CleanFlight Ervaringen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door BorisB, 9 dec 2014.

  1. THCM13

    THCM13

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Gelderland
    die wist ik wel hoor :rolleyes:
     
  2. Bennieboot

    Bennieboot

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Baarn
    Kan iemand mij dan iniedergeval de default Pid settings van pidcontroller 1 vertellen? heb het board zelfs al geset maar de pid waardes blijven het zelfde:confused:
     
  3. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    alle pid waardes bij alle pid controllers zijn default hetzelfde.
    Default waardes zijn ook meestal op lagere power setups goed.
     
  4. Bennieboot

    Bennieboot

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Baarn
    Dus dit zijn vrij normale waardes?



    [​IMG]
     
  5. Piet Baas

    Piet Baas

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    149
    En regenerative braking staat altijd automatisch aan wanneer je oneshot125 gebruikt met kiss escs?
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    nee die 2 moet je van elkaar los trekken. zijn totaal 2 andere zaken
     
  7. Piet Baas

    Piet Baas

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    149
    Aaah ok. Dus regenerative braking staat gewoon altijd aan bij kiss?? Hoef dat niet in te stellen of te activeren? Merk er namelijk niks van.

     
  8. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Ben op dit moment mijn eerste FPV machine aan het bouwen, de Blackout B330. Sinds het idee in mijn hoofd speelt, ben ik ook dit topic aan het volgen. In eerste instantie wilde ik met Baseflight beginnen. Toch spreken de functies van Cleanflight me wel aan. Vlieg trouwens met een Naze32 acro met Cobra 2208/2000kv en ZTW 20A ESC's.

    Ondanks het volgen van dit topic blijven sommige zaken echt abracadabra voor me. Ik vind wel wat docs op de github site van Cleanflight, maar wat voor effect ze daadwerkelijk hebben op de vliegeigenschappen is me soms een raadsel. Of is het een kwestie van gewoon doen en je zult er achter komen..

    Welk advies hebben jullie voor de eerste vlucht met Cleanflight?
    Is er een soort stappenplan welke instellingen eerst te wijzigen voor weer andere? Of Autotune gebruiken? Voor Autotune moet hij toch eerst wel redelijk stabiel kunnen vliegen/hooveren toch? Of werkt dat al goed bij de basisinstellingen?

    In het bouwverslag van BorisB over de B330 staan wat PID instellingen. BorisB gaf al aan dat die goed genoeg zijn om redelijk vloeiend met Baseflight te kunnen vliegen. Maar volgens mij gaat dat met Cleanflight niet op als ik het goed begrijp. Baseflight instellingen werken niet in Cleanflight?

    Ik wilde mezelf in het diepe gooien met al deze software, maar heb begint nu wel heel diep te worden!
     
  9. Bennieboot

    Bennieboot

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Baarn

    Ik weet precies wat je door maakt en ik ben bang dat je het echt zelf moet ondervinden. Zoals je ziet heb ik ook al verschillende beginners vragen gesteld maar er wordt niet echt op geantwoord heb ik het idee. Enige onder vinding die ik heb gedaan met de instellingen in Cleanflight is dat hij het meest stabiel is in Flightmode 1. Ook schijnt hij dan als je de P waardes veranderd niet de andere waardes ook te veranderen ofzo. Wel erg oppassen want bij mij waren de LEVEL waardes veel ste hoog! De multicopter was totaal onbestuurbaar en het heeft mij 3 props en een beschadigde motor gekost voor ik dit door had..:( De default P-waarde is 9 en ik mijn Flip FPV stabiel vliegen op 3.5 P waarde van LEVEL. Verder ben ik ook nog een beginner en kan ik je niet verder helpen;) Hoop dat je er je voordeel mee kan doen! Hier heb ik ook wel veel aan gehad met instellen: Naze32 - Cleanflight - Seafurymike
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2015
  10. Piet Baas

    Piet Baas

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    149
    Ben zelf zeker geen expert. Maar als ik jou was zou ik gewoon beginnen met de standaard PID waardes. Cleanflight. PID controller 1. Roll en pitch rate laag (0,40) Yaw rate op 1 en TPA op 0.5.

    Vervolgens de P waardes van je ROLL PITCH en YAW verhogen totdat je trillingen ervaart. Als je de P waardes hebt zoals je wilt, kan je gaan klooien met de I's. Daarna de D's.

    Als je het vliegen onder de knie hebt kan je je Roll en pitch rate telkens iets verhogen. Je quad reageert dan sneller en sneller.

    Je moet gewoon veel uitproberen en dan kom je er vanzelf achter.


     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2015
  11. Piet Baas

    Piet Baas

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    149
    Vandaag mn eerste echte PID tuning sessie gehad:) 7 lipo's alleen maar kloten met de PIDs.

    Setup: flip260 3s setup en 5x3 HQ props. Kiss oneshot125 en cleanflight, pid controller1.

    Eerst looptime op 1500 gezet.
    Daarna P uitgeprobeerd en uiteindelijk omhoog gegooid.
    Daarna I en D uitgeprobeerd en uiteindelijk niet veel veranderd.
    TPA en Yawrate uitgeprobeerd.
    Ook nog ff luxfloat uitgeprobeerd.

    Het probleem dat ik had dat de neus te ver doorschoot omhoog is verholpen door P waardes te verhogen:)

    Het yaw drift probleem dat ik had is niet opgelost:( Heb zo'n beetje alle mogelijke combinaties PID van yaw getest en de drift blijft, ook bij luxfloat. M'n tx midpoints en endpoints zijn goed en ik gebruik 1.7.2 versie van cleanflight.....

    =================================

    Iemand een idee hoe ik die yaw drift kan oplossen???

    =================================


    (dit zijn trouwens mijn pids nu)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Verkeerd gepost..
     
  13. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Alleen deze info ben ik alweer mee geholpen. Op zich snap ik dat niet elke vraag beantwoord wordt. De meeste bezoekers zitten natuurlijk niet alleen in dit topic. Alle vragen beantwoorden is soms onbegonnen werk. En voor de gasten die er wat vanaf weten soms ook irritant, wetende dat de vragen misschien al vaker beantwoord zijn. Van de andere kant zijn die antwoorden vaak moeilijk terug te vinden. Ach ja, vind het ook niet erg om zelf alles uit te zoeken, maar vind het ook onzinnig als vragen misschien snel beantwoord zijn.

    Hier ga ik mee aan de gang, bedankt!
     
  14. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Zojuist m'n ztw spider esc's van blheli blueseries voorzien via usb turnigy linker; die ooit gekocht voor een 'superbrain' esc en blij dat ik 'm nog had.

    In eerste instantie nog wat met simonk en de chrome app rapidflash aan de slag geweest. Daarin kun je motor brake en comp_pwm inschakelen maar met die laastste optie haperden de sunnsysky 2300 motoren bij vol gas op 3s en cobra 1960 (en zwt mantis 12a) idem op 4s.
    De esc's zouden mogelijk geen bootloader hebben dus dat dat werkte was wel positief.

    Vervolgens de gok gewaagd en met de blhelisuite (13.1) aan het flashen gegaan met uitleg van e.a. op: Flashing Atmel based SimonK ESCs to BLHeli - RC Groups

    Met de ztw spider esc's kreeg ik na de eerste flash een foutmelding, dan nog eens opnieuw en ging het goed.
    Als voeding gebruikte ik de lader (zo'n adapter) van m'n taranis, met het idee de stroom te beperken als dat nodig is maar misschien overbodig.
    In de blhelistuite damped light geactiveerd en oneshot in cleanflight. Ik ben erg benieuwd hoe dat vliegt.
    Nu ik toch bezig ben ook de ztw mantis maar flashen en hopenlijk gaat dat net zo goed als de spider.

    edit: flashen van de ztw mantis 12a ging ook goed :banana: Idem eerste keer eeprom write error, nog eens flashen en dan 'successfully'. Ook de config tool werkt gewoon via usb/servokabel.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2015
  15. sanderw13

    sanderw13

    Lid geworden:
    8 feb 2012
    Berichten:
    763
    Locatie:
    westervoort
    Niemand waarvan ik hem kan lenen??
     
  16. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Pm gestuurd sander.
     
  17. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Weurt
    Ik ben absoluut geen expert betreft Cleanflight maar vlieg al wel een tijdje baseflight. Ik had de afgelopen dagen een hoop gekoei met een V-tail, maar ben er wel een stuk wijzer van geworden. Om die rede kan ik proberen wat vragen te beantwoorden...

    Mijn setup op het moment:
    Flip 260
    Naze32 met Cleanflight + oneshot enabled
    ZTW Mantis 20A met BL heli met regenerative braking. (damped lite in Blheli suit)
    5x4 HQ props
    3s ( voor nu even)
    Looptime 1600
    De quad vliegt voortreffelijk. Erg stabiel en ontzettend direct op de sticks. Heerlijk smooth in de YAW etc.

    Je zou denken dat de gains zo hoog mogelijk moeten voor een zo stabiel mogelijk vlieg gedrag. Echter is dat per PID controller verschillend en daarbij gaat het niet alleen om de stabiliteit van je copter. Het gevoel en de vlieg eigenschappen zijn zeker zo belangrijk.

    Mijn gains op PID controller 5 Harakiri:
    [​IMG]

    Graupner E-props zijn perfect maar HQ-props zijn identiek en goedkoper. 1:1 replica alleen is het materiaal iets anders. Ik heb een tijdje de 10x5 van graupner maar ook de HQ gebruikt. Ik heb de afgelopen dagen geknoeid met allerhande PID controllers. 1 2 en 5. Ik had wat vreemde neven effecten dus ben ik gaan spelen met die controllers. Op 5 heb je evt. Nog de mogelijkheid tot level flight, dus de Acceleratiesensor aan. Ik heb hem op een schakelaar alleen gebruik het niet. De ervaringen van bijv. BorisB zijn nu ook erg goed met PID 5 ( Harakiri) sinds de laatste update. Op welke PID controller de auto functie draait weet ik niet, ik gebruikte hem op 5. Werkt prima alleen kwam hij vrij hoog op de P. Autotune als indicatie is niet nodig hoe zaligmakend het ook klinkt. Je merkt direct of je op het goede pad bezig bent of niet. Je multi vliegt op alle settings eigenlijk al wel OK. Doet hij dat totaal niet dan even verder zoeken.
    Had hetzelfde probleem. Heb mijn regelaars nogmaals –goed- gethrottle ranged ( andere piepjes met BL heli dus onherkenbaar als je al jaren hetzelfde piepje hoort) en vlieg op harakiri (PID controller 5).
    Als je dirft op de yaw hebt kun je proberen in je CLI de YAW deadband aan te passen. Maak in plaats van het getal 0 een 5 en ga maximaal tot 10. Het is het proberen waard.
    Ook de D niet te hoog, I mag wat hoger...
    Qua afstellen: Ik gebruik een bluetooth printje. Deze plug je op je naze32 en klaar. App op je telefoon, even connecten klaar. Ik zet de mobius aan, maak een vlucht binnen bluetooth bereik. (meter of 40 lukt absoluut) Land, pas de gains aan. En maak weer een vlucht. Na een vlucht of 3 stop ik het kaartje in mijn telefoon en analiseer het beeld. Je voelt snel zat of je op de goede weg bent of niet. Wellicht omslachtig maar het werkt.. Ook handig om jezelf goed bekend te maken met de afstelling. Gains drastisch verhogen of verlagen om wel verschillen te zien.
    Thanks! Al was dat een heel erg saai simpel vluchtje met mijn V-tail hoor. Staan? Ik weet niet beter. Haha, ik zit nooit, zolang als ik al FPV vlieg.. Luierend in je stoel de toppen van het gras maaien voelt niet juist:p.
    Wellicht de gains eens wat drastischer aanpassen? I bijvoorbeeld lekker hoog. (oops, ik hoop niet dat ik nu de experts op mijn dak krijg) Gains drastisch veranderen om te kijken of dit het probleem verergert of juist vermindert. Dna wete je gauw genoeg of het “op te lossen is” met de gains.
    Het geen ik er van merkte was het volgende:
    Ik vloog een V-tail i.c.m. 2300kv 2204 emax motoren en 5x4 props i.c.m. Afro esc’s. Ondanks dat de setup juist was en ik er alles aan had gedaan om het strak vliegend te krijgen bleef het geheel “denderen” de wind had er vat op. Nouja....Echt slecht was het ook niet maar het voelde niet goed.
    Daarna de regelaars geflasht en oneshot enabled. Wauw! Dat was een verschil. Rustiger vlieg gedrag, een directere controlle maar vooral laag bij de grond vliegen gata makkelijker. Je behoud je hoogte beter, waarbij het soms lijkt alsof je in een soort grond effect zit. De quad doet het werk. Met loops en rolls ken k het verschil niet, die doe ik te weinig. Het zorgde voor een fijner vliegende V-tail, als ben ik nu weer terug naar een H-quad..

    Gewoon voor PID 5 gaan, dat werkte bij mij het beste? Da’s voor iedereen verschillend natuurlijk maar na alle verhalen moet het wel juist zijn...

    Geen ervaring met Kiss. In Blheli suit zet ik de “damped lite” aan wat regenerative breaking is.
    In cleanflight zet ik enable oneshot aan. Die 2 bij mekaar maakt dat het werkt:p
    Leuk! Die setup zal wel knallen. Zo stond er laatste een video op youtube van iemand die met dezelfde setup 174 km/u vloog? Idioot..
    Jups, trial and error. Hoe idioot het ook klinkt ( al zijn we volgens mij allen zo begonnen), youtube video’s bekijken en zien hoe de “pro’s” jhet doen. Die zijn er tot in de treuren mee bezig geweest dus is het niet nodig om zelf het wiel opnieuw uit te vinden ( al gebeurd dat al gauw als je een eigen CNC frees hebt ). Er zijn verschillende handleidingen te vinden op het net, maar wat wil je weten? Cleanflight installeren, drivers downloaden. Multi connecten, flashen en daarna de software eens bekijken. In de configuratie de basic settings zetten... Dat wijst zich vanzelf. Dan de accu aansluiten, zender aan en in de receiver tab even checken of alles goed werkt en goed om loopt. Met de default settings loopt het geheel al. Ben je niet tevreden dan kun je gaan graven naar andere settings. Daarna kun je met PID controllers en looptimes gaan gaan knoeien. Dat doe je in de “cli” tab. Typ “dump” dan enter. Dna krijg je een lijst met al jou instellingen. Als je je pid controller wilt aanpassen zoek je dat zinnetje op in die lijst. Er staat default iets van“set PID_controller 0” typ dat na maar maak er ditmaal bijcvoorbeeld “set PID_controller 5” van. –als je PID controller 5 wilt gebruiken-. Dan typ je “save” waarna hij het opslaat. Maargoed, dat doe je pas later.
    Default settings zijn vaak al goed genoeg dus daarmee beginnen. De software wijst zich vanzelf, download het maar eens.

    Level op een switch zetten, altijd....Ook om jezelf vertrouwd te maken met het verschillen tussen gyro of gyro+acc ( acro of level)
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2015
  18. Bennieboot

    Bennieboot

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Baarn
    APFPV Super bedankt!! Hier hebben de beginners echt wat aan:D vandaag ook aan het stoeien geweest en moest de LEVEL drastische omlaag gooien om hem stabiel te krijgen. Hij vliegt nu aardig.
     
  19. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Tunen hoor je eik in manual of rate te doen. de pids die je voor manual stelt, worden doorgevoerd in angle of horizon.
     
  20. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Weurt
    Bij een maiden zet ik hem op horizon, het kan je "kopzorgen" schelen.
    Kijken in hoevere de gains goed zijn. Daarna wat omhoog, vinger op de switch, dan van horizon af en overnemen op acro.
    Daarna land ik, pas de gains aan en houd hem daarna op acro.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2015

Deel Deze Pagina