Vandaag weer even wezen testvliegen. Gains Atti afgesteld en zo. Lekker gevlogen op gps en een beetje op atti. Compascalibratie gedaan. Gewacht op alleen maar groene lampjes. Volle bak satellieten. De f450 bleef ook keurig netjes op zijn plek hooveren. Lang getwijfeld om de failsafe uit te proberen. Ik dacht ach er moet een keer de eerste keer zijn. Stukje van mij vandaan gevlogen en de failsafeknop geactiveerd. Heel even gebeurde er niks er toen begon hij hoogte te maken. Ik dacht nog netjes het werkt. Eenmaal op hoogte kwam hij langzaam mijn kant op en toen ineens schot hij naar links richting de rivier. Mijn hart schoot van 60 naar 160. Direct de failsafe weer uit en een aantal keer de Atti gps heen en weer gehaald. Gestopt op de gps positie en begon weer te hooveren. Zucht!!!! Langzaam de f450 maar weer bij me gebracht en langzaam op de grond gezet. Wat kan hier gebeurd zijn? Dit wil ik echt nooit meer meemaken. Kost een jaar van mijn leven.
Dat noemen ze nou een fly away. Fail save (rth) alleen in nood gebruiken. Je kan ook instellen dat hij blijft hoveren bij failsafe. Check ook even K-index monitor or lite Android app. daarmee kan je zonneactiviteit bekijken die van invloed is op gps signaal.
RTC mode is dat... return to china all jokes aside: -check of er warmtebron bij de flight controller is? ESC, Accuconnector.. -zoninval op flight controller? -Failsafe setting van ontvanger? Sommige ontvangers zullen PWM signaal blijven sturen bij contactverlies? -Kabels los of elementen die kunnen storen zoals FPV zender vlakbij GPS ontvanger?
Zo zit het aangesloten. Geen ander poespas nog erbij. De failsafe settings op de ontvanger staan volgens mij zoals het hoort. Er valt ook niet veel in te stellen mbt failsafe. Failsafe staat op custom en throttle op 51%.
Failsafe alleen in nood gebruiken? De TS geeft aan dat hij die eens wilde testen omdat hij dat nog nooit gedaan heeft. Op zich niet vreemd om die te testen zodat je zeker weet dat hij werkt. Dat je hem nadat je hem getest hebt beter niet 'zo maar' dient te gebruiken al la... maar nogmaals, hem testen op de functie is niet ongewoon. Nog sterker, bij het commercieel examen is het zelfs een eis dat je aantoont dat hij werkt op je toestel. Prachtig gebouwd en zeer netjes afgewerkt. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen!
Bedankt. Ben er zelf ook wel tevreden over. Kwam hier op het forum op dat idee om het ook zo te doen met die Vlechtkous. Beetje afgekeken zeg maar. Kan het zijn dat ik de kompas calibratie verkeerd gedaan heb? Ik heb de gps Atti knop een aantal keer heen en weer gehaald tot hij vast oranje oplichtte. Quad horizontaal met led naar mij toe. Rondje gemaakt tot led groen werd. Toen de quad gekanteld verticaal met de led nog steeds naar mij toe. Weer een rondje gemaakt tot hij begon te knipperen. Quad op de grond gezet en gewacht op snel knipperend groen lichtje. Daarna even gewacht op alleen groene gps lampjes. Geen rode er meer tussen. Volle bak gps zeg maar. Ik las ergens dat je mogelijk bij het tweede rondje je de quad met zijn neus naar beneden moet richten.
Kan het zijn dat mijn omschreven incident te maken heeft met het feit dat ik de calibratie niet nose downward heb gedaan? Ik durf die failsafe niet meer te gebruiken.
Heb jij jouw lipo misschien te dicht bij de GPS., als ik tenminste kijk naar de lipo strap. Ik meen dat dit invloed kan hebben.
Zonder ook maar een bal verstand van drones te hebben, lijkt het me evident, dat als je de verticale calibratie verkeerd om doet, dat het apparaat dan ook verkeerd om calibreert, en dan moet het ding opeens een taak uitvoeren gebaseerd op instrumenten die verkeerd om aangeven.... Net zoiets als dat jij je stuur naar links draait en je auto gaat naar rechts.... Alleen jij bent een mens en hebt dat snel door. Dat apparaat is dom, en denkt alleen maar "oh, ik moet blijkbaar NOG verder naar links sturen"... Groet, Bert
Daar zit wel wat in, maar vliegt 90% hier zo niet? De lipo gaat als het landingsgestel binnen is naar de onderkant van de quad.
Hoi Bert, Logisch verhaal. Ik vermoed ook dat het probleem daar zit. Ik dacht alleen dat hij bij het opstijgen een homepoint in zijn geheugen zette op basis van de gps positie en bij failsafe naar die gps coordinaten terug gaat en daar geen kompas voor nodig heeft.
NATUURLIJK heb je daar een kompas voor nodig.... Als je van A naar B moet (in een rechte lijn) dan moet je wel weten of op het moment van beginnen, welke kant die rechte lijn op gaat... Stel, jij DENKT met je gezicht naar het noorden te staan, en je krijgt opdracht om naar een punt, oost van jou te lopen. Het eerste wat je doet is nadenken "Oh ja... Oost, dat is rechts van mij". En dan loop je die kant uit. Maar nu is je kompas verkeerd gecalibreerd, en je staat toevallig met je gezicht naar het zuiden. Het gevolg is, dat je richting West gaat. Je GPS vertelt je onmiddellijk dat je de verkeerde kant uit gaat. Als mens draai je dan om, als hersenloze computer denk je "ik moet nog harder naar het "oosten".... Als de machine namelijk slim genoeg is om die fout zelf te "beredeneren" is hij ook automatisch in staat zijn eigen kompas te calibreren en sterker nog, is een kompas overbodig (al heb je dan wel wat andere algoritmes nodig om een traject aan te vangen, want je moet nu eenmaal niet alleen een koers berekenen, maar ook weten hoe jouw richting op dat moment is t.o.v. de gewenste koers). De GPS in je auto is zo'n systeem, wat zelf zodra er beweging is, uitvogelt welke koers je op dat moment hebt, en die heeft zelfs geen eens een kompas. Theoretisch heb je bij gebruik van GPS geen kompas nodig, maar dan moet je eerst een rondje vliegen, om je orientatie te bepalen. Groet, Bert
Kan verkeerd zijn, maar moet de led niet UITGAAN als de calibratie succesvol is? IK dacht dat dit zo bij mij gaat, horizontaal tot led groen wordt, dan verticaal tot led uitgaat (bij jou flikkert ie). Zie ook hier, staat ook dat de led uit moet gaan (indien rood is de calibratie verkeerd gegaan).