F1D te bouwen en vliegen.
1.4 gram ipv 1.2 gram betekend héél veel extra gewicht die gebruikt kan worden om het vliegtuig sterker en stijver te bouwen. In dit geval zal ik proberen om bijna alle onderdelen te versterken met koolstof. Behalve een vliegtuig wat iets beter tegen een stootje kan, hoop ik ook het gebruik van boron tot bijna 0 te kunnen reduceren.

Hier alvast wat foto's van de huidige stand van zaken.

Vleugel (0.25 gram in huidige staat):
DSC_3423_002.jpg


Vleugel detail:
DSC_3422_003.jpg


Propeller (met variabele spoed, totaal 0.275 gram) en romp (0.28 gram)
1398955_458677744234315_1363871935_o.jpg


Groetjes,
Kevin
 
Ik ben een bijna totale noob op dit gebied, kun je voor die mensen ook laten zien hoe je de ribben maakt en die propellor? En natuurlijk verdere details geven en laten zien?
 
TC01,
Ik zal nog wat meer details geven hoe het eea gemaakt word!

Jurgen,
De staartboom is een beetje problematisch, ik vrees dat die niet helemaal van kool kan qua gewicht. Mogelijk kan de boron op de staartboom ook vervangen worden door stripjes kool, maar dat moet nog getest worden. Verder zijn nog wat plekken die normaal vol geplakt worden met boron, zoals de wing posts en de propeller ribben. Er moet dus nog flink geëxperimenteerd worden!

Kevin
 
Allereerst, hoi Erik, volgens mij hebben we 's gevlogen aan de Ketelbrug, staat nog op m'n yt-kanaal.

Erg mooi dat F1D. Ben wel erg benieuwd naar hoe de carbon wordt vastgemaakt op het balsa. Gebeurt dit met epoxy? Of wordt dit te zwaar?
 
Hey,

De prop heb ik gemaakt op de mal in bijgevoegde foto:
prop_mal.jpg


Op het paarse blok heb ik de koolstof delen gemaakt, die op elkaar geklemd worden met daartussen een enkele, met epoxy geimpregneerde, koolstof roving. Dit soort propbladen kunnen alleen gemaakt worden met ultra hoog modules koolstof, zelfs normaal hoog modulus koolstof is te slap. Na het uitharden moet dit dunne koolstof framepje nog dun geschuurd worden na de tip toe om nog meer gewicht te besparen. De ribjes zijn uit balsa gesneden en zijn 0.6mm dik. De folie waar het geheel mee bekleed is, is 0.5 micron dik en weegt 0.8 gram per vierkante meter.
De theorie is dat dit soort bladen een hogere efficiëntie hebben door het ontbreken van een extra ligger zoals in een conventionele prop (zie de volgende foto).
prop_360.jpg


Het koolstof wat op het balsa zit is een 18 gram per vierkante meter unidirectionaal prepreg. Prepreg betekend dat er vanuit de fabriek als epoxy in het koolstof zit. Deze epoxy hard pas uit wanneer je dit verwarmd tot 120 graden, wat dan zo'n 2 uur duurt. Geen extra epoxy is dus nodig om dit te maken. Gewoon de prepreg op het balsa leggen, vacuümzak erover en 2 uurtjes bakken. Zie deze foto voor wat plankjes met uitgehard koolstof, waar de vleugel liggers uit gesneden zijn:
spar_sheets_2.jpg


De ribben van de vleugel zijn ook zo gemaakt, alleen heb ik hiervoor het balsa met prepreg niet op een vlakke plaat gelegd maar op een gebogen malletje, zoals in de volgende foto.
rib_tool.jpg


Nog wat getalletjes:
Koolstof prop frame = 50 mg
Vleugel rib = 25 mg
Vleugel ligger = 60 mg

Als er meer vragen zijn, beantwoord ik die natuurlijk graag!

Groetjes,
Kevin
 
Danku!

Voor de volledigheid misschien wel interessant, de regels waaraan een F1D model dient te voldoen:

Maximale vleugelspanwijdte van het model (eendekker)...............................550 mm
Maximale koorde van de dragende oppervlakken..........................................200 mm
Maximale stabilo spanwijdte...........................................................................450 mm
Minimaal gewicht zonder rubber motor...........................................................1,4 g
Maximaal gewicht van de gesmeerde rubbermotor........................................0,4 g

En een tekening van een model van een van de betere vliegers (oude regels dus 1.2 gram):
Brett Sanborn?s 2014 F1D | Indoor News and Views

Kevin
 
Op zich spreekt de bouw me aan en ik geniet van het fotomateriaal wat je hebt laten zien, toch ervaar ik een drempel. Eventjes zelf zo'n modelletje bouwen is er niet bij, want je zult toch behoorlijk moeten investeren (tijd, materiaal) in mallen, apparatuur en bouwmateriaal voor je aan de bouw kan beginnen, of zie ik dat verkeerd?
 
Mooie reportage! Hulde voor de moeite die je neemt om ons mee te laten kijken en leren.
Erg mooie en profi manier van aanpak. Ik neem aan dat deze modellen ook zonder zulke mooie mallen en koolstof propbladen gemaakt kunnen worden? wellicht handig te weten voor beginners die graag mee willen vliegen maar niet direct voor de winst gaan?
Persoonlijk ben ik geintereseerd hoe de variabele spoed vd prop gemaakt is, ik neem aan dat de spoed toeneemt naarmate het rubber zich afwikkelt?
 
Mooi mooi mooi!
Leuk om te zien wat voor impuls een regelwijziging geeft.
Een F1D met minder Boron en meer 'zwart'!

-Een dergelijk model lijkt mij juist moeilijke maakbaar zonder goeie mallen e.d.
- een goed geconstrueerd model lijkt mij makkelijker stabiel aan het vliegen te krijgen dan een minder stevige kist met slechtere aerodynamische eigenschappen

Een oplossing kan zijn om en F1M te bouwen (vroeger: 'F1D Beginner')
Deze modellen moeten 3 gram wegen bij...eh 46 cm spanwijdte? en ze zijn te maken zonder boron en met niet al teveel koolstof. Propellorbladen kunnen van een erg dun plankje gemaakt worden en het vliegt bijna net zo mooi!

@ Vincent Spoed neemt juist af bij het aflopen van het rubber.
De motor heeft minder kracht en he is makkelijker om een prop met lage spoed rond te slingeren. In het begin vind ik het er altijd op lijken dat de prop-bladen bijna dwars staan en de toeren zo lang mogelijk vast willen houden met minimale voorwaartse snelheid...
 
Klopt Erik,
Uit het nieuwe indoorreglement:

KLASSE INDOOR F1M - BEGINNERS KLASSE
De spanwijdte van het model is maximaal 460 mm, alleen eendekkers zijn toegestaan. Het minimum gewicht zonder rubbermotor is 3 gram. Het maximum gewicht van de rubbermotor is 1,5 gram. Het model mag niet bekleed zijn met microfilm.

Nog makkelijker is A6, daar zal ik eens een draadje aan wijden. Geen bijzondere materialen nodig, vliegt als een echt indoormodel maar is net wat robuuster, kleiner dus makkelijker mee te nemen.
 
Erg interessant :) Dit soort verslagen zijn erg leuk om te lezen.
Hoe vervoeren jullie eigenlijk dit soort modellen naar de zaal?

@Eric, wij hebben inderdaad samen bij de Ketelbrug gevlogen :)
 
Vervoer gaat in een lichte dichte doos.
Het model is in ...eh .. een stuk of vier vijf onderdelen uit elkaar te halen.
-romp (evt. in twee delen)
-prop
-vleugel
-staart

De verbindingen zijn vaak ook de plekken waar je je model kunt trimmen.
Stabilo verdraaien t.o.v. vleugel.
Up/down geven.
Instelhoek vleugel wijzigen
etc.....

Bernie Hunt's model box:
BigSquarebox_small.jpg
 
waar zijn die prepreg vezels te verkrijgen?

En die eenvoudige modellen ben ik wel in geïnteresseerd. Dus tekeningen zijn welkom maar ook bouwbeschrijvingen.
 
Ik zal snel een bouwdraadje starten voor een eenvoudig indoormodel. Het wordt dan een A6. Deze is volledig van eenvoudig verkrijgbare materialen te bouwen, alleen het rubber is niet gewoon te koop in modelbouwwinkels. Maar daar weet ik wel een oplossing op...

Ik ben momenteel bezig met een ontwerp voor een Wortel A6, als best of both worlds. Bijna klaar ...

Hier is overigens een draadje over mijn eerste A6
 
Laatst bewerkt:
Back
Top